ارائه مدل ساختاری ویژگی های شخصیتی کارآفرینی کارکنان براساس منابع قدرت مدیران ( مورد مطالعه ادارات دولتی استان آذربایجان غربی)
الموضوعات :یوسف بیگ زاده 1 , فرهاد محبوب خواه 2
1 - استادیار گروه مدیریت دولتی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران
2 - گروه مدیریت، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران
الکلمات المفتاحية: کارآفرینی کارکنان قدرت مدیران ادارات دولتی,
ملخص المقالة :
هدف اساسی این تحقیق ارائه مدل ساختاری ویژگی های شخصیتی کارآفرینی کارکنان براساس منابع قدرت مدیران در ادارات دولتی استان آذربایجان غربی می باشد. روش تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و از نظر گردآوری و تجزیه و تحلیل داده ها از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران و کارکنان ادارات دولتی استان آذربایجان غربی است، با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری، محقق نمونه ای بالاتر از آخرین سطح جدول مورگان با روش تصادفی طبقه ای انتخاب کرده است. به منظور گردآوری داده ها از دو پرسش نامه منابع قدرت هینکین و شرایخیم (1989) و پرسش نامه ی ویژگی های شخصیتی کارآفرینی که اقتباس شده از پرسش نامه استاندارد مرکز کارآفرینی «دارهام» میباشد استفاده گردیده است. روایی و پایایی پرسشنامه ها با استفاده از آزمون های مربوط تأیید گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها و رسیدن به مدل ساختاری از روش مدل سازی معادلات ساختاری مبتنی بر حداقل مربعات جزئی استفاده شده است. نتایج حاصل از مدل ساختاری نشان داد که منبع قدرت مرجعیت و تخصص مدیران اثر مستقیم و معنی دار در پیشبینی ویژگی های شخصیتی کارآفرینی کارکنان دارند و مدل ارائه شده دارای برازش مناسب می باشد.
احمد پور داریانی، محمود(1380)، کارآفرینی« تعاریف، نظریات و الگوها»، تهران،انتشارات پردیس.
پورقاز، عبدالوهاب ومحمدی، امین(139)، بررسی رابطه منبع قدرت مدیران با ویژگی های شخصیتی کارآفرینی کارکنان، پژوهش های مدیریت عمومی،4 (12) ، 111-130.
ترابیان، سارا (1385)، بررسی رابطه بین منابع قدرت مورد استفاده مدیران و جو سازمانی در دبیرستان های دخترانه شهر کرمان از دیدگاه دبیران، پایان نامه دوره کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی.
حسن زاده، علیار(1393)، بررسی رابطه بین منابع قدرت مدیران با کارافرینی کارکنان ادارات دولتی شهرستان میاندوآب، پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب
داوری، علی؛ رضازاده، آرش (۱۳۹۲)، مدل سازی معادلات ساختاری با نرمافزار پی ال اس، تهران، انتشارات جهاد دانشگاهی
رابینز، استیفن پی (1386)،مبانی رفتار سازمانی، ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، دفتر پژوهش های فرهنگی، تهران
رحیمی ، فرج اله، محمدی، جیران و پور زارع ، هدی(1395)، تأثیر اقدامات مدیریت منابع انسانی تعهد محور بر انعطافپذیری منابع انسانی و مزیت رقابتی، مطالعات مدیریت( بهبود تحول)،25(82)، 99-122
رحیمی، مهنازو صفرخانی، محمد حسین و عبدامنافی،سعید و صادقی، احمد و محمدی رامین(1393)، رابطه بین منابع قدرت مدیران و بهره وری کارکنان بیمارستان های منتخب کردستان،2(3)،269-278
رضائی، سیده زهرا و قلی پور، ماجده(1395)، سنجش روحیه کارآفرینی و عوامل مؤثر بر آن در بین جوانان مهارت آموخته دوره کارآفرینی در مقایسه با کارآموزان آموزش ندیده اداره کل آموزش فنی و حرفه ای زنجان، فصلنامه مطالعات جامعه شناختی زنان،6(21) ، 186-157
رضائیان ، علی(1385)، مبانی مدیریت رفتار سازمانی. تهران، انتشارات سمت
رضائیان، علی(1386)، مدیریت رفتارهای سیاسی درسازمان(مدیریت رفترسازمانی پیشرفته)، تهران، انتشارات سمت
شکرالهی، ژاله و کریمی، فریبا(1395)، الگوی روابط سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش با گرایش های کارآفرینانه کارکنان شرکت صنایع کاشی اصفهان، مدیریت بهره وری،9 (36)، 140-125
کیوانی، شیروین(1392)، ارائه مدلی برای تبیین منابع پنجگانه قدرت مدیران بر تعهد سازمانی کارکنان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه سیستان و بلوچستان
محمدی، افشین. تلخابی، علیشاه و شکری، کبری(1392)، بررسی عوامل موثر بر کارآفرینی مدیران روابط عمومی سازمان های شهر تهران، مطالعات رسانه ای،9(21) ، 11-34
محمدی، امین وپوروقاز، عبدالوهاب(1392)، رابطه سبک های تفکر با منابع قدرت مدیران مدارس، فصلنامه علمی- پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 4 (3) ، 138-1170. مردانشاهی، محمدمهدی و تاجیک اسماعیلی، عزیزاله و مبارکی، محمدحسن(1393)، بررسی استعداد کارآفرینی در دانشجویان ورودی و خرجی دانشکده های دولتی(موردمطالعه: دانشگاههای دولتی مازندران)، توسعه کارآفرینی،7 (4)، 771-755. ملاحسینی، علی و کهنوجی، کبری(1386)، بررسی منابع پنجگانه قدرت مدیران با تعهد کارکنان در سازمانهای دولتی شهرستان رفسنجان، مجله توسعه و سرمایه،1(1)، 132-117
مورهد، گری گوری وگریفین، ریگی(1386)، رفتارسازمانی، ترجمه سید مهدی الوانی وغلامرضا معمارزاده، انتشارات مروارید، تهران
Analoui, F., Moghimi, S. M., & Khanifar, H (2009), Public sector managers and entrepreneurship in Islamic Republic of Iran, Journal of Mnagement Development, 28(6), 522-532. Arslan, C., Dilmac, B. H., & Amartaa, E (2009), Coping with strees and trait anxiety in terms of locus of comtrol: astudy with Turkish university students, Social behavior and personality, 37(6), 791-800. Castrogiovanni, GJ, Urbano, D., & Laras. J (2001), Linking corporate entreprene and human resource management in SMEs, international journal of manpower, 32(1), 34-47. Cho, S (2006), The power of public relations in media relations: A national survey of health practitioners, Journalism and mass communication quarterly, 83(3), 563-580. Daft, R. L (2000), Essentials of Organizational Theory and Design, Cincinnati , South. Erkutlu, H., & Chafra, J (2016), Impact of behavioral integrity on organizational identification the moderating roles of power distance and organizational politics, Management Research Review, 39(6), 672-691. Fatima, S.M., Hasan M., & Mohammed, S.A (2016), Factors influenceing women entreprenurs’ performance in SEMs.World journal of Entrepreneurship, Management and Sustainable Development. 12(2), 82-101. Furnham, A., & Bachtiar, V (2008), Personality and intelligence as predicators of creativity, Personality and Individual Differences. 45(7), 613-617. Goldsmith, A (1995), The State, The Market and Economic Development, A Second Look at Adam Smith in Theory and Practice, 26(4), 633–650. Gurol, y., & Atsan, N (2006), Entreprenurial Characteristics amongst university students some insights for entreprenevrship edvcation and training in Turkey, Education & training, 48(1), 25-38. Hair, J.F., Black, W.C., Babin, B.J., Anderson, R.E., & Tatham, R.L (2006), Multivariate data analysis, Upper Saddle River. NJ: Pearson Prentice Hall. Howard, S (2014), Developing entrepreneurial potential in youth: The effects entrepreneurial education and venture creation, University of south florida repot, 4(2): 3-17. Jalilvand, M.A., & Vosta L ( 2015), Examining the releationship between managerial power and affectinve organization commitment. Sport, Business and management: An International journal, 5(4), 344-364. Jena, S., & Sahoo C.K (2014), Improving managerial performance: a study on entrepreneurial and leadership competencies,. Industrial and commercial Training, 46(3), 143-149. Jong, I., & Hartog, D (2007), How leaders in fluence employees innovative behavior? , European Journal of Innovation Management, 10(1), 91-64. Kiuzic, D.X., & Pavic, I (2010), students’ Enterpreneurial Characteristics: Empricial Evidence from Croatia,The Business Review Cambridge, 14(2), 216-221. Matviuk, S.G (2010), A study of Peruvian enterprenurs leadership expectations, Journal of American Academy of Business , 16(1), 65-70. Milana, E., & Maldaon, I (2015), Managerial characteristics and its Impact on organizational performance:Evidence from Syria, Verslas: Teorijair parktika, 16(2), 212-221. Mintzbreg. H(1983), Power in and around organizations. Englewood Cliffs, Nj: prentice Hall. Mossholder, K.W., Kemery, E.R., & Wesolowski, M.A(1998), Relationship between bases of power and work Reactions: The Mediational Role of Procedural Justice, Journal of Management, 24(4),533-552. Olakitan, O., & Ayobami A.P (2011), An Investigation of personality on entrepreneurial Succes, Journal of Emerging Trends in Economics and management Science, 2(2), 95-103. Pinnow, D.F (2011), Leadership- What Really Matters Springer Heidelberg Dordrecht, London and New York, NY. Raven, B.J(1993), The basis of power: orgins and recent development, journal of social Issues,44, 227-251.
Smith, A. J, Collins, L .A ., & Hannan, p.d (2006), Creative disciplines education: a model for assessing ideas in
entrepreneurship education?, Edueation and training, 48(2), 555-564.
Tyler, T.R., & Lind, E.A(1992), A relational model of authority in groups. Advance in Experimental social psychology, 25,
115-191. Walton kirkley, W (2016), Entreprenurial behavior: the role of values, International Journal of Entreprenurial Behavior & Research, 22(3), 290-328.