طراحی مدل بلوغ مدیریت دانش در سازمانهای فرهنگی (موردمطالعه: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران)
الموضوعات :علی علی محمدی 1 , عبدالرضا سبحانی 2 , اسمعیل کاوسی 3 , بهرام علیشیری 4 , علیرضا ابراهیم پور 5
1 - گروه مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران جنوب
5 - گروه مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: مدیریت دانش, بلوغ مدیریت دانش, سازمان فرهنگی شهرداری تهران.,
ملخص المقالة :
در عصر اقتصاددانشی، سازمانهای امروزی بیش از هر زمان دیگری به مدیریت دانش نیاز دارند. با توجه به رشد روزافزون فناوری اطلاعات و ارتباطات و ارزیابیهای صورت گرفته در این حوزه، بلوغ مدیریت دانش در بسیاری از سازمانها الزامی است و بر عملکرد آتی سازمان تأثیرگذار است. سازمان فرهنگی شهرداری تهران یکی از سازمانهای مستعد بلوغ مدیریت دانش است. این پژوهش به روش کیفی در سازمان فرهنگی شهرداری تهران انجام شد. جامعه آماری را خبرگان تشکیل میدادند که به روش نمونهگیری هدفمند، با 15 مصاحبه به اشباع نظری رسیده شده است. محقق با استفاده از روش داده بنیاد و کدگذاری سهگانه به مدل بلوغ مدیریت دانش دستیافته است. نتایج تحقیق نشان داد شرایط علی (شامل فرهنگسازمانی به اشتراکگذاری دانش، دارا بودن زیرساخت فناوری، سرمایهگذاری بلندمدت، داشتن یک نقشه راه مدیریت دانش)، شرایط زمینهای (شامل حمایت مدیران عالی، چرخه عمر سازمان، پراکندگی و تعدد مراکز سازمان و نیروی انسانی خبره)، شرایط مداخلهگر (شامل نقش حاکمیت، حقوق مالکیت مادی و معنوی و رقبا) بر راهبردها (شامل توانمندسازی منابع انسانی، دانشمحور شدن سازمان، اجرای استراتژی مدیریت دانش، طراحی مجدد سیستم پاداش و طراحی مجدد ساختار) اثرگذار است و راهبردها بر پیامدها (شامل بهبود تصمیمگیری، توسعه و خلق دانش جدید، افزایش خلاقیت و نوآوری و هویت بخشی به سازمان) اثرگذار است. همچنین شرایط زمینهای بر مقوله محوری بلوغ مدیریت دانش اثرگذار است.
