بررسي عوامل موفقيت و کارايي در عملکرد کارگزاري¬هاي تامين اجتماعي در شهرهاي پرجمعيت مطالعه موردي استان اصفهان
الموضوعات :سيدحميد قريشي 1 , سیدعلیرضا ابراهیمی 2
1 - دانشجویی دکتری دانشگاه آزاد سلامی واحد سمنان
2 - استادیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه سمنان
الکلمات المفتاحية: ارزيابي عملکرد, مشتريان, مديران ستاد, کارکنان, تامين اجتماعي, عوامل کارايي, عوامل موفقيت, شهر هاي پرجمعيت, اصفهان, کارگزاري,
ملخص المقالة :
چکيده زمينه و هدف: هر سازماني به منظور آگاهي از ميزان مطلوبيت و مرغوبيت فعاليت هاي خود به ويژه در محيط هاي پيچيده و پويا نياز مبرم به ارزيابي دارد. از سوي ديگر فقدان نظام ارزيابي و کنترل کارايي و موفقيت در عملکرد يک سيستم و بخصوص در شهرهاي پرجمعيت ، به معناي عدم برقراري ارتباط با محيط درون و برون سازمان تلقي مي شود، که پيامدهاي آن کهولت و در نهايت مرگ سازمان است. در همين راستا پژوهش حاضر با هدف بررسي عوامل موفقيت و کارايي در عملکرد کارگزاري هاي تامين اجتماعي در شهرهاي پرجمعيت –مطالعه موردي استان اصفهان- انجام شد. هدف اين پژوهش،کاربردي و از نوع توسعه اي و قابل تعميم به شهر هاي پرجمعيت ميباشد. روششناسي: جامعه پژوهش حاضر شامل کليه خبرگان و متخصصان حوزه ي تامين اجتماعي، مديران ستادي، کارکنان و مشتريان کارگزاري هاي تامين اجتماعي استان اصفهان که در سال1398 حدود 10300 نفر گزارش گرديدند. نمونه پژوهش با استفاده از جدول مورگان373نفرتعيين گرديد. گردآوري اطلاعات به روش ميداني صورت پذيرفت و ابزارگردآوري، پرسشنامه محقق ساخته شده بود.درتجزيه وتحليل داده ها از نرم افزار SmartPLS استفاده گرديد. از مدل سازي معادلات ساختاري براي آزمون فرضيه ها و مدل مفهومي پژوهش استفاده گرديد. يافتهها: يافته ها نشان داد که ديدگاه مشتريان بر ارزيابي موفقيت و کارايي عملکرد کلي در کارگزاريها، (291/2 t=، p<0.01) تاثير معني داري دارد. همچنين تاثير ديدگاه مديران ستاد بر ارزيابي موفقيت وکارايي عملکرد کلي درکارگزاريها، (988/1 t=، p<0.05)معني دار مي باشد. در حالي که تاثير ديدگاه کارکنان بر ارزيابي موفقيت و کارايي عملکرد (242/0 t=) معني دار نبود.سپس نتايج به دست آمده با رعايت ملاحظات جمعيتي و جغرافيايي به ساير استانهاي پرجمعيت قابل تعميم شد. نتيجهگيري: با توجه به نتايج پژوهش مي توان گفت در بررسي عوامل موفقيت و کارايي در عملکرد کارگزاريهاي سازمان تامين اجتماعي، علاوه بر کارکنان و مديريت، مشتريان هم نقش به سزايي دارند در نتيجه مي توان گفت در پيشبرد اهداف سازمان نظرات مشتريان نبايد ناديده گرفته شود.
آبـروان، مهرداد.(1393). طراحـي شـاخص¬هاي نظـام ارزيابـي عملکرد براسـاس کارت ارزيابـي متـوازن BSC در سـازمان تأميـن اجتماعـي. پايـان نامـه كارشناسـي ارشـد منتشرنشـده، دانشـگاه آزاد اسـامي واحد نيشـابور. نيشـابور .
استيري، مهرداد و شريفي، مهدي.( 1395). شناسايي و ارزيابي اقدامات سيستم هاي کاري با عملکرد بالا در صنعت خدمات بانکداري کشور. فصلنامه نوآوري و ارزش آفريني، 5( 10)، 93-108.
حسنپور، اکبر و مهدوي، هومان.( 1397). راهکارهاي ارتقاي ابعاد اخلاقي در نظام ارزيابي عملکرد کارکنان.اخلاق در علوم و فناوري، 13(3)، 108-115.
خاتمــي، سيد محمد .(1394). بررســي و رتبه¬بنــدي شــاخص¬هاي ارزيابــي عملكــرد بانــك ملــي بــا اســتفاده از مــدل كارت امتيــاز متــوازن و AHP فــازي بــا تأكيــد بــرشــاخصهاي مالــي. ماهنامــه پژوهشــهاي مديريــت و حســابداري. 14، 13-65.
رجوعي، مرتضي، رمضاني، مريم، حصاري، محمدرضا و بوربورجعفري، مريم.( 1396). طراحي شاخصهاي ارزيابي عملکرد با استفاده از روشهاي BSCوAHP در سازمان تأمين اجتماعي مشهد. فصلنامه علمي- پژوهشي رفاه اجتماعي، 17( 64)، 158-131.
رضايي نور، جلال و عنايتي، فرزانه.( 1395). ارائه مدلي براي ارزيابي عملکرد واحدهاي مرکز رشد با ترکيب روش¬هاي کارت امتيازي متوازن، تحليل شبکه¬اي و پرومته. فصلنامه مديريت توسعه فناوري، 3(5)، 97-75.
عباسي، عباس، رعنايي کردشولي، حبيب الله و اصغري جهرمي، سمانه.( 1395). طراحي الگوي ارزشيابي عملکرد کارکنان بر مبناي مدل¬هاي ارزيابي عملکرد سازماني براي سازمان¬هاي دولتي ايران. فصلنامه پژوهش-هاي مديريت منابع انساني دانشگاه امام حسين(ع)، 8( 4)، 213-235.
کاپلان و نورتون (1388). خودآموز ارزيابي متوازن، ترجمه نصرآزاداني، انتشارات ارکان دانش.
محمــودي، جعفر،پوررضــا، ناصر و تربتــي، امير.( 1391). لگويــي بــراي شناســايي شـاخص¬هاي کليـدي عملکـرد بـا اسـتفاده از کارت امتيابـي متـوازن و پويايي¬هـاي سيســتم، توســعه انساني پليــس، 9( 42)، 29-48.
سازمان تأمين اجتماعي (1395). وزارت اقتصاد و برنامه¬ريزي. در دسترس درhttp://www.tehran.sso.ir.
Arban, A and Buglino, L (2003). A multimentional performance model for consolidating balanced scorecards. Journal of advances in engineering software, 34,2003, 339-349.
Hung-Yi, W. Gwo-Hshiung, T. and Yi-Hsuan Ch. (2009). A fuzzy MCDM approach for evaluating banking performance based on Balanced Scorecard. Expert Sysems with Applications, 36,2009, 10135–10147.
Propper, C and Deborah, W (2003). The Use and Usefulness of Performance Measures in the Public Sector. The Centre for Market and Public Organisation 03/073, Department of Economics, University of Brisol, UK.
Papp, R (1999). Business-ITalignment: productivity paradox payoff?. Journal:Indusrial Management &Data sysems, Vol 99, No 8,1999, pp. 367-373.
Tan, H. P., D. Plowman, and P. Hancock (2017). Intellectual capital and financial returns of companies. Journal of Intellectual Capital.Vol 8, No1, 2017, pp.76-95.
Pietrzak, Michał, Joanna Paliszkiewicz, and Bogdan Klepacki (2015).The application of the balanced scorecard (BSC) in the higher education setting of a Polish university". Journalof Applied Knowledge Management Vol3, No1,2015, 151-164.
Iveta, M, Vladimira, B and Libor,K(2017). Planning and performance evaluation of the anufacturing organizations , Procedia Engineering 192, 46-51.