تحلیل پادشکنندگی زنجیره تامین خدمات در صنعت بیمه ایران
الموضوعات :سید میثم مومنی 1 , احمدرضا قاسمی 2 , میثم شهبازی 3 , امیر صفری 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، دانشگاه تهران، پردیس فارابی، ایران
2 - دانش آموخته مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه تهران، آکلند، نیوزلند
3 - استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه تهران، پردیس فارابی، ایران
4 - مدیرکل نظارت بر بیمه های زندگی بیمه مرکزی ج.ا.ا.
الکلمات المفتاحية: صنعت بیمه, پادشکنندگی, زنجیره تامین خدمات, دلفی, دیمتل خاکستری,
ملخص المقالة :
پادشکنندگی به سازمانها اجازه میدهد تا با بهرهگیری از رویدادهای ناشناختهها خود را در موقعیتی بهتر از قبل قرار دهند. هدف این پژوهش شناسایی و اهمیتسنجی شاخصهای موثر بر پادشکنندگی زنجیره تامین خدمات در صنعت بیمه و تعیین روابط علی میان این شاخصها است. این پژوهش با استفاده از روش آمیخته انجام شده است. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش روش دلفی در فاز کیفی و روش دیمتل خاکستری در فاز کمی هستند. شرکتهای بیمه به منظور پادشکننده شدن زنجیره تامینشان میبایست شاخصها، روشها و مکانیزمهایی را به کار گیرند، ولی توجه همزمان به تمامی شاخصها غیر ممکن بوده و از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست. از این رو با استفاده از یافتههای این پژوهش و تعیین اهمیت هر یک از شاخصها و همچنین روابط علی میان آنها، میتوانند در خصوص اینکه چه شاخصهایی دارای اولویت در سرمایهگذاری هستند تصمیمگیری نمایند. طبق نتایج حاصل از اجرای روش دلفی 49 شاخص به منظور پادشکنندگی زنجیره تامین خدمات در صنعت بیمه در ذیل 8 فرایند اصلی استخراج شد. همچنین براساس نتایج پژوهش مشخص شد جهت سوق زنجیره تامین صنعت بیمه به سوی پادشکنندگی در ابتدا میبایست فرایندهای "مدیریت دانش و اطلاعات" و "مدیریت ریسک" را مدنظر قرار داد. طبق نظر خبرگان شاخصهای "سیستم اطلاعات مدیریت" و "پیادهسازی مدیریت دانش" به عنوان علّیترین شاخصهای پادشکنندگی فرایند مدیریت دانش و اطلاعات و شاخصهای "تدوین استراتژی ریسک" و "استفاده از پایگاه داده ریسک" به عنوان علیترین شاخصهای پادشکنندگی مدیریت ریسک انتخاب شدهاند.
