تحلیل پادشکنندگی زنجیره تامین خدمات در صنعت بیمه ایران
الموضوعات :سید میثم مومنی 1 , احمدرضا قاسمی 2 , میثم شهبازی 3 , امیر صفری 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، دانشگاه تهران، پردیس فارابی، ایران
2 - دانش آموخته مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه تهران، آکلند، نیوزلند
3 - استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه تهران، پردیس فارابی، ایران
4 - مدیرکل نظارت بر بیمه های زندگی بیمه مرکزی ج.ا.ا.
الکلمات المفتاحية: صنعت بیمه, پادشکنندگی, زنجیره تامین خدمات, دلفی, دیمتل خاکستری,
ملخص المقالة :
پادشکنندگی به سازمانها اجازه میدهد تا با بهرهگیری از رویدادهای ناشناختهها خود را در موقعیتی بهتر از قبل قرار دهند. هدف این پژوهش شناسایی و اهمیتسنجی شاخصهای موثر بر پادشکنندگی زنجیره تامین خدمات در صنعت بیمه و تعیین روابط علی میان این شاخصها است. این پژوهش با استفاده از روش آمیخته انجام شده است. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش روش دلفی در فاز کیفی و روش دیمتل خاکستری در فاز کمی هستند. شرکتهای بیمه به منظور پادشکننده شدن زنجیره تامینشان میبایست شاخصها، روشها و مکانیزمهایی را به کار گیرند، ولی توجه همزمان به تمامی شاخصها غیر ممکن بوده و از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست. از این رو با استفاده از یافتههای این پژوهش و تعیین اهمیت هر یک از شاخصها و همچنین روابط علی میان آنها، میتوانند در خصوص اینکه چه شاخصهایی دارای اولویت در سرمایهگذاری هستند تصمیمگیری نمایند. طبق نتایج حاصل از اجرای روش دلفی 49 شاخص به منظور پادشکنندگی زنجیره تامین خدمات در صنعت بیمه در ذیل 8 فرایند اصلی استخراج شد. همچنین براساس نتایج پژوهش مشخص شد جهت سوق زنجیره تامین صنعت بیمه به سوی پادشکنندگی در ابتدا میبایست فرایندهای "مدیریت دانش و اطلاعات" و "مدیریت ریسک" را مدنظر قرار داد. طبق نظر خبرگان شاخصهای "سیستم اطلاعات مدیریت" و "پیادهسازی مدیریت دانش" به عنوان علّیترین شاخصهای پادشکنندگی فرایند مدیریت دانش و اطلاعات و شاخصهای "تدوین استراتژی ریسک" و "استفاده از پایگاه داده ریسک" به عنوان علیترین شاخصهای پادشکنندگی مدیریت ریسک انتخاب شدهاند.
داناییفرد، حسن؛ سید مهدی الوانی و عادل آذر، (1388)، "روششناسی پژوهش کمی در مدیریت: رویکردی جامع" ، انتشارات صفار- اشراقی،# تهران.رجدا، جورج ای.، مایکل جی.، مکنامارا، (2014)، اصول مدیریت ریسک و بیمه، اکبر افتخاری و بهروز اسدنژاد، تهران، تینای طهرانی، چاپ اول، 1395.#
Antcliff, D., Keeley, P., Campbell, M., Oldham, J., & Woby, S. (2013). The development of an activity pacing questionnaire for chronic pain and/or fatigue: a Delphi technique. Physiotherapy, Vol. 99. No. 3, pp. 241-246#.
Bai, C., & Sarkis, J. (2013). A grey-based DEMATEL model for evaluating business process management critical success factors. International Journal of Production Economics, Vol. 146, No. 1, pp. 281-292#.
Banomyong, R., & Supatn, N. (2011). Supply chain assessment tool development in Thailand: an SME perspective. International Journal of Procurement Management, Vol.4, No.3, pp. 244-258#.
Baltacioglu, T., Ada, E., Kaplan, M. D., Yurt AND, O. & Cem kaplan, Y. (2007). A New Framework for Service Supply Chains. The Service Industries Journal, Vol. 27, No. 2, pp. 105-124#.
Belton, I., MacDonald, A., Wright, G., & Hamlin, I. (2019). Improving the practical application of the Delphi method in group-based judgment: A six-step prescription for a well-founded and defensible process. Technological Forecasting and Social Change, Vol. 147, pp. 72-82#.
Boon-Itt, S., Wong, C. Y., & Wong, C. W. (2017). Service supply chain management process capabilities: Measurement development. International Journal of Production Economics, Vol. 193, pp. 1-11#.
Camino-Mogro, S., Armijos-Bravo, G., & Cornejo-Marcos, G. (2019). Competition in the insurance industry in Ecuador: An econometric analysis in life and non-life markets. The Quarterly Review of Economics and Finance, Vol 71, pp 291-302#.
Cho, D. W., Lee, Y. H., Ahn, S. H., & Hwang, M. K. (2012). A framework for measuring the performance of service supply chain management. Computers & Industrial Engineering, Vol. 62, No. 3, pp. 801-818#.
Coates, T. T., & McDermott, C. M. (2002). An exploratory analysis of new competencies: a resource based view perspective. Journal of Operations Management, Vol. 20, No. 5, pp. 435-450#.
Ellarm, L. M., Tate, W. L. & Billington, C. (2004). Understanding and Managing the Services Supply Chain. Journal of Supply Chain Management, Vol. 40, pp. 17-32#.
Ellram, L. M., Tate, W. L., & Billington, C. (2007). Services supply management: The next frontier for improved organizational performance. California management review, Vol. 49, No. 4, pp. 44-66#
.Farsi, M., Bailly, A., Bodin, D., Penella, V., Pinault, P. L., Nghia, E. T. T., ... & Erkoyuncu, J. A. (2020). An Optimisation Framework for Improving Supply Chain Performance: Case study of a bespoke service provider. Procedia Manufacturing, 49: 185-192#.
Fu, X., Zhu, Q., & Sarkis, J. (2012). Evaluating green supplier development programs at a telecommunications systems
provider. International Journal of Production Economics, Vol. 140, No. 1, pp. 357-367#.
Ghasemi, A., & Alizadeh, M. (2017). Evaluating organizational antifragility via fuzzy logic. The case of an Iranian company producing banknotes and security paper. Operations Research and Decisions,Vol. 27, No. 2, pp. 21-43#.
Giannakis, M. (2011), "Management of service supply chains with a service‐oriented reference model: the case of management consulting", Supply Chain Management, Vol. 16 ,No. 5, pp. 346-361#.
Hole, J. K. (2016). Anti-fragile ICT systems. Springer-Verlag GmbH.
Jackson, S., & Ferris, T. L. (2013). Resilience principles for engineered systems. Systems Engineering, Vol. 16, No. 2, pp. 152-164#.
Johnson, J., & Gheorghe, A.V., (2013) Antifragility Analysis and Measurement Frame-work for System of Systems. International Journal of Disaster and Risk Science, Vol. 4, No. 4, pp.159–168#.
Miah, S. J., Ahsan, K., & Msimangira, K. A. (2013). An approach of purchasing decision support in healthcare supply chain management. Operations and Supply Chain Management, Vol. 6, No. 2, pp. 43-53#.
Martinetti, A., Moerman, J. J., & van Dongen, L. A. (2017). Storytelling as a strategy in managing complex systems: using antifragility for handling an uncertain future in reliability. In Safety and Reliability, Vol. 37, No. 4, pp. 233-247#.
Pandari, A. R., & Azar, A. (2017). A fuzzy cognitive mapping model for service supply chains performance. Measuring Business Excellence, Vol. 21, No. 4, pp. 388-404#.
Sampson, S. E., & Froehle, C. M. (2006). Foundations and implications of a proposed unified services theory. Production and operations management, Vol. 15, No. 2, pp. 329-343#.
Sampson, S. E., & Spring, M. (2012). Service supply chains: Introducing the special topic forum. Journal of Supply Chain Management,Vol.48, No.4,pp. 3-7#.
#Taleb, N. N. (2012). Antifragile: Things that gain from disorder (Vol. 3). Random House Incorporated.
Tseng, M. L., Lim, M. K., Wong, W. P., Chen, Y. C., & Zhan, Y. (2018). A framework for evaluating the performance of sustainable service supply chain management under uncertainty. International Journal of Production Economics, Vol. 195, pp. 359-372#.
Raj, A., & Sah, B. (2019). Analyzing critical success factors for implementation of drones in the logistics sector using grey-DEMATEL based approach. Computers & Industrial Engineering, Vol. 138, 106118#.
Ramezani, J., & Camarinha-Matos, L. M. (2019). A collaborative approach to resilient and antifragile business ecosystems. Procedia Computer Science, Vol. 162, pp. 604-613#.
Ramezani, J., & Camarinha-Matos, L. M. (2020). Approaches for resilience and antifragility in collaborative business ecosystems. Technological Forecasting and Social Change, Vol. 151, 119846#.
Russo, D., Ciancarini, P., 2017. Towards antifragile software architectures. ProcediaComput. Sci. Vol. 109, pp. 929–934#.
Verhulsta, E. (2014). Applying systems and safety engineering principles for antifragility. Procedia computer science, Vol. 32, pp. 842-849#.
Xia, X., Govindan, K., & Zhu, Q. (2015). Analyzing internal barriers for automotive parts remanufacturers in China using grey-DEMATEL approach. Journal of Cleaner Production, Vol. 87, pp. 811-825#.