مدلسازی بانکداری جامع با تاکیدبر توانمندسازی کارکنان
الموضوعات :حمیدرضا کاظمی 1 , ناصر حمیدی 2 , بابک حاجی کریمی 3
1 - دانشگاه آزاد ابهر
2 - دانشگاه ازاد اسلامی قزوین
3 - دانشگاه آزاد ابهر
الکلمات المفتاحية: بانکداری جامع توانمندسازی لینگو دیمتیل فازی گراف فازی برنامه ریزی ریاضی,
ملخص المقالة :
امروزه، صنایع به ویژه صنعت بانکداری، با محیط بسیار پیچیدهتری نسبت به دههی قبل روبه رو میباشند و برای کسب وحفظ مزیت رقابتی، ناگزیرند به تغییری متناسب با تغییرات محیط تن دهند. سیستم بانکداری سنتی، کارایی لازم را نداردو بانکداری جامع، خدماتی متنوعتر را برای مشتریان متنوعتر به همراه خواهد داشت. باتوجه به پارادایم انسان گرای بنیادی در تحلیل نظریه های اجتماعی وتاکید بر موثربودن نیروی انسانی توانمند در اجرای صحیح بانکداری جامع در کشورمان هدف از این پژوهش ارائه مدل بانکداری جامع با تاکید بر توانمندسازی ومهارت افزایی کارکنان بانک می باشد.در این تحقیق از روش دلفی فازی جهت انتخاب خبرگان وطبقه بندی پاسخ آنها ودر نهایت اجماع پاسخها استفاده شد. سناریوهای بانکداری جامع در سه سطح عملیاتی پائین،متوسط وبالا مشخص گردید که با استفاده از روش گراف فازی جهت شروع مراحل دیمتیل فازی در اختیار خبرگان قرار گرفت.سپس از روش هیبریدی دیمتیل فازی وگراف فازی،روابط عوامل 11گانه در بانکداری جامع نسبت به هم مشخص گردید ودر مرحله بعدی ضرایب حاصل از گراف فازی در اختیار خبرگان قرار گرفت ومراحل ساختاردهی به عوامل توسط دیمتیل فازی انجام پذیرفت.نتایج این پژوهش پس از ارائه مدل نشان می دهد عواملی نظیر توانایی کارکنان در تصمیم گیری؛پذیرش مسولیت در اجرای تصمیم؛دسترسی به ابزارهای مرتبط با تصمیم گیری ومنابع خود کارآمدی کارکنان در توانمند سازی کارکنان واجرای صحیح بانکداری اختصاصی ؛شرکتی؛کسب وکار وسرمایه گذاری موثر است ومهارتهای احساس شایستگی ؛انگیزش ؛مشارکت پذیری؛احساس موثر بودن؛فناوری اطلاعات در بانکداری خرد ومجازی وعوامل آموزش وپاداش در تمامی انواع بانکداری جامع موثر هستند.
Abtahi, S. (1996). Human Resources Management. Payam Noor University Press.
Athanassopoulou, P., John, A. (2004), Effective Communication with Leading Customers in Developing New Banking Products. International Journal of Bank Marketing, 22 (2): 100-125.
Fornell, C., &Larcker, D. F. (1981). Evaluating Structural Equation Models with Latent Variables and Measurement Error. Journal of marketing research, 18(1), 39 – 50. [
Fornell, C., &Larker, D. F. (1981). Evaluating Structural equation models with Latent variables and measurement error. Journal of marketing research, 18(1), 39 – 50.
Fornell, C., &Larker, D. F. (1981). Evaluating Structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of marketing research, 18(1), 39 – 50. [
Mohaqeqnia, M.,Shahriari, M., Ahmadi, M., Ahmadi, R., Sargolzai, M. (2014). Examining the Challenges, Reforms, and Successful Experiences of Universal Banking in the World and Envisioning the Future Prospects. 5thInternational Conference of Bank Services Marketing.
Hasanqolipoor, T.,Hashemzehi, A., Sajedifar, A. (2013). A Strategic Approach to Customer Orientation in Banking Industry. 10th International Conference of Strategic Management. Tehran, Iran’s Association of Strategic Management.
Bentler, P. M. (1990). ComparativeFit Indexes in Structural Models. Psychological Bulletin, 107, 238- 246.
Davari, A., Sanei, M., Roozban, F, Davari, E. (2014). Human Resources Competencies in Universal Banking. 5thInternational Conference of Bank Services Marketing.
Khajesalehani, M. (2014) Providing Services for Universal Banking Clients by Identifying and Prioritizing the Clients Based on Professional Marketing Approach. 5thInternational Conference of Bank Services Marketing.
Danai, H., Qaribtarze, Z., (2012). Investigating the Relationship between the Decision-Making Approach of the Heads of Islamic Azad Universities and Their Organizational Performance in Region 9. The Financial Conference of Entrepreneurship and Management of Knowledge Businesses. [
Mashhadi, M. (2010). Competence in Human Resources Management. Tadbir Journal. Vol (215).
Momeni, M., &Fa’alqiomi, A. (2007). Statistical Analysis via SPSS. Tehran, KetabNou Pub., 1st Ed.
Thomas, K.W. &Velthouse, B. A. (1990). Cognitive Elements of Empowerment: An Interpretive Model of Intrinsic Task Motivation. Academy of Management Review,15: 66-681