شناسایی روندهای آتی و ترسیم وضعیت آرمانی آموزش فنی حرفه ای از نظر خبرگان
الموضوعات :سرور سفیدگر 1 , حسین علی احمدی جشفقانی 2 , علیرضا علی احمدی 3
1 - دانشگاه علم و صنعت ایران
2 - دانشگاه علم و صنعت ایران
3 - گروه مهندسی سیستمهای دانشگاه علم و صنعت ایران
الکلمات المفتاحية: آموزش و پرورش فنی و حرفه ای, روندهای توسعه آموزش فنی جهانی, رویکرد شایستگی مدار در آموزش های حرفه ای و مهارتی, آینده پژوهی, روش تحلیل تاثیر متقابل,
ملخص المقالة :
این پژوهش با توجه به اهداف، پژوهشی کاربردی- توسعه ای است. از منظر گردآوری اطلاعات تلفیقی است. برای گردآوری، تحلیل و ترکیب داده های کمّی و کیفی از روش تحلیل تاثیر متقابل استفاده شده است. با استفاده از روش تحقیق تحلیلی از طریق تجزیه و تحلیل ادبیات پژوهشی، مرتبط با روندهای جهانی توسعه آموزش فنی شناسایی گردید. از نظر خبرگان آموزشی که مجموعه ای 30 نفری از متخصصان و خبرگان در حوزه آموزش و پرورش رسمی فنی و حرفه ای، دارای دیدگاه آینده پژوهانه و راهبردی، با نمونه گیری قضاوتی و هدفمند هستند، مهم ترین روند های جهانی توسعه آموزش فنی و حرفه ای استحصا شده و با جمع بندی نظرات، تعداد 22 روند نهایی گردید سپس با روش تحلیل تاثیر متقابل، میزان تاثیر پذیری و تاثیر گذاری این روند ها برآورد شد. یافته ها نشان میدهد، متغیر های "جامعه شبکه ای "،"ایجاد چارچوب صلاحیت ملی "،"رویکرد شایستگی مداری" و "جمعیت" از مهمترین بازیگران تأثیرگذار بر وضعیت آرمانی آموزشی آینده هستند.
ارمكي, ن. (1391). نگاهي بر نظام آموزش مهارت و فناوري. تهران: سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور.
اسكندريان, ق. ب. (1394). بررسي موانع موجود در زمينه تفکر انتقادي در برنامه هاي درسي آموزش هاي فني و حرفه اي هنرستان هاي دخترانه. پژوهش هاي نوين روانشناختي (روانشناسي دانشگاه تبريز) : زمستان 1394 , دوره 10 , شماره 40 ; از صفحه 129 تا صفحه 154 .
آیندهبان. (1394). آینده پژوهی ایران 1394. آینده بان-رسانه تخصصی آینده پژوهی.
جاریانی, م. ئ. (1389). نقش چارچوب صلاحیتهای حرفه ای در آموزش های فنی و حرفه ای. رشد آموزش فنی وحرفه ای دوره ششم پاییز 1389.
جاويدمعين, ع. س. (1392). ارزشيابي و تضمين كيفيت آموزشي در آموزش فني و حرفه اي. نخستين همايش بين المللي مهارت آموزي و اشتغال ص54-65. تهران: تهران: سازمان آموزش فني و حرفه اي، 1392.
جمال, س. (1392). برنامه درسي و آموزش فني و حرفه اي: پژوهشي در خصوص تناسب عناصر برنامه درسي در آموزش هاي فني و حرفه اي. مهارت آموزي : بهار 1392 , دوره 1 , شماره 3 ; از صفحه 35 تا صفحه 52 .
حسینی, د. ت. بررسي نقش آموزش هاي فني و حرفه اي براساس تقاضا محوري. پنجمین همایش ملی و چهارمین همایش بین المللی مهارت آموزی و اشتغال. تهران: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور.
خزائی, ح. ا. (1395). تحلیل کلان روندهای مؤثر بر آیندۀ بازار صنعت بانکداری با رویکرد تحلیل ساختاری، تحلیل تأثیر متقابل. فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین.
خلاقي. (1382). ويژگي هاي نظام آموزش فني و حرفه اي استراليا: درس هايي براي اصلاح آموزش فني و حرفه اي ايران. نوآوري هاي آموزشي : پاييز 1382 , دوره 2 , شماره 5 ; از صفحه 67 تا صفحه 84 .
سلیمی, ج. (1391). آموزش فنی و حرفه ای در قرن 21: سیاست های یونسکو در خصوص آموزش فنی و حرفهای در عصر اطلاعات و مقایسه جایگاه آموزش فنی و حرفهای ایران با آن سیاستها. فصلنامه پژوهش در نظام های آموزشی, دوره 6، شماره 17، تابستان 1391، صفحه 25-43.
سوري, ح. ب. (1392 ). بررسي تأثير ارزشيابي تكويني بر ميزان يادگيري كارآموزان آموزشگاههاي فني و حرفه اي. نخستين همايش بين المللي مهارت آموزي و اشتغال . تهران: سازمان آموزش فني و حرفه اي.
عبدالهي. (1395). ارزيابي سازوکارهاي تجربه شده برقراري ارتباط بين آموزش فني و حرفه اي رسمي و بازار کار در ايران. پژوهش در برنامه ريزي درسي (دانش و پژوهش در علوم تربيتي-برنامه ريزي درسي) : تابستان 1395 , دوره 13 , شماره 22 (پياپي 49) ; از صفحه 152 تا صفحه 167.
فرشاديان, س. د. (1392). بررسي اثربخشي دوره هاي مهارتي مهندسان فردا رويكردي به منظور ايجاد خلاقيت در دانش آموزان. نخستين همايش بين المللي مهارت آموزي و اشتغال . تهران: سازمان آموزش فني و حرفه اي، 1392.
قانع, ح. (1398, فروردین). آينده پژوهي و جامعه مطلوب اسلامي. کتابخانه مکتبة مدرسة الفقاهة: http://ar.lib.eshia.ir/10247/1/4
کاووسی, ر. (1396). فرصتها و تهدیدها در آموزش های فنی و حرفه ای. رشد آموزش فنی وحرفه ای و کاردانش | دورۀ سیزدهم | شمارۀ 2 | زمستان6 139.
کریمی, ح. ز. (1392). آموزش فني و حرفه اي و اشتغال در چشم انداز پژوهش. تهران : سازمان فنی و حرفه ای.
متین, د. ن. (1389). پژوهش و آموزش هاي فني و حرفه اي. پژوهش نامه آموزشی- پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش شماره 120, 33-36.
محمودی, د. م. (1389). تحولات جمعیتی، چالش هاي پيش رو و لزوم تجديدنظر در سياست هاي جمعيتي ايران. فصلنامه برداشت دوم / سال هفتم شماره پیاپی 11 و 12 ، تابستان و پاييز 1389.
همکاران, م. و. (1395). تعیین پیشران های اصلی دیپلماسی دفاعی ج.ا.ایران در سطوح منطقه ای و بین المللی. آینده پژوهی دفاعی، سال اول، شماره 1 تابستان 1395.
Abd Elaziz, G. R. (2004). The system of the technical industrial education in Egypt and Japan: A comparative study. M. Sc. Thesis, Faculty of Education, Tanta University.
Abd ElGhafar, E. (2010). The development of school management in secondary technical commercial education (Five years system). Faculty of education journal, (27), p.p. 57-146.
Aila Korpi, A. R. (2018). The competence-based approach steers vocational education and training in the right direction. Finnish Education Evaluation Centre.
Alastair, R. (2006). Skills Passports: The Next Big Step in the Globalization of TEVET, 4th Saudi Technical Conference and Exhibition, K.S.A, 2-6 December 2006.
AlECSO. (2017). the development of the technical and professional education in the Arab countries, the first conference of the technical and professional conference, Noakshout, 25-27 March, Islamic Republic of Mauritania.
Anttiroiko, A.-V. (2015). Networks in Manuel Castells’ theory of the network society. Retrieved from University of Tampere, Finland : http://mpra.ub.uni-muenchen.de/65617/
AScedo, K. (2014). The required skills for comprehensive and sustainable development. Prospectives, 22 (44), p.p. 217-221.
Delors, J. (2013). The treasure within: Learning to know, learning to do, learning to live together and learning to be. What is the value of that treasure 15 years after its publication? Springer, Int Rev Educ (2013) 59:319–330.
Dijk, J. A. (2006). The Network Society Social Aspects of New Media-Second edition. SAGE Publications.
Eldogany, E. (2010). Suggested model for reengineering managerial processes and its computerizing in higher education institutions. Scientific Researches Journal, Islamic University in Gaza.
et.all, J. P. (2015). MOOC's and crowdsourcing: Massive courses and Massive resources. Retrieved from University of Illinois at Chicago University Library: https://firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/6143/5170
Fitzmaurice, N. A. (2019). Five trends for education in 2019. Retrieved from ACADEMY TODAY: https://academytoday.co.uk/Article/five-trends-for-education-in-2019
G., S. S. (2013). The requirements of building social engagement for linking industrial secondary schools with labor market. M.Sc. thesis, faculty of Social service, Elfayoum University.
GIDLEY, J. (2007). Beyond homogenization of global education do alternative pedagogies such as Steiner Education have anything to offer an emergent global/ising world?
Gidley, J. M. (2017). POSTFORMAL EDUCATION A Philosophy for Complex Futures. Springer-Series: Critical Studies of Education, Vol. 3.
Gray, K. G. (2009). Reforming Career and Technical Education Teacher Licensure. Office of vocational and Adult Education, Washington. Dc. 3(33), Nov, PP.229-233.
Hasanin, M. E. (2016). A suggested vision for developing the technical education policy in Egypt in light of the experience of U.S.A. Faculty of education Journal, Alexandria University, 1 (26), p.p. 117-243.
Hasanin, M. E. (2016). A suggested vision for developing the technical education policy in Egypt in light of the experience of U.S.A. Faculty of education Journal, Alexandria University, , 1 (26), p.p. 117-243.
Hassan, A. M. (2017). A suggested vision for reengineering approach in technical secondary education: A field study in Assuit governorate. Faculty of Education in Assuit Journal, 1 (33), p.p. 473-502.
Henshall, A. (2017). How to Use the Deming Cycle for Continuous Quality Improvement. Retrieved from process: https://www.process.st/deming-cycle/
Inayatullah, S. (2006). Spirituality as the Fourth Bottom Line. New Renaissance. Retrieved from http://www.ru.org/122-Inayatullah-spirituality.htm.
Kenton, W. (2018). Crowdsourcing. Retrieved from Investopedia: https://www.investopedia.com/terms/c/crowdsourcing.asp
Leech. (1986). The Integration of general and technical and vocational education. Retrieved from unesdoc Digital Library: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000070038
Mahmoud, K. S. (2018). The Development of the Egyptian Technical Secondary Education Considering Some Contemporary Global Trends: An Analytical Study. European Journal of Social Science Education and Research, Volume 5, Issue 3.
Massoud, A. M. (2011). A suggested model for social engagement in developing technical education and for addressing the labor market's need, the national center for educational researches and development, Cairo.
Mohammed, K. M. (2007). Reengineering managerial processes in technical industrial education in Egypt to address the national standards of Education, Ph.D. thesis, Faculty of Education, ElMansoura University.
Moustafa, E. K. (2016). The Impact of Cultural Context on The Egyptian Technical and Voactional Education and Training and Training System, Scientific Journal for Economy and Commerce, P.p.57-74
Moustafa, A. A. (2015). A suggested vision of the role of technological incubators in developing technical industrial education in Egypt considering the experiences of some countries. Educational Sciences Journal, 4 (23), p.p.1-61.
Moustafa, A. S. (2005). Total quality management and Iso 9000. Cairo, Alm Elkotb.
OECD. (2019). Trends Shaping Education 2019, In O. (2019). Paris: OECD Publishing.
Olumade, S. A. (2013). Re-Engineering Vocational and Technical Education (VTE) for Sustainable Development in North Central Geo-Political Zone. Nigeria, Educational Research and Reviews, 19 (8), p1842-1849.
Sabeeh, L. Z. (2013). A prospective vision for reengineering Palestinian university education in light the knowledge society requirements. Ph.D. thesis, Faculty of Education, Ain Shams University.
Society, A. (2018). New challenges and opportunities facing the teaching profession in public education. International summit on the teaching profession 2018. Lisbon, Portugal • march 22–23: the government of Portugal, the Organization for Economic Co-operation and Development (OECD), and Education International (EI). Retrieved from https://istp2019.fi/documents/10810921/10916646/ISTP+2018/51533a10-6f43-3f46-1a1b-200aaa080b97/ISTP+2018.pdf
Soliman, H. A. (2005). The management of educational change in the general secondary school in Egypt using reengineering approach. Ph.D. thesis, Faculty of Education, Ain Shams University.
Subhee, D. (2018). Adoption of a new Qualifications Framework for Technical and Vocational Education (TVET) in Iraq. Retrieved from Unesco: http://www.unesco.org/new/en/member-states/single-view/news/inter_ministerial_working_group_members_signing_of_and_adopt/
Tate, P. D. (2018). Teaching, leadership and governance in Further Education. Retrieved from GOV.UK : www.gov.uk/government/publications
Van Dijk, Jan. The Network Society. 3rd ed. London: Sage. 2012. vi, 326 p.
Wang, W. (September 16, 2010). Reverse Engineering: Technology of Reinvention. CRC Press Taylor & Francis Group, an Informa Group company.
zohosites. (2019). Total quality management in hospitality. Retrieved from quality management in hospitality: http://qualitymanagementinhospitality.zohosites.com/quality.html
http://www.scimagolab.com/blog/wp-content/uploads/2012/04/forecasting-excercise.pdf