بررسی رابطه میان مؤلفههای ارزیابی عملکرد سازمانی (موردمطالعه: سازمان خرید در بخش دولتی)
الموضوعات :حامد رضائی 1 , علیرضا علی احمدی 2
1 - دانشگاه امام حسین (علیه السلام)
2 - دانشگاه علم و صنعت ایران
الکلمات المفتاحية: ارزیابی عملکرد سازمانی سازمان خرید لجستیک زنجیره تأمین کارت امتیازی متوازن معادلات ساختاری,
ملخص المقالة :
ارزیابی عملکرد سازمانی یکی از حوزههای حائز اهمیت در مدیریت است. اهمیت ارزیابی عملکرد به حدی است که به باور برخی، از ملزومات اساسی سازمانها و مدیران است. بهعبارتیدیگر، اگر نتوان عملکرد سازمان را مورد ارزیابی قرارداد، نمیتوان آن را مدیریت کرد. هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه میان مؤلفههای ارزیابی عملکرد سازمانی است جامعه آماری این تحقیق اساتید و خبرگان حوزه ارزیابی عملکرد سازمانی، زنجیره تأمین و حوزههای آماد و پشتیبانی به تعداد 30 نفر بود. همچنین حجم نمونه به روش سرشماری انتخاب شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود و برای جمعآوری اطلاعات از روش دلفی از پرسشنامه محقق ساخته با روایی و پایایی به ترتیب 96/0 و 91/0 استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادههای استخراجشده با تلفیقی از آمار توصیفی و استنباطی در قالب جداول و نمودارها آمده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها، نرمافزار Smart PLS و الگوی معادلات ساختاری مورداستفاده قرار گرفت. در پژوهش حاضر سعی شد تمام عوامل مؤثر بر ارزیابی عملکرد سازمانی لجستیک بررسی شود بدین منظور 6 مؤلفه اصلی و 30 مؤلفه فرعی در 101 آیتم سنجیده شد نتایج نشان داد به ترتیب مؤلفههای، زیرساخت و ورودی، رشد و یادگیری، نتایج و پیامدها، رضایت ذینفعان، مالی و فرآیندها بهعنوان مؤلفههای اصلی ارزیابی عملکرد سازمانی لجستیک تأیید و با توجه به برازش کلی الگو، الگوی نهایی در سطح قوی گزارش شد.
• آرمسترانگ, مایکل، (1385). مدیریت عملکرد. تهران: جهاد دانشگاهی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران. • بذرافشان میترا. 1394. ارزیابی عملکرد دانشگاه های علوم پزشکی کشور با استفاده از مدل کارت امتیازی متوازن در سال 1392. دانشگاه علوم پزشکی کرمان.
• خلج امه لیلا. 1395. ارزیابی عملکرد استراتژی تولید با استفاده از کارت امتیازی متوزان (از منظر مشتری). ماهنامه پژوهش های مدیریت و حسابداری. شماره 25. ص: 56-75.
• داوری،علی و آرش رضازاده (1392)، مدلسازی معادلات ساختاری با نرم افزار PLS. چاپ اول، انتشارت جهاد دانشگاهی تهران.
• رحمانی, محمد.1384 (Ed.). ارزیابی عملکرد از دیدگاه سیستمی.
• صالحی, مرتضی. (1389). طراحی الگوی ارزیابی عملکرد شعب بانک ها و موسسات مالی و اعتباری (مورد: بانک قوامین) (رساله دکترا). دانشگاه جامع امام حسین, تهران.
• طاهری, شهنام. (1382). بهره وری و تجزیه و تحلیل آن در سازمانها. تهران: هوای تازه.
• نبی زاده کیوی سهیلا. 1391. ارزیابی عملکرد اداره کل اطلاع رسانی کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران بر اساس مدل کارت امتیازی متوازن. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
• نظری احد. سالاریان نیلوفر. 1394. الگوی ارزیابی عملکرد شرکتهای مهندسی مشاور معماری با رویکرد کارت امتیازی متوازن. مهندسی عمران شریف. شماره 2/3. ص: 77-84.
• Estampe, D., Lamouri, S., Paris, J.-L., & Brahim-Djelloul, S. (2013). A framework for analysing supply chain performance evaluation models. International Journal of Production Economics, 142(2), 247–258. Retrieved
• Gallear, D., Ghobadian, A., Li, Y., O’Regan, N., Childerhouse, P., & Naim, M. (2014). An environmental uncertainty-based diagnostic reference tool for evaluating the performance of supply chain value streams. Production Planning & Control, 25(13-14), 1182–1197.
• Lin, L.-C., & Li, T.-S. (2010). An integrated framework for supply chain performance measurement using six-sigma metrics. Software Quality Journal, 18(3), 387–406.
• Manandhar, R., & Tang, J. C. S. (2002). The evaluation of bank branch performance using data envelopment analysis: A framework. The Journal of High Technology Management Research, 13(1), 1–17.
• Marsden, D. (2003). Renegotiating performance: the role of performance pay in renegotiating the effort bargain.