طراحی الگوی راهبردی مدیریت دانش در اداره امور فرهنگی و تربیتی
الموضوعات :مهدی رحیمی 1 , هادی رزقی 2 , علی اکبر فرهنگی 3 , نادر محقق 4
1 - گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی،واحد تهران جنوب، تهران، ایران
2 - دانشگاه آزاد
3 - دانشگاه تهران
4 - دانشگاه آزاد
الکلمات المفتاحية: مدیریت دانش, راهبرد, تجارب کارکنان, یادگیری سازمانی, سازمان یادگیرنده ,
ملخص المقالة :
امروزه با توجه به ویژگی و تنوع سازمان های فرهنگی و تربیتی، مؤلفه های مدیریت دانش این سازمان ها بر اساس استراتژی متفاوت است و استراتژی اصلی سازمان به هم افزایی دانش سازمانی کم می کند. توفیق راهبردی یک سازمان فرهنگی و تربیتی مستلزم بهره گیری از الگوی راهبری مناسب مدیریت دانش در اداره آن است.عوامل گوناگونی بر طراحی الگوی راهبردی مدیریت دانش در اداره امور فرهنگی و تربیتی تاثیرگذار هستند که توجه به این عوامل در طراحی موفق الگوی مدیریت دانش حیاتی است.هدف از انجام این پژوهش شناسایی عوامل اساسی مدیریت دانش در سازمان زندان های استان تهران بوده که بر طراحی مناسب الگوی راهبردی مدیریت دانش در اداره امور فرهنگی و تربیتی اثر می گذارد. جهت شناسایی و استخراج مولفه های مورد نظر،بنا بر ماهیت اکتشافی و نیز بدلیل پیچیدگی ابعاد مختلف پژوهش، روش کیفی انتخاب گردید. برای جمع آوری اطلاعات از جامعه مورد نظر این پژوهش شامل رؤسای فرهنگی و کارکنان ادارات فرهنگی از روش مصاحبه عمیق استفاده شد. از طریق روش نمونه گیری نظری خبرگان مورد نظر انتخاب شدند.تحلیل داده ها نشان داد که پس از نوزده مصاحبه مقولات شکل گرفته به اشباع نظری رسیده اند. یافته ها نشان داده است که 20 مؤلفه شامل تبیین و اشاعه فرهنگ سازمانی، استراتژی و سیاست های دانش محور، الگوبرداری، نقش رهبری، اهمیت منابع انسانی، زیرساخت مناسب فناوری و اطلاعات، فرآیندهای ارزیابی دانش، ساختار سازمانی، شبکه خبرگان، اختصاص پاداش و مشوق ها، برنامه های آموزشی، همکاری و کار تیمی، سهولت در دسترسی به دانش، معماری مدیریت دانش، مهندسی مجدد، شفافیت، اعتماد، ارتباط نظام مند با ذینفعان، راهبردهای دانش، اهمیت ثبت، ذخیره و مستند سازی دانش شناسایی شده است. نتیجه گیری: طراحی الگوی راهبردی مدیریت دانش در اداره امور فرهنگی و تربیتی زندان های استان تهران در صورتی موفقیت آمیز است که این مؤلفه ها شناسایی شده در آن سازمان استقرار و بکار گرفته شوند.
- ابطحی،سیدحسن و صلواتی، عادل(1385).مدیریت دانش در سازمان، انتشارات پیوند نو، شماره 1، سال اول،
- اخوان،پیمان و نبی زاده، معصومه(1394).طراحی الگوي مدیریت دانش در سطح ملی.فصلنامه علمی_ پژوهشی سیاست علم و فناوری، 7(4)، 14-21.
- برزین پور، فرناز و صادقی صبور،آناهیتا و جعفری، مصطفی(13۸۷(.طراحی مدل مفهومی لایه های دانش در سازمان های پروژه محور. چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت پروژه، 9(13)،14-18.
- تبريزي، عالم و رحيمي، محمد(1387).مديريت دانش و برنامهريزي منابع سازمان،تهران: انتشارات صفار.
- دانایی فرد،حسن و الوانی،سید مهدی و آذر،عادل(1383).روش شناسی پژوهش کیفی در مدیریت، رویکردی جامع، تهران: انتشارات صفار.
- دهقانی،مسعود(1395). امکان سنجی و طراحی الگوي استقرار اثربخش مدیریت دانش(رساله دکتری). قابل بازیابی از گنج، پایگاه اطلاعات علمی ایران (ایرانداک ش).
- دانپورت و پروسكاك(1388). مديريت دانش، ترجمه حسين سرشت نشر، تهران: انتشارات ساپكو.
- رادينگ،آلن(1383).مديريت دانش موفقيت در اقتصاد جهاني مبتني بر اطلاعات (محمدحسين لطيفي، مترجم). انتشارات سمت،
- رضایی نو، جلال و شاه حسینی، محمد علی و خسروی، سروش(1393).ارائه مدل مفهومی بر اساس عوامل موثر بر پیاده سازی سیستم مدیریت دانش در گروه شرکت های همکاران سیستم.فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، 1(4)، 31-45
- عزتی، میترا و میرکمالی، سید محمد، صادقی و لیلا (1395).ارائه الگوی بهینه مديريت دانش در دانشگاه منطبق با سند چشم انداز جمهوری اسلامی ايران در افق 1404. فصلنامه سیاست های راهبردی و کلان، 4(13)، 17-41
-علي احمدي، عليرضا و سعيد نهائي، وحيد ( 1386 ) توصيفي جامع از روش هاي تحقيق ، تهران ،توليد دانش
- قلیچ لی، بهروز(1391).مدیریت دانش (فرایند خلق، تسهیم و کاربرد سرمایه فکری در کسب و کارها)، چاپ سوم، سال دوم، سمت،
- کندری،نرگس فرزانه و زنجاني،مهدي شامي و مانيان،امير و حسن زاده، عليرضا(1397).چارچوبي براي مفهوم سازي دفتر مديريت دانش.فصلنامه مدیریت و فناوری اطلاعات دانشكدة مديريت دانشگاه تهران، 10(1)، 45-60
- مارتنسون، ماريا(1379).بررسي نقادانه مديريت دانش به عنوان ابزاري مديريت(منصور مجد، مترجم).ماهنامه تدبير، شماره 110،
- مینگ یو، چن(1388).نقش و تاثیر راهبران سازمانی در نهادینه سازی مدیریت دانش در سازمان های کنونی، شماره 16، سال دوم،
- منوريان، عباس(1385).مديريت دانش و دانايي، كار و جامعه، شماره 73 و 74، سال دوازدهم،
- موحدزاده، ایوب(1387).مقاله مدیریت دانش و سازمان های آموزشی، نشریه راهکار مدیریت،
- نهاردانی، حمید و معقول، علی و زنده دل و احمد ونودهی، حسن(1397).طراحی مدل مدیریت دانش در دانشگاه فنی و حرفه ای با راهبرد آموزش تربیت کارآفرین، پژوهش در نظام های آموزشی.نشریه مدیریت فردا،2 (5)، 630-651.
Aino Kianto, Muhammad Shujahat, Saddam Hussain, Faisal Nawaz, Murad Ali. (2018). "The impact of knowledge management on knowledge worker productivity", Baltic Journal of Management, https://doi.org/10.1108/BJM-12-2017-0404.
Bontis, N., Fitz-enz, J. (2002). “Intellectual capital ROI: A current map of human capital antecedents and consequent”. Journal of Intellectual Capital, 223-247.
Davenpor., & Prusakl. (1998). working knowledge: How organization manage what they know Boston Harvard business school press.
Drucker, p. (1999). "The age of social transformation". The Atlantic monthly.
emerald Group Publishing.Franklin ,S. (2006). "Knowledge, Management and Knowledge Management in Business Operations", Journal of Knowledge Management, Vol.12, No.2, pp. 3-17
Ford ,M. (2003). "Doing Knowledge Management", Learning Organization Journal, Vol.12, No.2,
Fombad, Madeleine C., Onyancha, Omwoyo Bosire. (2017). Knowledge Management for Development: Rethinking the Trends of Knowledge Management Research in South Africa. Journal of Information & Knowledge Management, 16 (3), 34-45.
Hales, steve. (2001)."Dimensions Knowledge and its management" available at:www.insighting.com
Hadi, Wa'el. (2017). A New Model for Integrating Phases of Decision-Making and Knowledge Base for Improving Customer Satisfaction. Journal of Information & Knowledge Management16 (3), 99-109.
Huang L; Lai C. (2012). An investigation on critical success factor for knowledge management using structural equation. Elsivier،volum40,p:24-40.
Jones, D. (2003), “Knowledge management and technical communication: a convergence of idea
Khalil, O., Claudio, A., Selim, A. (2006). “Knowledge Management: The case of the Acushnet company”. SAM Advanced Management Journal, 71(3), 34-44.
Lin, M., Hung, S., & Chen, C. (2009). Fostering the determinants of knowledge sharing in professional virtual communities, Journal of Computers in Human Behavior, 25 (4): 929-939.
Lin, Y., chien, s., & su, h.Y. (2006). A knowledge enabled procedure for customer relationship management, Industrial marketing management, pp 446-456
Liyanage, C., Elhag, T., Ballal, T., & Li, Q. (2009)."Knowledge communication and translation . a knowledge transfer model". journal of knowledge management, pp. 118-131.
Lindler, F., &Wald, A. (2010), “Success factors of knowledge management in temporary organizations”, International Journal of Project Management.
Nonaka, I., & Takeuchi, H. (1996)."A theory of organizational knowledge creation". International Journal of Technology Management
Nonaka, I. (1994). “A dynamic theory of organizational knowledge creation”.Organization Science, 14–37.
Rowley, J. (2006).Is higher education ready for knowledge management? International Journal of Educational Management, 333-245.
Wong, K.Y., &Aspinwall, E. (2005). “An empirical study of the important factors for knowledge-management adoption in the SME sector” , JOURNAL OF KNOWLEDGEMANAGEMENT, VOL. 9 NO. 3, pp. 64-82