شناسایی مؤلفه های سيستم مديريت عملكرد در راستاي ارتقاء سلامت نظام اداري
الموضوعات :
علی اصغر پورعزت
1
,
حسین ایمانی
2
,
آرین قلی پور
3
,
عادل آذر
4
1 - دانشجوی دکتری، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2 - استاد، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3 - استاد، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
4 - استاد، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: مديريت عملكرد, فساد اداری, مديريت منابع انساني, سلامت نظام اداري, سازمانهای دولتي,
ملخص المقالة :
یکی از مهم ترین دغدغه های مدیریت منابع انسانی، دستیابی به سلامت نظام اداری است. سلامت اداری وضعیتی است که در آن فساد اداری در یک سازمان به میزان قابل قبولی کاهش یافته باشد و یکی از نشانه های سلامت اداری، استفاده صحیح از منابع، بهخصوص منابع انسانی است. چنانچه مدیریت و سازمان بتواند با ارزیابی عملکرد کارکنان ریشه بسیاری از تخلفات اداری را شناسایی نماید خواهد توانست موجبات ارتقاء سلامت اداري را فراهم آورد. لذا بهدلیل اهمیت و نقشی که سیستم مديريت عملكرد در ارتقاء سلامت اداری دارد، در پژوهش حاضر درصدد شناسایی مؤلفههای سيستم مديريت عملكرد كاركنان در راستاي ارتقاء سلامت نظام اداري در سازمانهاي دولتي هستيم. پژوهش حاضر در چارچوب رويكرد كيفي و با استفاده از روش تحليل تم صورت گرفته است و براي استخراج مؤلفههاي سيستم مديريت عملكرد در راستاي ارتقاء سلامت نظام اداري با متخصصان سازمان اداري و استخدامي كشور با استفاده از شيوه نمونهگيري هدفمند مصاحبه انجام شده است. نتایج پژوهش نشان داد که مؤلفههاي سيستم مديريت عملكرد در راستاي ارتقاء سلامت نظام اداري در قالب 7 تم اصلي، 19 تم فرعي و 54 مفهوم استخراج شد كه تمهاي اصلي عبارت بودند از شفافیت، پاسخگویی، عدالتمحوری، اخلاقمحوری، قانونمحوری، بازدارندگی و حرفهایگرایی.
