الگوي تاثير مدیریت دانش فردی و سبک رهبری بر عملکرد سازمانی شهرداری تهران
الموضوعات :وجه الله قربانی زاده 1 , محمد صادقی 2 , حبیب رودساز 3
1 - دانشگاه علامه طباطبایی
2 - علامه طباطبائی
3 - علامه طباطبائی
الکلمات المفتاحية: مدیریت دانش فردی سبک رهبری عملکرد سازمانی,
ملخص المقالة :
عصر دانايي محور كه در آن دانش، بسان مهمترين سرمايه سازمانها محسوب ميشود، نيازمند رويكرد متفاوت مديريتي نسبت به مسائل سازمان و كاركنان است. از اين رو رهبران اثرگذار به شكل مستمر ميزان توليد، نشر، تبادل و به كارگيري دانش در بين كاركنان خود را مورد ارزيابي قرار ميدهند تا از اين طريق بتوانند راهكارهاي نيل به اهداف سازماني را كسب كنند و عملكرد سازمان را بهبود دهند. هدف این مقاله طراحی الگوي تاثير مدیریت دانش فردی و سبک رهبری بر عملکرد سازمانی در شهرداري تهران است. نوع تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شيوه گردآوري داده ها توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماري اين تحقیق مدیران ، مشاوران و کارشناسان متخصص و فني شهرداری تهران در بالاترين مراتب شغلي سازماني (سه رده شغلي 14- 15-16) است كه تعداد آنها برابر با 2467 نفر مي باشد. نمونه آماری مناسب برای پژوهش حاضر برابر با 332 نفر بر اساس فرمول كوكران به دست آمد. در این تحقیق، از ابزار پرسشنامه برای جمعآوری دادهها استفاده شد. به منظور برازش مدل مفهومي تحقیق و آزمون فرضيات از روش مدلسازي معادلات ساختاری و نرمافزار ليزرل استفاده گردید. نتايج پژوهش نشان داد كه متغيرهاي مدیریت دانش فردی و سبک رهبری بر عملکرد سازمانی شهرداری تهران تاثير معناداري دارند؛ همچنين تاثير متغير مدیریت دانش فردی بر سبک رهبری مورد تائيد قرار گرفت.
1- آرمسترانگ، م . (1392). مدیریت عملکرد تعالی سازمانی EFQM ، ترجمه ناصر میرسپاسی ، اسماعیل کاووسی و علی رشید پور. تهران: انتشارات میر.
2- آقائی، میلاد، (1390)، "بررسی تأثیرات میان راهبرد، فرهنگ ، ساختار، اثربخشی سازمانی و مدیریت دانش" ، فصلنامه علمی- پژوهشی مدیریت بهبود و تحول، سال بیست و یکم، شماره 65 .
3- اميران، حيدر. (1390). راهنمای گام به گام سرآمدی سازمانی بر اساس مدل هایEFQM و INQA، انتشارات مشاورين کيفيت ساز ، چاپ ششم.
4- امیری، محمدرضا. سکاکی، محمدرضا، (1387). دانشگاه علوم و تکنولوژی منچستر، راهنمای ارزیابی عملکرد سازمان بر اساس مدل تعالی EFQM، تهران، انتشارات سرآمد، چاپ اول.
5- انتظاری یزدی، مسعود. (1394). تعیین سبک رهبری اثربخش در شهرداری مشهد. کنفرانس بین المللی معماری، شهرسازی و مهندسی عمران. تهران.
6- جلوداری ممقانی، بهرام. (1389). تعالی سازمان EFQM، چاپ دوم، تهران: انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران.
7- حراقی، مسعود، حراقی، مریم و مقاتلی، نعیما. (1391). بررسی رابطه سبک رهبری مدیران و عملکرد سازمانی کارکنان. فصلنامه علمی تخصصی دانش انتظامی بوشهر، 9، 30-52.
8- حقيقي، محمد؛ قارلقي، ابراهيم؛ ميراسدي، سمانه و نيكبخت، فاطمه. (1389). بررسي رابطه ميان ويژگي هاي بيانيه مأموريت سازمان و عملكرد سازماني (مورد مطالعه در شركت هاي فعال صنايع غذايي تهران). پژوهش نامه مديريت تحول، سال 2، ش 4، صص175-189.
9- رضائیان، علی. (1390). "مبانی سازمان و مدیریت"، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت).
10- رستمی، رها و سالاری، تکتم. (1397). بررسی رابطه بین سبک رهبری و عملکرد سازمانی کارکنان با در نظر گرفتن نقش میانجی استراتژیهای منابع انسانی(مطالعه موردی:کارکنان شرکت شهرکهای صنعتی توس- مشهد(، فصلنامه علمی تخصصی مدیریت، حسابداری و اقتصاد ، دوره 2 ، شماره 1، بهار 1397، صص 84-70.
11- سعادت، اسفندیار. (1391). مدیریت منابع انسانی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها.
12- فضلی، صفر و علیشاهی، آیدین. (1391). بررسی اثر عوامل درون سازمانی بر عملکرد سازمان با در نظر گرفتن نقش مدیریت دانش. پژوهش های مدیریت منابع انسانی، 73-100.
13- عسگرانی، مرتضی و اصغری، مرتضی. (1396). بررسی رابطه بین مدیریت دانش با عملکرد سازمانی در کارکنان شهرداری 4، شبکه اطلاعات کنفرانسهای کشور، سال سوم، شماره 4، صص 13-24.
14- مجیدی، عبدالله، (1390) . "هماهنگی ساختار و فناوری و تأثیر آن بر عملکرد معاونت آموزش دانشگاه علوم انتظامی. فصلنامه مطالعات مدیریت انتظامی، سال ششم، شماره 1.
15- موسوی، سیدابراهیم، رنجبر، صمد و رنگریز، حسن. (1393). بررسی ارتباط رهبری تحول گرا، مدیریت دانش و عملکرد سازمانی. نخستین کنفرانس آینده پژوهی، مدیریت و توسعه، شیراز.
16- نجمی، منوچهر و حسینی، سیروس. ( 1387). چرخشی در حرکت به سوی سرآمدی سازمانی با استفاده از مدل EFQM. مجله استاندارد . شماره 149.
17- یعقوبی، نورمحمد. (1394). بررسی تأثیر سبکهاي رهبري بر عملکرد سازمانی با میانجیگرهاي یادگیري و نوآوري سازمانی، پژوهش نامه مدیریت تحول، سال هفتم، شماره 14، صص 32-56.
18- Amaratunga, D. & Baldry, D. (2002). Moving from Performance Measurement to Performance Management, Facilities, Vol.20 .No. 5/6. p.217.
19- Busi, M . (2006). Collaborative performance mangament: present gaps and future research, International Journal of Procuctivity and Performance Management, Vol. 55. No. 10.
20- Gelard, P., Boromand, Z., Mohammadi, M. (2014). Relationship between transformational leadership and knowledge management. International Journal of Information Science and Management. 12 (2), 67-82.
21- Gold, A., Malhotra, A. & Segars, A. (2001). Knowledge management: an organizational capabilities perspective. Journal of Management Information Systems, 18 (1), 185 - 214.
22- Huster, M, (2005), “Marketing intelligence: a first mover advantage”, Journal of Competitive Intelligence Magazine, Vol. 8. No. 2, pp. 13-17.
23- Hutem, Andres. 2007. Adaptation or Expiration in Family Firms: Organizational flexibility in emerging economies, Edward Elgar Publishing, Inc.
24- Hayat, A., Maleki Hasanvand, M. Nikakhlag, S., Dehghani, M. R. (2015). The Role of Transformational Leadership and its knowledge management processes. Journal of Health Management & Informatics, 2 (2).
25- Hancott, D. E. (2005). The relationship between transformational leadership and organizational performance in the companies in Canada largest public. Doctoral thesis, Capella university: Avalable at: http://proquest.umi.com/login.
26- Hersey, P. and Blanchard, K. H. (1969). Management of Organizational Behavior – Utilizing Human Resources. New Jersey, Prentice Hall.
27- Martin. J. (2006). PKM: the basis of corporate and institutional knowledge management. Spotted Cow Press, Edmonton.
28- Morales, G., Montes, L., & Jover, V. (2011). The effects of transformational leadership on organizational performance through knowledge and innovation. British Journal of Management, 299-319.
29- Sosik, J. J. (1997). Effects of transformational leadership and -anonymity on idea generation in computer-mediated groups. Group and Organizational Management, Vol. 22, 460-479.
30- Trucelo I. (2005). "EFQM (European Foundation for Quality Management) and Libraries: an organizational challenge for improving the provided services. EAHIL Workshop.
31- Verma, Sweta. (2009). Personal Knowledge Management: A Tool to Expand Knowledge about Human Cognitive Capabilities. IACSIT International Journal of Engineering and Technology, Vol. 1, No. 5, pp: 435-438.
32- Zheng, W., Yang, B., & Mclean, G. (2010). Linking Organizational Culture, Strategy and Organizational Effectiveness; Mediating Role of Knowledge Management, Journal of Business Research, 763-771.