توسعه چارچوبی برای توسعه سرمایه اجتماعی در سازمان¬های ایرانی برمبنای سرمایه عاطفی
الموضوعات :سید محمد طغرا 1 , حسن زارعی متین 2 , سید حسین اخوان علوی 3 , حمیدرضا یزدانی 4
1 - دانشگاه تهران
2 - دانشگاه تهران
3 - دانشگاه تهران
4 - دانشگاه تهران
الکلمات المفتاحية: سرمایه اجتماعی عاطفی هوش هیجانی سرمایه عاطفی نظریه داده بنیاد الگوی تشخیص الگوی توسعه,
ملخص المقالة :
توسعه سرمایه اجتماعی امروزه از دغدغه های مهم مدیران در سازمانها است. همچنین افت شاخصهای سرمایه اجتماعی در ایران بیانگر اهمیت بالای نیاز به تفکر و اقدام در راستای توسعه آن است. نکته مهم در مورد ارتباطات انسانها ابعاد هیجانی رفتار انسانی است.این پژوهش به دنبال تدوین چارچوبی برای توسعه سرمایه اجتماعی در سازمان ها بر مبنای سرمایه عاطفی سازمانی می باشد. این پژوهش از نوع کیفی بوده و با استفاده از روش نظریه داده بنیاد با رویکرد نوظهور به تدوین چارچوب توسعه سرمایه اجتماعی بر مبنای سرمایه عاطفی پرداخته است.داده برداری در این روش از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با جمعی از مدیران و کارکنان سازمان های دولتی و مردم نهاد ایرانی در استان های قم و مرکزی انجام شد. طی مصاحبه با ۱۶ نفر اشباع نظری به دست آمد. چهارچوب نهایی این پژوهش شامل دو الگوی "تشخیص و تعیین افت سرمایه اجتماعی" و "توسعه عاطفی سرمایه اجتماعی" میباشد. در الگوی تشخیص 3 مقوله اصلی علل ضعف سرمایه اجتماعی ،نشانه های افت شاخصهای سرمایه اجتماعی و عواقب افت سرمایه اجتماعی دیده میشود. همچنین در الگوی توسعه عاطفی سرمایه اجتماعی 4 مقاله اصلی شامل ماهیت های تقویت کننده ،پدیده محوری( سرمایه اجتماعی عاطفی)، راهبردها و نتایج وجود دارند.
آینده بان(1394)؛گزارش سالانه ایران در سال 1394؛ 8؛بازیابی شده از http://www.ayandeban.ir/iran1394/
توسلي ،غلامعباس,اماني کلاريجاني ،امراله (1391). تحلیل و بررسی ابعاد سرمایه اجتماعی در شبکه های اجتماعی مجازی (با تاکید بر تئوری شبکه). مطالعات رسانه ای ،(18)،89-99
جلیلیان، مریم، حاجیپور، بهمن، حسینپور، محمد (۱۳۹۱). بررسی رابطهی هوش عاطفی و رفتار شهروندی سازمانی (مطالعه موردی: کارکنان سازمان آب و برق خوزستان)، ؛ مدیریت فرهنگی ،(16)، 81-94
خانی، مرجان(1395) .بررسی رابطه هوش عاطفی و مهارت های سه گانه مدیریت با موفقیت مدیران (مطالعه موردی: مدارس ابتدایی شهرستان ورامین)، مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی،7
رسولزاده, بهزاد, نجفی, حسین. (1395). ارایه مدلی به منظور ارتقاء سرمایه اجتماعی اعضای هیأت علمی با تأکید بر نظام آموزش از دور. فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی, 6(3 (پیاپی 23)), 147-166.
زارعی متین، حسن؛ قنبری، علی اکبر؛ قانع، مرضیه (1394). بررسی رابطه ی هوش عاطفی و سرمایۀ اجتماعی در تشکلهای مردم نهاد(NGOs). مدیریت سرمایه اجتماعی ،2 (1)
عیسی نژاد ،ریبوار ؛ محمدرضایی، رسول ؛ راحلی، حسین ؛ کوهستانی، حسین. نشریه توسعه محلی(1393). بررسی رابطۀ باورهای دینی و سرمایۀ اجتماعی در جوامع روستایی (مورد مطالعه: روستاهای بخش ایلخچی از توابع استان آذربایجان شرقی).توسعه محلی،(6)،299-318
فهیم دوین, حسن, اسداللهی, احسان. (1394). رابطۀ هوش عاطفی با جامعهپذیری سازمانی و کار گروهی در کارشناسان تربیتبدنی. مطالعات مدیریت ورزشی, 7(29), 209-220.
قشقایی زاده و حسین پور (۱۳۹۱). بررسی رابطه بین هوش معنوی، هوش عاطفی و خودکارآمدی با رفتار شهروندی سازمانی در بین کارکنان زن موسسات آموزش عالی شهر بهبهان ، زن و مطالعات خانواده،(18)، 105-126
قمری، محمد (۱۳۸۸) . رابطه هوش هیجانی با تعهد سازمانی کارکنان منطقه 2 دانشگاه آزاد اسلامی، رهبری و مدیریت آموزشی، (7) ، 125-142 قنبری ،سیروس ،نویدی، پرویز (۱۳۹۴). ادراک از وضعیت رهبری خدمتگزار و رابطه آن با سرمایه اجتماعی (مورد مطالعه: بانک کشاورزی استان همدان). (2)،2، 221-244
محرم زاده, مهرداد, شاکر, زینب, کاشف, میر محمد. (1391). ارتباط عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در ادارات تربیت بدنی استان آذربایجان غربی. نشریه مدیریت ورزشی, 4(12), 5-21. doi: 10.22059/jsm.2012.28599
محمد جعفری ,شاهپور فلاحی(1394). بررسی عوامل درون سازمانی مؤثر بر ارتقای سرمایه اجتماعی پلیس آگاهی ویژه شرق استان تهران. فصلنامه مطالعات امنیت اجتماعی،شماره 44 زمستان 1394، 17-38
مرتضوی، سعید، ناظمی، شمس الدین، محمودی فخر آباد، صادق (۱۳۸۴). بررسی رابطه بین هوش عاطفی و سبک رهبری: (تحول بخش- مبادله ای)، مدرس علوم انسانی،(42) ،167-190
مشبکی، اصغر، دوستار، محمد (۱۳۸۶) . تبیین مدل تاثیر گذاری هوش عاطفی مدیران بر تعهد سازمانی کارکنان با توجه به نقش سبک های رهبری.پژوهشهای مدیریت در ایران،(55)، 211-234
الوانی, سید مهدی, سید نقوی, میرعلی. (1381). سرمایه اجتماعی: مفاهیم و نظریه ها. مطالعات مدیریت (بهبود و تحول), 9(33.34), 9-26.
الوانی، سیدمهدی، شیروانی، علیرضا (1385). سرمایه اجتماعی (مفاهیم، نظریهها و کاربردها.( تهران: انتشارات مانی.
یوسف زاده، سعید، کیاکجوری،داود (۱۳۹۳)؛ بررسی رابطۀ مهارتهای ارتباطی مدیران و سرمایۀ اجتماعی سازمان؛ مدیریت سرمایه اجتماعی؛(2) ،1 ، 95-116
Armstrong, M., & Baron, A. (2005). Managing performance: performance management in action. CIPD publishing. Bolino, M.C., Turnley, W.H. and Bloodgood, J.M. (2007). Citizenship behavior and the creation of social capital in organizations. Academy of Management Review, 27, (4): 5-22.
Brehm, John, and W Rahn. 1997. ‘Individual-Level Evidence for the Causes and Consequences of Social Capital.’ American Journal of Political Science 41: 999 – 1023.
Emily L. Chamlee-Wright (2009). The Entrepreneur's Role in Post-Disaster Community Recovery: Implications for Post-Disaster Recovery Policy. Mercatus Policy Primer, Institute for Humane Studies at George Mason University, (6)
Gendron, B. (2005). Why emotional capital matters in education and in labor? Toward an optimal exploitation of human capital and knowledge management. Paris: Université Panthéon-Sorbonne, 35 p
Glaser, B. S., & Strauss, A. (1971). A.(1967). The discovery of grounded theory. New York, 581-629. Goleman, D. (2000). Leadership that gets results. Harvard business review, 78(2), 4-17.
Goyal, A., & Akhilesh, K. B. (2007). Interplay among innovativeness, cognitive intelligence, emotional intelligence and social capital of work teams. Team Performance Management: An International Journal, 13(7/8), 206-226.
Heckman, J. J. (2000). Policies to foster human capital. Research in economics, 54(1), 3-56.
Heyat, F. (2006). Globalization and changing gender norms in Azerbaijan. International Feminist Journal of Politics, 8(3), 394-412.
Jun SY (2017). The Mediating Effect of Social Capital on the Relationship between Public Health Managers' Transformational Leadership and Public Health Nurses' Organizational Empowerment in Korea Public Health. Asian Nursing Research, 11(4):246-252.
Lynda, G. and Ghosal,S., Integrating the enterprise, MI salon Management Review, (11),1,11-13
Nahapiet, J.; Ghoshal, S. (1998), "Social capital, intellectual capital, and the organizational advantage, Academy of Management", The Academy of Management Review, vol. 23, No.2, P.242-266.
NEWMAN, MARTYN (2008). EMOTIONAL CAPITALISTS the New Leaders, Essential Strategies for Building Your Emotional Intelligence and Leadership Success. John Wiley & Sons Ltd. (6)
Payne, R., & Cooper, C. (2001). Emotion, mood, and temperament: Similarities, differences, and a synthesis. Emotions at work: Theory, research and applications for management, 21-43.
Rhodes, J., Lok, P., Hung, R. Y. Y., & Fang, S. C. (2008), An integrative model of organizational learning and social capital on effective knowledge transfer and perceived organizational performance .Journal of Workplace Learning, 20(4), 245-258.
Tayyaba Akram, Shen Lei, Syed Talib Hussain, Muhammad Jamal Haider, Muhammad Waqar Akram. Does relational leadership generate organizational social capital? A case of exploring the effect of relational leadership on organizational social capital in China, Future Business Journal, Volume 2, Issue 2, December 2016, Pages 116-126
Thompson, D. (2009). "What does social capital mean?". Australian journal of social issues, 44(2), 145-161. Thomson, Kevin (1998). Emotional Capital: Capturing Hearts and Minds to Create Lasting Hardcover .Capstone publishing, newyork.
Winter, Ian (2000). towards a theorized understanding of family life and social capital, Australian Institute of Family Studies, Working paper