تأثير همسوئي فرایندهای سازمانی و فرهنگ یادگیریسازمانی بر عملکردسازمانی با نقش میانجی ظرفیتپویا (مطالعه موردی: شرکت اپکو)
الموضوعات :مجید بابایی لشکامی 1 , سیروس امیرقدسی 2 , علی بنیادی نایینی 3
1 - دانشگاه علم و صنعت ایران
2 - دانشگاه علم و صنعت ایران
3 - مهندسی پیشرفت
الکلمات المفتاحية: فرایند سازمانی, فرهنگ یادگیریسازمانی, عملکرد سازمانی, ظرفیتپویا,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش، بررسی تأثير همسوئي فرایندهای سازمانی و فرهنگ یادگیریسازمانی بر عملکردسازمانی با نقش میانجی ظرفیتپویا در شرکت اپکو است. پژوهش حاضر از لحاظ نوع هدف، کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات از نوع توصیفی- همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان شرکت اپکو میباشد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه استاندارد یوان هانگ و دیگران (2010) بوده و تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده با کمک نرم افزار لیزرل انجام شده است. بررسی نتایج نشان داد که ظرفيت پويا اثر مثبت و معناداری بر عملکردسازماني دارد. همچنین فرهنگ یادگیریسازمانی اثرمثبت و معناداري بر ظرفيت پويا دارد و در نهایت متغیر ظرفیتپویا دارای نقش میانجی برای متغیرهای فرهنگ یادگیریسازمانی و عملکردسازمانی بوده است. متغیر فرایند سازمانی دارای تاثیر معناداری بر متغیرهای ظرفیتپویا و عملکردسازمانی نبوده است. نقش میانجیگری ظرفیتپویا برای متغیرهای فرایندهای سازمانی و عملکردسازمانی مورد تایید قرار نگرفت. با توجه به نتایج تحقیق و تایید اثر مثبت یادگیری سازمانی بر ظرفیت پویا و نیز اثر مثبت ظرفیت پویا بر عملکرد سازمانی، مدیران می توانند با ارتقاء سطح یادگیری در سازمان به شکل قابلتوجهای در درجه اول توان و قدرت رقابت و نیز سطح خلاقیت و نوآوری سازمان را بهبود دهند و در درجهدوم عملکرد سازمان را با بهبود توان رقابتی ارتقاء دهند.
[1] Bollinger, A. S., & Smith, R. D. (2001). Managing organizational knowledge as a strategic asset. Journal of knowledge management, 5(1), 8-18.
[2] A. A. Sanchez, G. S. Marin and A. M. Morales. (2015) The mediating effect of strategic human resource practices on knowledge management and firm performance. Revista Europea de Dirección y Economía de la Empresa 24 (2015) 138–148.
[3] Bennet, A., & Bennet, D. (2003). Hand book on knowledge Management, chapter 23 in Holsappel, C.w (Ed). Londen, Oxford.
[4] Kiedrowski, P. J. (2006). Quantitative assessment of a Senge learning organization intervention. The Learning Organization, 13(4), 369-383.
[5] Gomes, G., & Wojahn, R. M. (2017). Organizational learning capability, innovation and performance: study in small and medium-sized enterprises (SMES). Revista de Administração (São Paulo), 52(2), 163-175.
]6[ علامه، محسن؛ مقدمی، مهدی. (1388). "بررسی رابطه میان یادگیری سازمانی و عملکرد سازمانی، مطالعه موردی: واحد نیروی محرکه ی شرکت ایران خودرو". پژوهشنامه مدیریت اجرایی. شماره 38. نیمه اول 1389. صص 75 تا 100.
[7] Hung, R. Y. Y.; Yang, B.; Lien, B. Y. H.; McLean, G. N., & Kuo, Y. M. (2010). Dynamic capability: Impact of process alignment and organizational learning culture on performance. Journal of World Business, 45(3), 285-294.
[8] Abdel Razzaq Allouzi, R., Saleh Suifan, T., Alnuaimi, M. (2018) Learning Organizations and Innovation Mediated by Job Satisfaction. International Journal of Business and Economics Research, 7(1): 7-19, 7-19.
[9] Yeung, A.; Ulrich, D., Nason, S., & MA, V. G. (1999). Organizational Learning Capability: Keys to Continuous Business Success in Today's Business Environment. New York: Oxford University Press.
]10[ قاسمی، بهروز؛ صابری وحید اول، وحید (1392). تاثیر هماهنگی فرایند و فرهنگ یادگیری سازمانی بر عملکرد سازمان. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، دانشکده مدیریت و حسابداری.
]11[ رزمی، ج، رضا یزدی، س و انوری، م (1387). معرفی شاخص های ارزیابی و بررسی روند توسعه پایدار شهری در کلان شهر تهران. فصلنامه فرایند مدیریت و توسعه، شماره 67، صص 27 – 1.
]12[ دانشگاه علوم پزشكی همدان با همكاری معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكی (1394). مدیریت کیفیت و فرایندهای سازمانی، دوره حین انتصاب ویژه مدیران میانی. دانشگاه علوم پزشكي همدان با همكاري وزارت بهداشت.
[13] Jiang, X., & Li, Y. (2008). The relationship between organizational learning and firms’ financial performance in strategic alliances: A contingency approach. Journal of World Business, 43(3), 365-379.
[14] Adair, J. (2002). Effective Strategic Leadership (New Revised Edition). Pan.
[15] Denison, D., & Neal, W. (2000). Denison organizational culture survey: Facilitator guide, published by Denison Consulting, LLC. Ann Arbor, MI: Aviat.
[16] Vera, D., & Crossan, M. (2004). Strategic leadership and organizational learning. Academy of management review, 29(2), 222-240.
]17[ خانعلیزاده، رقیه. (1387). "بررسی تأثیر یادگیری سازمانی بر توانمند سازی کارکنان در دانشگاه تربیت مدرس". به راهنمایی اسدالله کردنائیج. دانشگاه تربیت مدرس. پایان نامه کارشناسی ارشد. رشته مدیریت دولتی.
[18] Senge, P. (1990). The leaders’ new work: Building learning organizations. Sloan Management Review, 32(1), 7-23.
[19] Argyris, C., & Schön, D. A. (1978). Organizational learning: A theory of action perspective (Vol. 173). Reading, MA: Addison-Wesley.
[20] Teece, D. J.; Pisano, G., & Shuen, A. (1997). Dynamic capabilities and strategic management. Strategic management journal, 18(7), 509-533.
[21] He, X., Huang, S-Zh., Zhao, K., Wu, X. (2018) The Relationship between Learning Orientation and Dynamic Capability based on Environmental Education. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 2018, 14(6), 2193-2202.
[22] Ho, L. A. (2008). What affects organizational performance? The linking of learning and knowledge management. Industrial Management & Data Systems, 108(9), 1234-1254.
[23] Neir, S. L, (2008). The relationship between organizational culture and organizational performance in a large Federal government agency, Doctoral dissertation, Walden University.
[24] Folan, P., & Browne, J. (2005). A review of performance measurement: Towards performance management. Computers in industry, 56(7), 663-680.
[25] Yukl, G. (2008). How leaders influence organizational effectiveness. The leadership quarterly, 19(6), 708-722.
[26] Kathuria, R., Joshi, M., Porth, S. (2018). Organizational alignment and performance: past, present and future. Management Decision, Vol. 45 No. 3, 2007, pp. 503-517.
[27] Fainshmidt, S. Pezeshkan, A. Frazier, M. L., Nair, A. Markowski, E. (2016) Dynamic Capabilities and Organizational Performance: A Meta‐Analytic Evaluation and Extension. 53 (8), pp. 1348-1380.
[28] Mahmoud Abdulai Mahmoud, Charles Blankson, Nana Owusu-Frimpong, Sonny Nwankwo, Tran P. Trang, (2016) "Market orientation, learning orientation and business performance: The mediating role of innovation", International Journal of Bank Marketing, Vol. 34 Issue: 5, pp.623-648.
[29] Skerlavaj, M., Dimovski, V., Cerne, M. (2012) The organizational learning culture and organizational performance in Macedonian companies. European J. International Management, Vol. 5, No. 6
[30] N. Bai. And Z. Fallah. (2012). Relationship between learning culture and organizational performance in Iran’s Ministry of Sports and Youth. European Journal of Experimental Biology, 2012, 2 (6):2206-2211.
[31] Jiao, H.; Wei, J., & Cui, Y. (2010). An empirical study on paths to develop dynamic capabilities: From the perspectives of entrepreneurial orientation and organizational learning. Frontiers of Literary Studies in China, 4(1), 47-72.
[32] John C. Crotts, Robert C. Ford, Vincent C.S. Heung, E.W.T. Ngai, (2009) "Organizational alignment and hospitality firm performance", International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research, Vol. 3 Issue: 1, pp.3-12.
]33[ مسعودی, مجید و شول، عباس. (1395). بررسی تاثیر یادگیری سازمانی بر عملکرد نوآوری با نقش میانجی فرهنگ سازمانی، سومین کنفرانس اقتصاد و مدیریت کاربردی با رویکرد ملی، بابلسر، شرکت پژوهشی صنعتی طرود شمال،
]34[ حیدری، علی؛ دیواندری، علی، اعرابی، سید محمد؛ سید کلالی، نادر (1395). رابطه قابلیتهای پویا و عملکرد شرکت با میانجی گری قابلیتهای عملیاتی. فصلنامه چشم انداز مدیریت بازرگانی، شماره 27، صص 140 – 125.
]35[ عباسی، محسن و رحیمی، جهانبخش. (1395). بررسی رابطه بین متغیرهای فرهنگ سازمانی و یادگیری سازمانی با عملکرد سازمان در سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران. دومین همایش ملی پژوهش های مدیریت و علوم انسانی در ایران.
]36[ طالع پسند، سیاوش و محمدی حسینی، سید احمد. (1395) آزمون مدل ساختاری فرهنگ سازمانی و فرایند مدیریت دانش با عملکرد سازمانی: نقش میانجی نوآوری سازمانی. فصلنامة نوآوری و ارزشآفرینی، سال پنجم، شمارة نهم، بهار و تابستان 53، صص 112 – 101.
]37[ احمدوند، علی محمد؛ اقبالی، محمدعلی، احمدوند، محسن و اقبالی، حسین (1394) ارائه الگوی جامع مهندسی مجدد فرایندهای سازمانی در ناجا. فصلنامه مطالعات م دیریت انتظامی، (41 )، 521 - 539
. ]38[ نمامیان، فرضید و فیض الهی، صادقی (1394) تاثیر فرهنگ سازمانی بر عملکرد سازمان با نقش میانجی نوآوری (مطالعه موردی: شهرک صنعتی ایلام). دوره شانزدهم، شماره 46 و 47، بهار و تابستان 1394، صص 174- 161.
]39[ حسنی، م. (1393). نقش یادگیری سازمانی بر پاسخگویی و عملکرد شغلی کارکنان درمانی. مجله دانشکده پرستاري و مامايي اروميه، دوره دوازدهم، شماره يازدهم، پي درپي 46 ، بهمن 1393 ، ص ص 996 – 988.
]40[ محمدی حسین، سید احمد، امین بیدختی، علی اکبر و جمشیدی، لاله (1392). بررسی نقش یادگیری سازمانی در افزایش عملکرد نوآوری. دوفصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی، سال دوم، شمارۀ 1، پاییز و زمستان 1392، صص 95 – 83.