طراحی مدلی برای توسعه بازار سفرهای هوایی ارزان قیمت در ايران
الموضوعات :محمدرضا محموديه 1 , اصف کريمي 2
1 - دانشگاه تهران پرديس فارابي
2 - دانشگاه تهران
الکلمات المفتاحية: سفرهای ارزان قیمت شرکت هواپیمایی سفرهای هوایی توسعه بازار,
ملخص المقالة :
شرکت های هواپیمایی کم هزینه طی سه دههی گذشته تحول و انقلابی بزرگ در صنعت حمل و نقل هوایی محسوب می شوند. در واقع، مدل کم هزینه در شرکت های هواپیمایی مدلی موفق و نوآوری مسلم در صنعت هواپیمایی مطرح شده است. مدل تجاری كم هزینه، راهبردی است كه عموما در محور تامین نیازهای اساسی مسافران و افزایش بهره وری، ارزانترین نرخ های پروازی را در بازارهای داخلی و بین المللی حمل و نقل هوایی مسافر عرضه می نماید. در این تحقیق سعی شده که مدلی جهت توسعه بازار برای شرکت های هواپیمایی کم هزینه طراحی گردد. جامعه آماری پژوهش متخصصان و کارشناسان صنعت هواپیمایی کشور در شرکت های ایران ایر تور، کیش ایر و آسمان می باشد. نمونه های مورد نیاز برای مصاحبه کیفی از طریق نمونه گیری قضاوتی هدفمند گردآوری خواهند شد. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه های ساختار یافته بود. به منظور تحلیل داده ها نیز از رویکرد تئوری داده بنیاد بهره گرفته شد. با مصاحبه از 33 متخصص صنعت هواپیمایی کشور، داده های مورد نیاز گردآوری و تحلیل گردید. در نهایت 15 مقوله اصلی شامل آزادسازی و خروج از ساختار دولتی، توریسم گرایی داخلی و خارجی، عامل انسانی کارا، امنیت و نظم زمانمند، تعامل ضابطه مند در مقابل رابطه گرایی، اعتماد آفرینی مشتریان، هزینه های اصلاحی ساختارمند، مدیریت زیرساختی و فرودگاهی، آشتی با دانش هوانوردی، مشتری پروری، هواپیمای بهینه و شبکه پروازی، ساختار تکلیفی حاکمیت، مدیریت خدمات فروش بهینه، نبود فشار تحریمی و توسعه فرهنگی جامعه، استخراج گردید و الگوی پارادایمی توسعه بازار سفرهای هوایی ارزان قیمت را شکل داد.
بهراميان، حميدرضا. و زماني، خليل. (1392)، بررسی الگوهای موفق و ناموفق درفعالیت خطوط هوایی کم هزینه، اولین کنفرانس ملی زیر ساختهای حمل و نقل، قابل دسترس در: http://www.civilica.com/Paper-TI01-TI01_148.html
حسینی، میرزاحسن. و شخصیان، فاطمه. (1389)، بررسی عوامل مؤثر در تدوین استراتژی شرکتهای هواپیمایی کم هزینه، مجله مدیریت اجرایی، دوره 10، شماره 40، صفحات. 39-64.
دیلمی سارنگ، بهنام. (1391)، بررسی نقش مدیریت ارشد در اداره راهبردی کم هزینه شرکت هواپیمایی آسمان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه گیلان.
ذبیحی طاری، مجید. و مظاهری، اکرم. (1395)، تحلیل رفتار مسافران ایرانی در انتخاب شرکت های هوایی در سفرهای بین المللی، مهندسی حمل و نقل، سال هفتم، شماره 4، صفحات. 615-628.
شخصیان، فاطمه. (1388)، بررسی نقش مدیریت ارشد در اداره راهبردی شرکت های هواپیمایی کم هزینه با نگاه ویژه به شرکت کیش ایر، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور استان تهران.
کاشف اذر، رامین. (1390)، تدوین مدل موفقیت شرکتهای هواپیمایی ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی.
منجمی، حمیدرضا. (1382)، مدیریت شرکت های هواپیمایی با نگاهی ویژه به شرکت های کم هزینه، پایان نامه کارشناسی ارشد هوافضا، دانشکده هوافضا، دانشگاه امیرکبیر.
Acar, A. Z. and Karabulak, S. (2015), Competition between Full Service Network Carriers and Low Cost Carriers in Turkish Airline Market, Procedia-Social and Behavioral Sciences, Vol. 207, pp. 642-651.
Alhassan, A. and Biekpe, N. (2016), Insurance market development and economic growth: Exploring causality in 8 selected African countries, International Journal of Social Economics, Vol. 43 No. 3, pp.321-339
Alsumairi, M. and Tsui, K. W. H. (2017), A case study: The impact of low-cost carriers on inbound tourism of Saudi Arabia, Journal of Air Transport Management, Vol. 62 pp. 129-145.
Bachwich, A. B. and Wittman, M. D. (2017), The emergence and effects of the ultra-low cost carrier (ULCC) business model in the U.S. airline industry, Journal of Air Transport Management, Vol. 62 pp. 155-164.
Biswas, R. and Ofori, E. (2015), Democracy and Stock Market Development: The African Experience, in John W. Kensinger (ed.) Overlaps of Private Sector with Public Sector around the Globe (Research in Finance, Vol. 31) Emerald Group Publishing Limited, pp.65-86.
Clewlowa, R. R., Sussman, J. M. and Balakrishnan, H. (2014), The impact of high-speed rail and low-cost carriers on European air passenger traffic, Transport Policy, Vol. 33 pp. 136-143.
DaeKo, Y. (2016), An airline's management strategies in a competitive air transport market, Journal of Air Transport Management, Vol. 50, pp. 53-61.
Dziedzic, M. and Warnock-Smith, D. (2016), The role of secondary airports for today's low-cost carrier business models: The European case, Research in Transportation Business & Management, Vol. 45, pp. 45-60.
Gillen, D. and Lall, A. (2004). Competitive advantage of low-cost carriers: Some implications for airports. Journal of Air Transport Management, Vol. 10(1), pp. 41-50
Halpern, N., Grahamb, A. and Dennis, N. (2016), Low cost carriers and the changing fortunes of airports in the UK, Research in Transportation Business & Management, Vol. 45, pp. 1-11.
Huschelrath, K. and Muller, K. (2012), Low cost carriers and the evolution of the domestic US airline industry. Competition and Regulation in Network Industries, Vol. 13, pp. 133
Kim, Y. K. and Lee, H. R. (2011), Customer satisfaction using low cost carriers, Tourism Management, Vol. 32 pp. 235-243.
Koklic, M. K., Kukar-Kinney, M. and Vegelj, S. (2017), An investigation of customer satisfaction with low-cost and full-service airline companies, Journal of Business Research, Vol. xxx, pp. xxx.
Kuosuwana, B. (2015), Market Factors Influencing the Decision to Patronage Low Cost Carriers, Procedia-Social and Behavioral Sciences, Vol. 197, pp. 2097-2102.
Lin, H. F. and Huang, Y. W. (2015), Factors affecting passenger choice of low cost carriers: An analytic network process approach, Tourism Management Perspectives, Vol. 16 pp. 1-10.
Mason, K.J. and Morrison, W.G., (2008). Towards a means of consistently comparing airline business models and an application to the low cost airline sector. Res. Transp. Econ. Vol. 24 No. 1, pp. 75-84
Morrell, P. (2005). Airlines within airlines: An analysis of US network airline responses to low cost carriers. Journal of Air Transport Management, Vol. 11(5), pp. 303-312.
Naik, P. K. and Padhi, P. (2015), On the linkage between stock market development and economic growth in emerging market economies: Dynamic panel evidence, Review of Accounting and Finance, Vol. 14 No. 4, pp.363-381
Odame, W. K. A., Key, T. and Stevenson, S. (2010), Residential market development in sub-Saharan Africa, International Journal of Housing Markets and Analysis, Vol. 3 No. 4, pp.308-326.
Oliveira, A. V. (2008). An empirical model of low-cost carrier entry. Transportation Research Part A: Policy and Practice, Vol. 42(4), pp. 673-695
Padel, S. and Midmore, P. (2005), The development of the European market for organic products: insights from a Delphi study, British Food Journal, Vol. 107 No. 8, pp.626-646.
Pearson, J., O'Connell, J. F., Pitfield, D. and Ryley, T. (2015), The strategic capability of Asian network airlines to compete with low-cost carriers, Journal of Air Transport Management, Vol. 47, pp. 1-10.
Philips, K. L. (2012), Specialization and market development as engines of growth", Journal of Economic Studies, Vol. 39 No. 5, pp.590-603
Taddese, F. and Osada, H. (2011), Market development using TQM through system integration and customer service in Asia, Asian Journal on Quality, Vol. 12 No. 3, pp.254-268.
Tsui, K. W. H. (2017), Does a low-cost carrier lead the domestic tourism demand and growth of New Zealand? Tourism Management, Vol 60 pp. 390-403.
Viswathan, M. and Rosa, J. A. (2007), Product and Market Development for Subsistence Marketplaces: Consumption and Entrepreneurship beyond Literacy and Resource Barriers, in José Antonio Rosa, Madhubalan Viswanathan (ed.) Product and Market Development for Subsistence Marketplaces (Advances in International Management, Volume 20) Emerald Group Publishing Limited, pp.1-17.
Yartey, C. A. and Abor, J. (2013), Corporate financial policies in emerging markets: the role of financial market development, American Journal of Business, Vol. 28 No. 2, pp.123-146.