تاثیر قابلیت های سازمان بر عملکرد محصول در صنعت دفاعی مبتنی بر فناوری برتر (مورد مطالعه: صنعت الکترونیک دفاعی)
الموضوعات :سمیه محرابی گوروان 1 , ابراهیم محمودزاده 2 , علیرضا بوشهری 3 , مجید رمضان 4
1 - دانشگاه مالک اشتر
2 - دانشگاه مالک اشتر
3 - دانشگاه مالک اشتر
4 - دانشگاه صنعتی مالک اشتر
الکلمات المفتاحية: قابلیت نوآوری محصول, قابلیت نوآوری فرایند, قابلیت فناورانه, قابلیت دوسوتوانی, عملکرد محصول,
ملخص المقالة :
سازمان های دفاعیِ مبتنی بر فناوری برتر به دلیل ویژگی های خاص مانند: وابستگی به نوآوری، اهداف راهبردی، اتکا به دانش کاربردی و ماهیت پویا، نیازمند توجه بیشتر به قابلیت های متناسب با شرایط خود، از جمله قابلیت نوآوری می باشند. به همین دلیل در این پژوهش به بررسی اثر قابلیت نوآوری محصول و فرایند، قابلیت فناورانه و دوسوتوانی بر عملکرد محصول دفاعی پرداخته شده است. روش تحقیق از منظر هدف، اکتشافی و توصیفی و از منظر دستاورد، کاربردی است. در راستای بومی سازی متغیرهای ادبیات موضوع با سازمان های دفاعی مبتنی بر فناوری برتر در ایران، از روش گروه کانونی استفاده و داده های موردنیاز، در قالب پرسشنامه از 58 سازمان دفاعی حوزه الکترونیک (به عنوان یک صنعت مبتنی بر فناوری برتر) جمع آوری شد. تحلیل داده های حاصل با کمک مدلسازی معادلات ساختاری مبتنی بر حداقل مربعات جزئی نشان داد که قابلیت های: نوآوری محصول، نوآوری فرایند، دوسوتوانی و فناورانه، عملکرد محصول را تحت تاثیر قرار می دهند. یافته های تحقیق، مدیران صنعت الکترونیک دفاعی را به سمت توانمندسازی سازمان در حوزه نوآوری محصول و فرایند و ارتقای قابلیت فناورانه و قابلیت دوسوتوانی هدایت می نماید.
1) اسکندری، محمد (1390). الگوی هماهنگی استراتژیهای نوآوری با استراتژیهای اثربخشی سازمانی، مورد مطالعه: سازمانهای فعال در بخش دفاعی جمهوری اسلامی ایران، رساله دکتری، دانشکده حسابداری و مدیریت ، دانشگاه علامه طباطبایی
2) دهقانی پوده، ح. اخوان، پ. حسینی سرخوش، م. 1392، افزایش موفقیت توسعه محصول جدید مبتنی بر رویکرد نوآوری باز، مدیریت نوآوری، 2، 45-68
3) رضوانی، حمیدرضا، گرایلی نژاد، رزا، (1390). ارائه الگویی برای گونه شناسی انواع نوآوری سازمانی، فصلنامه پارک ها و مراکز رشد، 28، 21-26
4) زندحسامی، حسام، آشتیانی پور، زینب، (1392). تحلیل چگونگی تاثیر قابلیت های نوآوری فناورانه بر رقابت پذیری شرکت های کوچک و متوسط، مدیریت نوآوری، سال دوم، شماره 2، 1-24
5) فقهی فرهمند، ناصر. (1390). مدیریت تکنولوژی سازمان (چاپ دوم). تبریز: انتشارات فروزش.
6) کیوی، ریمون و ولوک وان، کامپنهود. روش تحقیق در علوم اجتماعی(چاپ اول). ترجمه: عبدالحسین نیک گهر. (1386). تهران: انتشارات توتیا.
7) لیتوسلیتی، ل، (1392)، کاربرد گروه های کانونی در پژوهش (ویژه اتاق های فکر)، ترجمه: ابراهیمی لویه، عادل، حقیقی ایرانی، فریبا، نشر علم، چاپ اول
8) مرکز صنایع نوین. (1384) . پروژه شناسایی نهادهای سیاستگذار و پشتیبان صنایع با فناوری برتر در ایران.
9) محمدی، مهدی. باقر سلیمی، سعید. بوشهری، علیرضا. نظری زاده، فرهاد. (1388). طراحی نظام نوآوری دفاعی، تهران، موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی.
10) محمودزاده، ابراهيم.(1389). مديريت بر آينده با تکنولوژي فردا (چاپ سوم). تهران: انتشارات انستيتو ايز ايران.
11) مدهوشی، م. طبیبی، م. ر و دلاوری، ه. ر. (1392)، بررسی اثر رویکرد بازار و رویکرد کارآفرینی بر روی نوآوری در بنگاه های متوسط و کوچک، مطالعات معاملات، 17(65)، 115-136
12) مكنزی، کنت، (1385)، چشمانداز مشترک ارتش آمریکا در افق 2020، ترجمه: حیدری، عبدالمجید و تمنایی، محمد، موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی.
13) هیر، جوزف، هالت، توماس، رینگل، کریستنسن، سارستد، مارکو. (1395). مدلسازی معادلات ساختاری کمترین مربعات جزئی، ترجمه: آذر، عادل، غلامزاده، رسول، نشر نگاه دانش، چاپ اول
14) Acha V. (2000), the role of technological capabilities in determining performance: the case of the upstream petroleum industry. The DRUID conference of industrial dynamics
15) Afuah, A. (2002), mapping technological capabilities into productmarkets andcompetitive advantage: the case of cholesterol drugs. Strategic Management Journal; 23:171–9