ارائه الگوی سطح بندی و استقرار متغیرهای مدل نوآوری تولید محصولات گروه صنایع غذایی جم و رز طلایی
الموضوعات :
1 - دانشگاه پیام نور
الکلمات المفتاحية: نوآوری محصولات غذایی دلفی فازی مدل¬, سازی ساختاری تفسیری (ISM),
ملخص المقالة :
امروزه همه چیز در حال تغییر و تحول است و رقبا بدنبال افزایش سهم بازار خود از طریق کسب مزیت رقابتی هستند، توجه به نوآوری که یکی از راه کارهای افزایش مزیت رقابتی در محیط های پویای تجارت است، امری ضروری است. از سویی دیگر، عوامل متعددی بر فرایند نوآوری تأثیرگذارند که باید مطالعه و شناسایی شوند. در واقع هدف از پژوهش حاضر، طراحی و تبیین الگوی نوآوری در تولید محصولات غذایی می باشد. روش این پژوهش به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش توصیفی- تحلیلی می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل خبرگان و مدیران گروه صنایع تولیدی و بسته بندی مواد غذایی جمع و رزطلایی می-باشند. در پژوهش حاضر پس از مطالعه ادبیات تحقیق، عوامل مؤثر بر فرآیند نوآوری شناسایی و در سه بُعد (عوامل رفتاری، عوامل ساختاری و عوامل محیطی) سازماندهی شدند. دادههای پژوهش نیز با استفاده از پرسشنامه و تکنیک های دلفی فازی و مدل-سازی ساختاری تفسیری (ISM) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. پس از شناسایی متغیرهای اصلی، نتایج سطحبندی متغیرهای تحقیق با استفاده از آزمون مدل سازی ساختاری تفسیری (ISM) نشان داده است که در بالاترين سطح، مؤلفه های عملکرد نوآوری، تجارت و بهرهوری، تحقیق و توسعه، و سرمایه گذاری در دانش قرارگرفته اند که اثرپذیرترین متغیرها هستند و و در پايين-ترين سطح، مؤلفه جریانهای اقتصادی جهانی و سیاستهای نوآوری قرار دارند که اثرگذارترین متغیرها هستند.
1. پورجعفری مقدم، معصومه (1389). مقدمه ای بر نوآوری در محصول و فرایند، مجله اقتصادی- ماهنامه بررسی مسائل و سیاستهای اقتصادی، شماره های 7و8، -87.#
2. پیراسته، سعید (1380). موانع نوآوری در سازمان¬ها. توسعه مدیریت، شماره 32، 28-23.#
3. جعفرنژاد، احمد (1382). مديريت تكنولوژي مدرن، انتشارات دانشگاه تهران.#
4. شفیعی، مسعود، نعمتی، محمدعلی (1389). نظام ملی نوآوری با رویکرد توسعه فرهنگ کارآفرینی. مجله دانشگاه و صنعت. شماره 9و10، 84-75.#
5. صمدی میارکلائی، حسین، صمدی میارکلائی، حمزه، مشازمینی، موسی (1394). توسعه كارآفريني گامي در جهت پيشبرد اهداف اقتصادي و اجتماعي شيلات: تبیین و رتبه¬بندی عوامل محيطي (زمینه¬ای) مؤثر با استفاده از رویکرد دلفی فازی و AHP فازی. نشریه پژوهشی علمی شیلات ایران، (3)24، 138-125.#
6. صمدی میارکلائی، حسین، صمدی میارکلائی، حمزه (1394). تبیین عوامل رفتاری مؤثر بر نوآوری و کارآفرینی در جهت پيشبرد اهداف اقتصادي شيلات (مطالعه¬ای در شیلات استان مازندران). فصلنامه بهره¬برداری و پرورش آبزیان، (4)3، 105-91.#
7. نظری¬زاده، فرهاد (1382). نوآوری: آشنایی با فرآیند و مدل¬ها، انتشارات دفتر سیاست پژوهی فناوری دفاعی- موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی.#
8. Abernathy, W. J., & Utterback, J. M. (1978). Patterns of industrial innovation. Technology review, 80(7), 40-47.#
9. Birken, S. A., Lee, S. Y. D., & Weiner, B. J. (2012). Uncovering middle managers' role in healthcare innovation implementation. Implementation Science, 7(1), 28.#
10. Bengs, A., & Wiklund-Engblom, A. (2012, October). How do B2B companies motivate participation in online innovation?. In Proceeding of the 16th International Academic MindTrek Conference (pp. 119-124). ACM.#
11. Chen, J. S., Tsou, H. T., & Ching, R. K. (2011). Co-production and its effects on service innovation. Industrial Marketing Management, 40(8), 1331-1346.#
12. Claver, E., Llopis, J., Garcia, D., & Molina, H. (1998). Organizational culture for innovation and new technological behavior. The Journal of High Technology Management Research, 9(1), 55-68.#
13. Carmo Caccia-Bava, M., Guimaraes, V. C., & Guimaraes, T. (2005). Empirically testing determinants of hospital BPR success. International Journal of Health Care Quality Assurance, 18(7), 552-563.#
14. Caccia-Bava , Maria do Carmo, Valerie C.K. Guimaraes & Tor Guimaraes. (2008). Testing some major determinants for hospital innovation success",International Journal of Health Care, Quality Assurance, 22 (5). 454-470.#
15. Dominguez-Péry, C., Ageron, B., & Neubert, G. (2013). A service science framework to enhance value creation in service innovation projects. An RFID case study. International Journal of Production Economics, 141(2), 440-451.#
16. Freeman, C., 1988. Japan: a new national system of innovation?, in G.Dosi et al. (eds), Technical Change and Economic Theory, London: Pinter, 330-348.#
17. Gholami, R., & Parhizgar, M. M. (2016). Identifying the Model of Innovation in Food Industry of Iran. International Journal of Humanities and Cultural Studies (IJHCS) ISSN 2356-5926, 1(1), 2045-2059.#
18. Hernández-Espallardo, M., Sánchez-Pérez, M., & Segovia-López, C. (2011). Exploitation-and exploration-based innovations: the role of knowledge in inter-firm relationships with distributors. Technovation, 31(5), 203-215.#
19. Hult, G. T. M., Hurley, R. F., & Knight, G. A. (2004). Innovativeness: Its antecedents and impact on business performance. Industrial marketing management, 33(5), 429-438.#
20. Jussila, J. J., Kärkkäinen, H., & Aramo-Immonen, H. (2014). Social media utilization in business-to-business relationships of technology industry firms. Computers in Human Behavior, 30, 606-613.#
21. Menguc, B., & Auh, S. (2006). Creating a firm-level dynamic capability through capitalizing on market orientation and innovativeness. Journal of the academy of marketing science, 34(1), 63-73.#
22. Mention, A. L. (2011). Co-operation and co-opetition as open innovation practices in the service sector: Which influence on innovation novelty?. Technovation, 31(1), 44-53.#
23. Mothe, C. (1997). Comment réussir une alliance en recherche et développement. Editions L'Harmattan.#
24. Moghimi, S. M. (2007). Corporate Entrepreneurship:Obstacles and Alternatives The Case of Industrial Corporations in Iran. Journal of Entrepreneurship Research, 119–87. #
25. Naranjo-Valencia, J. C., & Calderón-Hernández, G. (2015). Construyendo una cultura de innovación. Una propuesta de transformación cultural. Estudios Gerenciales, 31(135), 223-236.#
26. Rong, K., Shi, Y. (2014). Business Ecosystems: Constructs, Configurations, and the Nurturing Process. Palgrave Macmillan, U.K.#
27. #Roos, G. (2016). Design-Based Innovation for Manufacturing Firm Success in High-Cost Operating Environments. She Ji: The Journal of Design, Economics, and Innovation, 2(1), 5-28.#
28. Singh, J., & Singh, K. (2017). Eco-innovation in the chemical manufacturing industry: Status and its determinants/Keshminder Singh a/l Jit Singh (Doctoral dissertation, University of Malaya).#
29. Tarondeau, J. C. (1994). Product and technology as factors of product development. In 2nd International Product Development Management Conference on New Approaches to Development and Engineering.#