تحلیل رابطه بین استراتژی سازمان و شایستگی بر ارزش و یکتایی سرمایه انسانی
الموضوعات :
1 - استاد دانشگاه
2 - خاتم
الکلمات المفتاحية: استراتژی شایستگی ارزش سرمایه انسانی یکتایی سرمایه انسانی ,
ملخص المقالة :
در دنيای رقابتی امروز دستيابی به مقاصد راهبردی بدون داشتن استراتژی سازمان امکانپذير نيست. در یک دهه اخیر مدیریت سازمانها تشخیص دادهاند که در دستیابی به مزیت رقابتی پایدار و اثربخش، منابع انسانی از بالاترین اهمیت برخوردار است. این پژوهش با هدف بررسی میزان تاثیر استراتژی آینده نگر و استراتژی دفاعی سازمان بر شایستگی، ارزش سرمایه انسانی و یکتایی سرمایه انسانی انجام شده است. که در نوبه خود اولین پژوهش در صنعت بانکداری با توجه به ابعاد بیان شده می باشد . این پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی می باشد. نمونه انتخاب شده توسط فرمول کوکران 351 نفر می باشد که به روش نمونه گیری خوشه ای و به صورت تصادفی پر شده است. جهت آزمودن روابط از پرسش نامه لیکرت استفاده گردید که پایایی و روایی آن مورد تایید قرار گرفته است. از نرم افزارهای اس پی اس اس و اسمارت پی ال اس جهت تحلیل داده ها استفاده شده است. نتایج نشانگر مثبت و معنادار بودن تمامی روابط و فرضیه ها می باشد. که در نهایت به معنی تایید تاثیر استراتژی شرکت بر شایستگی و سرمایه انسانی بانک صادرات ایران در شهر تهران می باشد.
[1] Becker.G.S (2007) Investment in Human Capital: A Theoretical Analysis.Journal of Political Economy. Strategic Manage.
. [2] Fernández M,Cabrales L,Cabrera R. (2014) A contingent approach to the role of human capital and competencies on
firm strategy, BRQ Business Research Quarterly 17, 205-222, Available online at www.elsevier.es/brq. [3] Hendricks, Lutz, (2002) "How Important is Human Capital for Development?" , American Economic Review, № 92 (1), No. 1, p:198-219. [4] Koroglu, B and Eceral, T. (2015) Human Capital and Innovation Capacity of Firms in Defense and Aviation Industry in Ankara. Social and Behavioral Sciences.vol 195.p: 1583 – 1592. Available online at www.sciencedirect.com [5] Miles, R., Snow, C.C. (1978) Organizational Strategy, Structure and Process. McGraw-Hill, New York. [6] Spencer, L.M., Spencer, S.M. (1993). Competence at Work: Models for Superior Performance. Wiley, New York. [7] Walker Jr., O.C., Boyd Jr., H.W., Mullins, J., Larreche, J.C. (2003) Marketing Strategy: Planning and Implementation, 4th ed. Irwin/McGraw-Hill, Homewood, IL. [8] Youndt, M.A., Subramaniam, M., and Snell, S.A. (2004) Intellectual Capital Profiles: An Examination of Investments and Returns. The Journal of Management Studies, 41(2):335-361