تکامل نقش شرکت صنعتی در طی همکاری با بنگاه جدید فناوری نانو در فرایند توسعه محصول جدید
الموضوعات :محمد علی بحرینی زارج 1 , علي مبيني دهكردي 2 , نیما حیرتی 3 , محمدرضا ميگون پوری 4
1 - دانشگاه تهران
2 - دانشگاه تهران
3 - Newcastle business school
4 - دانشگاه تهران
الکلمات المفتاحية: نقش شرکت صنعتی بنگاه جدید فناوری نانو همکاری توسعه محصول جدید ,
ملخص المقالة :
چگونگی بهرهمندی شرکتهای صنعتی از فناوریهای پیشرفته نقش مهمی در ادبیات مدیریت پیدا کرده است. شرکتهای صنعتی علیرغم مزایای مشخص در منابع، تجربه و دانش بازار، لازم است برای افزایش مزیتهای رقابتی خود از فناوری پیشرفته استفاده نمایند. به این منظور چگونگی همکاری شرکت صنعتی با بنگاه جدید فناوری نانو بهمنظور توسعه محصول جدید و تغییرات نقش آن در فرایند همکاری مورد بررسی قرار گرفت. این تحقیق به مطالعه موردی طولانیمدت ششساله پنج همکاری بین شرکتهای صنعتی با بنگاههای جدید فناور نانو که منجر به تولید محصول جدید نانو شده؛ پرداخته است. سهم این تحقیق در سه بخش قابلارائه است. اول اینکه بهرهمندی شرکتهای صنعتی از فناوری پیشرفته بنگاههای جدید فناوری نانو، نیازمند یک فرایند تعاملی طولانیمدت است تا مبتنی بر همافزایی قابلیتهای فناورانه بنگاه ازیکطرف و همچنین منابع و قابلیتهای شرکت صنعتی از طرف دیگر، فرایند توسعه محصول جدید طی گردد. دوم اینکه لازمه بهرهمندی شرکتهای صنعتی از فناوریهای پیشرفته، انعطافپذیری آنها در ساختارها و راهبردهای همکاری است. سوم اینکه نقش شرکت صنعتی از یک «درخواست کننده فناوری» در ابتدای همکاری بهمرورزمان تبدیل به یک «راهبر فرایند توسعه محصول جدید» شده و سپس بعد از شفاف شدن ابعاد فناوری و تولید محصول جدید، به یک خریدار محصول/خدمات فناوری پیشرفته تبدیل میشود. این مطالعه تصویر مناسبی از همکاری شرکتهای صنعتی با بنگاه جدید فناوری نانو برای محققین، مدیران شرکتهای صنعتی و سیاستگذاران ارائه میکند.
ثقفی، فاطمه و افتخاری حسین، (1396). "تبیین مهم ترین چالش ها و عوامل موفقیت تجاري¬سازي دستاوردهاي پژوهشی، مورد مطالعه: پژوهشگاه ارتباطات و فناوري اطلاعات"، نشریه علمی پژوهشی مدیریت فردا، سال شانزدهم، بهار.
حسینی، سید محمود، حاجی پور، بهمن و نظامی وند چگینی، هوشنگ، (1395). " رویکرد کارآفرینی، رویکرد غالب خلق استراتژي در شرکت هاي موفق ایران"، نشریه علمی پژوهشی مدیریت فردا، سال پانزدهم، زمستان.
Aaboen, L., & Aarikka-Stenroos, L., (2017). Start-ups initiating business relationships: process and asymmetry, IMP Journal, Vol. 11 Issue: 2.
Aggarwal VA, Hsu DH. 2009. Modes of cooperative R&D commercialization by start-ups, Strategic Management Journal. 30: 835- 864.
Ansari, S. S., & Krop, P. (2012). Incumbent performance in the face of a radical innovation: Towards a framework for incumbent challenger dynamics. Research policy, 41(8), 1357-1374.
Ariño, A., Ragozzino, R.,Reuer, J.J., (2008). Alliance dynamics for entrepreneurial firms. J. Manag. Stud. 45 (1), 147–168.
Athaide G, Zang J. (2011). The determinants of seller-buyer interactions during new product development in technology-based industrial markets, Journal of Product Innovation Management. 28: 146-158.
Athaide GA, Klink RR. (2009). Managing seller-buyer relationships during new product development, Journal of Product Innovation Management. 26: 566-77.
Baden-Fuller, C., & Morgan, M. S. (2010). Business models as models. Long range planning, 43(2-3), 156-171.
Barringer, B. R., & Jones, F. F. (2004). Achieving rapid growth: revisiting the managerial capacity problem. Journal of Developmental Entrepreneurship, 9(1), 73.
Bhaskaran SR, Krishan V. (2009). Effort, revenue, and cost sharing mechanisms for collaborative new product development, Management Science. 55: 1152-1169.
Bosch-Sijtsema PM, Postma TJ. (2009). Cooperative innovation projects: Capabilities and governance mechanisms, Journal of Product Innovation Management. 26: 58-70.
Bstieler L. (2006). Trust formation in collaborative new product development, Journal of Product Innovation Management. 23: 33-44.
Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2012). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage publications.
Das TK, Teng BS. (2000). Instabilities of strategic alliances: An internal tensions perspective, Organization Science. 11: 77-101.
Dyer, J. H., Singh, H., & Kale, P. (2008). Splitting the pie: rent distribution in alliances and networks. Managerial and Decision Economics, 29(2‐3), 137-148.
Eisenhardt, K.M., Graebner, M.E. (2007). Theory building from cases: Opportunities and challenges. Academy of Management Journal 50(1), 25-32.
Eppinger, S., & Ulrich, K. (2015). Product design and development. McGraw-Hill Higher Education.
Ernst H, Heuer WD, Ruebsamen C. (2010). Sales, marketing, and research and development cooperation across new product development stages: Implications for success, Journal of Marketing. 74: 80-92.
Ettlie JE, Pavlou PA. (2006). Technolog-based new product development partnerships, Decision Sciences. 37: 117-147.
European Commission, (2011). Key Enabling Technologies. Available at http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/ict/files/kets/hlg_report_final_en.pdf, Accessed 6th Jan. 2018.
Fogelberg, H., & Sandén, B. A. (2008). Understanding reflexive systems of innovation: An analysis of Swedish nanotechnology discourse and organization.Technology Analysis & Strategic Management, 20(1), 65-81.
Gadde, L. E., Hjelmgren, D., & Skarp, F. (2012). Interactive resource development in new business relationships. Journal of Business Research, 65(2), 210-217.
Genet, C., Errabi, K., & Gauthier, C. (2012). Which model of technology transfer for nanotechnology? A comparison with biotech and microelectronics.Technovation, 32(3), 205-215.
Given, L.M. (Ed.), (2008). The SAGE Encyclopedia of Qualitative Research Methods. Sage Publications, Inc., Thousand Oaks California.
Hill, C. W., & Rothaermel, F. T. (2003). The performance of incumbent firms in the face of radical technological innovation. Academy of Management Review, 28(2), 257-274.
Katila, R., Rosenberger, J. D., & Eisenhardt, K. M. (2008). Swimming with sharks: Technology ventures, defense mechanisms and corporate relationships. Administrative Science Quarterly, 53(2), 295-332.
Knight, F. H. (2012). Risk, uncertainty and profit. Courier Corporation.
La Rocca, A., Ford, D., & Snehota, I. (2013). Initial relationship development in new business ventures. Industrial Marketing Management, 42(7), 1025-1032.
La Rocca, A., Moscatelli, P., Perna, A., & Snehota, I. (2016). Customer involvement in new product development in B2B: The role of sales. Industrial Marketing Management, 58, 45-57.
La Rocca, A., & Snehota, I. (2014). Relating in business networks: Innovation in practice. Industrial Marketing Management, 43(3), 441-447.
Lawson B, Petersen KJ, Cousins PD, Handfield RB. (2009). Knowledge sharing in interorganizational product development teams: The effect of formal and informal socialization mechanisms, Journal of Product Innovation Management. 26: 156-172.
Linnarson, H. (2005). Patterns of alignment in alliance structure and innovation. Technology Analysis & Strategic Management, 17(2), 161-181.
Macher, J. T., & Richman, B. D. (2004). Organisational responses to discontinuous innovation: a case study approach. International Journal of Innovation Management, 8(01), 87-114.
Maine, E., & Seegopaul, P. (2016). Accelerating advanced-materials commercialization. Nature materials, 15(5), 487.
Man, A. P., and Duysters, G., (2003). Collaboration and innovation: a review of the effects of mergers, acquisitions and alliances on innovation, Strategic Direction, Vol. 22, Iss: 5.
Mangematin, V., & Walsh, S. (2012). The future of nanotechnologies, Technovation, 32 (3-4), pp.157-160.
Marion, T. J., Eddleston, K. A., Friar, J. H., & Deeds, D. (2015). The evolution of interorganizational relationships in emerging ventures: An ethnographic study within the new product development process. Journal of business Venturing, 30(1), 167-184.
Nikulainen, T. (2010). Identifying nanotechnological linkages in the Finnish economy–An explorative study. Technology Analysis & Strategic Management, 22(5), 513-531.
Oxley JE, Sampson RC. (2004). The scopre and governance of international R&D alliances, Strategic Management Journal. 25: 723-749.
Pandza, K., & Holt, R. (2007). Absorptive and transformative capacities in nanotechnology innovation systems. Journal of Engineering and Technology Management, 24(4), 347-365.
Parmigiani, A., & Rivera-Santos, M. (2011). Clearing a path through the forest: A meta-review of interorganizational relationships. Journal of Management, 37(4), 1108-1136.
Perez L, Whitelock J, Florin J. (2013). Learning about customers: Managing B2B alliances between small technology startups and industry leaders, European Journal of Marketing. 47: 431-462.
Perks H. (2005). Specifying and synchronising partner activities in the dispersed product development process, Industrial Marketing Management. 34: 85-95.
Prange, C., Eng, T. Y., & Li, J. (2015). Collaborative new product alliances: A review of the literature and research perspectives. Strategic Change, 24(4), 351-371.
Rindfleisch A, Moorman C. (2001). The acquisition and utilization of information in new product alliances: A strength-of-ties perspective, Journal of Marketing. 65: 1-18.
Rothaermel, F. T., & Boeker, W. (2008). Old technology meets new technology: Complementarities, similarities, and alliance formation. Strategic Management Journal, 29(1), 47-77.
Rothaermel FT, Deeds DL. (2004). Exploration and exploitation alliances in biotechnology: A system of new product development, Strategic Management Journal. 25: 201-221.
Rothaermel, F. T., & Hill, C. W. (2005). Technological discontinuities and complementary assets: A longitudinal study of industry and firm performance. Organization Science, 16(1), 52-70.
Rothwell, R., (1989). SMFs inter firm relationships and technological change, Entrepreneurship & Regional Development: An International Journal, 1:3, 275-291, p. 275.
Salehi, F., & Bahreini, M. A. (2013). Nanotechnology: New Horizons, Approaches, and Challenges. Science and Innovations in Iran, 115. Palgrave Macmillan.
Salehi, F., Sepehri, M. M., Teimourpour, B., & Bahreini, M. A. (2011). High-Tech R and D Networks: Nanotech Enterprises in Iran. Technology and Society Magazine, IEEE, 30(1), 11-19.
Sampson RC. (2007). R&D alliances and firm performance: The impact of technological diversity and alliance organization on innovation, Academy of Management Journal. 50: 364-386.
Sarkar, S., Osiyevskyy, O., & Clegg, S. R. (2017). Incumbent capability enhancement in response to radical innovations. European Management Journal.
Schilling, M. A. (2015). Technology shocks, technological collaboration, and innovation outcomes. Organization Science, 26(3), 668-686.
Shane, S., & Venkataraman, S. (2000). The promise of entrepreneurship as a field of research. Academy of management review, 25(1), 217-226.
The Global Innovation Index, (2016). Available at: www.wipo.int/edocs/pubdocs/en/wipo_pub_gii_2016.pdf. Accessed 6th Jan. 2018.
Todeva, E., & Knoke, D. (2005). Strategic alliances and models of collaboration. Management Decision, 43(1), 123-148.
Tripsas, M., & Gavetti, G. (2000). Capabilities, cognition, and inertia: Evidence from digital imaging. Strategic management journal, 1147-1161.
Tripsas, M. (2008). Customer preference discontinuities: A trigger for radical technological change. Managerial and decision economics, 29(2‐3), 79-97.
Ulrich, K.T.,Eppinger, S.D., (2011). Product Design and Development, 5th edition. Irwin McGraw-Hill, New York.
Van de Vrande, V., De Jong, J. P., Vanhaverbeke, W., & De Rochemont, M. (2009). Open innovation in SMEs: Trends, motives and management challenges. Technovation, 29(6), 423-437.
Yan A, Luo Y. (2001). International Joint Ventures: Theory and Practice. Boston, Mass: M.E. Sharpe.
Yin, R., K., (2014). Case Study Research: design and Methods. 5th Edition. Sage Publication.
Zahoor, N., & Al-Tabbaa, O. (2017). Linking inter-organizational collaboration, innovation, and internationalization in SMEs: a systematic review.