بررسی تاثیر معنویت در کار بر کیفیت خدمات با تاکید بر رفتار شهروندی سازمان
الموضوعات :سید نجم الدین موسوی 1 , امیر غفوریان شاگردی 2 , علی شریعت نژاد 3
1 - دانشگاه لرستان
2 - دانشگاه بین المللی امام رضا
3 - دانشگاه لرستان
الکلمات المفتاحية: معنویت در کار, کیفیت خدمات, رفتار شهروندی سازمانی.,
ملخص المقالة :
هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر معنویت در کار بر کیفیت خدمات با تاکید بر رفتار شهروندی سازمان است. با توجه به استفاده از نتایج پژوهش در عمل این پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی پیمایشی است. جامعه آماري این پژوهش، شامل280 نفر از کارکنان کمیته امداد امام خمینی (ره) در شهرستان خرم آباد بوده است. برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد که حجم نمونه برابر با 162 بدست آمد. روش نمونه گيري در این تحقیق به صورت تصادفی ساده بوده است. ابزار پژوهش پرسشنامه بوده که روایی آن از روش اعتبار محتوا و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ تایید گردید. در این پژوهش برای بررسی و آزمون فرضیه ها از رویکرد معادلات ساختاری و نرم افزار AMOS 18 استفاده می شود. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در سطح اطمینان 95% معنویت در کار تاثیر مثبت و معنی داری بر کیفیت خدمات و رفتار شهروندی سازمانی در سازمان کمیته امداد امام خمینی (ره)دارد. به علاوه نتایج پژوهش نشان دهنده آن است که رفتار شهروندی سازمانی بر کیفیت خدمات در کمیته امداد امام خمینی (ره) خرم آباد تاثیر مثبت و معنی داری دارد.
خنیفر، حسین، شجاعی، سامره، (1392)، معنویت در سازمان ،کرمان، جهاد دانشگاهی کرمان، ص 43.
طالقانی، محمد، (1390)، تاثير كيفيت خدمات بر وفاداري و نقش ميانجي رضايتمندي مشتري در صنعت بانكداريماهنامه مهندسی مدیریت، سال چهارم، شماره 41 ، ص 4.
حقیقی، محمد، مقیمی، سید محمد،کیماسی، مسعود ، (1382)، وفاداری خدمت: اثرات. کیفیت خدمات و نقش میانجی رضایت. مندی مشتری فصلنامه دانش مدیریت سال پنجم، شماره 64، ص 7.
پویا، علیرضا، بذرگری، ملیحه، (1392)، تأثير رفتار شهروندي سازمان بر موفقيت نظام هاي اطلاعاتي برنامه ريزي، فصلنامه علوم و فناوری اطلاعات، دوره 29، شماره 9، ص 406.
زینامل، والری، پاراسومان، آکرمان، (1387)، کیفیت خدمات، ترجمه کامبیز حیدر زاده و علی حاجیها، تهران، انتشارات کسا کاوش، چاپ اول. ص 37 و 38.
نور علیزاده، رحمان، مهرعلیزاده، نورالله، تقی پور، علی، (1391)، طراحی مدلی برای معنویت در کار، نشریه علوم تربیتی دانشگاه اهواز، سال دوم، شماره اول، ص 107-130.
خورشیدی، غلامحسین، نقاش، آرش، محمدیان، میلاد، (1393)، ارزیابی و تحلیل شکاف کیفیت خدمات در بانک کشاورزی، فصلنامه پژوهش های اقتصادی، سال چهاردهم، شماره اول، ص 151-168.
Ashmos, D., and Duchon, D. (2000), Spirituality at work, Journal of Management Inquiry, 9(2), 134-145.
Allen, N, (2007), Organizational commitment, Encyclopedia of industrial and organizational psychology,29(2), 548-551.
Bosch, L. (2009), The inevitable role of spirituality in the workplace. Business Intelligence Journal, 2(1), 139 – 157.
Beekun, R. I. & Westerman,J. W. (2012), Spirituality and national culture as antecedents to ethical decisionmaking:a comparison between the United States and Norway. Journal of Business Ethics, 110(1), 33-44.
Comeau, (2005) Building Organizational citizenship, Management Decision, 37(9),678.
Chen, X, P., Hui, C. And Sego, D. J. (1998), The role of organizational citizenship behavior in turnover: Conceptualization and preliminary tests of key hypotheses. Journal of Applied Psychology, 58(4):922–931.
Castro,C.B.,Armario,E.M., and Ruiz,D.M.(2004), The influence of employee organizational citizenship behavior on customer loyalty, International Journal Of Service Industry Management, 15(1):27.
Gibbons, P. (1999). Spirituality at work: a pre-theoretical overview. MSC. thesis-Birnbeck callege. University of London.
Graber, D.r. (2001), Spirituality and healthcare organizations. Journal of Healthcare Management, 46(1):39-50.
Hinnells, J. R. (1995), A new dictionary of religions. Oxford: Blackwell.
Javanmard, H. (2012), The impact of spirituality on work performance Indian”. Journal of Science and Technology, 5(1), 1961-1966.
Krishnakumar, S. and Neck, C.P. (2002), The “what”, “why” and “how” of spirituality in the workplace. Journal of Managerial Psychology, 17(3):153-164.
Kinjerski, V., and Skrypnek, B. J. (2006), Measuring the intangible: development of the spirit at work scale. Atlanta, GA: the Sixty-fifth annual meeting of the academy of management.
Kwantes,C.T.(2003), Organizational citizenship and withdrawal behaviors in usa and india ,International Journal Of Cross Cultural Management, 3(1):5.
Lee,M.C, Hwan.I.S.(2005), Relationship Among Sevcice Quality, Customer Satisfaction and Profitability in the Taiwanese Banking Industry", International Journal of Management,22(4), pp635-648.
MacCain,S.L.,Jang,S.S., and Hu,C.(2005), Service quality gap analysis toward customer loyalty: practical guidelines for casino hotels,Hospitality Management, 24(1):465.
MacKenzie, S. B., Podsakoff, P. M. and Fetter, R., (1993), The impact of organizational citizenship behavior on evaluations of sales performance, Journal of Marketing, 57(2):70–80.
Menton, J.K. (1997), Srimad Bhagavad Gita, Devi Book Stall, second edition Kodungallor, India.
Myers, J. E. (1990). Wellness throughout the lifespan, Hospitality Management, .24(4),465.
Naylor, T.H., Willimon, W.H. and Osterberg, R, (1996), The search for meaning in the workplace, Abington Press, Nashville, TN.
Noor, S. & Arif, S. (2011), Achieving Job Satisfaction VIA Workplace Spirituality: Pakistani Doctors in Focus”. European Journal of Social Sciences, 19(4), 507-515.
Organ, D,W, (1988), Organizational citizenship behavior: The good soldier syndrome. Lexington, MA: Lexington Books.
Podsakoff, P. M., MacKenzie, S, B., Paine, J, B. and Bachrach, D, G. (2000), Organizational citizenship behaviors: A critical review of the theoretical and empirical literature and suggestions for future research. Journal of Management, 26(3):513–563.
Podsakoff, P.M., MacKenzie, S.B., Moorman, R.H, and Fetter, R. (1990), Transformational leader behaviors and their effects on followers’ trust in leader, satisfaction, and organizational citizenship behavior. Leadership Quarterly, 22(5):107-42.
Parasuraman, A., Zeithaml, V. A, and Berry, L. L. (1988), SERVQUAL: a multiple-item scale for measuring consumer perceptions of service quality. Journal of Retailing,64(1):12–40.
Stewart, C. S, (2002), Soul time, Potentials, 35(9), 92-96.
Wong, A, and Sohal, A, (2003), Service quality and customer loyalty perspectives on two levels of retail relationships, Journal of Service Marketing 17(5):495-513.
Yousef, D. (2000), Organizational commitment as a mediator of relationship between Islamic work ethic and attitude toward organizational change., Human Relations53(4):513-537.
Zaidman, N, Goldstein, Gidoni, O, and Nehemya, (2011), Spirituality as a discarded form of organizational wisdom, Group & Organization Management, 36(5), 630-633.
Zeithaml, V.A. (1988). Consumers’ perceptions of price, quality, and value: a means-end model and synthesis of evidence. Journal of Marketing, 52(1):2-22.