طراحی مدل مدیریت شبکه های اجتماعی داخلی با رویکرد فرهنگی
الموضوعات :طاهر روشندل اربطانی 1 , حجت اله نیکی ملکی 2 , حمید عبداللهیان 3 , محمد سلطانی فر 4 , حسام الدین آشنا 5
1 - دانشگاه تهران
2 - دانشگاه تهران
3 - دانشگاه تهران
4 - دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات
5 - دانشگاه امام صادق
الکلمات المفتاحية: شبکه اجتماعی فرهنگ شبکه اجتماعی داخلی مدیریت شبکه اجتماعی تئوری داده بنیاد,
ملخص المقالة :
امروزه همگام با توسعه اینترنت استفاده از شبکه های اجتماعی هم به سرعت در حال افزایش است. مسئولان و متخصصین زیادی در رابطه با اثرگذاری این شبکه ها بر فرهنگ جامعه اظهار نگرانی کرده اند. گروهی فیلترینگ را پیشنهاد می دهند و گروهی توسعه شبکه های اجتماعی داخلی را. اما علیرغم پیشنهاد شبکه های اجتماعی داخلی مدلی برای مدیریت این شبکه های اجتماعی داخلی با رویکرد فرهنگی وجود ندارد. هدف اصلی این پژوهش ارائه مدلی برای مدیریت شبکه های اجتماعی داخلی با رویکرد فرهنگی است. از آنجایی که در زمینه مدیریت شبکه های اجتماعی داخلی بصورت کلی و با رویکرد فرهنگی بصورت خاص مدلی وجود ندارد لذا در این پژوهش از روش تئوری داده بنیاد برای طراحی مدل استفاده گردید. در این پژوهش با 23 نفر از بازیگران اصلی در حوزه شبکه های اجتماعی داخلی از جمله مسئولین تصمیم گیر در این حوزه، مدیران شبکه های اجتماعی، مدیران شرکت های تولید محتوا، مدیران شرکت های تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی، اساتید دانشگاه در حوزه فرهنگ و ارتباطات و روحانیون کارشناس فرهنگی مصاحبه صورت گرفت و پس از کدگذاری باز، کدگذاری محوری و نهایتا کدگذاری انتخابی مدل نهایی استخراج گردید. در این مدل فرهنگ حاکم بر شبکه های اجتماعی به عنوان مقوله مرکزی استخراج شد و شرایط علی، مداخله گر، زمینه ای واستراتژی ها و پیامدهای حاصل از اجرای استراتژی ها بیان گردید.
1. استراوس, ا., و کربین, ج. (1393). مبانی پزوهش کیفی: فنون و مراحل تهیه نظریه زمینهای. تهران: نشر نی.#
2. استراوس, آ., و کوربین, ج. (1385). اصول روش تحقیق کیفی: نظریه مبنایی، رویه ها و شیوه ها. (ب. محمدی, مترجم) تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.#
3. استراوس, آ., و کوربین, ج. (1387). اصول روش تحقیق کیفی: نظریه مبنایی، رویه ها و شیوه ها (نسخه سوم). (ب. محمدی, مترجم) تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.#
4. آشوری, د. (1386). تعریفها و مفهوم فرهنگ. تهران: نشر آگه.#
5. اکبری تبار, ع. (1390). مطالعه شبکههای اجتماعی، مطالعه موردي شبکههای اجتماعی دوره و يو 24 . پایاننامه مقطع کارشناسی ارشد جامعهشناسی دانشگاه تربیت مدرس.#
6. آلبرو, م. (1381). عصر جهانی، جامعه شناسی پدیده جهانیشدن. (ن. سالارزاده امیری, مترجم) تهران: آزاداندیشان.#
7. انتظاری, م. (1392, 11 9). (روزنامه ایران, مصاحبه كننده) روزنامه ایران. بازیابی از http://www.iran-#newspaper.com/newspaper/BlockPrint/3003
8. جعفری, م. (1388). فرهنگ پيرو فرهنگ پيشرو. تهران: مؤسسه تدوين و نشر آثار علامه جعفري.#
9. دانایی فرد, ح., و امامی, س. (1386). استراتژيهای پزوهش كيفی: تاملي بر نظريهپردازی دادهبنياد. اندیشه مدیریت, 2, صفحه 69-97.#
10. روح الامینی, م. (1388). زمینه فرهنگشناسی: تالیفی در انسان-شناسی فرهنگی و مردمشناسی: با تجدید نظر و اضافات. تهران: نشر عطار.#
11. ضیایی پرور, ح., و عقیلی, س. (1388, زمستان). بررسی نفوذ شبکههای اجتماعی مجازی در میان کاربران ایرانی. رسانه, 23 - 42.#
12. فولادی, م. (1387, بهار). فرهنگ و مهندسی فرهنگ. راهبرد فرهنگ, 381, 183-220.#
13. مشبکی, ا., و پورعزت, ع. (1381). مدیریت فرهنگ جامعه. سخن سمت, 8, 68 - 95.#
14. واعظی, م. (1393, 07 09). راهحل معضل استفاده از شبکههای اجتماعی تولید شبکههای داخلی است. بازیابی از #mehrnews.com/news/2381924/
15. Glaser , B. (1978). Theoretical Sensitivity: Advanced in Methodology of Grounded Theory. Mill Valley, California: The #Sociology Press
16. Glaser, B., & Strauss, A. (1967). The Discovering of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research. Chicago: #Adline
17. O"Reilly, T. (2007). What is Web 2.0: Design Patterns and Business Models for the Next Generation of Software. #Communications & Strategies, 1, 17.
18. Winter, G. (2000). A coparative discussion of the notion of validity in qualitative and quantitative research”, , Vol.4,No. 3 & 4. The Qualitative Report, 4(3 & 4).#
19. Zhang, K., & Sarvary, M. (June 2010.). The Design of Internet Communities. Marketing Science Conference. Cologne.#