ارائه یک روش نوین برای تجزیه و تحلیل دادههای رضایت مشتری (مطالعه موردی صنایع خودرو: خودروی لوگان)
الموضوعات :مهناز ابراهیمی صدرآبادی 1 , علی محمد کیمیاگری 2 , سیدمهدی سیداصفهانی 3
1 - امیرکبیر/مهندسی صنایع
2 - امیرکبیر/مهندسی صنایع
3 - امیرکبیر/مهندسی صنایع
الکلمات المفتاحية: خدمات پس از فروش, اقتصادسنجی, خوشهبندی, رضایت مشتری, لوگان,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف ارائه یک مدل ترکیبی مبتی بر اقتصادسنجی و خوشهبندی برای تحلیل دادههای رضایت مشتری صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش، مالکان خودروی سواری لوگان و نمونه آماری شامل177 نفر از مشتریان نمایندگیهای پارسخودرو میباشد. محقق به همراه تیم تحقیقاتی شرکت ISQI ، نیازهای کنونی مشتریان کلیه خودروها از خدمات پساز فروش را شناسایی کرده و با طراحی پرسشنامه سنجش رضایت مشتری، میزان تأثیر هریک از متغیرها را بر روی رضایت کلی مشتریان با توجه به گروه پردرآمد ، درآمد متوسط و کم درآمد سنجیده است. عوامل تأثیرگذار بر رضایت کلی مشتریان مبتنی بر تمام گروههای درآمدی شامل شش متغیر به شرح: تأمین بهموقع قطعات؛ توضیحات ارائه شده هنگام ترخیص خودرو؛ سهولت دسترسی به نمایندگی؛ کیفیت سرویسهای ادواری؛ کیفیت تعمیرات؛ هزینه پرداختی و در گروه پردرآمد شامل سه متغیر به شرح: هزینه پرداختی؛ ثبت موارد مطرح شده توسط مسئول پذیرش در زمان پذیرش؛ توضیحات ارائه شده هنگام ترخیص خودرو و در گروه درآمد متوسط شامل چهار متغیر به شرح: به موقع تامین شدن قطعات در مراجعه؛ کیفیت تعمیرات؛ توضیحات ارائه شده هنگام ترخیص خودرو؛ هزینه پرداختی و در گروه کم درآمد شامل چهار متغیر به شرح: توضیحات ارائه شده هنگام ترخیص خودرو؛ به موقع تأمین شدن قطعات در مراجعه؛ کیفیت تعمیرات؛ سهولت دسترسی به نمایندگیهای شرکت میباشد. ضمنأ در اجرای این پژوهش از نرمفزارهای EViews و Spss استفاده شده است.
Anderson, E. W., Fornell, C., & Lehmann, D. R. (1994). Customer satisfaction, market share and profitability: findings from Sweden. Journal of Marketing, 58(3), 53–56.#
Athaide, G.A.,Meyers,P.W.,Wilemon,D.L. (1996). Seller buyer interactions during the commercialization of technological processin innovations. J.Prod.Innov. Manag, 13(5), 406–421.#
Chiu, Shao-I, et al. (2011). Preliminary research on customer atisfaction models in Taiwan: A case study from the automobile industry. Expert Systems with Applications, 38.8, 9780-9787.#
Chougule, Rahul, Vineet R. Khare, and Kallappa Pattada. (2013). A fuzzy logic based approach for modeling quality and reliability related customer satisfaction in the automotive domain. Expert Systems with Applications, 40.2, 800-810.#
Confente, Ilenia, and Ivan Russo. (2015). After-sales service as a driver for word-of-mouth and customer satisfaction: insights from the automotive industry. Journal of Management Cases, 59.#
Fornell, C. (1992). A national customer satisfaction barometer: The Swedish experience. Journal of Marketing, 56(1), 6–21.#
Goffin,New,C. (2001). Customer support and new product development—an exploratory study. Int.J.Oper.Prod.Mana, 21(3), 275–301.#
Gaiardelli Paolo, Nicola Saccani, Lucrezia Songini. (2007). Performance measurement systems in after sales service: an integrated framework. Int. J. Business Performance Management, 9(2), 145 -171.#
Jones, T. O, & Sasser, W. E. (1995). Why satisfied customers defect. Harvard Business Review, 73(6), 88–99.#
Kavoosi, M. R. & Saghaei, A. (2005). Methods of measuring customer satisfaction, 1 nd edition, Sabzan Publications. Tehran. (In Persian)#
Murali, S., S. Pugazhendhi, and C. Muralidharan. (2016). Modelling and Investigating the relationship of after sales service quality with customer satisfaction, retention and loyalty–A case study of home appliances business. Journal of Retailing and Consumer Services, 30, 67-83.#
Mohammad Nasiri; Elham Akhondzade Noghabi; Behrouz Minaie Bidgoli. (2015) A new approach on using data mining techniques in identifying effective factors on customers’ satisfaction. Journal of Business Management. 7 (1), 231-251. (in Persian)#
No name, no date. customer satisfaction," Parker Store website of Latifi. 10/08/1394. (in Persian)
Parasuraman, Arun, Valarie A. Zeithaml, and Leonard L. Berry. (1988). Servqual. Journal of retailing, 64.1: 12-40.#
Shamshiri, M. (2002). From Here to customer satisfaction is a many ways, the message of Iran Khodro. No. 76, p. 49. (in Persian)#
Szwejczewski, Marek, Keith Goffin, and Zissis Anagnostopoulos. (2015). Product service systems, after-sales service and new product development. International Journal of Production Research, 53.17, 5334-5353.#
Safar Fazli; Matin Rashidi Astaneh. (2014). The Role of Factors Affecting the Success of Customer Relationship Management Strategy in Car Dealerships in Guilan Province. Journal of Business Management. 6(1), 125-144. (in Persian)#
Yan, Bingwen, and P. A. McLaren. (2010). Measuring after-sales service quality in automobile retails: An application of the SERVQUAL instruments. Industrial Engineering and Engineering Management (IEEM), 2010 IEEE International Conference on. IEEE.#
Ziabakhsh, N. & Kimiagari, AM. & Mahmodiazar, Keyvan. Providing scientific method to estimate the objective function the working capital industrial companies case iran Khodro and Saipa from car companies stock Exchange tehran. (in Persian)#
https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AE%D9%88%D8%B4%D9%87%E2%80%8C%D8%A8%D9%86%D8%AF%DB%8C
https://www.linkedin.com/pulse/%D8%AE%D9%88%D8%B4%D9%87-%D8%A8%D9%86%D8%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%A7%D8%AF%D9%87-%DA%A9%D8%A7%D9%88%DB%8C-hamid-hamed-moharrami#
Shahrabi, Jamal. (2013). Data mining 2, 2nd edition, Amirkabir Industrial University Jihad Publications, Tehran. (in Persian)#