پویاشناسی تأثیر رهیافت¬های مدیریتی بر شکل¬گیری و تبین مدل-های مدیریت عملکرد
الموضوعات :مجید حسنی 1 , عادل آذر 2 , جمال شهرابی 3 , عباس مقبل 4
1 - دانشگاه تربیت درس
2 - تربیت مدرس
3 - دانشگاه امیر کبیر
4 - دانشگاه تربیت درس
الکلمات المفتاحية: رهیافت مدیریتی, مدل, مدیریت عملکرد, پویا¬, شناسی سیستم,
ملخص المقالة :
مدیریت و ارزیابی عملکرد به عنوان ابزاری حیاتی در اختیار مدیریت سازمان بوده و سازمان ها به منظور بقاء و رشد در فضای رقابتی، نیازمند ارزیابی و مدیریت عملکرد خویش هستند. مدل های گوناگونی از گذشته تاکنون طراحی و تبین شده که هر یک ویژگی های مشخصی را دارند. در این پژوهش ضمن بررسی مدل های عملکردی و ویژگیهای آنها از گذشته تاکنون، به بررسی تأثیر رهیافت های مکاتب مدیریتی بر شکلگیری این مدل ها پرداخته میشود. رهیافت های مدیریتی که تحت تأثیر شرایط محیطی و سازمانی و عوامل مختلف دیگر در طی زمان تکوین یافته اند بر طراحی مدل های عملکردی تأثیر گذاشته و باعث سیر تکاملی و تحولی در مدل های مربوطه شدهاند. در این تحقیق تناسب رهیافت های مدیریتی با مدل های عملکردی بررسی و پویاشناسی این تأثیر در نگاشت های مربوطه مورد توجه قرارگرفته است. در این مقاله با استناد به مطالعات انجامشده تأثیر چهار رهیافت اصلی مدیریت (رهیافت سنتی، رهیافت منابع انسانی، رهیافت کمی و رهیافت سیستمی و اقتضایی) با بهره گیری از متدولوژی پویاشناسی بر شکلگیری مدل های عملکردی، سیر تحولی و جایگاه آنها مورد توجه قرارگرفته و مشاهده میگردد که رهیافت های مدیریتی تحت تأثیر متغیرهای محیطی و سازمانی تکوین و تحولیافته و موجب شکلگیری و تکامل مدل های عملکردی به منظور پاسخگویی به نیازهای سازمانی و محیطی شده اند.
Blasini. J, Leist. S,(2013), Success factors in process performance management, Business Process Management Journal Vol. 19 No. 3, pp. 477-495
Emel Kızılkaya Aydogan, Performance measurement model for Turkish aviation firms using the rough-AHP and TOPSIS methods under fuzzy environment, Expert Systems with Applications 38 (2011) 3992–3998
London, M., & Beatty, R. W. (2006). 360-degree feedback as competitive advantage. Human Resource Management, 32(2–3), 353–372.
Shen, W.; Tan, W.; Zhao, J. (2007). A methodology for Dynamic Enterprise ProcessPerformance Evaluation. Computers in Industry, Vol. 58, Issue 5 (June, 2007), pp.474-485, ISSN 0166-3615.
Aalst V., et al. (2007). Business Process Mining: An Industrial Application. Information System, Vol. 32, No. 5 (July, 2007), pp. 713-732, ISSN 0306-4379.
Milanović Glavan, Lj. - Understanding Process Performance Measurement Systems, 2011 - Vol.2, No.2, 1-56 – BUSINESS SYSTEMS RESEARCH
S. Karadgi, A Reference Architecture for Real-Time Performance Measurement,Springer International Publishing Switzerland 2014
Franco-Santos, M., Lucianetti, L. and Bourne, M. (2012), “Contemporary performance measurement systems: a review of their consequences and a framework for research”, Management Accounting Research, Vol. 23 No. 2, pp. 79-119.
Sinclair. D, Zairi.M,(1995), Effective process management through performance Measurement, Business Process Re-engineering & Management Journal,Vol. 1 No.1, pp. 75-88.
Scheer, A. W. et al., (2006). Corporate Performance Management, ARIS in Practice, SpringerVerlag, ISBN 3-540-30703-6, Berlin.
Neely A., Gregory M., Platts K. (2005), Performance measurement system design, International Journal of Operations and Production Management, Vol. 25 No. 12., pp. 1228-1263
Marques. G, Gourc. D, Lauras. M, (2010) , Multi-criteria performance analysis for decision making in project management, International Journal of Project Management 29, pp1057–1069
O’Donnell, Duffy A.H.B,(2002), Modeling design development performance, International Journal of Operation & Production Management, Vol 22, No 11, pp 1198-1221
Krause, O. (2005), Performance Management – Eine Stakeholder-Nutzen-orientierte und Gescha ftsprozess-basierte Methode, Technische Universitat Berlin, Berlin
Chamoni, P., Gluchowski, P., Dinter, B. and Bucher, T. (2006), “Business performance management”, Analytische Informationssysteme, Springer, Berlin, pp. 23-50.
سمیع زاده رضا، چهارسوقی سیدکمال، جهانیان سعید، ارایه مدلی به منظور ارزیابی عملکرد شرکت¬های حمل¬ونقل-عمومی در ورود به تجارت الکترونیکی، پژوهش¬نامه حمل¬و¬نقل، سال پنجم، شماره چهارم، زمستان 1387
Evangelidizs, K. (1992). Performance measured is performance gained. TheTreasurer, February, 45–47.
Bourne, M., Franco, M., & Wilkes, J. (2003). Corporate performance management. Measuring Business Excellence, 7, 3–15.
Sidrova A., Isik O. (2010), Business process research: a cross disciplinary review, Business Process Management Journal, Vol 16 No. 4, pp. 566-597
Milanović Glavan, Lj. - Understanding Process Performance Measurement Systems, 2011 - Vol.2, No.2, 1-56 – BUSINESS SYSTEMS RESEARCH
Robson, I. (2004), From process measurement to performance improvement, Business Process Management Journal, Vol 10 No. 5, pp. 510-521
Bititci. U. S , Turner. T, Dynamics of performance measurement systems, International Journal of Operations & Production Management, 2000
رضايي آزاده، حقيقت منفرد جلال،ارائه مدل ارزيابي عملكرد هوش تجاري بر مبناي فرآيند تحليل شبكه فازي، فراسوی مدیریت، سال چهارم،شماره 16،1390
طالقانی محمد، حمیدی ناصر، موسوی فر سیدعلیرضا، طراحی سیستم ارزیابی عملکرد برمبنای شاخص های الزامات صنایع خودروسازی با استفاده از مدل تلفیقی و منطق رادار در مدل تعالی سازمانی، فصلنامه مدیریت توسعه و تحول، شماره11، 1391،صص25-32
Kohlbacher M., Gruenwald S. (2011), Process 45.orientation: conceptualization and measurement, Performance measurement system design,36,International Journal of Operations and Production Management, Vol. 25 No. 2, .267-283
Kueng P., Meier A., Wettstein T. (2001.), Performance 50.measurement systems must be engineered, Communications of the Association for Information Systems, Vol. 7 No. 3, pp. 1-27
Lönnqvist, A. (2004), Measurement of Intangible Success Factors:Case Studies on the Design, Implementation and Use of Measures,Tampere University of Technology, Publication 475, Tampere.
Tuomela, T.-S. (2000), Customer Focus and Strategic Control. AConstructive Case Study of Developing a Strategic PerformanceMeasurement System at FinABB, Publications of the TurkuSchool of Economics and Business Administration, Series D-2:2000.
McCormack, K.P., Johnson, W.C. (2001.), BusinessProcess Orientation: Gaining the E-Business Competitive Advantage, New York: St. Lucie Press
Zairi, M. (1997), Business process management: a boundaryless approach to modern competitivnes, Business Process Management Journal, Vol 3 No.1, pp. 68-80
DeToro, I., McCabe, T. (1997), How to stay flexibile 28.ande lude fads, Quality Progress, Vol. 30 No. 3, pp. 55-60
Sidrova A., Isik O. (2010), Business process research: 76. a cross disciplinary review, Business Process Management Journal, Vol 16 No. 4, pp. 566-597
Kueng p., Krahn A.J.W, Building a process performance management system: some early experiences, Journal of scientific & industrial research, vol58, 149-159 (1999)
Jiri Tupa (2010). Process Performance Measurement as Part of Business Process Management inManufacturing Area, Process Management, Maria Pomffyova (Ed.), ISBN: 978-953-307-085-8
رضاییان. علی، 1381، مبانی سازمان و مدیریت، انتشارات سمت، چاپ چهارم، تهران
رابینز. استیفن، 1378، ترجمه الوانی. مهدی، دانایی¬فرد حسن، انتشارات صفار، چاپ سوم، تهران
Starbuck. W.H, (2013) James Gardner March: Founder of organization theory, decision theorist, and advocate of sensible foolishness, European Management Journal , 31,pp88– 92
Augier. M, (2013), The early evolution of the foundations for behavioral organization theory and strategy, European Management Journal , 31,pp72– 81
نگاهی بر پویایی سیستم¬ها(3)، حمیدرضا فرتوک زاده، دانش مدیریت، بهار 1372، شماره 20
نگاهی بر پویایی سیستم¬ها(4)، حمیدرضا فرتوک زاده، دانش مدیریت، زمستان 1372، شماره 23
نگاهی بر پویایی سیستم¬ها(2)، حمیدرضا فرتوک زاده، دانش مدیریت، زمستان 1371، شماره 19