طراحي مــدل مــعادلات ساختاري عوامل رقابت پذيري شرکت هاي بيمه
الموضوعات :محمدرضا عباسی 1 , حسین رحیمی کلور 2
1 -
2 -
الکلمات المفتاحية: رقابت پذيري, تحليل عاملي تائيدي, مدلسازي معادلات ساختاري, بيمه.,
ملخص المقالة :
در عصر جهاني شدن ، رقابت پذيري موضوعي مهم در بين سياست گذاران مطرح بوده و وسيله اي براي نيل به رشد اقتصادي مطلوب و توسعه پايدار قلمداد مي شود بر اين اساس بنگاه ها براي بقا و پيشرفت خود به دنبال منابع جديد مزيت رقابتي بوده و موفقيت آنها مستلزم شناسايي عوامل تعيين کنندة رقابت پذيري مي باشد تا از اين طريق الگویی براي ارتقاء توان رقابتي آن ها طراحي شود در اين مقاله ، ابتدا با مرور پيشينه تحقيق و بررسي عوامل مؤثر بر رقابت پذيري ، به کمک روش تحليل عاملي تائيدي ، مجموعه اي از شاخص هاي تاثيرگذار روي رقابت پذيري شناسايي و در سه شاخص اصلي (عوامل محيطي، عوامل درون سازماني و ايجاد ارزش ادراکي) طبقه بندي می شوند و در مرحله بعدي به کمک مدلسازي معادلات ساختاري نحوة ارتباط سازه جديد و شاخص هاي اثرگذار بر رقابت پذيري برای موضوع تحت مطالعه بررسي می شود تا ضمن تبيين مدل مفهومي ، به ارائه مدل بومي رقابت پذيري پرداخته شود. داده هاي تحقيق حاضر از جامعه شرکت هاي بيمه مستقر در شهر تهران و از يک نمونه 138 نفره از خبرگان بيمه گردآوري و از نرم افزار ليزرل جهت تجزيه و تحليل داده ها استفاده شده است. نتايج مدلسازي نشان مي دهد که مدل اصلاح شدة تحقيق ، عامل ايجاد ارزش ادراکي را در مرتبة اول اهميت قرار داده و عوامل درون سازماني و محيطي را در مراتب بعدي اولويت نشان مي دهد از اين رو ، مدل پيشنهادي در اين مطالعه متفاوت از مدل نظري اولیه تحقيق بوده است.
- آقازاده، هاشم و اسفيداني، محمد رحيم(1386)، كاربرد فناوري اطلاعات در مزيت رقابتي پايدار ، مطالعه موردي شركت هاي توليدي برتر ايران ، فصلنامه پژوهشنامه بازرگاني، شماره 46.
- آقازاده، هاشم و مهرنوش، مينا(1388)، مقياس رقابت پذيري بانك هاي تجاري ايران با تاكيد بر عملكرد بخش بين المللي ، فصلنامه پژوهش هاي اقتصادي ، شماره اول.
- حسينی، سيدمحمود و پناهی ، منيژه، ايجاد مزيت رقابتی در صنعت با رويکرد عوامل کليدی موفقيت (مطالعه موردی صنعت کاشی ايران)، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره 45، 1386
- ديانی، سکينه. (1389). پيام بيمه ايران.
- ديواندري، علي؛ آقازاده، هاشم و نيكوكار، غلامحسين(1387)، بازار گرايي و عملكرد كسب و كار در ايران ، نشريه مديريت بازرگاني، شماره يك.
- رحيمی کلور، حسين(1390)، "بررسی عوامل موثر بر رقابت پذيری صنعت بيمه کشور با استفاده از مدل معادلات ساختاری"، پايان نامه دکترای مديريت بازرگانی ، دانشگاه پيام نور تهران.
- شوماخر، رندال اي و لوميکس، جي ريچارد(1388)، "مقدمه بر مدل سازي معادله ساختاري با کاربرد برنامه هاي AMOS، LISREL و EQS"، مترجم وحيد قاسمي، انتشارات جامعه شناسان، تهران.
- عباسي، محمد رضا و رحيمي كلور، حسين(1388)، الزامات رقابت پذيري در بخش هاي صنعت و تجارت، ماهنامه اطلاعات سياسي – اقتصادي، شماره سوم و چهارم.
- مهرگان، محمدرضا؛ اصغري زاده، عزت الله و صفري، حسين(1387)، طراحي مدل رقابت پذيري در سطح بنگاه با استفاده از مدلسازي معادلات ساختاريافته و شبکه هاي بيزين، فصلنامه علوم مديريت ايران، سال سوم، شماره 9.
- مهری، علی و خدادحسينی، سيدحميد(1384)، طراحی مدل مزيت رقابتی برای صنعت خودرو ايران، فصلنامه مدرس علوم انسانی، دوره 9، شماره 2.
- نعامی، عبدالله و معينی، حميد(1386)، پيام بيمه ايران.
- هومن، حيدر علي(1385)، "تحليل داده هاي چندمتغيري در پژوهش رفتاري"، انتشارات پيک فرهنگ، تهران.
- Bartlett A. and Ghoshal S (1989), "Managing Across Borders", Harvard Business School Press, Boston, MA.
- Buckley , P.,J Et al (1991), "Foreign Market Servicing Strategies And Competitiveness" , Journal Of General Management , 17(2) , pp 34-46
- Danaeifard, H., Alvani, M. and Azar, A(2009), "Methodology of quantitative research in management: aprehensive approach", 2, Tehran: Saffar, 446 & 256 (in persian).
- Dc (2001), "Destination Competitiveness: Development Of A Model With Application To Australia And The Republic Of Korea" , An Australian Govt Report, October.
- Denning, J.H (1992), "The competitive advantage of countries and the activites of transnational coporations", Transnatal. Corp.1,pp:135-168.
- Dyer, J.H., Singh, H (1998), "The Relational View: Cooperative Strategy and Sources of Interorganizational Competitive Advantage", The Academy of Management Review, Vol.23, No.4, pp.660-679.
- Feurer, R and Chaharbaghi, K (1994), "Strategy Development: Past, present and future", Management Decision, 33(6).
- Freudenberg, M (2003), "Composite Indicators of Country Performance: Acritical assessment". OECD DSTI/IND.
- Goran A. ,Vladimir D., Bojan L. ,Danica Z. And Lztok P (2011), "Evaluating The Impact Of Environmental Factors On The International Competitiveness Of Small And Medium-Sized Enterprises In The Western Balkans, Faculty Of Technical Sciences" , University Of Novi Sad , Trg Dositeja Obradovica 7.
- Grant, R.M (1996a), "Prospering in dynamically-competitive environments: Organizational capability as knowledge integration", Organization Science, Vol.7, No.4, pp.375-387.
- Hoyle, R.H (1995), "Structural equations modeling: concepts, issues, and applications", Thousand Oaks, CA: SAGE.
- Hunger, J.D. and Wheelen, T.L (2009), "Essentials of Strategic Management", 4th edition. Upper Saddle River, NJ: Pearson Education.
- Joreskog, K and Sorbom, D (1993), "Lisrel 8: Structural Equation Modeling with the Simplis Command Language", Scientific Software International, Inc.
- Juttner U, and Wehrli P.H.(1994), "Competitive Advantage", Journal of Business and Industrial Marketing, Vol.9, No.4, pp.12-24.
- Krugman, P.R.(1996), "Making sense of the competitveness debate",Oxford Review of Economic Policy, 12.(3).
- Laszlo S. and Ulbert, J.(2009), "The Examination Of The Competitiveness In The Hungarian Sme Sector : A Firm Level Analysis" , Faculty Of Business And Economics, University Of Pecs.
- Lee, C.(2009), "Competition favors the prepared firm: firms' responses to competitive market pressure". Ras Policy 38: 861-870.
- Liu S. Sandra, et al.(2003), "Market- oriented organizations in an emerging economy, a study of missing links", Journal of Business Research, 56, p.485.
- Man, T.W.Y, T. Lau, K.F Chan (2002), "The Competitiveness of Small and Medium Enterprises A Conceptualization with Focus on Entrepreneurial Competencies", Journal of Business Venturing, Vol.17, pp.123-142.
- Oleary-Kelly, S.W, and Vokurka, R.J (1998), "The empirical assessment of construct validity", Journal of operations management,16:387-405.
- Porter , M.E , Schwab, K .(2008), "Competitiveness" . The Free Press : New York .
- Porter, M.E.(1990), "The Competitive Advantage of Nations", The Free Press: New York.
- Sa" Nchez J ,Callarisa L.L.J,Rodri"Guez R .M, Moliner M .A (2006), "Perceived Value Of the purchase Of A tourism product", Tourism Management, Vol.27, No. 4, pp.394-409.
- Shurchuluu P (2002), "National productivity and competitive strategies for the new millennium", Integrated Manufacturing Systems, 13(6), pp.408-414.
- Sweeney J. C , Souter G (2007), "Consumer perceived Value: The Development Of Multiple Item Scale" , Journal Of Retailing , Vol . 77, No.2,pp.203-220.