تبیین مدل توسعه منابع انسانی با رویکرد بهبود فرهنگ سازمانی (مطالعه موردی: وزارت دادگستری)
الموضوعات :سعید عسکری ماسوله 1 , سعید عسکری ماسوله 2 , محمود محمدیان 3
1 - علامه طباطبائی تهران
2 - علامه طباطبائی تهران
3 - علامه طباطبائی تهران
الکلمات المفتاحية: توسعه منابع انسانی, فرهنگ سازمانی, روش پژوهش آمیخته,
ملخص المقالة :
منابع انسانی باارزش ترین عامل تولید و مهمترین سرمایه در راستای توسعه و پیشرفت هر کشور و سازمانی است. اساسا هر کشور وسازمانی حتی با داشتن منابع غنی طبیعی بدون داشتن نیروی انسانی کارآمد از رسیدن به اهداف خویش ناتوان است. این پژوهش نیز به دنبال تبیین مدل توسعه منابع انسانی با رویکرد بهبود فرهنگ سازمانی بوده است. روش مورد استفاده در این مقاله روش پژوهش آمیخته بوده است. برای جمع آوری دادهها در این مطالعه از روش مصاحبهساختار یاخته و نیمه ساختار یافته استفاده شده است. در این راستا پس از انجام مصاحبه با صاحبنظران در زمینه پژوهش با بررسی محتوای فرم های مصاحبه 59 کد باز استخراج و در 8 کد گزینشی و انتخابی دسته بندی شدند. 8 کد گزینشی و انتخابی شامل عوامل مدیریتی؛ عوامل فردی؛ تعهد کارکنان و مسیر پیشرفت شغلی؛ میزان استقلال کارکنان در انجام وظایف؛ شرایط نرم افزاری محیط کاری؛ ارزشها و رفتار سازمانی؛ دین محوری و عدالت سازمانی و کمال گرایی و عوامل محتوایی. در بعد کمی پژوهش هریک از کدهای گزینشی و انتخابی در قالب یک فرضیه تعریف و با استفاده از آمار استنباطی مورد آزمون قرار گرفت و تمامی کدها مورد تایید واقع شد.
• اثباتي، زينت؛ (1382) مقدمه اي بر کاربرد روان شناسي در استخدام، تهران: انتشارات شيوه، چاپ اول.
• احمدوند؛ علی محمد، امیر حسین یاوری بافقی (1388). الگوی توسعهی منابع انسانی در پلیس جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه دانش انتظامی، سال دهم، شماره اول، ص24-27.
• انتشاري نجف آبادي فهیمه ، دکتر مظفر چشمه سهرابی، دکتر ابراهیم افشار (1390). بررسی کاربرد پایان نامه هاي کارشناسی ارشد و دکتراي علوم کتابداري و اطلاع رسانی در کتابخانه هاي شهر اصفهان، پژوهشنامه، سال 1، شماره1.
• باباییان، علی و میرعلی سیدنقوی (1389). الگوی مناسب کارکردهای منابع انسانی بر اساس رویکرد اقتصادی در ناجا، فصلنامه مطالعات مدیریت انتظامی، سال پنجم، شماره اول، ص7.
• بازرگان هرندی، عباس (1387). روش تحقيق آميخته:رويكردي برتر براي مطالعات مديريت، مجله دانش مدیریت، سال 21، شماره 81، ص 19-36.
• توکلی دارستانی، شقایق و سعید شهباز مرادی (1387). آسیبشناسی مدیریت منابع انسانی با هدف بهبود و توسعه، فصلنامه مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، سال دوم، شماره 4، ص 94 و 95.
• جزنی، نسرین، (1391). تدوین استراتژی های توسعه منابع انسانی، نشریه تحول اداری، شماره 41.
• حمیدی زاده، محمدرضا (1388). "شیوه ارتقا و توسعه ارزشهای منابع انسانی بر پایه توسعه مهارتهای محوری"، فصلنامه مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، سال سوم، شماره 9، ص 127-156.
• خاكي، غلامرضا؛ (1378). روش تحقيق با رويكردي بر پايان نامه نويسي، تهران: مركز تحقيقات علمي كشور با همكاري كانون فرهنگي انتشارات درايت، چاپ اول.
• خليلي شوريني, سياوش (1381)؛ روش هاي تحقيق در علوم اجتماعي و امور فرهنگي, تهران: انتشارات آن, چاپ اول.
• دلگشایی، بهرام، سیدجمالالدین طبیبی، پریسا پهلوان (1386). ارائه الگوی توسعه منابع انسانی در بخش بهداشت و درمان ایران، پژوهش در پزشکی، دوره 31، شماره 4، ص 317-325.
• رشیدی، محمدمهدی؛ اردبیلی، خدایار؛ احرامی، مرضیه و آزاده تیموری نسب (1388). مطالعه شناخت وضعیت موجود توسعه منابع انسانی با تأکید بر الزامات توانمندسازی (مطالعه موردی: موسسه مطالعات بینالمللی انرژی)، فصلنامه مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، سال سوم، شماره 9، ص 7-26.
• زاهدی، شمس السادات و محمود رفیعی (1390). بررسی رابطه هماهنگی بین استراتژی منابع انسانی و استراتژی تصمیمگیری اخلاقی با عملکرد سازمانی: پژوهشی در سازمانهای پژوهشاتی وزارت جهاد کشاورزی، پژوهشهای مدیریت عمومی، سال چهارم، شماره 13، ص5.
• سرمد، زهره و عباس بازرگان و الهه حجازي؛ (1381). روشهاي تحقيق در علوم رفتاري، تهران: انتشارات آگاه، چاپ ششم.
• سیدجوادين، سیدرضا؛ مقیمی، سیدمحمد , نادر سیدامیری (1394). بازاریابی کارآفرینانة کسبوکارهای کوچک و متوسط فناوری اطلاعات با رویکرد نظریة زمینهای کلاسیک، مدیریت بازرگانی، دوره 7، شماره1.
• سند چشم انداز توسعه بیست ساله جمهوری اسلامی ایران، ایران 1404، مصوب 1382.
• غلام زاده، داريوش و سونيا جلالي (1391). تدوين استراتژي منابع انساني با استفاده از تئوري نقاط مرجع استراتژيك (مطالعه موردي: شركت رنگين پروفيل كوير) ؛ مجله مدیریت دولتی، دوره 4، شماره 10، ص 137-152.
• فیضی؛ طاهره و مسعود گرامی پور (1390). معیارها و استانداردهاي ارزیابی پایان نامههاي کارشناسی ارشد، مجله چشمانداز مدیریت دولتی، شماره6، ص 115-134.
• فلیک، اووه (1387). درآمدی بر پژوهش کیفی، ترجمه هادی جلیلی، تهران: نشر نی، چاپ اول.
• كرامتي، انسی؛ مهرام، بهروز؛ شعباني وركي، بختيار و محمود مهرمحمدي (1392). بازي دانايي نظريه زمينهاي برنامه درسي پنهان در نظام آموزش عالي ايران، دوفصلنامه مطالعات برنامه درسي آموزش عالي، سال4.
• موسی¬خانی، محمد؛ رونقی، محمدحسین و مرضیه رونقی (1392). رابطه فرایندهای مدیریت دانش و حاکمیت فناوری اطلاعات در سازمان، فصلنامه پژوهشات اطلاع¬رسانی و کتابخانه¬های عمومی، شماره 80، ص 109-126.
• مومنی، منصور و علی فعال قیومی (1387). تحلیل آماری با استفاده از S.P.S.S، تهران: انتشارات کتابنو، چاپ دوم.
• میرسپاسی، ناصر؛ معمار زاده طهران، غلامرضا و رضا شفیع زاده (1388). مدل مدیریت منابع انسانی بخش تعاون، تعاون، سال بیستم، شماره 212، ص61.
• هژبریان، هانیه؛ اله بیگدلی، ایمان؛ نجفی، محمود و علی¬محمد رضایی (1393). ارائه الگوی روانشناختي شكوفايي انسان بر اساس نظريه زمینهای: يک پژوهش کیفي، فصلنامه روانشناسی تربیتی، شماره سی-وچهارم، سال دهم.
• هومن, حيدرعلي (1366). پايه هاي پژوهش در علوم رفتاري (شناخت روش علمي), تهران: انتشارات سلسله, چاپ اول.
• Allameh, Mohsen; Javad Shabani Naftchali; Javad Khazaei Pool (2012). Human Resources Development Review according to Identity, Integration, Achievement and Adaptation Model, International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, Vol. 2, No. 2.
• Bazargan, A.(2007) Mixed Methods Research Design: a Preferable Approach in Educational Inquires, Journal Of Psychology And Education , Volume 37, Number 3; page101.
• Brooks, K. and Nafukho, F.M. (2006). Human resource development, social capital, emotional intelligence: any link to productivity?, Journal of European Industrial Training, 30 (2):117-128.
• Fornes, Sandral, Rocco (2006). A Human Development Performance Improvement Model for Workers With Mental retardation in Supported Employment, Proceedings of the fifth, Annual college of Education Research Conference: Urban and International Education Section, PP. 32-38 Miami.
• Hassan, A. (2007). Human resource development and organizational values.Journal of European Industrial Training, 31(6), 435-448.
• Haslinda A (2009). Evolving TERMS of Human Resource management and development. The journal of International social research, vol. 2, p91.
• Kalbasi Afsaneh AND Nasr Ahmad Reza (2011). Application of Mixed Methods in Sociology and Humanities Researches. Methodology of Social Sciences and Humanities, Volume 17, Number 67; Page 79.
• Leech Nancy l., Onwuegbuzie Anthony j. (2008) A Typology of Mixed Methods Research Designs, Journal of Modiriat-E-Farda, Volume 7, Number 19; page 87.
• Mehalizadeh Y, Ghalandari M, Rajabalipoor H (2009). A Study of Education human Resources Development Performance during the third five-year development plan of economic, social, political and cultural, journal of educational Sciences,Vol.3,pp 51-72.
• Meysenburg, Rebecca; Julie A. Albrecht, Ruth Litchfield, Paula K. Ritter-Gooder (2014). Food safety knowledge, practices and beliefs of primary food preparersin families with young children. A mixed methods study. Published by Elsevier Ltd.Open access under CC BY-NC-SA license, pp 121–131.
• Mohammadpur a., Sadeghi r., Rezaei m. (2010) Mixed Methods Research as Third Methodological Movement: Theoretical Foundations and Practical Procedures, Journal Of Applied Sociology, Volume 21, Number 2 (38); page 77.
• Saskia, tjepkema,et al, (2009). HRD and learning organization in Europe”, routlede INC.
• Sparkes John R., Miyake Maiko (2000). Knowledge transfer and human resource development practices: Japanese firms in Brazil and Mexico, International Business Review, Vol. 9, NO. 5, pp. 599-612.
• Takhshid M.R., Matin Javid m. (2010) Mixed Research Methods in Political science, Politics Quarterly: Journal Of Faculty Of Law And Political Science, Volume 40, Number 2; page 59.
• Zhu Ying (2004). Responding to the challenges of globalization: human resource development in Japan, Journal of World Business. Vol. 39, NO. 4, pp. 337-348.