تدوین برنامه راهبردی پنج ساله دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران
الموضوعات :
1 -
الکلمات المفتاحية: دانشگاه صداوسیما برنامهریزی راهبردی مدیریت استراتژیک دانشگاه اسلامی,
ملخص المقالة :
دانشگاه صداوسیما به عنوان نهادی پیشرو در آموزش علوم و فنون رسانهای در سطح کشور، منطقه و جهان اسلام و نیز جایگاه ممتازی که در تأمین نیروی انسانی سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی دارد؛ برای تعیین آرمانها، اهداف، راهبردها و الزامات خود مطالعهای همه جانبه نیاز دارد. از این رو، برای کارآمد بودن دانشگاه ها باید دست به برنامهریزی راهبردی زد تا ضمن انجام فعالیتهایی همسو به اهداف متعالی دست یابد. این تحقیق به منظور ارائه برنامه راهبردی در پنج سال آینده برای دانشگاه صداوسیما انجام شده است. برای گردآوری اطلاعات از شیوۀ کمّی و کیفی شامل مصاحبه و بررسی مدارک و مستندات، نظرسنجی از خبرگان و کارشناسان، تحلیل مطالعات انجام شده و برگزاری جلسات راهبردی استفاده شده است. اطلاعات جمعآوری شده به کمک تکنیک سوات تحلیل شدند. بنابراین نمونه آماری مطابق با جامعه (تمامی افراد مسؤل و آگاه به مسایل سازمان و دانشگاه) در نظر گرفته شد که در مجموع 50 نفر برای پاسخگویی به پرسشنامه انتخاب شدند. که از این تعداد 40 پرسشنامه تکمیل و مورد تحلیل قرار گرفت. در بخش نظرسنجی مربوط به تحلیل سوات، از پرسشنامههای محققساخته حاوی سوالات باز و بسته استفاده شد. براساس نتایج تحقیق، اهداف و برنامه راهبردی دانشگاه در شش حوزه سرمایه انسانی (شامل اعضای هیأتعلمی، دانشجو، کارکنان و مدیران)، حوزه آموزشی، حوزه پژوهش و فناوری، حوزه ساختار و مدیریت، حوزه نظام دینی، فرهنگی و اجتماعی و حوزه همکاریهای علمی، آموزشی و بینالملل در جهان اسلام تعیین گردیده است.
اساسنامه دانشگاه صداوسیما (1392). مصوب شورای گسترش آموزش عالی.#
اسناد و موضوعات راهبردهای ابلاغی مرکز هیات های امنا و هیات های ممیزه مرکزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (1394).#
اسناد سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور (1393)؛ تصویب نامه هیات وزیران، تهیه برنامه عملیاتی کلیه دستگاههای اجرایی.#
اعرابی، م. (1393). دستنامه برنامهریزی استراتژیک (نسخه چاپ هشتم). تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.#
پیوست حکم انتصاب ریاست سازمان صداوسیما جناب آقایان دکتر محمد سرافراز (1393) و عبدالعلی علی عسکری (1395). ابلاغی از سوی رهبری معظم انقلاب.#
حسن بیگی، ا. (1390). مدیریت راهبردی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی(سمت).#
جعفری ،ع. و همکاران (1388) منشور رسانه؛ اهداف، سیاستها و مسولیتهای رسانه ملی از منظر حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، تهران: انتشارات سروش.#
دانشکده صدا و سیما قم (1394). مقولهبندی بیانات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) پیرامون دانشگاه، علم، استاد، دانشجو و مدیریت مراکز علمی تا سال 1394با روش تحلیل محتوا. #
دیوید، ف. (1393). مدیریت استراتژیک. (م. اعرابی، و م. تقی زاده مطلق، مترجم) تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.#
سند اسلامی شدن دانشگاه ها (1392). مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی.#
سند نقشه جامع علمی کشور (1389). مصوب و ابلاغی شورای عالی انقلاب فرهنگی.#
علی احمدي، ع. و فتح الله، م. و تاج الدین، ا. (1382)، نگرش جامع بر مدیرت استراتژیک، تهران: تولید دانش.#
غلامرضایی، ع و همکاران (1393). دانشگاه صداوسیما؛ تحول و چشم انداز، تهران: انتشارات دانشگاه صداوسیما.#
میرسپاسی، ن. (1373). مقایسه دو مکتب در مدیریت استراتژیک. تدبیر43، 18-23.#
ویتینگتون، ر. (1391). چیستی راهبرد، درآمدی بر الگوی شکل گیری راهبرد. (ب. حاجی پور، و م. ناجی، مترجم) تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی(سمت).#