تأثیر احساس مشتری بر ویژگیهای محصول با رویکرد مهندسی کانسی
الموضوعات :غلامرضا هاشم زاده 1 , محمدرضا بهرامی 2
1 - تهران
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
الکلمات المفتاحية: مهندسی کانسی, طراحی محصول, احساسات مشتری,
ملخص المقالة :
امروزه تولیدکنندگان باوجود رقابتهای شديد جهت افزایش کیفیت و تأمین نظرات مشتریان خود در کنار کاهش هزینه نيازمند طراحی و ساخت محصولاتي میباشند كه در آن به عواطف و احساسات حقیقی کاربران توجه شده باشد. مهندسی کانسی یکی از مناسبترین روشها برای ارتقاء کیفیت محصول و رضایت مشتریان است که توجه ویژهای بر احساسات آنها در مورد محصول دارد. این مقاله ضمن معرفی مهندسی کانسی و تکنیکهای مرتبط با آن به دنبال تبدیل احساسات و تأثیرات عاطفی بر پارامترهای طراحی بوده و ضمن بررسی مطالعات پیشین از طریق مصاحبه با مشتریان خمیردندان مریدنت، 83 لغت کانسی كه معرف احساسات مشتريان از محصول بوده شناسايي و پس از غربالگری، 23 لغت تأثيرگذار بر احساس مشتريان را در سه بخش ویژگیهای ذاتی، ظاهري و عوامل قابلکنترل، جهت دستيابي به ضرايب اهميت معقول تر در روش ANP تقسیمبندی نموده است سپس با روش ANP و DIMATEL لغات کانسی توسط خبرگان سازمان رتبهبندی كه درنتیجه ویژگیهای ذاتی مهمتر قلمداد شدند. در مرحله بعد جهت بررسی نقاط قوت و ضعف ازنظر مشتریان، خمیردندان مریدنت با محصولات مشابه 3 رقیب اصلی با استفاده از تکنیک ANP مقایسه و درنهایت، وزن و ميزان اهميت نهايي معيارها تعيين گرديد.
خاکی، غلامرضا. (1382) روش تحقیق در مدیریت. تهران: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی.
سرمد، زهره، بازرگان، عباس و حجازي، الهه. (1387). روشهای تحقيق در علوم رفتاري (چاپ پنجم). تهران: انتشارات آگاه.
کریم پور لاله دشتی، میلاد، رضا حافظی، امیر ناصر اخوان و علیرضا اژدری. (1393). آینده خودروسازی در ایران، درگرو توجه به گرایشات مشتری (تحلیلی بر پایه احساسات مشتری)، چهارمین کنفرانس بینالمللی و هشتمین کنفرانس ملی مدیریت فناوری، جزیره کیش، انجمن مدیریت فناوری ایران.
باقری، سیده مهسا. (1392). بهکارگیری مهندسی کانسی برای طراحی داخلی مبتنی بر احساس کاربر، سومین همایش ملی معماری داخلی و دکوراسیون، اصفهان، موسسه آموزش عالی دانشپژوهان.
حمیدیان دیوکلایی، لیلا السادات و عباسعلی شاهرودی. (1393). طراحی مدارس برای نوجوانان مبتنی بر مهندسی احساسگرا، دومین کنفرانس ملی جامعهشناسی و علوم اجتماعی، تهران، موسسه اطلاعرسانی نارکیش.
نقیبی راد، پرستو و عباسعلی شاهرودی. (1393). مهندسی کانسی روشی نوین در بهکارگیری احساسات کاربران در فرآیند طراحی نماهای شهری، همایش ملی معماری، عمران و توسعه نوین شهری، تبریز، کانون ملی انجمنهای صنفی مهندسان معمار ایران.
Buyukozkan, G., & Ozturkcan, D. (2010). An Integrated Analytic Approach for Six Sigma Project Selection. Expert Systems with Applications, 37(8), 5835-5847.
Cupchik, G. (2004). The Design of Emotion. New York: Taylor & Francis press.
Desmet, P. (2004). From Disgust to Desire: How Products Elicit Emotions. New York: Taylor & Francis press.
Ekman, P. (1999). Basic Emotions. In T. Dalgleish & T. Power, Handbook of Cognition and Emotion. New York: Wiley.
Saaty, T. L. (1980). The Analytic Hierarchy Process. New York: McGraw-Hill International.
Schutte, S. (2002). Designing Feelings in to Product. (M.S. Thesis), Linkoping University, Sweden.
Meade, l., & Sarkis, j. (1999). A Methodology for Analyzing Alternatives for Agile Manufacturing Business Processes. International Journal of Production Research, 37(2):241-261.
Nagamachi, M., Komatsu, K., Ichitsubo, M., Nishino, T., & Ishihara, S. (2000). Kansei of the Elderly and Community Ergonomics. 44th Annual Meeting of International Ergonomics Association and Human Factors and Ergonomics Society. San Diego, CA.
Norman, D. (2004). Emotional Design, Basic Books pub.135-161