مکانیابی تسهیلات انتقال پسماند با در نظر گرفتن صف ماشین های جمع آوری و ملاحظات زیست محیطی- اجتماعی. مطالعه موردی: شهرتهران
الموضوعات :
1 - دانشگاه علم و صنعت
الکلمات المفتاحية: پسماند ایستگاه انتقال ملاحظات زیست محیطی- اجتماعی تصمیم گیری چندمعیاره مدل چندهدفه تئوری صف,
ملخص المقالة :
کمینه سازی هزینه خدمات و اثرات سوء بر محیط زیست و اجتماع از مسائل مهم در مديريت پسماند است. در این راستا، مکانیابی ايستگاه های انتقال و مراکز دفن پسماند اهمیت ویژه ای دارد. مطالعة حاضر به منزلة پژوهش كاربردي با استفاده از رويكرد تحلیل سلسله مراتبی در تصميم گيري چندمعياره با در نظر گرفتن معیار های زیست محیطی و اجتماعی در چهار سطح منفعت، فرصت، هزینه و ریسک برای مکان های پیشنهادی و بهره-گیری از نتایج آن در مدل سازي چندهدفه به ارائة چارچوب نويني در شناسايي مكان بهينة دفن و ايستگاه هاي انتقال پسماند پرداخته است .مدل پیشنهادی، دو هدف کمینه سازی هزینه های حمل و نقل و بیشینه سازی امتیاز زیست محیطی - اجتماعی مکان های منتخب را با در نظر گرفتن محدودیت طول صف انتظار ماشین های جمع آوری پسماند در ایستگاه انتقال دنبال می کند و با روش وزن دهی حل شده است. اين فرايند در شهر تهران براي شناسايي مكان بهينة مرکز دفن و ايستگاه انتقال پسماند جدید، اجرا گردیده است و با توجه به موقعيت مکان های پیشنهادی، منطقه قلعه نو جهت احداث مرکز دفن و منطقه مهر آباد جهت احداث ایستگاه انتقال انتخاب شده اند که كارايي جمع آوري پسماند را بيشتر و هزينة حمل و نقل و اثرات زیست محیطی - اجتماعی را کمتر نموده است.
[1] Guerrero, L. A., Maas, G., & Hogland, W. (2013). Solid waste management challenges for cities in developing countries. Waste management, 33(1), 220-232.#
[2] Erkut, E., Karagiannidis, A., Perkoulidis, G., & Tjandra, S. A. (2008). A multicriteria facility location model for municipal solid waste management in North Greece. European Journal of Operational Research, 187(3), 1402-1421.#
[3] Berman, Drezner, and Wesolowsky. (2007). The transfer point location problem. European Journal of Operational Research#
[4] Tavares, G., Zsigraiová, Z., & Semiao, V. (2011). Multi-criteria GIS-based siting of an incineration plant for municipal solid waste. Waste management, 31(9), 1960-1972.#
[5] Mohammadi, M., Jolai, F., & Rostami, H. (2011). An M/M/c queue model for hub covering location problem. Mathematical and Computer Modelling, 54(11), 2623-2638.#
[6] Marianov, V., & Serra, D. (2003). Location models for airline hubs behaving as M/D/c queues. Computers & Operations Research, 30(7), 983-1003.#
[7] Li, Y. P., Huang, G. H., Yang, Z. F., & Nie, S. L. (2008). An integrated two-stage optimization model for the development of long-term waste-management strategies. Science of the total environment, 392(2), 175-186.#
[8] Gu¨ lfem Tuzkaya, S. O. (2008). An analytic network process approach for locating undesirable facilities. Journal of Environmental Management, 970–983.#
[9] مواد زائد جامد نویسنده . قاسمعلي عمراني/1376/ مركز انتشارات علمي دانشگاه آزاد اسلامي.#
[10] Campbell. (2009). Hub location for time definite transportation. Computers and Operation Research.#
[11] Eiselt, H. (2007). Locating landfills—Optimization vs. reality. European Journal of Operational Research.#
[12] Coutinho-Rodrigues, J., Tralhão, L., & Alçada-Almeida, L. (2012). A bi-objective modeling approach applied to an urban semi-desirable facility location problem. European Journal of Operational Research, 223(1), 203-213.#
[13] Chou. (2010). Application of FMCDM model to selecting the hub location in the marine transportation: A case study in southeastern Asia. Mathematical and Computer Modeling.#
[14] Gelareh and Pisinger . (2011). Fleet deployment, network design and hub location of liner shipping companies. . Transportation Research.#
[15] Ishfaq and Sox. (2012). Design of intermodal logistics networks with hub delays. European Journal of Operational Research.#
[16] Karimi and Bashiri. (2011). Hub covering location problems with different coverage types. Scientia Iranica.#
[17] Eiselt, H. A., & Marianov, V. (2014). A bi-objective model for the location of landfills for municipal solid waste. European Journal of Operational Research, 235(1), 187-194#
[18] Costa, Lohmann, and Oliveira . (2010). A model to identify airport hubs and their importance to tourism in Brazil. Research in Transportation Economics.#
[19] Alçada-Almeida, L., Coutinho-Rodrigues, J., & Current, J. (2009). A multiobjective modeling approach to locating incinerators. Socio-Economic Planning Sciences, 43(2), 111-120.#
[20] Hsu, P.-F. (2010). Applying the ANP Model for Selecting the Optimal Location for an International Business Office Center in China. Asia Pacific Management Review, 27-41.#
[21] Mehrdad Mohammadi, R. T.-M. (2014). multi-objective invasive weed optimization for stochastic green hub location routing problem with simultaneous pick-ups and deliveries.3
[22] Location models for airline hubs behaving as M/D/c queues.(2003) Marianov, V., & Serra, D,. Computers and Operations Research, 30, 983–1003.#
[23] Nickel, Gelareh and. (2007). A benders decomposition for hub location problems arising in public transport. Operations Research Proceedings.#
[24] نظريه صف نویسندگان . فریبرز جولای ، علیرضا شامخی امیری/ 1390/ انتشارات کاوش قلم#
[25] مبانی شبیه سازی سیستم ها نویسنده. نظام الدین فقیه/ 1378/ انتشارات دانشگاه شیراز#