واکاوی نقش مولفه های مدیریت دانش بر فراموشی سازمانی
الموضوعات :
1 -
الکلمات المفتاحية: مدیریت دانش فراموشی فعال سازمانی تغییر در باورها, تغییرات عملیاتی تغییر در رویه های فیزیکی,
ملخص المقالة :
سازمانهاي امروزي مديريت دانش را عاملي ضروري براي ثبات و موفقيت بلند مدت خود تلقي ميكنند. سازمان بايد داراي آنچنان قابليتي باشد كه بتواند دانش موجود خود را تحت كنترل در آورد، يعني ضمن جلوگيري از نابودي دانش مفيد خود، در موارد مقتضي توانايي حذف و ناديده گرفتن بخشي از ذخاير دانشي خود را داشته باشد. فراموشی فعال دانش بهعنوان یک فعالیت ارادی و سیستماتیک و با توجه به ارزش دانشهای سازمان به مدیریت دانشهای کهنه و قدیمی میپردازد. اگرچه مقالات متعددی در خصوص مدیریت دانش و فراموشی دانش به تفکیک نگاشته شده است ولی کمتر مقاله ای به مطالعه همزمان این دو مهم و تأثیر آنها بر یکدیگر پرداخته است. این تحقیق به بررسی ارتباط بین مدیریت دانش و فراموشی سازمان پرداخته و تأثیر مولفه های مختلف مدیریت دانش شامل افراد، فرایند و تکنولوژی را بر مولفه های فراموشی سازمانی شامل تغییر در باورها، تغییرات عملیاتی و تغییر در رویه های فیزیکی مورد مطالعه قرار می دهد. روش تحقیق از نوع توصیفی – پیمایشی بوده و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه می باشد که بر اساس رویکرد حداقل مربعات جزئی به کمک نرم افزار Smart.PLS الگوسازی گردیده است. نتایج تجزیه و تحلیل نشان داد که که در بین مولفه های مدیریت دانش، افراد دارای بیشترین تاثیر و فناوری دارای کمترین تاثیر در مدل ارایه شده می باشند. از طرفی تغییر در باورها و از بین آنها، مولفه های ارزش ها دارای کمترین میزان تأثیرپذیری بوده اند که علت آن نیز خصوصیات افراد و عدم تأثیر پذیری یا کم تأثیرپذیری باورها ی آنان از شرایط محیطی می باشد. همچنین تغییر در رویه های فیزیکی و پس از آن تغییرات عملیاتی دارای بیشترین میزان ضریب تاثیر در عامل فراموشی سازمانی هستند، که قطعا این تغییرات به مراتب دست یافتنی تر از تغییر در باورها نزد افراد می باشند.
1. اخوان, پیمان, باقرزاده نیری, شادپور, پژمان. (1391). تحلیل فرآیند فراموشی فعال دانشهای کهنه و قدیمی: مطالعهی موردی بیمارستان شهید هاشمینژاد. پژوهشهای مدیریت در ایران,جلد16، شماره 2، ص1-18.#
2. اخوان پيمان، باقري روح ا. . .، (1393)، "مديريت دانش از ايده تا عمل"، انتشارات آتي نگر (چاپ ششم)#
3. اخوان، پيمان (1394)، مديريت دانش، کنکاشي در عوامل شکست، انتشارات دانشگاه صنعتي مالک اشتر #
4. اخوان، پيمان و مريم دهقاني (1394)، مديريت دانش، اکتساب دانش ضمني خبرگان، انتشارات دانشگاه صنعتي مالک اشتر#
5. حسینی، یعقوب؛ مغدانی، رضا؛ (1392)، اولويت بندي عوامل مؤثر بر فراموشي سازمانی: استفاده ازمدل تحليل شبكهاي فازي با رويكرد برنامهريزي غيرخطي؛ پژوهشنامهی مدیریت اجرایی، سال پنجم، شماره نهم، 12-36#
6. مريم عطوفي نجف ابادي و سيد علي بني هاشمي،1392،فصلنامه مديريت دولتي دانشگاه تهران دوره 5،شماره 2، ص 72 -55 حسنعلي اقاجاني،حسين صمدي مياركلايي، حمزه صمدي مياركلايي، مديريت دولتي شماره 5 دوره 2 ص 18-1#
7. Adler, P.S., Comment on I. Nonaka: Managing innovation as an organizational knowledge creation process, in #Technology management and corporate strategies: A tricontinental perspective J. Allouche and G. Pogorel, Editors. Elsevier: Amsterdam, , 1995: p. pp. 110–124.#
8. Akgün, A. E., Byrne, J. C., Lynn, G. S., & Keskin, H. (2007)« Organizational unlearning as changes in beliefs and routines in organizations», Journal of Organizational Change Management, 20(6), 794-812.#
9. Azmi, F. T. (2008)« Mapping the learn-unlearn-relearn model Imperatives for strategic management», European Business Review, 20(3), 240-259.#
10. Bagherzadeh, M., Akhavan, P., & Atashgah, R. H. (2010, September). Managing Organizational Knowledge Active Forgetting: How Top Managers Understand the Concept of Managing Old and Obsolete Knowledge?. In 11th European Conference on Knowledge Management, Universidade Lusíada de Vila Nova de Famalicão, Portugal (pp. 2-3).#
11. Cohen W. M. , Levinthal D. A. ; "Absorptive capacity: A new perspective on learning and innovation"; Administrative science quarterly, Vol.35, 1990#