شناسایی عوامل موثر بر کیفیت خدمات بانکداری اینترنتی مورد مطالعه: مشتریان بانک ملت
الموضوعات :
1 - استاد دانشگاه
2 - مدیریت و حسابداری
الکلمات المفتاحية: : کیفیت خدمات الکترونیکی, بانکداری اینترنتی, رضایت مشتری,
ملخص المقالة :
امروزه کیفیت خدمات، مزیت رقابتی پایداری را برای بانکها به همراه میآورد زیرا به ایجاد ارزش و رضایت مشتریان کمک میکند. ازاینرو بهبود کیفیت خدمترسانی به مشتری برای آنها اهمیتی حیاتی یافته است.در این پژوهش با بررسی دقیق مطالعات اصلی و مدلهای مختلف ارائهشده در خصوص کیفیت خدمات الکترونیکی، عوامل مؤثر بر نگرش مشتریان در خصوص بانکداری اینترنتی موردبررسی قرارگرفته و مدل بهینه جهت سنجش کیفیت خدمات بانکداری اینترنتی بانک ملت طراحی گردیده است. جامعه آماري پژوهش شامل مشتریان خدمات بانکداری اینترنتی بانک ملت می باشد. جمعآوري دادهها در این پژوهش با ابزار پرسشنامه انجام گردیده که روايي آن با استفاده از نظرات خبرگان تایید شده و روش آلفاي کرونباخ در نمونه اوليه و در کل جامعه آماری نشان از پايايي بالای آن داشته است. در پژوهش حاضر، از تحلیل عاملی مرتبه دو براي آزمون فرضيه هاي تحقيق و اولویت بندی عوامل موثر در کیفیت خدمات بانکداری الکترونیکی استفاده شده است. که در نهایت یافتههای این پژوهش نشان میدهد که طراحی وبسایت، پاسخگویی، همدلی، تضمین، کارایی، امنیت/اعتماد، جبران خسارت به ترتیب بهعنوان مهمترین ابعاد موثر در کیفیت خدمات بانکداری آنلاین در بانک ملت می باشند.
[1] . کاووسی، محمدرضا.، عباس سقايی «روشھای اندازه گيری رضايت مشتری» انتشارات سبزان، چاپ اول، ١٣٨4 #
[2] . بحرینی زاده, منیجه؛ مجید اسماعیل پور و جمال الدین کبوتری، ۱۳۹۱، بکارگیری روش E-S-QUAL و TOPSIS، سومین همایش ملی مهندسی صنایع و سیستم، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب#
[3] . اخوان صفار، م و محمد زاده، ح. (1391)، «بررسی کیفیت خدمات ارائهشده از طریق درگاههای اینترنتی بانکهای الکترونیک در کشور»، چهارمین کنفرانس مهندسی برق و الکترونیک ایران، 1391#
[4] . دیواندری، ع و عابدی، ا و ناصرزاده م، (1392)، «ارائه مدل مفهومی برای تبیین عوامل کلیدی مؤثر بر کیفیت سیستمهای ارائهدهندهٔ خدمات بانکداری اینترنتی (پیمایشی پیرامون بانک ملت)»، نشریه مدیریت فناوری اطلاعات، دوره 5، شماره 1، ص 36-19#
[5]. Hesselink, M., Van der Wiele, T., & Boselie, P. (2002). The Importance of Customer Satisfaction in Organisational Transformation.#
[6]. Herington, Carmel., Weaven, Scott. (2009) “E-retailing by banks: e-service quality and its importance to customer satisfaction” European Journal of Marketing, Vol 43, No 10/9, pp 1220-1231#
[7]. Bahia, Kamilia., Nantel, Jacques. (2000) “A reliable and valid measurement scale for the perceived service quality of banks” International Juornal of Bank Marketing, Vol 18, pp 84-91#
[8]. Heskett, James L., W. E. Sasser, and C. W. L. Hart. "Breakthrough Service." (1990).#
[9]. Groth, John and Dye, R.T (1999),”Service quality:guidelines for marketers” Managing Service Quality, Vol.9- Number5. pp. 337-351#
[10]. Han, S. L., & Baek, S. (2004). Antecedents and consequences of service quality in online banking: An application of the SERVQUAL instrument. NA-Advances in Consumer Research Volume 31.#
[11]. Jun, M., & Cai, S. (2001). The key determinants of internet banking service quality: a content analysis. International journal of bank marketing, 19(7), 276-291.#
[12]. Bell, C. R., & Zemke, R. (1990). The performing art of service management.Management Review, 79(7), 42-46.#
[13]. Ariff, M., Shoki, M., Zavareh, F. B., Zakuan, N., & Ishak, N. (2013). Electronic Service Quality of Iranian Internet Banking. Review of Integrative Business Economic Research, 2(2), 555-570.#
[14]. Akhavansaffar, M. (2012). Quality of Internet Banking Web Sites in Iran Using Fuzzy Algorithm, Iranian Journal of #Medical Informatics. Vol 2, Issue 2