مطالعه و بررسی تاثیر ارزش ویژه برند، تجربیات پیشین از برند، رضایت از برند و اعتماد به برند بر وفاداری به برند (مطالعه موردی خریداران کفش اِکو)
الموضوعات :ابوالقاسم حکیمیپور 1 , حامد بزرگخو 2
1 -
2 - دانشگاه غیرانتفاعی البرز قزوین
الکلمات المفتاحية: برند وفاداری به برند ارزش ویژه برند اعتماد به برند,
ملخص المقالة :
در دنیای رقابتی امروز که کالاها از نظر فیزیکی تمایز چندانی با یکدیگر ندارند یک برند (نام تجاری) معتبر میتواند مزیت رقابتی چشمگیری را برای شرکتها ایجاد نموده و قلب و روح مخاطبان خود را تسخیر نماید. امروزه بطور گسترده پذیرفته شده که نام تجاری نقش بسیار مهمی در ایجاد، حفظ و توسعه عملکرد کسب و کارها ایفا میکند. با توجه به سطح رقابت در بازار، یک برند قوی به شرکت کمک میکند تا خود را متمایز سازد. همچنین میتوان عنوان کرد که سرمایه اصلی بسیاری از کسب و کارها برند آنهاست و در این شرایط چنانچه بتوانیم از اعتبار نام تجاری به بهترین شکل بهره ببریم میتوانیم وفاداری مشتریان را که تعیین کننده سود، در طولانی مدت است برای خود جلب نماییم. آنچه که مسلم است وفاداری به برند در سایه تحقق عوامل مختلفی صورت میپذیرد. در این تحقیق تلاش شده که با توجه به تاثیر متغیرهای تجربیات، رضایت و اعتماد بر وفاداری به برند در مدل ساهین و دیگران (2012) و اضافه کردن ارزش ویژه برند از مدل لوئیس و لومبارت (2011) به بررسی جامعتری از تاثیر عوامل موثر بر وفاداری به برند پرداخته شود. مدل مفهومی مورد بررسی در این تحقیق باتوجه به روش معادلات ساختاری بررسی شده است. جامعه نمونه این تحقیق بر روی آنها عمل نمونهگیری انجام شده شامل 244 نفر از مشتریانی است که به قصد خرید به 5 شعبه فروشگاه کفش اِکو در تهران مراجعه نمودهاند. نتایج حاصل از این تحقیق بیانگر تایید هر چهار فرضیه تحقیق بوده و از میان 4 متغیر اثرگذار بر وفاداری به برند اِکو، متغیر تجربیات گذشته از برند دارای بالاترین ضریب مسیر و در نتیجه بیشترین تاثیر بوده است.