چرا دوستي؟؛ طرحي براي پرورش كودكان در جامعه
الموضوعات :
1 - پژوهشكده مطالعات فرهنگي و اجتماعي
الکلمات المفتاحية: دوستي وضع مطلوب وضع موجود جامعه آموزش و پرورش ,
ملخص المقالة :
درجريان پيشامدهاي فراواني كه جوامع با آنها روبرو ميشوند، تنها آناني ميتوانند مقاومت كرده و بر مسائل و مشكلات مستحدثه فائق آيند و حتي از شرايط پيش آمده بمثابه فرصت استفاده كنند و جامعهسازي نمايند كه آگاهانه در مشاركت با هم، مسائل را فهم، تحليل و حل كنند. اين مشاركت آگاهانه با خودِ سرزميني و ديگري غيرسرزميني، بيش از هر چيز، مقولهيي «فرهنگي» است كه بايد در جان آدميان و جوامع نشسته باشد. نوشتار حاضر با تمركز بر مفهوم «دوستي» درصدد است تا نشان دهد چرا آموزش و پرورش ما در وضعيت فعلي و آتي، بايد اين مقوله را مورد توجه قرار دهد. به اين منظور، پس از تفكيك وضع مطلوب از وضع موجود، «دوستي» بمثابه روش مديريت جامعه در وضعيت انضمامي موجود توضيح داده ميشود و در نهايت اين روش بمثابه محتوايي كه كل نظام آموزش و پرورش از دوره مهد كودك تا تحصيلات تكميلي دانشگاهي بايد مورد توجه قرار دهد، توصيه ميگردد.
ابنسينا، الهيات شفا، فصل ششم از مقاله دوم برهان شفا، بي¬تا.
افلاطون، مجموعه آثار، ترجمه رضا كاوياني و محمد حسن لطفي، تهران، انتشارات خوارزمي، چ 3، 1380.
دهقاني، رضا، درآمدي به فلسفه ميان فرهنگي، تهران، انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، 1396.
فارابي، ابونصر، انديشههاي اهل مدينه فاضله، ترجمه سيد جعفر سجادي، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، 1379.
ماحوزي، رضا، «پيوند شهر آرماني و شهر واقعي در انديشه افلاطون»، فصلنامه خردنامه صدرا، س 19، ش 1، پياپي 73، 1392.
ماحوزي، رضا، «پيوند اخلاق فردي و اخلاق اجتماعي در انديشه خواجه نصيرالدين طوسي»، مجموعه مقالات فردگرايي و جمعگرايي در آموزههاي اسلامي، تدوين و ويرايش مرتضي بحراني، تهران، انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگي و اجتماعي، 1394.
ملاصدرا، الحکمة المتعالية في الاسفار العقلية الاربعة، بيروت، دار احياء، ج 1، 1981 م.
ويتراک، بيورن، سير تکوين دانشگاه مدرن، ترجمه آريا متين، تهران، پژوهشکده مطالعات فرهنگي و اجتماعي، 1396.
طوسي، خواجه نصيرالدين، اخلاق ناصري، تصحيح مجتبي مينوي و عليرضا حيدري، تهران، انتشارات خوارزمي، 1387.
يگر، ورنر، پايديا، ترجمه محمد حسن لطفي، تهران، انتشارات خوارزمي، 1380.