نقش واسطه ای سبک های پردازش هویت در رابطه بین سبک های دلبستگی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان
الموضوعات :حمیده محمدی 1 , محبوبه فولادچنگ 2
1 - دانشگاه شیراز
2 - دانشگاه شیراز
الکلمات المفتاحية: سبک های پردازش هویت سبک های دلبستگی تنظیم شناختی هیجان,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر تعیین نقش واسطهای سبکهای پردازش هویت در رابطه بین سبکهای دلبستگی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بود. شرکتکنندگان پژوهش شامل 378نفر (253دختر و 125پسر) از دانشجویان دانشگاه شیراز بودند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس سبکهای دلبستگی، مقیاس سبکهای هویت و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان بودند. نتایج تحلیل مسیر از نوع مدل یابی معادلات ساختاری حاکی از آن بود که دلبستگی ایمن، بهواسطه سبک هویت اطلاعاتی، دارای اثری غیرمستقیم بر راهبردهای مثبت و منفی تنظیم شناختی هیجان و بهواسطه سبک هویت هنجاری، دارای اثری غیرمستقیم بر راهبردهای مثبت تنظیم شناختی هیجان است. دلبستگی اضطرابی، بهواسطه سبکهای هویت اطلاعاتی و هویت هنجاری، اثری غیرمستقیم بر راهبردهای مثبت تنظیم شناختی هیجان و بهواسطه سبک هویت اطلاعاتی اثری غیرمستقیم بر راهبردهای منفی تنظیم شناختی هیجان دارد. همچنین دلبستگی اجتنابی، بهواسطه سبک هویت سردرگم، دارای اثری غیرمستقیم بر راهبردهای مثبت و منفی تنظیم شناختی هیجان است. بر این اساس، سبکهای پردازش هویت، نقش واسطهای بین سبکهای دلبستگی و تنظیم شناختی هیجان ایفا کردند.
آذزنیاد، آرش. مدنی، مهتاب و ابوالمعالی، خدیجه. (1395). رابطة سبکهای پردازش هویت و راهبردهای حل تعارض با بهزیستی روانشناختی. مجلة روانشناسی. 20(3)، 360-346.
حجازی، الهه؛ و نگهبان سلاحی، محمود. (1388). رابطة سبکهای دلبستگی به والدین و همسالان با سبکهای هویت در نوجوانان. مجله روانشناسی و علوم تربیتی، شماره 82، 132-107.
رمضان زاده، فاطمه. مرادی، علیرضا و محمدخانی، شهرام. (1394). اثربخشی آموزش مهارتهای نظم جویی هیجانی در روان بنههای هیجانی و نیمرخ خطر مصرف مواد در نوجوانان در معرض خطر. مجله روانشناسی. 19(4)، 393-380.
رنجبر نوشری، فرزانه. زارع، حسین. برادران، مجید و معما، ندا. (1395). اثربخشی آموزش مدیریت تنیدگی بر خودکارآمدی، نظم جویی شناختی هیجانی و بهزیستی روانشناختی. مجله روانشناسی. 20(4)، 467-453.
غضنفری، احمد. (1383). اعتبار یابی پرسشنامه سبک هویت. مطالعات تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد، 5(1)، 81-96.
محمدی، حمیده و مزیدی، محمد. (1393). نقش دینداری در پیشبینی راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در دانشجویان. مجله فرهنگ در دانشگاه اسلامی، 4(13)، 620-605.
Baker, C. N., & Hoerger, M. (2012). Parental child-rearing strategies influence self-regulation, socio-emotional adjustment, and psychopathology in early adulthood: Evidence from a retrospective cohort study. Personality and Individual Differences, 52, 800-805.
Berman, A. M., Schwartz, S. J., & Kurtines, W. (2001). The process of exploration in identity formation: The role of style and competence. Journal of Adolescence, 24, 513-528.
Berzonsky, M. D. (1994). Self-identity: The relationship between process and content. Journal of Research in Personality, 28, 453-460.
Berzonsky, M. D. (2003). Identity style and well-being: Does commitment matter? Identity: An international. Journal of Theory and Research, 3(2), 131-142.
Berzonsky, M. D. (2011). A social-cognitive perspective on identityconstruction. In S. J. Schwartz, K. Luyckx, & V. L. Vignoles (Eds.), Handbook of identity theory and research (pp. 55–76).New York: Springer.
Berzonsky, M. D., & Papini, D. R. (2014).Identity processing styles and value orientations: The mediational role of self-regulation and identity commitment. Identity, 14(2), 96-112.
Beyers, W., & Goossens, L. (2008). Dynamics of perceived parenting and identity formation in late adolescence. Journal of Adolescence, 31; 165-184.
Bowlby, J. (1973). Attachment and loss: Vol. 2. Separation: Anxiety and anger. NewYork: Basic Books.
Eisenberg, N., Hofer, C., & Vaughan, J. (2007). Effortful control and its socioemotional consequences. In J. J. Gross (Ed.), Handbook of emotion regulation. New York: Guilford Press.
Eryigit, S., & Kerpelman, J. (2009). Using the Identity Processing Style Q-Sort to examine identity styles of Turkish young adults. Journal of Adolescence, 32, 1137-1158.
Garner, P. W., & Waajid, B. (2012). Emotion knowledge and self-regulation as predictors of preschoolers’ cognitive ability, classroom behavior, and social competence. Journal of Psychoeducational Assessment, 30(4), 330-343.
Garnefski, N., Kraaij, V., & Spinhoven, P. H. (2001). Negative life events, cognitive emotionregulation and emotional problems. Personality and Individual Differences, 30, 1311-1327.
Garnefski, N., & Kraaij, V. (2006). Relationships between cognitive emotion regulation strategies and depressive symptoms: A comparative study of five specific samples. Personality and Individual Differences, 40, 1659–1669.
Garnefski, N., Koopman, H., Kraaij, V., & Cate, R. T. (2009). Brief report: Cognitive emotion regulation strategies and psychological adjustment in adolescents with a chronic disease. Journal of Adolescence, 32, 449-454.
Gillath, O., Hart, J., Noftle, E. E., & Stockdale, G. D. (2009). Development and validation of a state adult attachment measure (SAAM). Journal of Research in Personality, 43(3), 362-373.
Gross, J. J. (2007). Handbook of emotion regulation. New York: Guilford Press.
Gross, J. J., & Thompson, R. A. (2007). Emotion regulation: Conceotual foundations. In J. J. Gross (Ed.), Handbook of emotion regulation. New York: Guilford press. PP. 3- 24.
Gulfem, C.S., Gul, A. (2005). Parental attitudes and ego identity status of Turkish adole-scents. Journal of Adolescence, 40, 847-59.
Jaggers, J.W., Curch II, W. T., Tomek, S., Hooper, L.M., Bolland, K.A., & Bolland, J.M. (2014). Adolescent development as a determinant of family cohesion. A longitudinal analysis of adolescents in the mobile youth survey. Journal of Child and Family Studies. http://link.springer.com/article/10.1007/s10826-014-9966-8.
Kerpelman, J. L., Pittman, J. F., & Lamke, L. K. (1997). Toward a microprocess perspective on adolescent identity development: An identity control theory approach. Journal of Adolescent Research, 12, 325-346.
Kohn, J. L., Rholes, W. S., & Schmeichel, B. J. (2012). Self-regulatory depletion and attachment avoidance: Increasing the accessibility of negative attachment-related memories. Journal of Experimental Social Psychology, 48(1), 375-378.
Kring. A. M., & Sloan, D. M. (2010). Emotion regulation in psychopathology: A transdiagnostic approach to etiology and treatment. New York NY: Guilford.
Lazarus, R. S. (1991). Emotion and adaptation. New York: Oxford UniversityPress.
Leahy, R. L. (2012). Emotion regulation in psychotherapy. New York: Guilford Press.
Lopez, F. G., & Gormley, B. (2002). Stability and change in adult attachment style over the first-year collage transition: Relation to self confidence, coping anddistress patterns. Journal of Counseling Psychology, 49(3), 355-364.
Main, M., Kaplan, N., & Cassidy, J. (1985). Security in infancy, childhood, and adulthood: A move to the level of representation. Monographs of the Society for Research in Child Development, 50(1-2), 66-104.
Matos, P. M., Barbosa, S., Almeida, H. M., & Costa, M. E. (1999). Parental attachment and identity in portuguese late adolescents. Journal of Adolescence, 22, 805-8180.
Mennin, D. S., & Fresco, D. M. (2010). Emotion regulation as an integrative framework for understanding and treating psychopathology. In A.M., –Kring, & D.M. Sloan (Eds.), Emotion regulation in psychopathology: A transdiagnostic approach to etiology and treatment. New York, NY: Guilford.
Mikulncer, M. (1998). Adult attachment style and affect regulation: Strategic variations in self-appraisals. Journal of Personality and Social Psychology, 75, 420-435.
Mikulincer, M., & Orbach, I. (1995). Attachment styles and repressive defensiveness: The accessibility and architecture of affective memories. Journal of Personality and Social Psychology, 68, 917-925.
Mikulincer, M., & Shaver, P. R. (2007). Attachment in adulthood: structure, dynamics, and change. The Guilford Press.
Nolen-Hoeksema, S., Wisco, B. E., & Lyubomirsky, S. (2008). Rethinking rumination. Perspectives on Psychological Science, 3, 400-424.
Nurmi, J. E., Berzonsky, M. D., Tammi, K., & Kinney, A. (1997). Identity processing orientation, cognitive and behavioural strategies and well-being. International Journal of Behavioral Development, 21, 555-570.
Pascuzzo, K., Cyr, C., & Moss, E. (2013). Longitudinal association between adolescent attachment, adult romantic attachment, and emotion regulation strategies. Attachment & Human Development, 15(1), 83–103.
Ramani, G. B., Brownell, C. A., & Campbell, S. B. (2010). Positive and negative peer interaction in 3-and 4-year-olds in relation to regulation and dysregulation. Journal of Genetic Psychology, 171(3), 218-250.
Rothbard, J. C., & Shaver, P. R. (1994). Continuity of attachment across the life span. In M. B. Sperling & W. H. Berman (Eds.), Attachment in adults: Clinical and develop-mental perspectives (pp. 31-71). New York: Guilford.
Samuolis, J., Layburn, K., & Schiaffino, K. M. (2001). Identity development and attachment toparents in college students. Journal of Youth and Adolescence, 30, 373-384.
Scharf, M., Mayseless, O., & Kivenson-Baron, I. (2004). Adolescents’ attachment representations and developmental tasks in emerging adulthood. Developmental Psychology, 40, 430–444.
Smits, I., Soenens, B., Luyckx, K, Duriez, B., Berzonsky, M.,Vleioras, G., & Bosma, A. H. (2008). Perceived parenting dimensions and identity styles: Exploring the socialization of adolescents, proccessing of identity-relevant information, Journal of Adolescence, 31, 151-164.
Soenens, B., Berzonsky, M. D., vansteenkiste, M., Beyers. W., & Goossens, L. (2005). Identity styles and causality orientations in search of the motivational underpinnings of the identity exploration process. Eoropean Journal of Personality, 19, 427-442.
Vimz, B., & Pina, W. (2010). The assessment of emotion regulation: Improving construct validily in research on psychopathology in yoth. Journal of Psychology and Behavioral Assesssment, 10: 169-178.
White, J. M., Wampler, R. S., & Winn, K. L. (1998). The identity style inventory: A revision with sixth-grade readind. Journal of Adolescent Research, 13(2), 233-245.