استانداردسازی آزمون هوشی ماتریس وین برای دانش آموزان 13-18 ساله ایرانی
الموضوعات :جواد اژه ای 1 , مسعود غلامعلی لواسانی 2 , مرضیه رضایی 3 , زهرا اکبری 4
1 - دانشگاه تهران
2 - دانشگاه تهران
3 - دانشگاه تهران
4 - دانشگاه تهران
الکلمات المفتاحية: هوش مدل راش استانداردسازی آزمون ماتریس وین ایران,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر جهت استانداردسازی آزمون هوشی ماتریس وین (ITMW) برای دانش آموزان 13-18 ساله ایرانی صورت گرفته است. جامعۀ آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقاطع راهنمایی و دبیرستانی کل کشور بودند که در سال های تحصیلی 90-89 و 91-90 به تحصیل اشتغال داشتند. نمونه گیری به صورت تصادفی چند مرحله ای بود که تعداد 9482 دانش آموز دختر و پسر (1267 پسر و 1582 دختر) از 5 استان تهران، خراسان رضوی، کرمانشاه، گیلان و بوشهر انتخاب شدند. ابتدا فرم خام فورمن با استفاده از مدل آماری راش بر روی دانش آموزان ایرانی اجرا شد. از 24 ماده ای که آزمودنی ایرانی به آن پاسخ داده بودند، 82 سوال براساس مدل راش همگن تشخیص داده شد و تحت عنوان آزمون ماتریس وین برای ایران (I-TMW) نامگذاری گردید و جداول راهنما و استاندارد سنین بین 13 تا 18 به صورت جداگانه ارائه گردید. در نهایت با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یک راهه، تفاوت ضریب هوشی در پایه های تحصیلی و دختران و پسران محاسبه شد که نتایج حاکی از افزایش ضریب هوشی با افزایش سن و ضریب هوشی بالاتر دختران بود.
آناستازی، آن. (1387) روان آزمایی. ترجمه محمدنقی براهنی. انتشارات دانشگاه تهران.
جلیلوند، محمدامین؛ اژه ای، جواد و دلاور، هومن (1374)، ويژگي هاي شخصيتي دانش آموزان تيزهوش مراكز آموزشي استعدادهاي درخشان و دبيرستان هاي خاص تهران، مجلۀ استعدادهاي درخشان،4 (13)، 30-7.
حکیم جوادی، منصور (1383). بررسی رابطۀ کیفیت دلبستگی و هوش هیجانی در دانش آموزان تیزهوش و عادی. مجلۀ روانشناسی، 8 (30)، 172 – 158
فتحي آشتياني، علي؛ دادستان، پريرخ؛ منصور، محمود و اژه اي، جواد (1375). بررسي تحولي تصور از خود، حرمت خود، اضطراب و افسردگي در نوجوانان تيزهوش و عادي. مجلۀ استعدادهاي درخشان، 5 (17)، 34-7.
مارنات، گری گراث (1389) راهنمای سنجش روانی: برای روان شناسان بالینی، مشاوران و روان پزشکان. جلد اول، ترجمه حسن پاشاشریفی و محمدرضا نیکخو. تهران: رشد.
مكتبي، غلامحسين، اژه اي، جواد و دلاور، علي(1375). بررسي تحول اخلاقي و نوع دوستي در دانشجويان تيزهوش و مستعد واقع در دانشگاه هاي شهر تهران. مجلۀ استعدادهاي درخشان، 18، 141-125.
مینایی، اصغر(1384). انطباق و استانداردسازی آزمون غیرکلامی هوش اسنایدرز- اومان برای کودکان 5/2-7 سال: یک مطالعه مقدماتی. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 5 (3)، 295-322.
هافمن؛ كارل، ورنوي، مارك و ورنوي، جوديت (1386). روانشناسي عمومي (از نظريه تا كاربرد). مترجمان: مهران منصوری، یحیی سیدمحمدی، هادی بحیرایی، مهرداد پژهان، سیامک نقشبندی، مجید یوسفی لویه و حمید علیزاده. تهران: ارسباران.
Anastasi, A. (1988). Psychological testing (6 ed.). New York: McMillan.
Cattell, R. B., & Nesselroad, J. (1965) Untersuchungen der Inter kulturellen Konstanz der Persoenlichkeitsfaktoren im 10 P. F., Test. Psychol. Beit 8, 502 -515.
Ejei. J. (1980) Transkultureller Vergleich des WMT von Forman und Rash-Skalierung des CFT-3 und WMT fuer Iran. Unveroeff. Phil. Diss., Psychlo. Inst. D. Univ. Wien.
Formann, A.(1973). Die Konstruktion eines neuen Matrizentests und die Untersuchung des Loesungsverhaltens mit Hilfe des linearen Logistischen Test Modell. Unveroeff Diss., Psychol. Inst.d. Univ. Wien.
Gardner, H. (2011). Frames of mind: The theory of multiple intelligences. (10nd Ed). New York: Basic Books. Guilford, J. P. (1967). The nature of human intelligence. New York.
Hofstaetter,P.R.(1975). Psychologie, Fisher Lexikon.
Jaeger.(1970). Dimension der Intelligenze. Hogrefe Goettingen.
Jensen,B.T.(1952). Left-right orientation in profile drawing. The American Journal of Psychology, 65, 80-83.
Jensen,A.R.(1973). Wie sehr koennen wir Intelligenz Quetient und Schulische Leistung steigen. In Skowronek, H.(Ed.) Umwelt und Begabung. Huber Stuttgart.
Lefrancois, (2000). Psychology for Teaching. Wood worth Publishing Company, Belmont, California. 4, 69, 243-400
Meili, R.(1969). Lehrbuch der Psychologischen Diagnostik, Huber, Bern, Stutgart.
Piaget, J., & Inhelder, B.(1969). Intellectual operations and their development. In Fraisse, P. & Piaget, J. (Ed.). Experimental Psychology, London.
Piswanger, K.(1975) Interkulturelle Vergleich mit dem Matrizentests von Formann. Unveroeff. Phil. Diss., Psychlo. Inst. d. Univ. Wien.
Rasch, G. (1960). Probabilistic models for some intelligence and attainment test, Nilson & Lydich. Kopennhagen.
Rasch, G. (1961). On general laws and the meaning of measurement in psychology. Proceedings of the Fourth Berkeley symposium on mathematical statistics and prob-ability Univ. of California Press.
Raven, J. C. (1938). Progressive Matrices. Lewis & Co. London.
Raven, J. C. (1958). Standard Progressive Matrices. Lewis & Co. London.
Raven, J. C. (1960). Guide to the Standard Progressive Matrices. Lewis & Co. London.
Raven, J. C. (1962). Advanced Progressive Matrices. Lewis & Co. London.
Spearman, C. (1927). The abilities of man, London.
Terman, L. M., & Merrill, M.A.(1937). Measuring Intelligence: A guide to the adminis-tration of the new revised Stanford-Binet Tests of Intelligence, Boston.
Thurstone, L. L.(1947). Mulliple factor analysis. Univ of Chicago Press.
Vernon, P. E. (1969). Intelligence and cultural environment. Mehtmen & Co. London.