نگرش به زمان در نوجوانان ایرانی: یک مطالعۀ کیفی
الموضوعات :هیمن خضری آذر 1 , الهه حجازی 2 , جواد اژه ای 3 , مسعود غلامعلی لواسانی 4
1 - دانشگاه تهران
2 - دانشگاه تهران
3 - دانشگاه تهران
4 - دانشگاه تهران
الکلمات المفتاحية: زمان نگرش به زمان نوجوانان,
ملخص المقالة :
به دلیل تأثیر فرهنگ بر شکل گیري نگرش به زمان، بررسی مؤلفه های آن در جامعه ایران با شرایط فرهنگی – اجتماعی خاص خود از اهمیت بسیاری برخوردار است. بر همین اساس، با روش کیفی به شیوة مصاحبه گروه کانونی و طرح نظریة داده بنیاد به بررسی چگونگی مفهوم سازی زمان و نگرش به زمان از دیدگاه نوجوانان پرداخته شد. شرکت کنندگان در پژوهش 45 نفر (23 پسر و 22 دختر) بین سنین 15 تا 17 با میانگین سنی 20/16 بودند. سه گروه کانونی در مدارس دخترانه و سه گروه کانونی در مدارس پسرانه تشکیل شد. پاسخ های دانش آموزان در رابطه با برداشت آنان از زمان در چهار مقولة ساعت، فشار و محدودیت، ساخته ذهن بودن و استعاره بودن زمان، طبقه بندی شد. نتایج کدگذاری باز و محوری برای دوره های زمانی گذشته، حال و آینده نشان داد که این دوره در فرهنگ ایرانی برای نوجوانان شامل هشت مقوله آیندة مثبت، آیندة منفی، حال لذت گرا، حال منفی، حال آینده نگر، گذشتة مثبت، گذشتة منفی و پذیرش گذشته است. با مقایسه یافته های به دست آمده با پژوهش های دیگر، در مجموع می توان نتیجه گرفت که نگرش به زمان، فرهنگ وابسته است و شرایط فرهنگی - اجتماعی بر نگرش به زمان نوجوانان تأثیر دارد.
خواستار، حمزه (3931). طراحی مدل خطمشی گذاری برای تأمین امنیت فضای تبادل اطلاعات. پایان نامه دکتری. دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
Anagnostopoulos, F., & Griva, F. (2012). Exploring time perspective in Greek young adults: Validation of the Zimbardo Time Perspective Inventory and relationships with mental health indicators. Social Indicators Research, 106 (1), 41-59.
Arnett, J. J. (2000). High hopes in a grim world emerging adults' views of their futures and “generation X”. Youth & Society, 31(3), 267-286.
Arnett, J. J. (2007). Emerging adulthood: What is it, and what is it good for?. Child Development Perspectives, 1(2), 68-73.
Bandura, A., (1997) Self efficacy: The exercise of control. New York: Freeman.
Becker, B. E., & Luthar, S. S. (2002). Social-emotional factors affecting achievement outcomes among disadvantaged students: Closing the achievement gap. Educational Psychologist, 37(4), 197–214.
Bowling, A. (2014). Research methods in health: Investigating health and health services. McGraw-Hill Education (UK).
Buhl, M., & Lindner, D. (2009). Time perspectives in adolescence: Measurement, profiles, and links with personality characteristics and scholastic experience. Diskurs Kindheits- und Jungend Forschung, 2, 197 – 216.
Carelli, M. G., Wiberg, B., & Wiberg, M. (2011). Development and construct validation of the Swedish Zimbardo Time Perspective Inventory. European Journal of Psycho-logical Assessment, 27(4), 220.
Dawes, A., & Finchilescu, G. (2002). What's changed? The racial orientations of South African adolescents during rapid political change. Childhood, 9 (2), 147-165.
Erikson, E. H. (1968). Identity, youth and crisis. New York: Norton.
Fieulaine, N., Apostolidis, T., & Olivetto, F. (2006). Pre´carite´ et troubles psychologiques: l’effet me´diateur de la perspective temporelle. Cahiers internationaux de Psychologie Sociale, 72, 51–64.
Jones, J. M., & Brown, W. T. (2005). Any time is Trinidad time! Cultural variations in the value and function of time. Understanding behavior in the context of time: Theory,research, and application. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 305-323.
Kvale, S. (1996). Interviews: An introduction to qualitative research interviewing. Thousand Oaks, CA: Sage.
Laghi, F., Baiocco, R., Liga, F., Guarino, A., & Baumgartner, E. (2013). Identity status differences among Italian adolescents: Associations with time perspective. Children and Youth Services Review, 35 (3), 482-487.
Laguette, V., Apostolidis, T., Dany, L., Bellon, N., Grimaud, J. C., & Lagouanelle-Simeoni, M. C. (2013). Quality of life and time perspective in inflammatory bowel disease patients. Quality of Life Research, 22 (10), 2721-2736.
Levine, R. V., West, L. J., & Reis, H. T. (1980). Perceptions of time and punctuality in the United States and Brazil. Journal of Personality and Social Psychology, 38 (4), 541.
Levine, R., & Wolff, E. (1985). Social time: The heartbeat of culture. Psychology Today, 19 (March), 29-35.
Lewin, K. (1942). Time perspective and morale. In G. Watson (Ed.), Civilian morale (pp. 48-70). Oxford, England: Houghton Mifflin.
McCabe, K., & Barnett, D. (2000). First comes work, then comes marriage: Future orientation among African American young adolescents*. Family Relations, 49 (1), 63-70.
McInerney, D. M. (2004). A discussion of future time perspective. Educational Psychology Review, 16 (2), 141–151.
McKay, M. T., Cole, J. C., Sumnall, H. R., & Goudie, A. J. (2012). Framing health messages for adolescents: Should we use objective time periods, temporal bench-marks, or both?. Journal of Youth Studies, 15 (3), 351-368.
Mello, Z. R., & Worrell, F. C. (2006). The relationship of time perspective to age, gender, and academic achievement among academically talented adolescents. Journal of the Education of the Gifted, 29 (3), 271-289.
Mello, Z. R., Bhadare, D., Fearn, E. J., Galaviz, M. M., Hartmann, E. S., & Worrell, F. C. (2009). The window, the river, and the novel: Examining adolescents’ conceptions of the past, the present, and the future. Adolescence, 44, 539–556.
Mello, Z. R., Finan, L. J., & Worrell, F. C. (2013). Introducing an instrument to assess time orientation and time relation in adolescents. Journal of adolescence, 36 (3), 551-563.
Nuttin, J., & Lens, W. (1985). Future time perspective and motivation: Theory and research method. Leuven & Hillsdale, NJ: Leuven University Press and Erlbaum.
Piaget, J. (1955). The development of time concepts in the child. In P. H. Hoch, & J. Zubin (Eds.), Psychopathology of childhood (pp. 34–44). New York, NY: Grube and Stratton.
Shmotkin, D. (1991). The role of time orientation in life satisfaction across the life span. Journal of Gerontology, 46 (5), P243-P250.
Strauss, A. & Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques, Sage, Newbury Park, CA.
Weiner, B. (1986). An attributional theory of motivation and emotion. New York: Springer-Verlag.
Worrell, F. C., & Mello, Z. R. (2007). The reliability and validity of Zimbardo Time Perspective Inventory scores in academically talented adolescents. Educational and Psychological Measurement, 67 (3), 487-504.
Worrell, F. C., & Mello, Z. R. (2009). Convergent and discriminant validity of timeattitude scores on the adolescent time perspective Inventory. Diskurs Kindheits-und Jugendforschung, 4 (2).
Worrell, F. C., Mello, Z. R., & Buhl, M. (2013). Introducing English and German versions of the Adolescent Time Attitude Scale. Assessment, 20 (4), 496-510.
Zeleski, Z., Cycon, A., & Kurc, A. (2001). Future time perspective and subjective well-being in adolescent samples. In P. Schmuck, & K. M. Sheldon (Eds.), Life goals and well-being: Towards a positive psychology of human striving (pp. 58–67). Gottingen, Germany: Hogrefe & Huber Publishers.
Zimbardo, P. G., & Boyd, J. N. (1999). Time perspective: A valid, reliable, individual-differences metric. Journal of Personality and Social Psychology, 77, 1271–1288.
Zimbardo, P. G., & Boyd, J. N. (2008). The time paradox. New York, NY: Free Press.