بررسی ويژگیهای روانسنجی مقیاس چشم انداز زمان آینده و رابطه آن با پیشرفت تحصیلی
الموضوعات :محسن افشاری 1 , الهه حجازی 2 , جواد اژه ای 3 , ناهید صادقی 4
1 - دانشگاه تهران
2 - دانشگاه تهران
3 - دانشگاه تهران
4 - دانشگاه تهران
الکلمات المفتاحية: مقیاس چشم انداز زمان آینده, نگرش زمان, پیشرفت تحصیلی, تحلیل عاملی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر شناسایی ويژگیهای روانسنجی مقیاس چشم انداز زمان آینده (FTPS) در دانش آموزان دبیرستانی و تعیین نقش آن در پیش بینی پیشرفت تحصیلی آنان بوده است. بدین منظور تعداد 527 نفر از دانش آموزان دوره متوسطه دوم که در سال تحصیلی 95-94 در شهر کرج مشغول به تحصیل بودند با استفاده از روش نمونه گيری طبقه ای با انتساب متناسب انتخاب شدند و به پرسشنامه ای متشکل از مقیاس چشم انداز زمان آینده و خرده مقیاس حال آینده نگر پاسخ دادند. نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که ساختار مقیاس چشم انداز زمان آینده پس از چرخش واریماکس به وضوح نشان دهندة وجود چهار عامل مستقل است که تا حد بسیار زیادی با دسته بندی هاسمن و شل(2008) از ماده ها همخوانی دارد اما در تحلیل عاملی تأییدی مرتبة دوم خرده مقیاس بسط به بار عاملی مناسبی روی سازه چشم انداز زمان آینده نرسید که می توان نتیجه گرفت که چشم انداز زمان آینده در دانش آموزان ایرانی تنها با سه مؤلفه «ارتباط»، «ارزش» و «سرعت» مشخص می شود. همچنین نتایج حاکی از اعتبار مطلوب مقیاس بود. تحلیل رگرسیون نشان داد که این سه مؤلفه به طور معناداری قادر به پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان هستند.
بانشی، علی رضا ؛ صمدیه، هادی؛ اژه ای، جواد (1393). اهداف پیشرفت و عملکرد تحصیلی: نقش واسطه ای هیجانات تحصیلی و خودتنظیمی . مجلة روانشناسی، 72(4)، 381-392.
خضری آذر ، هیمن (1394). مفهوم سازی، اندازه گیری، پیشآیندها و پیامدهای نگرش به زمان در نوجوانان و جوانان. پايان نامه تحصيلي دکتری، دانشكده روان شناسي و علوم تربيتي، دانشگاه تهران.
غلامعلی لواسانی، مسعود ؛ اژه ای، جواد؛ داودی، مریم (1392). تاثیر آموزش راهبردهای یادگیری خود تنظیمی بر مهارت های خود تنظیمی، درگیری تحصیلی و اضطراب امتحان. مجلة روانشناسی، 66(2)، 169-181.
هاشمی ، زهرا (1394). نقش ميانجيگرايانه باورهاي انگيزشي معطوف به دورنماي آينده و معناي زندگي در رابطة بين ابعاد شخصيتي و انگيزش تحصيلي دانشجويان دانشگاه فردوسي مشهد. پايان نامه تحصيلي کارشناسی ارشد، دانشكده علوم تربيتي و روان شناسي، دانشگاه فردوسی مشهد.
Alansari, M., Worrell, F. C., Rubie-Davies, C., & Webber, M. (2013). Adolescent Time Attitude Scale (ATAS) scores and academic outcomes in secondary school females in New Zealand. International Journal of Quantitative Research in Education, 1(3), 251-274.
Andretta, J. R., Worrell, F. C., & Mello, Z. R. (2014). Predicting educational outcomes and psychological wellbeing in adolescents using time attitude profi les. Psychology in the Schools, 51(5), 434-451.
Bembenutty, H., & Karabenick, S. A. (2004). Inherent association between academic delay of gratification, future time perspective, and self-regulated learning. Educational Psychology Review, 16(1), 35-57.
Buhl, M., & Linder, D. (2009). Time perspectives in adolescence: Measurement, profiles, and links with personality characteristics and scholastic experience. Diskurs Kindheits und Jungendforschung, 2, 197-216.
De Bilde, J., Vansteenkiste, M., & Lens, W. (2011). Understanding the association between future time perspective and self-regulated learning through the lens of self-determination theory. Learning and Instruction, 21(3), 332-344.
De Volder, M. L., & Lens, W. (1982). Academic achievement and future time perspective as a cognitive–motivational concept. Journal of Personality and Social Psychology, 42(3), 566.
Fryer, L. K., Ginns, P., & Walker, R. (2014). Between students' instrumental goals and how they learn: Goal content is the gap to mind. British Journal of Educational Psychology, 84(4), 612-630.
Harford, W. (2011). Connectedness and perceived instrumentality in pre-service teachers: A comparison of two measures. Submitted in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Doctor of Philosophy Educational Psychology. The University of New Mexico.
Horstmanshof, L., & Zimitat, C. (2007). Future time orientation predicts academic engagement among first‐year university students. British Journal of Educational Psychology, 77(3), 703-718.
Husman, J., & Lens, W. (1999). The role of the future in student motivation. Educational Psychologist, 34(2), 113-125.
Husman, J., & Shell, D. F. (2008). Beliefs and perceptions about the future: A measurement of future time perspective. Learning and Individual Differences,18(2), 166-175.
Husman, J., Brem, S. K., Banegas, S., Duchrow, D. W., & Haque, S. (2015). Learning and future time perspective: The promise of the future–rewarding in the present. In Time Perspective Theory; Review, Research and Application (pp. 131-141). Springer International Publishing.
Husman, J., Derryberry, W. P., Crowson, H. M., & Lomax, R. (2004). Instrumentality, task value, and intrinsic motivation: Making sense of their independent interdependence.Contemporary Educational Psychology, 29(1), 63-76.
Husman, J., Hilpert, J.C. & Brem, S.K., (2016). Future time perspective connectedness to a Career: The contextual effects of classroom knowledge building. Psychologica Belgica. 56(3), pp.210–225.
Kline, R. B. (2010). Principles and practice of structural equation modeling (3rd ed.). New York, NY: Guilford Press.
Mello, Z. R., & Worrell, F. C. (2010). The adolescent time inventory: Preliminary technical manual. Berkeley: Colorado Springs, CO.
Mello, Z. R., Finan, L. J., & Worrell, F. C. (2013). Introducing an instrument to assess time orientation and time relation in adolescents. Journal of Adolescence, 36(3), 551-563.
Neal, D. J., & Carey, K. B. (2005). A follow-up psychometric analysis of the self-regulation questionnaire. Psychology of Addictive Behaviors, 19(4), 414.
Peetsma, T., & Van der Veen, I. (2011). Relations between the development of future time perspective in three life domains, investment in learning, and academic achievement. Learning and Instruction, 21 ,481-494.
Seginer, R. (2009). Future orientation: Developmental and ecological perspectives. New York: Springer.
Simons, J., Dewitte, S., & Lens, W. (2004). The role of different types of instrumentality in motivation, study strategies, and performance: Know why you learn, so you'll know what you learn!. British Journal of Educational Psychology, 74(3), 343-360.
Simons, J., Vansteenkiste, M., Lens, W., & Lacante, M. (2004). Placing motivation and future time perspective theory in a temporal perspective. Educational Psychology Review, 16, 121−139.
Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (1996). Using Multivariate Statistics, 3rd ednHarper Collins. New York.
Tabachnick, B. G., &Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics, 5th. Needham Height, MA: Allyn & Bacon.
Tucker, J. A., Vuchinich, R. E., & Rippens, P. D. (2002). Predicting natural resolution of alcohol-related problems: A prospective behavioral economic analysis. Experimental and Clinical Psychopharmacology, 10, 248−257.
Worrell, F. C., Mello, Z. R., & Buhl, M. (2013). Introducing English and German versions of the Adolescent Time Attitude Scale. Assessment, 20(4), 496-510.
Zimbardo, P. G. (1999). Discontinuity theory: Cognitive and social searches for rationality and normality—may lead to madness. Advances in experimental social psychology, 31, 345-486.