آموزش کودکان و نوجوانان محروم از آزادی و چالشهای فراروی آن در حقوق ایران
الموضوعات :
1 - دانشیار گروه آموزشی حقوق جزا و جرمشناسی، واحد مراغه، دانشگاه آزاد اسلامی، مراغه، ایران
2 - دانشجوی دکتری تخصصی حقوق جزا و جرمشناسی، واحد مراغه، دانشگاه آزاد اسلامی، مراغه، ایران
الکلمات المفتاحية: کودک, نوجوان, آموزش, مقررات ایران, کانون اصلاح و تربیت,
ملخص المقالة :
زمینه و هدف: هر کودک و نوجوانی در هر مکان و زمان به صورت برابر مستحق بهرهمندی از حقوق بشری خود به مثابه حقوق ذاتی و انفکاکناپذیر هست، خواه آن کودک و نوجوان بزهکار بوده یا غیر بزهکار. کودکان و نوجوانان محروم از آزادی از جمله آسیبپذیرترین گروه در جامعه هستند که حقوق آنها را نمیتوان نادیده گرفت. امروزه آموزش رکن اساسی ترقی و پیشرفت جوامع بشری قلمداد میگردد و حق آموزش کودکان و نوجوانان محروم از آزادی نیز به عنوان یکی از حقوق بشر و شهروندی آنان قلمداد میگردد، هرچند برخورداری از حق آموزش کودکان و نوجوانان محروم از آزادی در راستای باز اجتماعینمودن و اصلاح و تربیت آنها نقش اساسی را میتواند داشته باشد، لیکن اجرای این حق در ایران دارای چالشهای متعددی هست. روش: مقاله حاضر که با استفاده از اسناد و منابع کتابخانهای و به روش توصیفی و تحلیلی نگارش یافته، به بررسی چالشهای فراروی حق آموزش کودکان و نوجوانان محروم از آزادی در ایران و ارائه راهکارها میپردازد. یافتهها: یافتهها و نتایج پژوهش حاکی از این است که اجرای حق آموزش کودکان و نوجوانان محروم از آزادی در ایران با چالشهای متعدد فرهنگی، مالی، قضایی، قانونی، اجرایی و امنیتی مواجه است که باید در راستای رفع چالشهای موجود با استفاده از راهکارهای ارائهشده در جهت هرچه بهتر اجراشدن اجرای این حق گام برداشته شود. بحث و نتیجهگیری: واقعیتها نشان از نیاز جوامع به مکانهایی دارد که بتوانند برای مدتی افراد ناسازگار و ناهنجار را جدا از جامعه نگاه دارند و تمهیداتی بیندیشند که آنان اصلاح شده و در جهت رفاه اجتماعی به جامعه بازگردند. حق آموزش کودکان و نوجوانان محروم از آزادی جزء حق اساسی آنان است و بر دوش دولتها است که تدابیری در این خصوص به کار گیرند. همچنین اقدامهای بسیاری در کانونهای اصلاح و تربیت و زندانهای ایران در خصوص رعایت حق آموزش کودکان و نوجوانان محروم از آزادی و رفع چالشهای موجود باید انجام گیرد تا آنها نیز همانند سایر افراد جامعه بتوانند به حق آموزش به مثابه حقوق بشری خود دست یابند.
1. Feizi Khezerlou H. A Comparative Study of the Right to Free Education in International Documents and Iranian Law. Maragheh: Dissertation for Master's Degree in International Law, Islamic Azad University, Maragheh Branch; 2015. p.9.
2. Available at: http://www.sayeh-news.com.
3. Hojaji Najaf Abadi M. Massimo papa, Childrens Rights to Education in International Human Rights Documents. Child Rights Quarterly 2019; 1(3): 213-237.
4. Beigi J. Legal Strategy for Children and Adolescents in Educational Policy Making. Science and Technology Policy Quarterly 2019; 6(4): 31-46.
5. Beigi J, Teymouri M. The Right to Education of Children Deprived of Freedom and the Challenges Facing It in Iran. Tehran: International Conference on the Rights of the Child; 2020.
6. Foucault M. Care and Punishment of Prison Birth, translation: Nico sarkhosh and Afshin jahandide. Tehran: Publishers Ney; 2006. p.155-288.
7. Available at: http://www.poolnews.ir.
8. Niavani S. The Right to Education in the International Human Rights System. Journal of Legal Research 2010; 4(52): 381-433.
9. Ashoori M. Replace prison or intermediate punishment. Tehran: Publishers Gerayesh; 2003. p.44.
10. Waeli A. Prison Sentences in Islam. Translated by Bekaii MH. Tehran: Publishers Islamic Culture; 1983. p.220.
11. Danesh T. Prisoners' rights and prison science. Tehran: Publishers University of Tehran; 1997. p.3-231.
12. Rajabi A. Description of the Code of Prisons and Security Measures of Iran. Tehran: Publishers Daneshvar; 2003. p.117-118.
13. Najafi Abrandabadi H. Iran's Criminal Policy in the Territory of Prisons: The Continuous Evolution of Executive Regulations, introduction: Bullock Bernard. Tehran: Publishers Majd; 2006. p.9.
14. Available at: http://www.afkarnews.com.
15. Najafi Abrandabadi H. Protecting the right to education in the field of criminal policy. Journal Educational Excellence in the Jurisprudence of Khuzestan Province 2009; 4(35): 49-51.
16. Ansari B. The right to education: The right of the child to education in the international human rights system. 1st ed. Tehran: Publishers Shahr danesh; 2014. p.142.
17. Jahangiri A, Qomashi S. Investigating the Reproductive Functions of Enforcing the Right to Education in Isfahan Prisons. Journal of Criminal Law 2017; 8(2): 63-91.
18. Abdi A. Social Pathology Impact of Prison on Prisoner. Tehran: Publishers Noor; 1992. p.75-76.