شیوه های اخلاقی در کارآفرینی و جهت گیری یادگیری صادرات
الموضوعات :علی کاظمی 1 , علیرضا روستا 2 , عبدالله نعامی 3
1 - دانشگاه ازاد اسلامي ،جزيره كيش
2 - دانشگاه آزاد اسلامی
3 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
الکلمات المفتاحية: تعهد صادرات, جهت گیری یادگیری صادرات, شدت رقابت, عملکرد صادرات, فاصله بازار, کارافرینی صادرات,
ملخص المقالة :
یکی از عوامل اساسی دستیابی به رشد اقتصاد پایدار و پر رونق، صادرات می باشد که مهم ترین هدف در سیاستگذاری در بخش تجارت خارجی تلقی می شود. در اين بين افزايش صادرات مواد غذايي و کشاورزی بعنوان يـکـي از اقـلام صـادرات غيرنفتي به منظور لزوم خروج از اقتصاد نفت محور، ورود به بازار اقتصاد جهاني و ايجاد تنوع در اقلام صادراتي، يکي از ضـروريـات توسعه اقتصادي کشور محسوب مي شود. بنابراین، بررسی متغیرهای موثر در صادرات از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. در مورد اهمیت سعی و تلاش و کارآفرینی با توجه به آموزه های دینی می توان بیان نمود با بررسی آیه 39 سوره نجم، آیه15 سوره طه،آیه 22 سوره انسان به خوبی روشن می شود که محاسبه ابدی درباره شخصیت آدمی روی کار و کوششی است که به خود او مربوط است. به بیان دیگر، ملاک شایستگی و ناشایستگی شخصیت در عالم بقا، کاری است که انسان در دنیا انجام داده است. هدف از تحقیق حاضر، بررسی تاثیر متغیر جهت گیری یادگیری صادرات و کارافرینی به همراه عوامل موثر بر آن بر عملکرد صادرات و یافتن نقش پارادوکسی متفیر فاصله بازار و نقش تعدیل گرایانه آن در رابطه بین دو متغیر جهت گیری یادگیری و عملکرد صادرات می باشد. برای آزمایش نمودن فرضیات تحقیق، از نمونه ای با تعداد 296 نفر فرد شاغل در شرکتهای حاضر در نمایشگاه بین المللی صنایع غذایی و کشاورزی در سال 98 به دست آمده است. با استفاده از پرسشنامه استاندارد و روش توزیع احتمالی تصادفی، داده ها را گردآوری نموده و اطلاعات را توسط نرم افزار spss و smartpls تجزیه وتحلیل نموده ایم. یافته های این تحقیق نشان می دهد: تعهد صادرات، منابع و شدت رقابت بر کارافرینی صادرات اثری مثبت دارند اما تاثیر فاصله بازار بر کارافرینی صادرات رد شده است. هم چنین نتایج نشان از تاثیر مثبت جهت گیری یادگیری و کارافرینی صادرات بر عملکرد صادراتی شرکت های نمونه تحقیق دارد، در عین حال افزایش متغیر فاصله بازار، رابطه بین جهت گیری یادگیری صادرات و عملکرد صادرات را تضعیف کرده است.
Acedo, F.J. and Jones, M.V., 2007. Speed of internationalization and entrepreneurial cognition: Insights and a comparison between international new ventures, exporters and domestic firms. Journal of world Business, 42(3), pp.236-252.
Acs, Z. J., Audretsch, D. B., Braunjerhelm, P., & Carlsson, B. (2006). The knowledge spillover theory of entrepreneurship. CESIS Electronic Working Paper Series, Paper No. 7.
Assadinia, S., Kadile, V., Gölgeci, I., & Boso, N. (2019). The effects of learning orientation and marketing programme planning on export performance: Paradoxical moderating role of psychic distance. International Small Business Journal, 0266242619831914.
Auh, S. and Menguc, B., 2005. Balancing exploration and exploitation: The moderating role of competitive intensity. Journal of business research, 58(12), pp.1652-1661.
Autio, E., Sapienza, H.J. and Almeida, J.G., 2000. Effects of age at entry, knowledge intensity, and imitability on international growth. Academy of management journal, 43(5), pp.909-924.
Boso N, Adeola O, Danso A, et al. (2019) The effect of export marketing capabilities on export performance: Moderating role of dysfunctional competition. Industrial Marketing Management 78: 137–145.
Cavusgil, S. & Zou, S. (1994). Marketing strategy– performance relationship: An investigation of the empirical link in export market ventures. Journal of Marketing, 58 (1): 1–21.
Chabowski B, Kekec P, Morgan NA, et al. (2018) An assessment of the exporting literature: Using theory and data to identify future research directions. Journal of International Marketing 26: 118–143.
Child, J., Rodrigues, S.B. & Frynas, J.G., 2009. Psychic distance, its impact and coping modes. Management International Review, 49(2), pp.199-224.
Dow, D. (2000). A note on psychological distance and export market selection. Journal of International Marketing, 8(1), 51–64.
Dow, D. and Larimo, J., 2009. Challenging the conceptualization and measurement of distance and international experience in entry mode choice research. Journal of International Marketing, 17(2), pp.74-98.
Ellis PD, Davies H and Wong AH-K (2011) Export intensity and marketing in transition economies: Evidence from China. Industrial Marketing Management 40: 593–602.
Evans, J. and Mavondo, F.T., 2002. Psychic distance and organizational performance: An empirical examination of international retailing operations. Journal of international business studies, 33(3), pp.515-532.
Gnizy, I., Cadogan, J. W., Oliveira, J. S., & Nizam, A. (2017). The empirical link between export dispersion and export performance: A contingency-based approach. International Business Review, 26(2), 239-249
Hair, J.F., Anderson, R.E., Babin, B.J. and Black, W.C., 2010. Multivariate data analysis: A global perspective (Vol. 7): Pearson Upper Saddle River.
Hair Jr, J.F., Hult, G.T.M., Ringle, C. & Sarstedt, M., 2014. A primer on partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM). Sage Publications.
Hair, J.F., Sarstedt, M., Ringle, C.M. & Mena, J.A., 2012. An assessment of the use of partial least squares structural equation modeling in marketing research. Journal of the academy of marketing science, 40(3), pp.414-433.
Håkanson L and Ambos B (2010) The antecedents of psychic distance. Journal of International Management 16: 195–210.
Hasaballah, A. H. A., Genc, O. F., Bin Mohamad, O., & Ahmed, Z. U. (2019). How do relational variables affect export performance? Evidence from Malaysian exporters. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 31(1), 128-156.
Ibeh, K. I. (2004). Furthering export participation in less performing developing countries: The effects of entrepreneurial orientation and managerial capacity factors. International Journal of Social Economics, 31(1/2), 94–110.
Karedza, G., & Govender, K. K. (2017). Enhancing the export performance of the SMEs in the manufacturing sector in Zimbabwe. Academy of Marketing Studies Journal, 21(2), 1-19
Knight, G. A., & Cavusgil, S. T. (2004). Innovation, organizational capabilities, and the born-global firm. Journal of International Business Studies, 35(2), 124–141.
Kuivalainen, O., Saarenketo, S. and Puumalainen, K., 2012. Start-up patterns of internationalization: A framework and its application in the context of knowledge-intensive SMEs. European Management Journal, 30(4), pp.372-385.
Kuivalainen, O., Sundqvist, S. and Servais, P., 2007. Firms’ degree of born-globalness, international entrepreneurial orientation and export performance. Journal of World Business, 42(3), pp.253-267.
Lin, K.H., Huang, K.F. and Peng, Y.P., 2014. Impact of export market orientation on export performance: A relational perspective. Baltic Journal of Management, 9(4), pp.403-425.
Navarro-García, A., 2016. Drivers of export entrepreneurship. International business review, 25(1), pp.244-254.
Navarro-García, A., Arenas-Gaitán, J. & Rondán-Cataluña, F.J., 2014. External environment and the moderating role of export market orientation. Journal of Business Research, 67(5), pp.740-745.
Navarro-García, A. and Peris-Ortiz, M., 2015. Export entrepreneurship and export performance. A Resource and competitive perspective. In New Challenges in Entrepreneurship and Finance (pp. 1-15). Springer, Cham.
Navarro, A., Ronda´n, F. J., & Acedo, F. J. (2013). The importance of an exportoriented culture for export performance. European Journal of International Management, 7(3), 254–277
Navarro-García, A., Schmidt, A.C.M. and Rey-Moreno, M., 2015. Antecedents and consequences of export entrepreneurship. Journal of Business Research, 68(7), pp.1532-1538.
Nemkova, E., Souchon, A. L., Hughes, P., Nemkova, E., Souchon, A. L., & Hughes, P. (2012). Export decision-making orientation: an exploratory study. International Marketing Review, 29(4), 349–378.
Ozan, O. A., Tepeci, M. A. Basalp, A. A. (2014). Organizational Learning Capability and its
Impact on firm Innovativeness, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 150,708 – 717
Prime, N., Obadia, C. & Vida, I., 2009. Psychic distance in exporter–importer relationships: A grounded theory approach. International Business Review, 18(2), pp.184-198.
Ruzo , E., Losada, F., Navarro, A. & Díez, J.A., 2011. Resources and international marketing strategy in export firms: Implications for export performance. Management Research Review, 34(5), pp.496-518.
Sousa, C.M. and Filipe Lages, L., 2011. The PD scale: a measure of psychic distance and its impact on international marketing strategy. International Marketing Review, 28(2), pp.201-222.
Whitelock, J., & Jobber, D. (2004). An evaluation of external factors in the decision of UK industrial firms to enter a new non-domestic market: An exploratory study. European Journal of Marketing, 38(11/12), 1437–1455
Zaheer A and Hernandez E (2011) The geographic scope of the MNC and its alliance portfolio: Resolving the paradox of distance. Global Strategy Journal 1: 109–126.
Zhao, H., Luo, Y., & Suh, T. (2004). Transaction cost determinants and ownershipbased entry mode choice: A meta-analytical review. Journal of International Business Studies, 35(6), 524–544.
285 |
نوع مقاله: پژوهشی
صفحات 302 - 285
شیوه های اخلاقی در کارآفرینی و جهت گیری یادگیری صادرات
علی کاظمی 1
علیرضا روستا 2
عبدالله نعامي 3
چکیده
یکی از عوامل اساسی دستیابی به رشد اقتصاد پایدار و پر رونق، صادرات می باشد که مهم ترین هدف در سیاستگذاری در بخش تجارت خارجی تلقی می شود. در اين بين افزايش صادرات مواد غذايي و کشاورزی بعنوان يـکـي از اقـلام صـادرات غيرنفتي به منظور لزوم خروج از اقتصاد نفت محور، ورود به بازار اقتصاد جهاني و ايجاد تنوع در اقلام صادراتي، يکي از ضـروريـات توسعه اقتصادي کشور محسوب مي شود. بنابراین، بررسی متغیرهای موثر در صادرات از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. در مورد اهمیت سعی و تلاش و کارآفرینی با توجه به آموزه های دینی می توان بیان نمود با بررسی آیه 39 سوره نجم، آیه15 سوره طه،آیه 22 سوره انسان به خوبی روشن می شود که محاسبه ابدی درباره شخصیت آدمی روی کار و کوششی است که به خود او مربوط است. به بیان دیگر، ملاک شایستگی و ناشایستگی شخصیت در عالم بقا، کاری است که انسان در دنیا انجام داده است. هدف از تحقیق حاضر، بررسی تاثیر متغیر جهت گیری یادگیری صادرات و کارافرینی به همراه عوامل موثر بر آن بر عملکرد صادرات و یافتن نقش پارادوکسی متفیر فاصله بازار و نقش تعدیل گرایانه آن در رابطه بین دو متغیر جهت گیری یادگیری و عملکرد صادرات می باشد. برای آزمایش نمودن فرضیات تحقیق، از نمونه ای با تعداد 296 نفر فرد شاغل در شرکتهای حاضر در نمایشگاه بین المللی صنایع غذایی و کشاورزی در سال 98 به دست آمده است. با استفاده از پرسشنامه استاندارد و روش توزیع احتمالی تصادفی، داده ها را گردآوری نموده و اطلاعات را توسط نرم افزار spss و smartpls تجزیه وتحلیل نموده ایم. یافته های این تحقیق نشان می دهد: تعهد صادرات، منابع و شدت رقابت بر کارافرینی صادرات اثری مثبت دارند اما تاثیر فاصله بازار بر کارافرینی صادرات رد شده است. هم چنین نتایج نشان از تاثیر مثبت جهت گیری یادگیری و کارافرینی صادرات بر عملکرد صادراتی شرکت های نمونه تحقیق دارد، در عین حال افزایش متغیر فاصله بازار، رابطه بین جهت گیری یادگیری صادرات و عملکرد صادرات را تضعیف کرده است.
واژگان کلیدی
تعهد صادرات، جهت گیری یادگیری صادرات، شدت رقابت، عملکرد صادرات، فاصله بازار، کارافرینی صادرات.
[1] . گروه مديريت ،واحد بين الملل كيش ،دانشگاه ازاد اسلامي ،جزيره كيش،ايران.
Email: kazemi.marketing2015@gmail.com
[2] . گروه مدیریت بازرگانی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، شهر قدس، ایران. (نویسنده مسئول)
Email: Alirezarousta@yahoo.com
[3] . گروه مديريت ،واحد تهران جنوب ،دانشگاه ازاد اسلامي ،تهران ،ايران.
Email: Naami122@yahoo.com
تاریخ دریافت: 4/6/1399 پذیرش نهایی: 19/8/1399