شناسایی معیارها و مؤلفه های مؤثر بر اصول اخلاقی و ارائه مدل مناسب در نظام بانکداری الکترونیک
الموضوعات :
1 - عضو هیأت علمی گروه مدیریت دولتی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساوه
الکلمات المفتاحية: اخلاق, اخلاق سازمانی, اخلاق کاربردی, بانکداری الکترونیک,
ملخص المقالة :
اخلاق در صنعت بانکداری دارای کاربردهای گستردهای است که بر تصمیمات سپردهگذاران، سرمایهگذاران و گیرندگان تسهیلات به شدت اثرگذار میباشد. رسالت اصلی بانکها اتخاذ و استقرار روشهای بهینه تامین، تخصیص و توزیع منابع و مصارف مالی در سطوح مختلف جامعه متناسب با نیازهای پیشروست به نحوی که همزمان با انجام فعالیتهای مالی نه تنها اخلاقیات در جامعه دچار خدشه نشود بلکه در مسیر ارتقا و بهبود نیز واقع گردند. این پژوهش با هدف شناسایی معیارها و مؤلفه های مؤثر بر اصول اخلاقی در نظام بانکداری الکترونیک انجام گرفت و به لحاظ روش در زمره ی تحقیقات کیفی با رویکرد اکتشافی است. بدین منظور پس از مرور ادبیات، پیشینه و مبانی نظری تحقیق، عوامل و معیارهای مؤثر بر اصول اخلاقی در نظام بانکی کشور، شناسایی و دسته بندی شدند. بعد از اجرای تکنیک دلفی در سه دور برخی از مؤلفه ها از فهرست تنظیمی حذف و مدل نهایی آماده شد. خبرگان این پژوهش را تعداد 20 نفر از کارشناسان فعال در حوزه بانکی و خدمات بانکداری الکترونیک تشکیل می دادند که از جامعه آماری به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. به منظور اطمینان از روایی پرسشنامه دلفی از روایی محتوایی و روایی مصححان و برای پایایی نیز از روش اشباع نظری استفاده شد. نتیجه حاصل از این ارزیابی منجر به تأیید و نهایی شدن چارچوب کلی مدل مفهومی تحقیق گردید. یافته ها نشان می دهد که مؤلفه هایی همانند اطلاعات محرمانه مشتریان، صداقت و درستکاری، تخصص و کارآمدی، مشتری مداری، مسئولیت اختیاری و داوطلبانه، مسئولیت اخلاقی و ... از عوامل اثر گذار بر نهادینه شدن اصول اخلاقی در نظام بانکداری الکترونیک می باشند.
احمدی، فضل الله، تکنیک دلفی: ابزاری در تحقیق مجله ی آموزش در علوم پزشکی، تابستان 1387.
الهی، ب.1376. مبانی معونیت فطری. ترجمه ملیکا مابرن و فرزاد یمینی، پاریس: انتشارات دروی. چاپ اول.صفحه185.
بلبل امیری،ا، موقر،م و شیرخدایی،م.1396. تحلیل رابطه فضای کاری اخلاقی و عملکرد کارکنان فروش. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری. 12(2): 76-67.
حرعاملی،م.1403ق. وسائل الشیعه الی تحصیل مسائل الشیعه.تهران .صفحه:24635.
خیاط مقدم، س. و م.طباطبایی نسب.1395. مولفه های اخلاق حرفهای در مدیریت. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری11(1): 136-127.
سيد جوادين، ر. و م. سقطچي.1385. بانکداري الکترونيک و سير تحول آن در ايران. ماهنامه تدبير 170: 57-63.
عیوضلو،ح و قلیچ، و. 1394.بانکداری اخلاقی. درسهایی برای نظام بانکی ایران.فصلنامه علمی-ترویجی اقتصاد و بانکداری اسلامی10(1): 27-52.
عیوضلو،ح و قلیچ، و. 1396.راهکارهای برقراری بانکداری اخلاقی در نظام بانکی ایران. فصلنامه علمی-ترویجی اقتصاد و بانکداری اسلامی،20:77-49.
عیوضلو ، ح.1387. درآمدی بر معرفی ارکان و هسته سخت اقتصاد اسلامی. دوفصلنامه مطالعات اقتصاد اسلامی1: 158.
مجلسی،محمد باقر.1403ق. بحارالانوار لدررالاخبار الائمه الاطهار. بیروت: موسسه الوفاء. صفحه25.
محمدی ری شهری، م.1367. میزان الحکمه.بیجا: مکتب الاعلام الاسلامی.ج5. صفحه 24635.
مکارم شیرازی،ناصر. 1385. اخلاق در قرآن.قم: نشر مدرسه الامام علی ابن ابی طالب(ع). صفحه244.
Aansari, M and Hosseini A and Rahmany-Youshanlouei H and Seifi S.2012. Effect of Professional Ethics on the Loyalty of Bank Customers.Ethics in science & technology; 7(3): 62. (In Persian).
AGWU ME.2017. Empirical Analysis of Retail Customers Adoption of Internet Banking Services in Nigeria. Journal of Internet Banking and Commerce; 22(1):1-17.
Arnaudov, K and Koseska .E.2012. Business ethics and social responsibility in tourist organizations in terms of changing environment. Procedia - Social and Behavioral Sciences; 44: 387-397.
Dajkhosh, Ss.2013. Modeling business ethics using analytic network process (ANP). A fussy approach.[MA Thesis].Tehran: Tarbiat Modares University.(In Persian).
Dahl R, Jacob and Mattsson, J. 2015. Ethics in the bank internet encounter: an
explorative study. Journal of Information. Communication and Ethics in Society;10(1): 36 – 51.
Dehghan Manshad ,S.2011. Identify and ranking of the factors affecting professional ethics. Entrepreneur Magazine; 86. (In Persian)
Gharamaleki. F.2007. Ethics in business organizations. Tehran. National Centre for Globalization Studies. p. 45-64. (In Persian).
Moghimi, E. 2016. The relationship between ethics and employee creativity. Ethics in Science & Technology; 10(3): 85-92. (In Persian).
Tota, I and Shehu .H.2012. The Dilemma of Business Ethics. Procedia Economics and Finance; 3: 555-559.
31 |
نوع مقاله: پژوهشی
صفحات 48 – 31
شناسایی معیارها و مؤلفه های مؤثر بر اصول اخلاقی
و ارائه مدل مناسب در نظام بانکداری الکترونیک
غلام رضا امجدی 1
چکیده
اخلاق در صنعت بانکداری دارای کاربردهای گستردهای است که بر تصمیمات سپردهگذاران، سرمایهگذاران و گیرندگان تسهیلات به شدت اثرگذار میباشد. رسالت اصلی بانکها اتخاذ و استقرار روشهای بهینه تامین، تخصیص و توزیع منابع و مصارف مالی در سطوح مختلف جامعه متناسب با نیازهای پیشروست به نحوی که همزمان با انجام فعالیتهای مالی نه تنها اخلاقیات در جامعه دچار خدشه نشود بلکه در مسیر ارتقا و بهبود نیز واقع گردند. این پژوهش با هدف شناسایی معیارها و مؤلفه های مؤثر بر اصول اخلاقی در نظام بانکداری الکترونیک انجام گرفت و به لحاظ روش در زمره ی تحقیقات کیفی با رویکرد اکتشافی است. بدین منظور پس از مرور ادبیات، پیشینه و مبانی نظری تحقیق، عوامل و معیارهای مؤثر بر اصول اخلاقی در نظام بانکی کشور، شناسایی و دسته بندی شدند. بعد از اجرای تکنیک دلفی در سه دور برخی از مؤلفه ها از فهرست تنظیمی حذف و مدل نهایی آماده شد. خبرگان این پژوهش را تعداد 20 نفر از کارشناسان فعال در حوزه بانکی و خدمات بانکداری الکترونیک تشکیل می دادند که از جامعه آماری به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. به منظور اطمینان از روایی پرسشنامه دلفی از روایی محتوایی و روایی مصححان و برای پایایی نیز از روش اشباع نظری استفاده شد. نتیجه حاصل از این ارزیابی منجر به تأیید و نهایی شدن چارچوب کلی مدل مفهومی تحقیق گردید. یافته ها نشان می دهد که مؤلفه هایی همانند اطلاعات محرمانه مشتریان، صداقت و درستکاری، تخصص و کارآمدی، مشتری مداری، مسئولیت اختیاری و داوطلبانه، مسئولیت اخلاقی و ... از عوامل اثر گذار بر نهادینه شدن اصول اخلاقی در نظام بانکداری الکترونیک می باشند.
واژگان کلیدی
اخلاق، اخلاق سازمانی، اخلاق کاربردی، بانکداری الکترونیک.
[1] . عضو هیأت علمی گروه مدیریت دولتی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران.
Email: karafarinefajr@gmail.com
تاریخ دریافت: 17/9/1399 پذیرش نهایی: 4/12/1399