ارائه مدل خرید اینترنتی در حوزه کسب و کار های کوچک و متوسط آنلاین از دیدگاه کارآفرینان با رویکرد کیفی
الموضوعات :مجتبی نصیری 1 , حسین وظیفه دوست 2 , محمد علی نسیمی 3 , حسین دیده خانی 4
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران
2 - گروه مدیریت، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، علوم تحقیقات تهران، ایران.
3 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تنکابن، داتشگاه آزاد اسلامی ،تنکابن، ایران
4 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران
الکلمات المفتاحية: خرید اینترنتی, کارآفرینی, کسب و کارهای کوچک و متوسط آنلاین, خرده فروشی, تحلیل تم,
ملخص المقالة :
خرید اینترنتی به عنوان یکی از شیوه های جدید خرید و فروش در کسب و کارهای کوچک و متوسط آنلاین غیر فیزیکی به شمار می آید، که حاصل رشد سریع و استفاده روز افزون از فناوری رایانه ای بوده و باعث می گردد فروشندگان کسب و کارها و خریداران از طریق شبکه اینترنت به شکل بسیار موثرتر ارتباط برقرار کرده و فرایند مبادله اثر بخش گردد. هدف از انجام این پژوهش ارائه مدل خرید اینترنتی در حوزه کسب و کارهای کوچک و متوسط آنلاین از دیدگاه کارآفرینان با استفاده از روش تحلیل تم بوده است. به منظور اجرای پژوهش از رویکرد کیفی با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختاری از کارافرینان حوزه کسب و کار کوچک و متوسط آنلاین استفاده شده است. حجم نمونه با منطق نمونه گیری هدفمند و تا حصول اشباع نظری در مجموع 12 نفر را در برگرفت. کد گذاری داده ها با استفاده از نرم افزار مکس کیودا به انجام رسید. یافته های پژوهش نشان داد مدل خرید اینترنتی در حوزه کسب و کارهای کوچک و متوسط آنلاین با 9 تم اصلی و 45 تم فرعی (عوامل زیر ساختی وب سایت، عوامل بازاریابی، تجربه خرید اینترنتی، عوامل سیاسی، عوامل فناوری- حمل و نقل، عوامل اقتصادی، امنیت و ریسک، عوامل اجتماعی، ویژگی های مصرف کننده) تبیین میشود. پیشنهاد می گردد مطالعات رفتار خرید اینترنتی مشتریان در اولویت کسب و کارهای کوچک و متوسط آنلاین قرار گرفته تا از یافته های آن در شناسایی درست و بهنگام تغییر ذائقه رفتاری مصرف کنندگان استفاده گردد.
1- وظیفه دوست، حسین؛ نیکومرام، هاشم؛ مصطفوی، شیوا. شناسایی عوامل موثر بر رفتار مصرف کننده در استفاده از خدمات بانکی الکترونیکی. اقتصاد و تجارت نوین،2(7)، 152-179. 1385.
2- مجدپور، صادق؛ احمدی جوشقانی، حسین علی. حفاظت از داده های کاربر در خرید اینترنتی. نخستین کنفرانس بین المللی شهر هوشمند چالش ها و راهبردها، شیراز. 1398.
3- مجدم، کوثر؛ نداف، مهدی؛ محمدی، سارا. واکاوی عوامل موثر بر رفتار استفاده مصرف کننده از فناوری خرید اینترنتی بر اساس نظریه یکپارچه پذیرش و استفاده از تکنولوژی (مطالعه موردی: مشتریان فروشگاه دیجی کالا در استان خوزستان). تحقیقات بازاریابی نوین، 9(4)، 115-136. 1398.
4- رضاییان، علی؛ شکوهیار، سجاد؛ دهقان، فریبا. سنجش رضایت مشتریان فروشگاههای اینترنتی با ترکیب تکنیکهای داده کاوی و الگوی کانو فازی (مطالعه موردی: وب سایت نیازکو). پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات، 33(1)، 239-270. ۱۳۹۶.
5- الفت، لعیا؛ خسروانی، فرزانه؛ جلالی، رضا. شناسایی عوامل مؤثر بر خرید اینترنتی و اولویت بندی آنها با استفاده از ANP فازی، مدیریت بازرگانی، 3(7)، 19-54. 1390.
6- رضوانی، مهران؛ اصلاحی، محمد. ارائه مدل کسب و کار الکترونیکی صنعت بانکداری کشور با استفاده از روش شناسی پژوهش آمیخته. پژوهش های مدیریت منابع انسانی،6 (4) ، 41-19. 1395.
7- اسماعیل زاده، علی؛ امرایی، حافظ؛ قلیپور، سارا؛ مقدم، آرش. تاثیر جو و طراحی چیدمان فروشگاههای اینترنتی، بر رفتار خرید آنی آنلاین مشتریان. مدیریت بازرگانی، 9 (2)، 213-232. 1396.
8- رندی، وحید؛ خون سیاوش، محسن؛ معصومی، بهروز. عوامل موثر بر رفتار خرید مشتریان اینترنتی در ایران با توجه به مدل پذیرش فناوری. مدیریت توسعه و تحول، 109-118. 1393.
9- میرزایی محمد آبادی، مهناز. سنجش عوامل موثر بر رفتار خرید اینترنتی. دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خلیج فارس بوشهر، گروه مدیریت بازرگانی، پایان نامه کارشناسی ارشد. 1395.
10- نوروزی، فرید؛ کاظمی پور، حامد. ارائه مدلی به منظور طبقه بندی مشتریان خدمات اینترنتی بر مبنای الگوریتم داده کاوی. فصلنامه رشد فناوری، 13(49)، 9-15. 1395.
11- حسینی، میرزا حسن. تبیین ارزیابی تمایل و وفاداری مشتریان بالقوه به خرید از فروشگاه های اینترنتی. مطالعات مدیریت راهبردی، 3(12)، 167-188. 1391.
12- قدیری خرزوتی، نفیسه. تحلیلی بر عوامل موثر بر خرید اینترنتی با استفاده از چارچوب معادلات ساختاری و رویکرد شبکه های عصبی. دانشکده علوم انسانی گروه مدیریت دانشگاه علم و هنر وابسته به جهاد دانشگاهی، پایان نامه کارشناسی ارشد. 1392.
13- کاظمی، مصطفی؛ نژاد شکوهی، فاطمه. تاثیر میزان ابهام گریزی دانشجویان بر سطح اعتماد آنان در خرید اینترنتی کتاب، تحقیقات اطلاع رسانی و کتاب خانه های عمومی،21(4)، 497-513. 1394.
14- نوری، روحالله؛ کمانگر، آرش. ارائه چارچوبی مفهومی برای طراحی وب سایتهای تجارت الکترونیکی بر مبنای نظریه طراحی عصبی وب سایت. پژوهشهای نوین در تصمیمگیری، 2(2)،241-261. 1396.
15- ماهری، مهنوش؛ حسینی، منیره. بررسی تاثیرات بازاریابی دهان به دهان الکترونیکی بر نام تجاری در ایران: شبکه نگاری یک انجمن اینترنتی. پژوهش های مدیریت در ایران، 18(4)، 139-159. 1393.
16- سعد، علی. درآمدی بر سیاستهای فیلترینگ سایتهای اینترنتی. فصلنامه مطالعات رسانههای نوین، 1(2)، 141-165. 1394.
17- ابزری، مهدی؛ قربانی، حسن؛ خواجهزاده، سامان؛ مکینیان، المیرا. رتبهبندی عوامل موثر بر اعتماد سازی در محیط اینترنت با استفاده از تکنیک فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP). مدیریت فناوری اطلاعات، 3(7)، 1-18. 1390.
18- محمودی، آرمان؛ عبدالوند، ندا. ایجاد اعتماد بر خط: مطالعه عوامل موثر با رویکرد آزمایشی. بررسیهای بازرگانی، 14(76)، 59-73. 1395.
19- سلیمانی، مهشید؛ قبادی نیا، هاجر؛ اصغری، محمد؛ فرهودی، وحید. (1395). نقش بازاریابی اخلاقی در رفتار مصرفکننده اینترنتی فروشگاههای مجازی - دومین کنفرانس بینالمللی مدیریت و فناوری اطلاعات و ارتباطات، تهران.
20- نظری، محسن؛ بغدادی، مرجان. شناسایی و بررسی عوامل تاثیرگذار بر خریدهای آنی آنلاین در فروشگاههای تخفیف گروهی در ایران. مدیریت فناوری اطلاعات، 5(3)، 223-239. 1392.
21- نظری، محسن؛ حاجی حیدری، نسترن؛ نصری، مصطفی. بررسی تاثیر ویژگیهای فروشگاه اینترنتی B2C در قصد خرید اینترنتی مشتریان با استفاده از تکنیک تحلیل مقارن. مجله مدیریت بازرگانی، 4(4)، 127-146. 1391.
22- عزیزی، شهریار؛ بسحاق، مریم. شناسایی موانع توسعه فروش اینترنتی: رویکرد پژوهش آمیخته. مدیریت تولید و عملیات،3(2)، 111-126. 1391.
23- احمدی، حسین علی. مروری بر قانون تجارت الکترونیک ایران (ماهیت و اصول). پیک نور، 6(1) 69-81. 1387.
24- یوسفی، فرزانه؛ علی احمدی جشفقانی، حسین. اصول و قوانین فعالیت فروشگاههای اینترنتی در ایران. کنفرانس نوین پژوهشهای نوین کاربردی در مدیریت، اصفهان. 1397.
25- دهقانی فیروزآبادی، الهام؛ مانیان، امیر؛ نعمتی شمس آباد، حسنعلی. بررسی زیرساخت فنی تجارت الکترونیک در ایران و تعیین چالشها و راهکارها. دومین کنفرانس توسعه کاربردهای صنعتی اطلاعات، ارتباطات و محاسبات، تبریز. 1392.
26- زارع، محمدرضا؛ آقایی، عبدالله؛ اصل حداد، احمد؛ صمیمی، یاسر. مدل سازی، کنترل و ارتقاء مدیریت کیفیت سرویس و تعالی ارتباطات و فناوری اطلاعات با مطالعه موردی شبکه مادر مخابراتی کشور. مجله کنترل، 13(1)، 9-20. 1398.
27- صادق، محمدهادی؛ شاهحسینی، محمدعلی. تعیین ویژگیهای مؤثر بر رفتار مصرف کنندگان اینترنت پرسرعت در ایران، مدیریت بازرگانی، 7(2)، 427-444. 1394.
28- قاضی زاده، مصطفی؛ سرداری، احمد؛ زندیه، زهره؛ روشن قیاسی، رقیه. تعیین عوامل مرتبط با قصد خرید در تجارت الکترونیکی (مطالعه موردی) شرکت قطارهای مسافری رجاء. راهبردهای بازرگانی، 19(1)، 101-120. 1391.
29- رنجبریان، بهرام؛ رشید کابلی، مجید؛ صنایعی، علی؛ حدادیان، علیرضا. تحلیل رابطه بین ارزش درک شده، کیفیت درک شده، رضایت مشتری و قصد خرید مجدد در فروشگاههای زنجیرهای تهران. مدیریت بازرگانی، (1)4، 55-70. 1391.
30- نادری بنی، محمود؛ الحسینی المدرسی، سیدمهدی؛ دهقانی قهنویه، عادله؛ افشار، محمد مهدی. طراحی یک مدل رفتارهای منجر به خرید اینترنتی (آنلاین) براساس کیفیت سایت. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 17(4)، 74-84. 1395.
31- جوکار، افسانه. تعیین تاثیر کیفیت خدمات الکترونیکی ارائه شده از طریق وب سایت بانک ملت بر وفاداری الکترونیکی وایجاد تبلیغات دهان به دهان مثبت با مطالعه موردی مشتریان شعب مختلف بانک ملت شیراز. دانشگاه اصفهان - دانشکده علوم اداری و اقتصاد، پایان نامه کارشناسی ارشد. 1392.
32- ابراهیم زاده گنجی، سیده زینب؛ شیرخدائی، میثم؛ حسینی، ابوالحسن. تبیین نقش عوامل موثر بر اعتماد الکترونیک در وب سایتهای گردشگری. فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، 11(34)، 129-111. 1395.
33- خوش سیما، سپیده؛ ملکمی، افسانه؛ مومنی، ماندان. بررسی تاثیر ریسکهای ادراک شده در رفتار خرید آنلاین (مورد مطالعه: فروشگاه اینترنتی دیجی کالا). کنفرانس ملی الگوهای نوین در مدیریت و کسب و کار (با رویکرد حمایت از کارآفرینان ملی). 1397.
34- زاهدی، نرگس؛ حمیدی، ناصر. بررسی تاثیر خصوصیات وب سایت فروشگاه های خرید آنلاین بر تصمیم خرید مشتری (مورد مطالعاتی: فروشگاههای خرید آنلاین دیجی کالا و بامیلو). فصلنامه چشمانداز حسابداری و مدیریت، 2 (10)، 49-66. 1398.
35- کریمی علویجه، محمد رضا؛ علی طلب، رکسانا. اثر نشانه های محیطی وب سایت بر قصد خرید با نقش میانجی حالات درونی مصرف کنندگان. تحقیقات بازاریابی نوین، 7(4)،1-22. 1396.
36- کریمی، محمدرضا؛ سپندارند، صادق؛ حق شناس، فرزانه. بررسی تاثیر ادراک مشتریان از امنیت و اعتماد بر استفاده از سیستم پرداخت الکترونیکی شعب بانک کشاورزی شهر تهران. مدیریت فناوری اطلاعات، 4(11)، 135-154. 1391.
37- دهدشتی شاهرخ، زهره؛ ناصحیفر، وحید؛ خاشعی، وحید؛ دانشپرور، میترا. نقش عوامل اجتماعی و فرهنگی در رفتار خرید مصرفکنندگان در شبکههای اجتماعی. مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند، 7(28)، 135-166. 1398.
38- یساقی، فهمیه. تاثیر برند الکترونیکی بر ترغیب مشتریان به خرید آنلاین. تحقیقات جدید در علوم انسانی، 2(1)، 109-123. 1394.
39- دلافروز، نرگس؛ طالقانی، محمد؛ فرخراد، مصطفی. بررسی تاثیر ویژگیهای شخصیتی بر رفتار خرید آنی و خرید وسواسی (مورد مطالعه: دانشگاههای استان گلستان و دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم). علمی مهندسی مدیریت نوین، 2(4)، 19-36. 1392.
40- شیرخدایی، میثم؛ رضایی، سعید. شناسایی انگیزه های انتقال پیام تبلیغاتی در بازاریابی ویروسی (مورد مطالعه: دانشگاه مازندران). راهبردهای بازرگانی، 21، 83-92. 1393.
41- زارعی، عظیم؛ مرادی، هادی. واکاوی ارزش لذت گرایی و فایده گرایی در خریدهای برخط. پژوهشنامه مدیریت اجرایی، 11(21)، 13-37. 1398.
42- هنرمند، رحیم. بررسی تاثیر نقش تجربه خرید آنلاین بر رضایت و قصد خرید آنلاین مشتریان شرکت دیجی کالا. فصلنامه علمی تخصصی رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 3(14)، 89-103. 1398.
43- نیک بین، حسین؛ بدیع زاده، علی؛ داوری، علی؛ حسینی نی، غلامحسین. ارائه مدل کسب وکار موثر در حوزه کسب وکارهای الکترونیکی با روش شبکه خزانه. فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، 6(2)، 137-159. 1397.
44- وظیفه دوست، حسین؛ اسکندرنیا، دنیا. بررسی ادراک مشتری از کیفیت خدمات الکترونیکی در فروشگاههای به هنگام (online). آینده پژوهی مدیریت، 23(1.2)، 27-42. 1391.
45- اسماعیلپور، حسن؛ گلدوزیان، امیر. عوامل موثر بر انگیزه خرید آنلاین مصرفکننده. مدیریت کسب و کار، 3(9)، 123-156. 1390.
46- لطيفي، فريبا؛ مومن كاشاني، نوشين. اعتماد الکترونيکي: بررسي نقش تجربه خريد اينترنتي و دانش مشتري نسبت به کاربري اطلاعات و مکانيزمهاي ايجاد امنيت. پژوهشنامه بازرگاني، 14(55)، 235-267. 1389.
47- صفری، محمد؛ سلیمانی، مهشید؛ قبادی نیا، هاجر. الگوی مفهومی تبیین بازاریابی اخلاقی در تمایل به خرید مصرفکننده اینترنتی با توجه به نماد اعتماد الکترونیکی. کاوشهای مدیریت بازرگانی، 9(18)، 43-60. 1396.
48- O'cass, A., & Ngo, L. V. Creating Superior Customer Value for B2B Firms through Supplier Firm Capabilities. Industrial Marketing Management, 41(1), 125-135. 2012.
49- Singh, M., & Matsui, Y. Effect of Long Tail and Trust on Customer Motivation behind Online Shopping Use: Comparative Study between Physical Product and Service Product. Pacific Asia Conference on Information Systems, 7-19. 2017.
50- Merhi, M., Hone, K., & Tarhini, A. A. Ross-Cultural Study of the Intention to Use Mobile Banking Between Lebanese and British Consumers: Extending UTAUT2 with Security, Privacy and Trust. Technology in Society, 59, 101-151. 2019.
51- Jin, J., Zhang, W., & Chen, M. How Consumers Are Affected by Product Descriptions in Online Shopping: Event-Related Potentials Evidence of the Attribute Framing Effect. Neuroscience Research, 125, 21-28. 2017.
52- Kwateng, K. O., Atiemo, K. A. O., & Appiah, C. Acceptance and Use of Mobile Banking: An Application of UTAUT2. Journal of Enterprise Information Management, 32(1), 118-151. 2019.
53- Khan, I. U., Hameed, Z., & Khan, S. U. Understanding Online Banking Adoption in a Developing Country. Journal of Global Information Management, 25(1), 43-65. 2017.
54- Lim, Y. J., Osman, A., Salahuddin, S. N., Romle, A. R., & Abdullah, S. Factors Influencing Online Shopping Behavior: The Mediating Role of Purchase Intention. Procedia Economics and Finance, 35, 401-410. 2016.
55- Renny Guritn, S., & Siringoringo, H. Perceived Usefulness, Ease of Use, and Attitude Towards Online Shopping Usefulness Towards Online Airlines Ticket Purchase. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 81, 212-216. 2013.
56- Agag, G., & El-Masry, A. A. Understanding Consumer Intention to Participate in Online Travel Community and Effects on Consumer Intention to Purchase Travel Online and WOM: An Integration of Innovation Diffusion Theory and TAM with Trust. Computers in Human Behavior, 60, 97-111. 2016.
57- Nam, K., Baker, J., Ahmad, N., & Goo, J. Dissatisfaction, Disconfirmation, and Distrust: An Empirical Examination of Value Co-Destruction through Negative Electronic Word of Mouth (EWOM). Information Systems Frontiers, 22, 113-130. 2018.
58- Filieri, R., Raguseo, E., & Vitari, C. When are Extreme Ratings More Helpful? Empirical Evidence on the Moderating Effects of Review Characteristics and Product Type. Computers in Human Behavior, 88, 134-142. 2018.
59- He, L. Recommendation, Customer Satisfaction, Online Shopping Experience, Trust, and Word of Mouth Affecting Consumer Online Shopping Decision in China. Master Thesis in Bankog University. 2019.
60- Ismagilova, E., Slade, E. L., Rana, N. P., & Dwivedi, Y. K. The Effect of Electronic Word of Mouth Communications on Intention to Buy: A Meta-Analysis. Information Systems Frontiers, 22, 1203-1226. 2019.
61- Tata, S. V., Prashar, S., & Gupta, S. An Examination of the Role of Review Valence and Review Source in Varying Consumption Contexts on Purchase Decision. Journal of Retailing and Consumer Services, 52. 2020.
62- Silva, J., Pinho, J. C., Soares, A., & Sá, E. Antecedents of Online Purchase Intention and Behavior: Uncovering Unobserved Heterogeneity. Journal of Business Economics and Management, 20(1), 131-148. 2019.
63- Lee, S., & Koubek, R. J. The Effects of Usability and Web Design Attributes on User Preference for E-commerce Website. Computers in Industry, 61(4), 329-341. 2010.
64- Park, C., & Kim, Y. Identifying key Factors Affecting Purchase Behavior in an Online Shopping Context. International Journal of Retail & Distribution Management, 31(1), 16-29. 2003.
65- Izogo, E. E., & Jayawardhena, C. Online Shopping Experience in an Emerging E-Retailing Market. Journal of Research in Interactive Marketing, 12(2), 193-214. 2018.
66- Mc Kinney, V., Yoon, K., & Zahedi, F. The Measurement of Web-Customer Satisfaction: an Expectation and Disconfirmation Approach. Information Systems Research, 13(3), 296-315. 2002.
67- Lin, H.F. An application of Fuzzy AHP for Evaluating Course Website Quality. Computers & Education, 54(4), 877-888. 2010.
68- Eastlick, M. A., & Lotz, S. Cognitive and Institutional Predictors of Initial Trust towards an Online Retailer. International Journal of Retail & Distribution Management, 39(4): 234-255. 2011.
69- Schaupp L. C., & Belanger F. A Conjoint Analysis of Online Consumer Satisfaction. Journal of Electron Commerce Research, 6(2), 95-111. 2005.
70- Chen, Y., Hsu, I., & Lin, C. Website Attributes that Increase Consumer Purchase Intention: A Conjoint Analysis. Journal of Business Research, 63(9-10), 1007-1014. 2010.
71- Xiao, L., Guo, F., Yu, F., & Liu, S. The Effects of Online Shopping Context Cues on Consumers’ Purchase Intention for Cross-Border E-Commerce Sustainability. Sustainability, 11(10), 2777-2811. 2019.
72- Lam, T., Cho, V., & Qu, H. A Study of Hotel Employee Behavioral Intentions towards Adoption of Information Technology. International Journal of Hospitality Management, 26(1), 49-65. 2007.
73- Ruiz Mafe, C., Sanz-Blas, S., & Aldas-Manzano, J. Drivers and Barriers to Online Airline Ticket Purchasing. Journal of Air Transport Management, 15(6), 294-298. 2009.
74- Jibril, A.B., Kwarteng, M.A., Pilik, M., Botha, E., & Osakwe, C.N. Towards Understanding the Initial Adoption of Online Retail Stores in a Low Internet Penetration Context: An Exploratory Work in Ghana. Sustainability, 12(3), 854-873. 2020.
75- Gold Smith, R., Flynn, L., & Clark, R. Materialism and Brand Engagement as Shopping Motivations. Journal of Retailing and Consumer Services, 18(4), 278-284. 2011.
76- Han, S., Gupta, S., & Lehmann, D. Consumer Price Sensitivity and Price Thresholds. Journal of Retailing, 77(4), 435-456. 2001.
77- Bandara, R., Fernando, M., & Akter, S. Explicating the Privacy Paradox: A Qualitative Inquiry of Online Shopping Consumers. Journal of Retailing and Consumer Services, 52, 1-9. 2020.
78- Lee, H. H., Kim, J., & Fiore, A. M. Affective and Cognitive Online Shopping Experience. Clothing & Textiles Research Journal, 28 (2), 140-154. 2010.
79- Kim, C., Tao, W., Shin, N., & Kim, K.S. An Empirical Study of Customer's Perceptions of Security and Trust in E-Payment System. Electronic Commerce Research and Applications, 9(1), 84-95. 2010.
80- Miyazaki, A. D., & Fernandez, A. Consumer Perceptions of Privacy and Security Risks for Online Shopping. The Journal of Consumer Affairs, 35(1), 27-44. 2001.
81- Abdolvand, F.Z., Mokhtar, N.F., & Set, K. Investigating The Factors of Trust and Risk on Career Woman in Luxury Brand Purchasing Intention Through Online in Malaysia. International Journal of Accounting, Pinance and Business, 4(19), 108-122. 2019.
82- Swani, K., Milne, G. R, Brown, B. P., Assaf, A. G., & Donthu, N. What Messages to Post? Evaluating the Popularity of Social Media Communications in Business versus Consumer Markets. Industrial Marketing Management, 62, 77-87. 2017.
83- Ahmad, S. N., & Laroche, M. Analyzing Electronic Word of Mouth: A Social Commerce Construct. International Journal of Information Management, 37(3), 202-213. 2017.
84- To, P. L., Liao, C., & Lin, T, H. Shopping Motivations on Internet: A Study Based on Utilitarian and Hedonic Value. Technovation, 27(12), 774-787. 2007.
85- Han, F., & Li, B. Exploring the Effect of an Enhanced E-commerce Institutional Mechanism on Online Shopping Intention in the Context of E-commerce Poverty Alleviation. Information Technology & People, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. 2020.
86- Raman, P. Understanding Female Consumers, Intention to Shop Online: The Role of Trust Convenience and Customer Service. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 31)4(, 1138-1160. 2019.
87- Dastjerdi, F. R., & Rostami, V. An integrated Model for Online Shopping, Using Selective Models. ACSIJ Advantages in Computer Science: An International Journal, 4(3), 77-83. 2015.
88- Clark, V., & Braun, V. Using Thematic Analysis in Psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. 2006.
89- Chen, M.K., Cheung, W., & Lai, V.S. Literature Derived Reference Models for the Adoption of Online Shopping. Information & Management, 42(4), 543-559. 2005.
90- Shih, H.P. An Empirical Study on Predicting User Acceptance of E-shopping on the Web. Information & Management, 41(3), 351-368. 2004.
91- Al-Debei, M.M., Akroush, M.N., & Ashouri, M.I. Consumer Attitudes towards Online Shopping: The Effects of Trust, Perceived Benefits, and Perceived Web Quality. Internet Research, 25(5), 707-733. 2015.