بررسی و تبیین عوامل کلیدی اثربخشی فناوری اطلاعات در سازمان با رویکرد ترکیبی فراتلفیق- آنتروپی شانون
الموضوعات :فرشید فرخی زاده 1 , عباسعلی رستگار 2
1 - استادیارمهندسی نت دفاعی، دانشکده علوم و مهندسی دفاعی دانشگاه امام حسین(ع)
2 - دانشیار دانشکده اقتصاد ،مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان
الکلمات المفتاحية: عوامل کلیدی, فناوری اطلاعات, سازمانهای دولتی, کووید 19, روش فراتلفیق, آنتروپی شانون.,
ملخص المقالة :
امروزه پذیرش فناوری اطلاعات جدید، یکی از موارد چالشی در سازمانها بهویژه سازمانهای دولتی میباشد که کمتر مورد توجه است. هدف از انجام این پژوهش، شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر پذیرش فناوری اطلاعات در سازمانهای دولتی در ایام همهگیری ویروس کرونا در جهت ارائه بهتر خدمات و محصولات بدون مراجعه حضوری به اربابرجوع/ مشتریان میباشد. اين تحقيق از نظر هدف کاربردي و از نظر روش گردآوري دادهها از نوع استفاده از اطلاعات و مدارک موجود بوده و مبتني بر رویکرد ترکیبی است. در این مقاله ضمن معرفی اجمالی مدلهای ارائه شده برای پذیرش فناوری اطلاعات و طبقهبندی آنها، عوامل مؤثر در پذیرش فناوری اطلاعات جدید در سازمانهای دولتی مورد مطالعه جهت ارائه خدمات و محصولات بهتر با رویکرد ترکیبی فراتلفیق و آنتروپی شانون بررسی و شناسایی شده است. در این مقاله جهت تعیین این عوامل پس از شناسایی و معرفی انواع مدلهای موجود؛ مفاهیم، ابعاد و شاخصهای تحقیق با استفاده از روش فراتلفیق استخراج و با استفاده از روش آنتروپی شانون رتبهبندی شدهاند که نتایج پژوهش حاکی از این است که همکاری و هماهنگی در رتبه اول، عوامل محیطی پذیرش فناوری در رتبه دوم، عوامل سازمانی در رتبه سوم، عوامل مدیریتی در رتبه چهارم و عوامل سرمایه انسانی در رتبه پنجم قرار میگیرند.
1- اوتارخانی، علی. تأثیر فناوري اطلاعات و سیستم اطلاعاتی بر ارتباطات سـازمانی. مجله پیام مدیریت، 1 (1)، صص. 122-113، 1380.
2- حاجی حسینی، حجتالله؛ جلیلوند، محمدرضا؛ الیاسی، مهدی و کمالی، بیتا. ارائه مدلی برای بررسی تأثیر فناوری اطلاعات بر کیفیت عملکرد سازمانهای تولیدی: پیمایشی درباره شرکتهای خودروسازی سایپا و ایرانخودرو. فصلنامه مدیریت فناوری اطلاعات، 4 (13)، صص. 44-25، 1391.
3- سلیمانی، نادر و محمدی، مجید. بررسی رابطه فرهنگ سازمانی با استقرار مدیریت کیفیت فراگیر در مدارس استان سمنان. پژوهشنامه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد، 5 (21)، صص. 134- 113، 1391.
4- جمالی، غلامرضا و هاشمی، مهدی. سنجش روابط بین عوامل مؤثر بر ریسک پروژههای فناوری اطلاعات در بانک ملت استان بوشهر با استفاده از تکنیک دیمتل فازی. فصلنامه مدیریت فناوری اطلاعات، 3 (9)، صص. 40- 21، 1390.
5- انصاری، منوچهر و صالحی صدقیانی، جمشید. مدیریت کیفیت جامع و فناوری اطلاعات، روابط و کارکردها. فصلنامه مدیریت صنعتی دانشگاه علامه طباطبایی، 5 (5)، صص. 90- 71، 1383.
6- عسکري، آزيتا؛ پورابراهيمي، سارا؛ جوينده، نرجس. تأثير فناوري اطلاعات بر فرهنگ سازماني. دو ماهنامه سراسري رسانههاي نوين و آموزش، سال اول، شماره چهارم، صص. 11- 5، 1393.
7- روشندل اربطاني، طاهر؛ غفوري، عطا و ابراهيمپور، حبیب. كاناليزهكردن مديريت ارتبـاط بـا مشـتري در چارچوب دولت الكترونيكي. مديريت فناوري اطلاعات، 3(7)، صص. 76 -55، 1390.
8- کماليان، امينرضا؛ سالارزهي، حبيباله؛ اوليايي، خداداد. نقش فناوري اطلاعات در توانمندسازي کارکنان سازمان آموزش فني حرفهاي. مجله دانشگاهي يادگيري الكترونيكي (مديا)، شماره 13، صص. 48-39، 1392.
9- صفری، سعید؛ شیرزاد، صفیه و خلیلی، حسن. ساختار مدیریت کیفیت با پشتیبانی فناوری اطلاعات (پژوهشی پیرامون سازمان بیمه مرکزی ایران). فصلنامه مدیریت فناوری اطلاعات، 4 (12)، صص. 134-113، 1391.
10- حميدي، محسن؛ سرتيپي ياراحمدي، رزيتا. کاربرد فناوري اطلاعات در توانمندسازي شغلي کارکنان کتابخانه منطقه 5 دانشگاه آزاد اسلامی. فصلنامه دانششناسي (علوم کتابداري و اطلاعرسانی و فناوري اطلاعات). سال دوم، شماره 5، صص 71-59، 1388.
11- طلوعی اشلقی، عباس؛ رادفر، رضا؛ شجاع، نقی و فرخیزاده، فرشید. شناسایی و رتبهبندی عوامل ارزیابی آمادگی الکترونیکی بنگاههای تولیدی کوچک و متوسط. نشریه علمی رشد فناوری، (55) 14، صص 29-22، 1397.
12- آذر، عادل. بسط و توسعه روش آنتروپی شانون برای پردازش دادهها در تولید محتوی، فصلنامه علمی- پژوهشی علوم انسانی دانشگاه الزهرا (س). سال یازدهم، شمارههای 37و38، صفحات 18-1، بهار و تابستان 1380.
13- Oladejo, M. O. & Adereti, A. S. Impact of Information Technology on the Performance of Micro Finance Institutions in Ogun State, Nigeria. International Journal of Economic Development Research and Investment, 1(1), pp. 122-105, 2010.
14- Shaukat, M. & Zafarullah, M. Impact of Information Technology on Organizational Performance: An Analysis of Quantitative Performance Indicators of Pakistan’s Banking and Manufacturing Companies. European Journal of Economics, Finance and Administrative Sciences, 16, pp. 49-36, 2009.
15- Chen D. N. & Liang T. P. Knowledge Evolution Strategies and Organizational Performance: A strategic fit Analysis. Electronic Commerce Research and Applications, 10(2), pp. 75-84, 2011.
16- US Congress, Office of Technology Assessment, Computer – Based National Information System: Technology and Public Policy Issues, Washington DC: US Government Printing Officer, 2013.
17- Fotienou, G. E-Government Adoption in the EU: Ineoretical and Methodological Challenges in the Study of the Digital Divide. International Journal of Managing Public Sector ICT, Vol. 3, No.1, 2011.
18- Curran, J.M. & Meuter, M.L. Selfservice Technology Adoption: Comparing Three Technologies. [Electronic version]. The Journal of Services Marketing, 19(2), pp. 103-114, 2005.
19- Movahedi, MM., Motamedi, M., Ktal, A. Survey The Role of Information Technology on the Performance of Mobile Communication Co., Tehran Province. Journal of Management. 8(21), pp. 12-8, 2011.
20- Rajers, E.M. & Shoemaker, F.F. Communication of Innovations: A Cross-Cultural Approach. New York: Free Press, 1971.
21- Divis, F.D. Percived Usefulness, Perceived Ease of Use, and User Acceptance of Information Technology. MIS Quartely 13(3), pp. 340-989, 1989.
22- Thong, J.Y.L. Resource Constraints and Information Systems Implementation in Singaporean Small Businesses. Omega, 29(2), pp. 156-143, 2001.
23- Warkentin, M.; Gefen, D.; Pavlou, P.A. & Rose, G.M. Encouraging Citizen Adoption of E-Government by Building Trust. Electronic Markets, 12(3), pp. 162-157, 2002.
24- Boving, K.B. & Bodker, K. Where is the Innovation?" In Networked Information Technologies; Diffusion and Adoption, Copenhagen spring Bostan, Vol. 138, pp. 39-25, 2004.
25- Carter, L. & Belanger, F. The Utilization of E-Government Service: Citizen Trust, Innovation and Acceptance Factor, Information Systems Journal. Vol. 15, No. 1, pp. 25-5, 2005.
26- Alapetite, A.; Anderson, H.B. & Hertzum, M. Acceptance of Speech Recognition By Physicians: A Survey of Expectations, Experience, And Social Influence. International Journal of Human- Computer Studies, Vol. 67. No. 1, pp. 49-36, 2006.
27- Long, O.; Boateng, R.; LONG, F. & Olatubeosun, K. Information& Communication Technology Adoption Ameng Adults in South Western Nigeria: An Assessment of Usage-Phobia Factors. Journal of Information Technology Impact 10(1), pp. 86-65, 2010.
28- Laia, Y.L. & Linb, F.J. The Effects of Knowledge Management and Technology Innovation on New Product Development Performance, An Empirical Study of Taiwanese Machine Tools Industry. Social and Behavioral Sciences, 40, pp. 164-157, 2012.
29- Previtali, P. & Bof, F. E-government adoption in small Italian municipalities, Business Research Department. International Journal of Public Sector Management, 22(4), pp. 348-338, 2009.
30- Akesson, M.; Skalen, P. & Edvardsson, B. E-government and Service Orientation: Gaps Between Theory, and Practice. International Journal of Public Sector Management, 21(1), pp. 92-74, 2008.
31- Lewin, K. Group decision and social change. Henry Holt and Company, New York, 1952.
32- Nour, M., & Fadlalla, A. A context-based integrative framework for E-government initiatives. Government Information Quarterly, 25, pp. 461-448, 2008.
33- Gonzalez, R.; Gasco, J. & Loipis, J. E-government Success: Some Principles from a Spanish Case Study. Industrial Management & Data Systems, 107(6), pp. 861-845, 2007.
34- Gopalakrishnan, S. & Damanpour, F. A Review of Innovation Research in Economics. Sociology & Technology Management. Omega, 25(1), PP. 28-15, 1997.
35- Ertürk, A. & Vurgun, L. Retention of IT professionals: Examining the influence of empowerment, social exchange, and trust. Journal of Business Research, Volume 68, Issue 1, pp. 34-46, 2015.
36- Trong, L. & Tran, Th. Managing the effectiveness of e-commerce platforms in a pandemic, Journal of Retailing and Consumer Services, Vol. 58, pp. 1-9, 2021.
37- Vaio, A.D., Palladino, R., Pezzi, A., Kalisz, D.E. The role of digital innovation in knowledge management systems: A systematic literature review, Journal of Business Research, Vol. 123, pp.220-231, 2021.
38- Sharma, H. & Aggarwal, A.G. Finding Determinants of E-Commerce Success: a PLS-SEM Approach, Journal of Advances in Management Research, 2019.
39- Aboelmaged, M.G. & Gebba, T.R. Mobile Banking Adoption: An Examination of Technology Acceptance Model and Theory of Planned Behavior. International Journal of Business Research and Development, Vol. 2, No. 1, pp. 35-50, 2013.
40- Al-Haderi, S.M.S. The Effect of Self-Efficacy in the Acceptance of Information Technology in the Public Sector. International Journal of Business and Social Science. 4(9), pp. 198-188, 2013.
41- Chanasus, S.; Praneet Polgrang, P.; Suvachittanont, W.; Jirapongsuwa, P. & Boonchai-Apisit, P. The Acceptance Model for Adoption of Information and Communication Technology in Thai public Organization. International Journal of Computer Science Issues, Vol. 9, Issue 4, No. 2, 2012.
42- Thompson, Th. Assesing the Determinants of Information Technology Adoption in Jamaica's Public Sector Using the Technology Acceptance Model, Doctor of Philosophy, 2010.
43- Keramati, A. Assessing the Effects of Information Technology on Firm Performance Using Canonical Correlation Analysis: A survey in Iran car part suppliers sector. Proceedings of World Academy of Science, Engineering and Technology, 21(35), pp. 18-11, 2007.
44- Noblit, G.W, Hare, R.D., “Meta-Ethnography: Synthesizing qualitative studies”. Newbury park, CA: Stage, 1998.
45- Frissen, P. The Virtual State: Postmodernisation, Information and Public Administration, In The Governance of Cyberspace, Edited: Brain D, Loader, Lendon Routledge, 1997.