تناسب استراتژیک بین استراتژیهای نوآوری و عملکرد کسبوکارهای دانشبنیان
الموضوعات :فرشاد قادری 1 , فریبرز رحیم نیا 2
1 - دانشگاه فردوسی مشهد
2 - دانشگاه فردوسی مشهد
الکلمات المفتاحية: تناسب راهبردی راهبرد نوآوری محصول راهبرد نوآوری فرایند آشفتگی بازار پویایی محیط عملکرد شرکتهای دانشبنیان,
ملخص المقالة :
توجه به جایگاه و نقش شرکتهای دانشبنیان در پیشبرد اهداف اقتصادی و اجتماعی کشور بسیار مهم جلوه میکند. این در حالی است تولیدات بدیع و نوآورانه تأثیر بسزایی در عملکرد این کسبوکارها ایجاد میکند، اگر با توجه به اقتضای محیط و نیاز بازار ارائه شوند وگرنه نوآوری انجامگرفته با تلاش و هزینه زیادی که برای یک سازمان دانشبنیان در پی داشته است، مورد قبول بازار قرار نگرفته و حذف خواهد شد. از طرفی با مطرحشدن موضوع پویایی محیط و آشفتگی در بازارهای کنونی، لزوم توجه به این کسبوکارها بیشازپیش پررنگتر میشود. شرکتهای دانشبنیان بر پایه نوآوری در کسبوکارها بنا شدهاند. این در حالی است که وجود آشفتگی در بازارها و پویایی محیط، توجه به ابعاد راهبردهای نوآوری را در شرایط مختلف محیطی مهم جلوه میدهد و کسبوکار دانشبنیانی که نوآوری را همسو با شرایط محیط مدنظر نداشته باشد در نوآوری شکست خواهد خورد و عملکرد خوبی نخواهد داشت. هدف این پژوهش بررسی تناسب راهبردی بین راهبردهای نوآوری و عملکرد کسبوکار با نقش تعدیلگر آشفتگی بازار و پویایی محیط میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل 115 شرکت دانشبنیان در استان آذربایجانشرقی میباشد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد و فرضیهها با نرمافزار AMOS مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج حاکی از آن بود که راهبرد نوآوری محصول و فرایند با عملکرد کسبوکار شرکتهای دانشبنیان رابطه مثبت و معنیداری دارند. این در حالی است که نتایج آزمون تعدیلگری چنین نشان داد که نوآوری فرایند در پویایی محیط بالا و نوآوری محصول در آشفتگی بازار بالا تناسب راهبردی قابل قبول با محیط دارند و بهتر عمل میکنند.
1- Zhou, J., Li, J., Jiao, H., Qiu, H., & Liu, Z. "The more funding the better? The moderating role of knowledge stock on the effects of different government-funded research projects on firm innovation in Chinese cultural and creative industries". Technovation, 92, 102059. 2020.
2- Miles, S. J., & Van Clieaf, M. "Strategic fit: Key to growing enterprise value through organizational capital: Business Horizons, 60(1), 55-65. 2017.
3- Aragón-Correa, J. A., García-Morales, V. J., & Cordón-Pozo, E. "Leadership and organizational learning's role on innovation and performance": Lessons from Spain. Industrial marketing management, 36(3), 349-359. 2007.
4- Chen, Z., Wanke, P., & Tsionas, M. G. "Assessing the strategic fit of potential M&As in Chinese banking: A novel Bayesian stochastic frontier approach". Economic Modelling, 73, 254-263. 2018.
5- Dai, R., & Zhang, J. "Green process innovation and differentiated pricing strategies with environmental concerns of South-North markets". Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, 98, 132-150. 2017.
6- White III, G.O., Fainshmidt, S. and Rajwani, T. "Antecedents and outcomes of political tie intensity: Institutional and strategic fit perspectives". Journal of International Management, 24(1), pp.1-15.2018.
7- Shakeri, R., & Radfar, R. "Antecedents of strategic alliances performance in biopharmaceutical industry: A comprehensive model". Technological Forecasting and Social Change, 122, 289-302. 2017.
8- Zahra, S., George, G. "Absorptive capacity: a review, reconceptualization, and extension". Academy of Management Review 27 (2), 185–203. 2002.
9- Naeiji, M., Alem Najafi, S., Nourani, S. "The Impact of Strategic Orientation on SMEs Growth, the Mediator Role of Brand Performance and Market Performance". Journal of Strategic Management Studies, 9(33), 45-74. 2018.
10- Prajogo, Daniel I. "The strategic fit between innovation strategies and business environment in delivering business performance." International Journal of Production Economics 171 (): 241-249. 2016.
11- Damanpour, F., & Schneider, M. "Phases of the adoption of innovation in organizations: effects of environment, organization and top managers". British journal of Management, 17(3), 215-236. 2006.
12- Damanpour, F., & Wischnevsky, J. D. "Research on innovation in organizations: Distinguishing innovation-generating from innovation-adopting organizations". Journal of engineering and technology management, 23(4), 269-291.2006.
13- Aarikka-Stenroos, L., Jaakkola, E., Harrison, D., & Mäkitalo-Keinonen, T. "How to manage innovation processes in extensive networks: A longitudinal study". Industrial Marketing Management, 67, 88-105. 2017.
14- de Oliveira, J. A. S., Basso, L. F. C., Kimura, H., & Sobreiro, V. A. "Innovation and financial performance of companies doing business in Brazil". International Journal of Innovation Studies, 2(4), 153-164. 2018.
15- Schumpeter, J. A. "The theory of economic development: An inquiry into profits, capital, credit, interest, and the business cycle (Vol. 55)": Transaction publishers. 1934.
16- Feranita, F., Kotlar, J., & De Massis, A. "Collaborative innovation in family firms: Past research, current debates and agenda for future research". Journal of Family Business Strategy, 8(3), 137-156. 2017.
17- Goedhuys, M., & Veugelers, R. "Innovation strategies, process and product innovations and growth: Firm-level evidence from Brazil". Structural change and economic dynamics, 23(4), 516-529. 2012.
18- Grant, R. M. "Contemporary strategy analysis: Text and cases edition". John Wiley & Sons. 2016.
19- Kakatkar, C., Bilgram, V., & Füller, J. "Innovation analytics: Leveraging artificial intelligence in the innovation process". Business Horizons. 2017.
20- Klingenberg, B., Timberlake, R., Geurts, T. G., & Brown, R. J. "The relationship of operational innovation and financial performance—A critical perspective". International journal of production economics, 142(2), 317-323. 2013.
21- Allen S, R. Helms M.M. "Linking strategic practices and organizational performance to porter’s generic strategies", Business process Management Journal, vol. 12, No. 4, pp. 433-454. 2006.
22- Tidd, J. "Innovation management in context: environment, organization and performance". International Journal of Management Reviews, 3(3), 169-183. 2001.
23- Reimann, M., Xiong, Y., & Zhou, Y. "Managing a closed-loop supply chain with process innovation for remanufacturing". European Journal of Operational Research, 276(2), 510-518. 2019.
24- Linder, C., & Sperber, S. "Towards a deeper understanding of the emergence of process innovations: Which role do inter-organisational learning and internal knowledge exploitation play"?. Journal of Engineering and Technology Management, 53, 33-48. 2016.
25- Tsai, K. H., & Yang, S. Y. "Firm innovativeness and business performance: The joint moderating effects of market turbulence and competition". Industrial Marketing Management, 42(8), 1279-1294. 2013.
26- Zahra, S.A., Sapienza, H.J., Davidsson, P. "Entrepreneurship and dynamic capabilities: a review, model and research agenda". Journal of Management Studies43 (4), 917–955. 2006.
27- Porter, M. E. "Competitive strategy: Techniques for analyzing industries and competitors". Simon and Schuster. 2008.
28- Adams, R., Bessant, J., & Phelps, R." Innovation management measurement: A review". International Journal of Management Reviews, 8(1), 21-47. 2006.
29- Kraus, S., Rigtering, J. C., Hughes, M., & Hosman, V. "Entrepreneurial orientation and the business performance of SMEs: a quantitative study from the Netherlands". Review of Managerial Science, 6(2), 161-182. 2012.
30- Ballot, G., Fakhfakh, F., Galia, F., & Salter, A. "The fateful triangle: Complementarities in performance between product, process and organizational innovation in France and the UK". Research Policy, 44(1), 217-232. 2015.
31- Oeij, P. R., van der Torre, W., Vaas, F., & Dhondt, S. "Understanding social innovation as an innovation process: Applying the innovation journey model". Journal of Business Research, 101, 243-254. 2019.
32- Olson, E. M., Slater, S. F., & Hult, G. T. M. "The performance implications of fit among business strategy, marketing organization structure, and strategic behavior". Journal of marketing, 69(3), 49-65. 2005.
33- Tidd, J. "A review of innovation models". Imperial College London, 16. 2006
34- Maine, E., Lubik, S., & Garnsey, E. "Process-based vs. product-based innovation: Value creation by nanotech ventures". Technovation, 32(3), 179-192. 2012.
35- Tidd, J. Gaining momentum: "Managing the diffusion of innovations" (Vol. 15). World Scientific. 2010.