واکاوی تصویر مقصد بر نیت سفر گردشگران: تأملی بر نقش تعدیلگری رسانههای اجتماعی در صنعت هتلداری
الموضوعات :سید حسام الدین هدایت زاده 1 , هوشمند باقری قره بلاغ 2
1 - دانشگاه ارومیه
2 - دانشگاه سمنان
الکلمات المفتاحية: تصویر مقصد نیت سفر گردشگران رسانههای اجتماعی بازاریابی صنعت هتلداری,
ملخص المقالة :
رسانهی اجتماعی بهعنوان یکی از کانالهای بازاریابی که به سرعت در حال گسترش است و در حال حاضر بیش از دو سوم از کاربران اینترنت را به خود اختصاص میدهد. از سویی دیگر، صنعت هتلداری یکی از ارکان اصلی فعالیت گردشگری بهشمار میرود؛ بهطوریکه بسیاری از کشورها با سرمایهگذاریهای هنگفت در بخش هتلسازی، بهدنبال جذب گردشگران بیشتر هستند. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر تصویر مقصد بر نیت سفر گردشگران با توجه نقش تعدیلگری رسانههای اجتماعی در صنعت هتلداری است. جامعه آماری این پژوهش شامل كليه گردشگران مراجعهکننده به هتلهای 5 ستاره تبریز میباشد. با توجه به نامحدود بودن جامعه آماري حداقل حجم نمونه در سطح اطمينان 95 درصد و دقت برآورد پنج درصد با استفاده از فرمول كوكران 384 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد بوده که روایی آن توسط خبرگان تأیید شده و پایایی آن نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برآورد شد. تحقیق حاضر براساس هدف یک تحقیق کاربردی و همچنین براساس چگونگی بهدستآوردن دادههای مورد نیاز، از نوع تحقیقات توصیفی و همبستگی میباشد. برای تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی (پیرسون و آزمون رگرسیون) استفاده گردید. نتایج حاصل از آزمون فرضیهها نشان میدهد که؛ تصویر مقصد تأثیر مثبت و معناداری بر نیت سفر گردشگر دارد و همچنین تصویر مقصد بر نیت سفر گردشگران با نقش تعدیلگری رسانههای اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت.
1- Tasci, A. D., & Gartner, W. C. Destination image and its functional relationships. Journal of travel research, 45(4), 413-425, 2007.
2- Karyopouli, S., & Koutra, C. Cyprus as a winter destination: An exploratory study. Tourism analysis, 17(4), 495-508, 2012.
3- Chen, C. and Tsai, D.C. How destination image and evaluative factors affect behavioral intentions, Tourism Management, 28(4): 1115-1122, 2012.
4- Alrawadieh, Z., Alrawadieh, Z., & Kozak, M. Exploring the impact of tourist harassment on destination image, tourist expenditure, and destination loyalty. Tourism Management, 73, 13-20, 2019.
5- Williams, P., & Soutar, G. N. Value, satisfaction and behavioral intentions in an adventure tourism context. Annals of Tourism Research, 36(3), 413-438, 2009.
6- Chaulagain, S., Wiitala, J., & Fu, X. The impact of country image and destination image on US tourists’ travel intention. Journal of Destination Marketing & Management, 12, 1-11, 2019.
7- Li, F., Wen, J., & Ying, T. The influence of crisis on tourists’ perceived destination image and revisit intention: An exploratory study of Chinese tourists to North Korea. Journal of Destination Marketing & Management, 9, 104-111, 2018.
8- Zhang, J., Wu, B., Morrison, A. M., Tseng, C., & Chen, Y. C. How country image affects tourists’ destination evaluations: A moderated mediation approach. Journal of Hospitality & Tourism Research, 42(6), 904-930, 2018.
9- Han, H., Hsu, L. T. J., Lee, J. S., & Sheu, C. Are lodging customers ready to go green? An examination of attitudes, demographics, and eco-friendly intentions. International Journal of Hospitality Management, 30(2), 345-355, 2011.
10- Yang, F. X. Social media friending in building coworker guanxi: A study in the hotel industry. International Journal of Hospitality Management, 2018.
11- Hahm, J., Tasci, A. D., & Terry, D. B. Investigating the interplay among the Olympic Games image, destination image, and country image for four previous hosts. Journal of Travel & Tourism Marketing, 35(6), 755-771, 2018.
12- Kim, E. E. K., Mattila, A. S., & Baloglu, S. Effects of gender and expertise on consumers’ motivation to read online hotel reviews. Cornell Hospitality Quarterly, 52(4), 399-406, 2011.
13- Souiden, N., Ladhari, R., & Chiadmi, N. E. Destination personality and destination image. Journal of Hospitality and Tourism Management, 32, 54-70, 2017.
14- Buhmann, A., & Ingenhoff, D. Advancing the country image construct from a public relations perspective: from model to measurement. Journal of Communication Management, 19(1), 62-80, 2015.
15- Goodall, B. How tourists choose their holidays: An analytical framework. Marketing in the tourism industry: The promotion of destination regions, 1, 1-17, 1988.
16- Prayag, G., & Ryan, C. The relationship between the ‘push’and ‘pull’factors of a tourist destination: The role of nationality–an analytical qualitative research approach. Current Issues in Tourism, 14(2), 121-143, 2011.
17- Chew, E. Y. T., & Jahari, S. A. Destination image as a mediator between perceived risks and revisit intention: A case of post-disaster Japan. Tourism Management, 40, 382-393, 2014.
18- Mossberg, L., & Kleppe, I. A. Country and destination image–different or similar image concepts?. The Service Industries Journal, 25(4), 493-503, 2005.
19- Chao, W. Z. Marketing tools as factors in destination image formation. San Jose State University, 2005.
20- Cavusgil, S. T., & Zou, S. Marketing strategy-performance relationship: an investigation of the empirical link in export market ventures. Journal of marketing, 58(1), 1-21, 1994.
21- Sánchez, M., Campo, S., & Alvarez, M. D. The effect of animosity on the intention to visit tourist destinations. Journal of destination marketing & management, 7, 182-189, 2018.
22- Fakeye, P. C., & Crompton, J. L. Image differences between prospective, first-time, and repeat visitors to the Lower Rio Grande Valley. Journal of travel research, 30(2), 10-16, 1991.
23- Middleton, V., & Clarke, J. Marketing in travel and tourism. Jordan Hill, 2001.
24- Parameswaran, R., & Pisharodi, R. M. Facets of country of origin image: An empirical assessment. Journal of advertising, 23(1), 43-56, 1994.
25- Rajesh, R. Impact of tourist perceptions, destination image and tourist satisfaction on destination loyalty: a conceptual model. PASOS. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 11(3), 2013.
26- Morakabati, Y. Deterrents to tourism development in Iran. International Journal of Tourism Research, 13(2), 103-123, 2011.
27- Amaro, S., Duarte, P., & Henriques, C. Travelers’ use of social media: A clustering approach. Annals of Tourism Research, 59, 1-15, 2016.
28- Minazzi, R. Social media marketing in tourism and hospitality. Heidelberg: Springer, 2015.
29- Kemp, S. Digital in 2016. We are social, 27, 2016.
30- Damijan, J., Omerzel, D. G., Kavčič, S., Rudež, H. N., Lebe, S. S., & Vodeb, K. Sustainable Tourism, Economic Development and Quality Life. University of Rijeka, Faculty of Tourism and Hospitality Management, 2015.
31- Fotis, J. N., Buhalis, D., & Rossides, N. Social media use and impact during the holiday travel planning process (pp. 13-24). Springer-Verlag, 2012.
32- Torres, R. Today's traveler online: 5 consumer trends to guide your marketing strategy. Eye for Travel, Travel Distribution Summit, 14, 2010.
33- Sparks, B. A., Perkins, H. E., & Buckley, R. Online travel reviews as persuasive communication: The effects of content type, source, and certification logos on consumer behavior. Tourism Management, 39, 1-9, 2013.
34- Kim, E. E. K., Mattila, A. S., & Baloglu, S. Effects of gender and expertise on consumers’ motivation to read online hotel reviews. Cornell Hospitality Quarterly, 52(4), 399-406, 2011.
35- Dina, R., Sabou, G. C., & Dobrea, M. The value of mooc based learning as perceived by higher education students. eLearning & Software for Education, 3, 2016.