بررسی تاثیر آموزش های دانشگاهی بر توسعه ی مهارت های کارآفرینی زنان
الموضوعات :
1 - استادیار، گروه اقتصاد، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران، 09144037137 وmdizaji@yahoo.com وdizaji@iaut.ac.ir
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت، گروه مدیریت، واحد تبریز ،دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران،mar.me6866@gmail.com
الکلمات المفتاحية: آموزشهای دانشگاهی آموزش کارآفرینی مهارتهای کارآفرینی مهارتهای شخصی زنان دانشگاهی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزشهای دانشگاهی بر توسعهی مهارتهای کارآفرینی زنان میباشد. این پژوهش براساس ماهیت و روش گردآوری دادهها، یک پژوهش توصیفی- پیمایشی و از لحاظ هدف کاربردی میباشد. جامعهی آماری پژوهش دانشجویان زن مقطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز بوده است. روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش به غیر از مطالعات کتابخانهای، پرسشنامهی محقق ساخته در طیف 5 گزینهای لیکرت بود که روایی و پایایی آن تأیید شده است. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 878/0 بدست آمده و دادهها با استفاده از نرمافزارهای spss و Lizrel مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که آموزشهای دانشگاهی بر توسعهی مهارتهای کارآفرینی (مهارتهای شخصی، مهارتهای مدیریتی و مهارتهای فنی) زنان تأثیر دارند. همچنین براساس نتایج به دست آمده از بار عاملی و تحلیل عاملی تأییدی از میان متغیرهای مربوط به مهارتهای شخصی کارآفرینی، بیشترین بار عاملی مربوط به مهارتهای پافشاری، مقاومت و پشتکار و کمترین بار عاملی مربوط به مهارت نوآوری بوده است. از طرفی دیگر در بین متغیرهای مربوط به مهارتهای مدیریتی کارآفرینی، بیشترین بار عاملی مربوط به ایجاد و حفظ روابط انسانی و کمترین بار عاملی مربوط به مهارت مذاکره و از بین متغیرهای مربوط به مهارتهای فنی کارآفرینی بیشترین بار عاملی مربوط به مهارت نظارت و ارزیابی محیط و کمترین بار عاملی مربوط به مهارت مربیگری بوده است. لذا توصیه میشود دانشگاهها طراحی دورههاي آموزشی کارآفرینی را در سرفصل و محتوای دروس گنجانده و با بکارگیری اساتید متخصص و برگزاری کارگاهها به توسعهی مهارتهای کارآفرینی بویژه تقویت مؤلفههایی که دارای بیشترین بار عاملی میباشند، بپردازند.
1- كوثری، مریم؛ نوروززاده، رضا؛ تببين ویژگیهای عناصر چهارگانه برنامه درسی مقطع كارشناسی با تأكيد بر پرورش مهارتهای کارآفرینی، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی آموزشی، شماره ۴، جلد ۱۵، 1388، صص ۱۸- ۱.
2- سالار زار، ملیتو؛ مقدمهای بر کارآفرینی، ترجمهی سیامک نطاق، تهران، سازمان بهرهوری ملی ایران، ۱۳۷۶.
3- مقيمی، سيد محمد؛ كارآفرینی و عوامل مؤثر بر آن تهران، فرهنگ مدیریت، سال دوم، شماره 5، ۱۳۸۳، صص 177-107.
4- ابراهیمی، ناصر، بررسي عوامل مؤثر بر كارآفريني در ايران در كوتاهمدت و بلندمدت، پایاننامه، دانشگاه پيامنور استان تهران، مركز تهران غرب، 1395.
5- رمضانپور نرگسی، قاسم؛ رمضانپور نرگسی، سمیه؛ غفاری، علی؛ عوامل کلیدی مؤثر بر توسعة کارآفرینی فناورانه در شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارکهای علم و فناوری در ایران، توسعه کارآفرینی، دوره 8، شماره 4، ص 766-749، 1394.
6- فیروزپور، زهرا؛ شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر در توسعه کارآفرینی شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارک علم و فناوری، پایاننامه، دانشگاه سیستان و بلوچستان، 1392.
7- اميني، محمد؛ تمناييفر، محمدرضا؛ غلامي علوي، صديقه؛ ارزيابي قابليتهاي كارآفريني دختران دانشجو، فصلنامه علمی پژوهشی زن و جامعه، سال 3، شماره 4، زمستان، ص 138-115، 1391.
8- اسمعیل تبار، مهدی؛ مهارت و كارآفرينی، قابل دسترسی در. http://alghalam.pershianblog.ir، 1389.
9- پوررضا، محمد سعید؛ درآمدی بر اصول و مبانی کارآفرینی، تهران، فرانما، ۱۳۹۳.
10- هيستريچ، رابرتدی؛ پيترز، مايكلپی؛ كارآفرينی. ترجمه سيدعليرضا فيضبخش و حميدرضا تقیياری؛ انتشارات علمی دانشگاه صنعتی شريف، 1383.
11- احمدپور داريانی، محمود. كارآفرينی (تعاريف، نظريات، الگوها). انتشارات شركت پرديس، 1379، ص 75.
12- صمد آقايی، جليل؛ از كارآفرينی تا جانآفرينی. مجله تدبير. شماره 87، آبان، 1377.
13- هيگينز، جيفرام؛ كارآفرينی: 101 تكنيک حل خلاق مسأله، ترجمه محمود احمدپورداريانی، انتشارات اميركبير، 1381.
14- استونر. جيفر؛ زی. اف، فريمن؛ آر، ادوارد. گيلبرت؛ دانيل، آر؛ مديريت، ترجمه علی پارسيان و سيدمحمد اعرابی، انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی، 1379.
15- احمدپورداريانی، محمود؛ عزيزی، محمد؛ كارآفرينی، انتشارت محراب قلم، 1383.
16- حسينیخواه، عليرضـا؛ سـليمی، جمـال؛ رسـتگار، احمـد؛ آيـا مـیتـوان كـارآفرينی را آمـوزش داد؟ مجموعــه مقــالات اولــين همــايش ملــي مــديريت کارآفرینی تهران، ۱۳۸۵.
17- پورآتشی، مهتاب؛ كارآفريني، راهكاري در جهت اشتغال دانشآموختگان آموزشهاي علمي ـ كاربردي كشاورزي، مجموعه مقالات همايش توسعه كارآفريني در آموزشهاي علمي کاربردی کشاورزی، انتشارات مؤسسه آموزش عالي علمي كاربردي جهاد كشاورزي، زمستان 1387، صص 185-177.
18- تاجآبادی، رضا؛ مشایخی، کریم؛ شعبانی، سمیه؛ اهمیت و کاربرد آموزشهای علمی-کاربردی در کارآفرینی و اشتغال، مجموعه مقالات همايش توسعه كارآفريني در آموزشهاي علمي کاربردی کشاورزی، انتشارات مؤسسه آموزش عالي علمي كاربردي جهاد كشاورزي، زمستان 1387، ص 658.
19- فیض، داود؛ صفایی، میلاد؛ ارزیابی و مقایسه ویژگیهای شخصی کارآفرینانه دانشجویان دانشکدههای مختلف دانشگاه سمنان، دوره ۲، ش ۲، پیاپی ۶، پاییز ۱۳۸۸، صص ۱۵۸-۱۳۷.
20- اکبری، کرامتاالله؛ نقش نظام آموزشی ـ پژوهشی در توسعهی کارآفرینی، مجموعه مقالات کارآفرینی و فناوریهای اطلاعات پیشرفته، ۱۳۸۰.
21- احمدپور، امیر؛ قاسمی، حیدر؛ علیخانی دادوکلایی، مهدی؛ عاملهای مؤثر بر توسعهی مهارتهای کارآفرینی دانشجویان آموزشکده کشاورزی، فصلنامه پژوهش مدیریت کشاورزی، شمارهی 32، بهار 1394، صص ۴۰-۲۶.
22- صالحی، کیوان؛ مرادی پردنجانی، حجتاله؛ نقش آموزشهای دانشگاهی در توسعه قابلیتها و فعالیتهای کارآفرینی دانشجویان، پژوهشهای مدیریت راهبردی، سال بیست و یکم، شماره 57، بهار و تابستان 1394، صص ۸۱-۵۷.
23- مالکپور، کامران؛ دلاور، علی؛ نقش آموزشهای دانشگاهی بر ایجاد روحیهی کارآفرینی و راهکارهای ارتقاء آن، پژوهشهای تربیتی شماره 31 - پاییز و زمستان 1394، صص ۵۸-۳۲.
24- خسروی، علیاکبر؛ کشتکاری، ژینوس؛ میرزابیگی، محمدعلی؛ بررسی میزان هماهنگی برنامه درسی اجرا شده دوره کارشناسیارشد رشته علوم تربیتی با مهارتهای کارآفرینی، دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی سال 5، شماره 9، بهار و تابستان 1393، صص 123-107.
25- صالحی عمران، ابراهیم؛ یغموری، سعید؛ مهارتهای اشتغالزای بـازار کـار بـا توجـه بـه اقتصاد جهانی در برنامههای درسی آموزش عالی. مطالعات برنامه درسی، ش 16، ۱۳۸۹، صص 188-165.
26- صالحی عمران، ابراهیم؛ و رستمی، فرخنده؛ بررسی تأثیر آموزشهای دانشگاهی در پرورش ویژگیهای کارآفرینی دانشجویان. فصلنامه مدیریت و برنامهریزی در نظامهای آموزشی، دوره 1، شماره 2، بهار و تابستان ۱۳۸۸.
27- بهزادیاننژاد، قربان؛ ضرورت توجه به کارآفرینی و فناوریهای پیشرفته، مجموعه مقالات کارآفرینی و فناوری پیشرفته، ۱۳۸۰.
28- بخشانی، صفیه؛ تأثیر محیط آموزشی (دانشگاه) بر ارتقاء مهارتهای کارآفرینی دانشآموختگان، ﯾﺎﺯﺩﻫﻤﯿﻦ ﻫﻤﺎﯾﺶ ﻣﻠﯽ ﺣﺴﺎﺑﺪﺍﺭﯼ ﺍﯾﺮﺍﻥ، 1392.
29- Rasmussen, E., & Srheim, R., Action – based Entrepreneurship Education. Technovation, (26), 2006, pp. 185- 194.
30- Olagunju, Y., Entrepreneurship small scale business enterprises development in Nigeria, Ibadan Press Llc, 2004.
31- Adeyemo, S., Understanding and acquisition of entrepreneurial skills: A pedagogical re-orientation for classroom teacher in science education, Journal of Turkish Science Education, 6 (3), 2009, 57- 65.
32- Morrison, J. L., Environmental Scanning, www.horizon-unc-edu/courses/papers/enviroscan/default.asp. 52k-28, 2000.
33- Clark, B., R., The Entrepreneurial university: Demand and response teryiary education and management, 387, 1998.
34- Klofsten, M., Management Entrepreneurship: Way a Head, London, 1997.
35- Niyonkuru, R., Entrepreneurship education at tertiary institutions in RMANDA: A situation analysis, department of management, faculty of economic and management science, university of the western cape, May 2005.
36- Lepisto, j., & Ronkko, M.L., Teacher students as future entrepreneurship educators and learning facilitators, Education + Training, 55(7), 2013, pp. 641 – 653.
37- Henesmark, H. , Introduction to Special Issue on Science Policy Dimensions of the Triple Helix of University industry government Relations, Science and Public Policy, Vol.24, No.1, 2003.
38- Steffensen, M., E. M. Rogers & Speakman, K., Spin-offs from research centers at a research university, Journal of Business Venturing 15, 2001, p. 93-111.
39- Tessema, G. D. Impact of entrepreneurship education on entrepreneurial intentions of business and engineering students in Ethiopia, African Journal of Economic and Management Studies. 3(2), p.258 – 27, 2012.
40- Küttim, M., Kallaste, M., Venesaar, U., Kiis, A., Entrepreneurship Education at University Level and Students’ Entrepreneurial Intentions, Procedia - Social and Behavioral Sciences 110, pp. 658 – 668, 2014.
41- Khan, E. A., Nabi, N. U., Entrepreneurial Education at University Level and Entrepreneurship Development, Education and Training, January, pp. 1-25, 2017.
42- Byun, C. G., Sung, C. S., ID J. Y. P., and Choi, D. S., A Study on the Effectiveness of Entrepreneurship Education Programs in Higher Education Institutions: A Case Study of Korean Graduate Programs, Journal of open innovation; Technology, Market and Complexity, 4, 26, pp.1-14, 2018.