الزامات توسعه شبکههای اجتماعی فراگیر بومی در آینده
الموضوعات :سحر کوثری 1 , علی شریفی 2 , علیرضا یاری 3
1 - مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور
2 - پژوهشگاه اطلاعات و فناوری اطلاعات
3 - مرکز تحقیقات مخابرات ایران
الکلمات المفتاحية: توسعه فراگیر شبکههای اجتماعی سوادآوری اقتصادی فناوری کسب و کار سیاستهای پیشنهادی,
ملخص المقالة :
شناسایی الزامات و عوامل موفقیت مرتبط با توسعه شبکههای اجتماعی بومی میتواند به فراگیرشدن این شبکهها در داخل کشور و افزایش توان رقابتی آنها با بازیگران مسلط در این حوزه کمک نماید. جامعه آماری پژوهش حاضر را متخصصین و خبرگان مطلع تشکیل دادند که با استفاده از نمونهگیری هدفمند 11 نفر بهعنوان نمونه انتخاب گردید. روش پژوهش حاضر کیفی و برای تحلیل دادهها از تکنیک تحلیل موضوعی (تم) استفاده شد و روایی یافتههای پژوهش با استفاده از روشهای بازبینی توسط اعضا، بررسی همکار، مشارکتیبودن پژوهش تضمین گردید. همچنین به منظور سنجش پایایی کدگذاریهای انجامشده، از روشهای پایایی بازآزمون و توافق درون موضوعی استفاده شد. بر پایه نتایج پژوهش، الزامات در توسعه شبکههای اجتماعی فراگیر بومی را میتوان به الزامات ایجادی، الزامات حمایتی، الزامات تحلیلی، و الزامات راهبردی دستهبندی نمود. همچنین نتایج نشان میدهد که ازدیدگاه تقاضا (کاربران) موفقیت شبکههای اجتماعی در گرو عوامل وابسته به مفیدبودن و حس تعلق هستند و از دیدگاه عرضه (کسب و کار) توجه به عوامل رشد و پایداری کسب و کار باعث موفقیت شبکههای اجتماعی بومی میشود. با مطالعه عوامل موفقیت شبکههای اجتماعی از منظر کسب و کار و کاربران، چالشهای فراگیر شبکههای اجتماعی بومی استخراج گردیده و برای هر یک از چالشها، سیاستها و راهبردهای پیشنهادی معرفی شدهاند. توجه به نيازهاي جوانان، استفاده از تحليل شبكههاي اجتماعي برخط موجود، شفافسازی قوانين و مقررات مرتبط، ارائه مشوقها و حمايتهای زیرساختی، ملاحظه معیارها و هنجارهای فرهنگی و اجتماعی، نوآوری در مدلهای کسب و کار و ایجاد دسترسی آزاد به دادهها و اطلاعات عمومی از جمله راهبردهای پیشنهادی به منظور توسعه شبکههای اجتماعی فراگیر بومی میباشد.
1- آزادنیا، محمدرضا، رعیتآبادی، مریم، بررسي شبکههاي اجتماعي موجود و تحليل آنها، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، پژوهشکده فناوری اطلاعات، 1390.
2- نبیمیبدی، مرتضی، علیدوستی، سیروس، نظری، مریم، مفهومسازی عوامل موفقیت شبکههای اجتماعی بر خط از دیدگاه کاربری و سیاستگذاری: مطالعه تحلیلی، فصلنامه راهبرد اجتماعی فرهنگی، سال 6، شماره 22 ،1396.
3- مجموعهای از مطالعات میدانی داخل کشور، 93-96.
4- رحمانزاده، سیدعلی، کارکردهای شبکههای اجتماعی مجازی در عصر جهانیشدن، مطالعات راهبردی جهانیشدن، 1(1) (1389).
5- خانیکی، هادی، اتابک، محمد؛ عزیزی، فرید، تحلیل وضعیت شبکههای اجتماعی مجازی در ایران با رویکرد حوزه عمومی هابرماس، 18(37)، 1396.
6- امیرپور، مهناز؛ گریوانی، مریم، تأثیر شبکههای اجتماعی بر سبک زندگی جوانان، فصلنامه دانش انتظامی خراسان شمالی، 1 (3)، 1393.
7- Arpi, M., & Shademanpour, J. A Case Study of Motivators Behind The Use of Social Networking Sites. Lund University. 2010.
8- Alam, T., Ali, M. The Challenge of Usability Evaluation of Online Social Networks with a Focus on Facebook, School of Computing Blekinge Institute of Technology, Box 520. SE – 372 25 Ronneby, Sweden. 2007.
9- Banbersta, M. The success factors of the Social Network Sites “Twitter.” Utrecht University of Applied Sciences & Cross media lab. 2010.
10- Bibby, P. A. "Dispositional Factors in the Use of Social Networking Sites: Findings and Implications for Social Computing", In C.C. Yang et al. (Ed.), ISI 2008 Workshops : 392–400. Springer-Verlag Berlin Heidelberg. 2008.
11- Bolton, R. N., Parasuraman, A., Hoefnagels, A., Migchels, N., Kabadayi, S., Gruber, T., Solnet, D. Understanding Generation Y and their use of social media: areview andresearch agenda", Journal of ServiceManagement,24(3): 245–267. 2013.
12- Boyd, D. M. "Why youth (heart) Social network sites: therole of networked publics in teenage social life", In D. Buckingham(Ed.), Youth, Identity, and DigitalMedia: 119–142. Cambridge, MA: TheMIT Press.2008.
13- Brandtzæg, P. B. & Heim, J. "Why People Use Social Networking Sites", In A. A. Ozok & P. Zaphiris(Eds.), Online communities and social computing: 143–152. Springer-Verlag Berlin Heidelberg. 2009.
14- Calisir, F., Atahan, L. & Saracoglu, M. "Factors Affecting Social Network Sites Usage on Smartphones of Students in Turkey", In Proceedings of the World Congress onEngineering and Computer Science(Vol. II). San Francisco, USA.2013.
15- Chang, Y. P., & D. H.Zhu . "Understanding social networking sites adoption in China: A comparison of pre-adoption and post-adoption", Computers in Human Behavior, 27 (5): 1840–1848.2011.
16- Cheung, C. M. K., P.Y. Chiu &M. K. O. Lee. "Online social networks: Why do students use facebook?", Computers in Human Behavior, 27(4): 1337–1343. 2011.
17- Dwyer, C., S. R. Hiltz & G.Widmeyer. "Understanding Development and Usage of Social Networking Sites: The Social Software PerformanceModel", In Proceedings of the 41st Annual HawaiiInternational Conference on System Sciences, 2008.
18- Han, B . AnInvestigation of FactorsInfluencing the User’s Social Network Site ContinuanceIntention. UNIVERSITY OF NORTH TEXAS. 2012.
19- Hanna, K., Hildebrand, T., Günther, O. and Kovrigin, A. Why Participate In An Online Social Network An Empirical Analysis.European School of Management and Technology. 2006.
20- Hargittai, E. "Whose Space? Differences Among Users and Non-Users of Social Network Sites", Journal of Computer-Mediated Communication, 13 (1): 276–297. 2008.
21- Isaías, P., P. Miranda & S. Pífano. "Critical Success Factors for Web 2.0 – A Reference Framework", In A. Ozok & P. Zaphiris(Eds.), Online Communities and Social Computing, Vol. 5621: 354–363. Springer Berlin / Heidelberg. 2009.
22- Jin, X.-L., C. M. K. Cheung, M. K.O. Lee & H.-P. Chen. "How to keep members using theinformation in a computer-supported social network", Computers in Human Behavior, 25 (5): 1172–1181. 2009.
23- Kwon, O., & Y. Wen(2010). "An Empirical Study of the Factors Affecting Social Network Service Use", Computers in Human Behavior, 26 (2): 254–263. 2010.
24- Lee, S. M., T. Kim, Y. Noh & B. Lee. "Successfactors of platform leadership in web 2.0 service business", Service Business, 4(2): 89–103. 2010.
25- Seol, S., H. Lee, J. Yu & H. Zo. "Determinants Of The Successful Usage Of A Firm’s SNS Page", In PACIS 2012 Proceedings. 2012.
26- Sombutpibool, P. "The Adoption of Social Networks in Thailand", Journal of Information Technology Impact, 11(1): 1–34. 2011.
27- Sun, Y., L. Liu, X. Peng, Y. Dong & S. J. Barnes. "Understanding Chinese users’ continuance intention toward online social networks: an integrative theoretical model", ElectronicMarkets, 24(1): 57–66. 2013.
28- Thelwall, M. "Social Network Sites: Users and Uses", InM. V Zelkowitz (Ed.), Social Networking andThe Web (1st ed., Vol. 76: 19–73). Elsevier. 2009.
29- Wilson, R. E., S. D. Gosling & L. T. Graham. "A Review of Facebook Research in the Social Sciences", Perspectives on Psychological Science, 7(3): 203–220. 2012.
30- Wu, Y., Y. Tao, C. Li, S. Wang & C. Chiu. "User-switching behavior in social network sites: A model perspective with drill-down analyses", Computers in Human Behavior, 33: 92–103. 2014.
31- Zahari, Z &E. Pardede. "Analysis of Success Factors in Social Networking Website Development", InM. Safar & K. Mahdi(Eds.), Social Networking and Community BehaviorModeling: Qualitative and Quantitative Measures: 103–121. IGI Global. 2012.
32- Lin, X., Featherman, M., & Sarker, S. (2017). Understanding factors affecting users’ social networking site continuance: A gender difference perspective. Information & Management, 54(3), 383-395.
33- Noguti, V., Singh, S., & Waller, D. S, Gender differences in motivations to use social networking sites. In Social Media Marketing: Breakthroughs in Research and Practice (pp. 680-695). IGI Global. 2018.
34- Obar, J. A., & Oeldorf- Hirsch, A. (2018). The biggest lie on the internet: Ignoring the privacy policies and terms of service policies of social networking services. Information, Communication & Society, 1-20.