بررسی سیستماتیک پیشینه پژوهشی تأمین مالی جمعی
الموضوعات :علی حاجی غلام سریزدی 1 , علی رجب زاده قطری 2 , علینقی مشایخی 3 , علیرضا حسن زاده 4
1 - دانشگاه تربیت مدرس
2 - دانشگاه تربیت مدرس
3 - دانشگاه صنعتی شریف
4 - دانشگاه تربیت مدرس
الکلمات المفتاحية: تأمین مالی جمعی مرور نظاممند ادبیات وب 2 شبکههای اجتماعی کسب و کارهای نوپا,
ملخص المقالة :
در سالهای اخیر تأمین مالی جمعی بهعنوان روشی مبتنی بر وب 2 و شبکههای اجتماعی در تأمین مالی برای کسب و کارهای نوپا دارای رشد چشمگیری از جنبههای گوناگونی مانند تعداد پلتفرمهای ارائهدهنده، تعداد کمپینها و نرخ موفقیت آنها، حجم سرمایه تأمین شده و تعداد مدلهای ارائه شده میباشد که این رشد سبب شده است تا محققان مختلف به بررسی این پدیده از ابعاد مختلف بپردازند. لذا این مقاله بدنبال بررسی جامع ادبیات مرتبط با این روش میباشد. در این پژوهش با مرور نظاممند 60 مقاله منتشر شده تا سال 2017 درخصوص مقوله تأمین مالی جمعی، به جمعبندی پژوهشهای صورت یافته در این زمینه پرداخته شده و الگوی گرایش پژوهشها از طریق شناسایی کانونهای مورد توجه محققین تعیین گردیده است. همچنین خلاءهای پژوهشهای موجود و پیشنهادات برای پژوهشهای آینده در زمینه تأمین مالی جمعی شناسایی و تبیین شده است. نتایج بررسی نشان داد که تعداد مطالعات انجامشده پیرامون این رویکرد جدید خیلی زیاد نمیباشد ولی در حال افزایش بوده و بیشتر پژوهشها تاکنون به بررسی یک بُعد از تأمین مالی جمعی آن هم بصورت تجربی و اکتشافی بدون وجود چارچوب تئوریک و همچنین مطالعه موردی بوده است و نیاز میباشد تا محققان این روش را با رویکردی جامع و با استفاده از بررسی نظر بازیگران مختلف آن مطالعه کرده و عوامل مؤثر بر موفقیت این روش را استخراج نمایند.
1- چارهخواه، چیا، محمدرضا فرطوسی، محسن ملایری، 1393. سرمایهگذاری در کسب و کارهای نوپا (استارت آپها)؛ با نگاهی به وضعیت کشور و منطقه. مركز توسعه فناوري اطلاعات و رسانههاي ديجيتال، تهیه و تنظیم: مؤسسه فرهنگی هنری تقارب و تبادل فرهنگی؛ اسفند 1393.
2- حاجی غلام سریزدی، علی، رجبزاده قطری، علی، مشایخی، علینقی، حسنزاده، علیرضا، 1397. ارائه مدل بومشناسی کسب و کار تأمین مالی جمعی در ایران. دوفصلنامه علمی پژوهشی کاوشهای مدیریت بازرگانی یزد، سال دهم، شماره 19، بهار و تابستان 1397، صفحه 307-342.
3- Belleflamme, P., et al. 2014. "Crowdfunding: Tapping the right crowd." Journal of Business Venturing, 29(5): 585-609.
4- Macht, S. A., Weatherston, J., 2014, The Benefits of Online Crowdfunding for Fund-Seeking Business Ventures, Strategic Change, 23: 1–14 (2014), Published online in Wiley Online Library.
5- Carus, F. 2013. Finance for the future. Renewable Energy Focus, 14(2): 38-41.
6- Allison T. H., et al. 2014, Crowdfunding in a Prosocial Microlending Environment: Examining the Role of Intrinsic Versus Extrinsic Cues, Entrepreneurship Theory and Practice, 39(1), 53–73.
7- Corazzini, Luca, Cotton, Christopher, Valbonesi, Paola, 2015, Donor coordination in project funding: Evidence from a threshold public goods experiment, Journal of Public Economics, 128 (2015) 16–29.
8- Mollick, E. 2014. The dynamics of crowdfunding: An exploratory study. Journal of Business Venturing 29(1): 1-16.
9- Belleflamme, Paul, Omrani, Nessrine, Peitz, Martin, 2015, The economics of crowdfunding platforms, Information Economics and Policy, 33 (2015) 11–28.
10- Massolution, 2013, Crowdsourcing and Crowdfunding a Global Industry Perspective, Digital Malaysia: National Crowdsourcing Conference, 10 June, Kuala Lumpur, Malaysia.
11- Cosh, A., Cumming, D., Hughes, A., 2009. Outside entrepreneurial capital. Econ. J., 119, 1494–1533.
12- Siva, N. 2014, Crowdfunding for medical research picks up pace. The Lancet, 384(9948): 1085-1086.
13- Stemler, A. R. 2013. The JOBS Act and crowdfunding: Harnessing the power—and money—of the masses. Business Horizons, 56(3): 271-275.
14- Lambert T, Schwienbacher A. 2010. An empirical analysis of crowdfunding. Available at: http://www.crosnerlegal.com/ images/47770544_An_Empirical_Analysis_of_Crowdfunding.pdf.
15- Schwienbacher, A., Larralde, B., 2010. Crowdfunding of small entrepreneurial ventures. SSRN Electronic Journal.
16- Kleemann, F., Voß, G.G., Rieder, K., 2008. Underpaid innovators: the commercial utilization of consumer work through crowdsourcing. Sci. Technol. Innov. Stud. 4, 5–26.
17- Valančienė, L. and S. Jegelevičiūtė. 2014. Crowdfunding for Creating Value: Stakeholder Approach. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 156(0): 599-604.
18- Agarwal, N., et al. 2014. Social cyber systems—Challenges, opportunities, and beyond. Journal of Systems and Software 94(0): 1-3.
19- Deufemia, V., et al. 2014. A volunteered geographic information system for collecting and rating petroglyph data. Journal of Visual Languages & Computing, 25(6): 963-972.
20- Ibrahim, N. and Verliyantina. 2012. The Model of Crowdfunding to Support Small and Micro Businesses in Indonesia Through a Web-based Platform. Procedia Economics and Finance, 4(0): 390-397.
21- Poetz, M., Schreier, M., 2012. The value of crowdsourcing: can users really compete with professionals in generating new product ideas?, Journal of Product Innovation Management, 29.
22- Bayus, B., 2013. Crowdsourcing new product ideas over time: an analysis of the Dell IdeaStorm community. Manag. Sci. 59, 226–244.
23- Howe, J., 2008. Crowdsourcing. Why the power of the crowd is driving future of business. Three Rivers Press, New York.
24- Zheng, H., et al. 2014. The role of multidimensional social capital in crowdfunding: A comparative study in China and US. Information & Management, 51(4): 488-496.
25- Agrawal, A., Catalini, C., Goldfarb, A., 2013a. Some simple economics of crowdfunding. NBER Working Paper, No. 19133.
26- Agrawal, A., Catalini, C., Goldfarb, A., 2013b. The geography of crowdfunding. NBER Working Paper, No. 16820.
27- Ahlers, Gerrit K.C., Cumming, Douglas, Günther, Christina, Schweizer, Denis, 2015, Signaling in Equity Crowdfunding, Entrepreneurship Theory and Practice, DOI: 10.1111/etap.12157.
28- Kuppuswamy, V., Bayus, B., 2014. Crowdfunding creative ideas: the dynamics of project backers in Kickstarter. Working Paper, SSRN Electronic Journal.
29- Sasaki, Shusaku, (2018), Majority size and conformity behavior in charitable giving: Field evidence from a donation-based crowdfunding platform in Japan, Journal of Economic Psychology, https://doi.org/10.1016/j.joep.2018.10.011.
30- Xavier Walthoff-Borm, Armin Schwienbacher, TomVanacker, (2018), Equity crowdfunding: First resort or last resort?, Journal of Business Venturing, Volume 33, Issue 4, July 2018, Pages 513-533.
31- Petitjean, Mikael, (2018), What explains the success of reward-based crowdfunding campaigns as they unfold? Evidence from the French crowdfunding platform KissKissBankBank, Finance Research Letters, Volume 26, September 2018, Pages 9-14.
32- Ryan, Gwen, 2010, Guidance notes on planning a systematic review, James Hardiman Library.
33- Khan, K. S., Kunz, R., Kleijnen, J., & Antes, G., 2003, Five steps to conducting a systematic review, Journal of the Royal Society of Medicine, 96(3), 118–121.
34- Zurynski, Yvonne, 2014, Writing a Systematic Literature Review: Resources for Students and Trainees, APSU.
35- Massolution, 2016, Crowdsourcing and Crowdfunding a Global Industry Perspective, Digital Malaysia: National Crowdsourcing Conference, 10 June, Kuala Lumpur, Malaysia.
36- http://www.internetworldstats.com/stats.htm.
37- Mark Geigera, Seth C.Oranburg, (2018), Female entrepreneurs and equity crowdfunding in the US: Receiving less when asking for more, Journal of Business Venturing Insights, Volume 10, November 2018, e00099.