شناسایی و رتبهبندی عوامل ارزیابی آمادگی الکترونیکی بنگاههای تولیدی کوچک و متوسط
الموضوعات :عباس طلوعی اشلقی 1 , فرشید فرخی زاده 2 , رضا رادفر 3 , نقی شجاع 4
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
2 - مدیر گروه علمی مهندسی نت دفاعی، دانشکده علوم و مهندسی دفاعی
3 - دانشگاه علوم تحقیقات
4 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
الکلمات المفتاحية: ارزیابی آمادگی الکترونیکی ارزیابی آمادگی تجارت الکترونیکی بنگاههای تولیدی کوچک و متوسط روش فراتلفیق آنتروپی شانون,
ملخص المقالة :
طی دهه گذشته نقش بنیادی و کلیدی فناوری اطلاعات و ارتباطات در تسهیل فرایند گذار و تغییر سازمانها به اثبات رسیده است و با توجه به توان از بین بردن فاصله زمانی و مکانی کارآیی سازمانها را افزایش داده است. آمادگی الکترونیکی بستر ورود به عصر نوین و فعالیت در دنیای شبکهای و همچنین رقابت در بازار است. از اینرو طراحی الگوهای ارزیابی آمادگی الکترونیکی متناسب با شرایط داخلی و محیطی سازمانها و جوامع با هدف سنجش سطح آمادگی الکترونیکی آنها ضروری است و بدون ارزیابی آمادگی الکترونیکی سازمان، فعالیت در دنیای شبکهای غیرممکن و یا موانع آن بسیار زیاد خواهد بود. در عصر اطلاعات، ارزیابی آمادگی الکترونیکی بهمنظور برنامهریزی برای توسعه قابلیتهای لازم از جنبههای مختلف فنی و سازمانی بهطور روزافزونی اهمیت پیدا میکند. در این مقاله ضمن معرفی اجمالی مدلهای ارائه شده برای ارزیابی آمادگی الکترونیکی و طبقهبندی آنها، عوامل مؤثر در ارزیابی آمادگی الکترونیکی بنگاههای تولیدی کوچک و متوسط جهت ورود به بازار تجارت الکترونیک با رویکرد ترکیبی فراتلفیق و آنتروپی شانون بررسی و شناسایی شده است. در این مقاله جهت تعیین این عوامل پس از شناسایی و معرفی انواع مدلهای موجود؛ مفاهیم، ابعاد و شاخصهای تحقیق با استفاده از روش فراتلفیق استخراج و با استفاده از روش آنتروپی شانون رتبهبندی شدهاند که نتایج پژوهش حاکی از این است که عوامل سازمانی آمادگی الکترونیکی در رتبه اول، عوامل محیطی آمادگی الکترونیکی در رتبه دوم و عوامل سرمایه انسانی آمادگی الکترونیکی در رتبه سوم قرار میگیرند.
1- ادراکي، محمدرضا. بانک توسعه بنگاههاي کوچک و متوسط ايران، رشد فناوري. سال سوم، شماره 12، صفحات 33-26، پاییز 1386.
2- صلواتي سرچشمه، مداح، يزدانيراد. چارچوب سياستگذاري و برنامهریزی براي حمايت از ايجاد و توسعه بنگاههاي کوچک و متوسط، رشد فناوري. سال سوم، شماره 12، صفحات 49-39، پاییز 1386.
3- قاسمي، علمي مقدم. افزايش رقابتپذيري بنگاههاي کوچک و متوسط و تأمین مالي آنها با تأکید بر توسعه رويکرد خوشهاي، مجله اقتصادی- ماهنامه بررسي مسائل و سياستهاي اقتصادي. سال نهم، شمارههاي 94 و 93، صفحات 90-71، مرداد و شهریور 1388.
4- درّی نوکورانی، کسایی، فرخیزاده. بررسی و تحلیل تأثیر مدیریت دانش و نوآوری فرایند بر توسعه محصول جدید (مورد مطالعاتی- شرکتهای کوچک و متوسط شهرک صنعتی شمسآباد تهران)، مدیریت اطلاعات و دانششناسی، سال دوم، شماره 3، صفحات 22-11، زمستان 1394.
5- آذر، عادل. بسط و توسعه روش آنتروپی شانون برای پردازش دادهها در تولید محتوی، فصلنامه علمی- پژوهشی علوم انسانی دانشگاه الزهرا (س). سال یازدهم، شمارههای 37و38، صفحات 18-1، بهار و تابستان 1380.
6- سجادی امیری، ثریای، سجادی امیری. امکانسنجی راهاندازی تجارت الکترونیک در بنگاههای صادراتی استان مازندران با تکنیک AHP فازی، پژوهشگر مدیریت. سال نهم، شماره 26، صفحات 56-43، تابستان 1391.
7- نعیمی، پزشکیراد، چیذری، حسینی. چالشهای توسعه تجارت الکترونیک در بخش کشاورزی از دیدگاه کارشناسان ستادی وزارت جهاد کشاورزی، پژوهشهای ترویج و آموزش کشاورزی. سال چهارم، شماره 4، پیاپی 16، صفحات 41-29، زمستان 1390.
8- یمانی، نیکو، نجیمی، آرش، سلیمانی، بهاره. نیاز سنجی توسعه آموزش مجازی: ارزیابی میزان آمادگی در دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله آموزش در علوم پزشکی. جلد ۱۷ ـ ویژهنامه بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی صفحات ۷۰-۷۶، بهار 1396.
9- Barratt, Mark, Karsten, Rosdahl, “Exploring Business-To-Business Market sites”. European Journal of Purchasing & Supply Management, Vol 8, PP. 111-122, 2002.
10- Hartmans, J. Sifonis, J., “Net ready: Strategies for success in the E-economy”. McGraw hill, 2000.
11- Zoltan Alper, F., “Matchmaking Framewerk for B2B E- Marketplaces”. Informatica Economica, Vol. 14, No. 4, pp 164-170, 2010.
12- Kendall Jon, “Receptivity of Singapore's SMEs to electronic commerce adoption”. Journal of strategic Information System, 10, pp.223-242, 2001.
13- Bui, T. X. et al., “E-Commerce Readiness in East Asian APEC Economies – A Precursor to Determine HRD Requirements and Capacity Building”. Asian APEC Economies.
14- Vasant Desai, “Problems and Prospects of Small-Scale Industrial in India”. Himalaya Publishing House, No.12, pp. 225-237, 2003.
15- Ghobadian, A., D.Gallear, “TQM and Organisation size”. International Journal of Operations & Production Management, 17(2): 121-163, 1997.
16- Elizabeth Dorothy Eshun, “Internet and e-commerce adoption among SME Non-traditional exports”. Lulea university of technology, 2009.
17- Beck, C., “Mothering multiples: A meta synthesis of the qualitative research.MCN”. The American journal of maternal/Child Nursing,28. (2) pp93-99, 2002.
18- Alaaraj H. & Wati Ibrahim F. “An Overview and Classification of E-Readiness Assessment Models”. International Journal of Scientific and Research Publications, Volume 4, Issue 12, pp 1-5, 2014.
19- Barros, j and Sandelowski, M., “Handbook for Synthesizing Qualitative Research”. Springer publishing company Inc, 2007.
20- Ling, C.y., “Model of Factor Influences on Electronic Commerce Adoption Diffusion in Small & Medium Sized Enterprises”. Curtin University of technology, working paper, 2001.
21- Noblit, G.W, Hare, R.D., “Meta-Ethnography: Synthesizing qualitative studies”. Newbury park, CA: Stage, 1998.
22- Nazaj, D., Gorica, K., & Kordha, E., “The impact of e-readiness in the development of knowledge society; a case study of Albania”, Review of Applied Socio-Economic Research, vol. 8, issue 2, pp 116-123, 2014.
23- Rizk, N., “E-Readiness Assessment of Small and Medium Enterprises in Egypt: A Micro Study”. Topics in Middle Eastern and African Economies, Vol. 6, September 2004.
24- Valentina Đurek & Nina Begičević Ređep, “Review on e-readiness assessment tools”. Central European Conference on Information and Intelligent Systems, pp 161-168, 2016.