تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد بانکهای خصوصی با میانجیگری کیفیت خدمات (مورد مطالعه: بانکهای خصوصی شهر کرمانشاه)
الموضوعات : Knowledge Managementسحر سرخوندی 1 , راحله زینی وند 2 , سید حامد فیض جوادیان 3
1 - باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی،واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
3 - استاد یارگروه آمار، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
الکلمات المفتاحية: مدیریت دانش کیفیت خدمات عملکرد بانکهای خصوصی,
ملخص المقالة :
شناسایی نیازها و خواستههای کارکنان و مشتریان همواره در برگیرنده مجموعهایی از زوایای پنهان بوده که متناسب با فرهنگ و شرایط هر کشور پیچیدگیهای خاصی را در خود پرورش داده است، در این میان مدیریت دانش ابزار سودمندی برای سازمانهاست تا سرمایه خود را توسعه دهند و عملکرد مطلوب را بیشینه کنند. هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد بانکهای خصوصی با میانجیگری کیفیت خدمات در بانکهای خصوصی شهر کرمانشاه میباشد. روش تحقیق از نوع روش پیمایشی با استفاده از پرسشنامه بوده و جزء تحقیقات کاربردی محسوب میگردد. جامعه آماری این پژوهش بانکهای خصوصی (پارسیان، پاسارگاد، کارآفرین، سامان و بانک آینده) شهر کرمانشاه بوده، حجم نمونه در این پژوهش برابر با 100 نفر و روش نمونهگیری در این پژوهش تمام شماری میباشد. تجزیهوتحلیل دادهها براساس ماهیت دادهها و شیوهی بیان فرضیات در قالب آمارههای پراکندگی مرکزی و مدلهای رگرسیونی با متغیر پنهان با نرمافزارهای SPSS و AMOS صورت گرفته است. یافتهها نشان میدهد که؛ مدیریت دانش بر عملکرد و کیفیت خدمات بانکهای خصوصی مؤثر بوده، کیفیت خدمات نیز بر عملکرد بانکهای خصوصی تأثیر مثبت و معناداری داشته و با توجه به بحث میانجیگری متغیر کیفیت خدمات، مدیریت دانش هم بهطور مستقیم بر عملکرد بانکهای خصوصی و هم بهواسطه متغیر کیفیت خدمات میتواند بر عملکرد بانکهای خصوصی تأثیر بگذارد.
