ارائه چارچوب مفهومی از توسعه مشترک محصول در سازمانهای دانشبنیان بر مبنای نوآوری باز و پویایی محیطی
الموضوعات :ندا جعفری پستکی 1 , مصطفی ابراهیم پور ازبری 2 , محسن اکبری 3
1 - دانشگاه گیلان
2 - ادبیات و علوم انسانی
3 - دانشگاه تهران
الکلمات المفتاحية: توسعه مشترک محصول نوآوری باز پویایی محیطی سازمانهای دانشبنیان,
ملخص المقالة :
امروزه سازمانهای دانشبنیان بهعنوان یک ابزار توسعه اقتصادی شناخته میشوند و ازآنجاییکه در بازار فعلی شرکتها با محیطهای عملیاتی آشفتهای روبرو هستند، این امر شرکتها را وا میدارد که به توسعه محصول جدید اندیشه کنند. یک راه ممکن برای کسب دانش جدید در فعالیتهای تحقیق و توسعه، روابط باز و برقراری مشارکت است. مشارکت به دستیابی به منابع خارجی مکمل، کاهش هزینه و ریسک نوآوری، پذیرش محیطهای پویا و ایجاد درآمد بالا کمک میکند. یکی از عواملی که میتواند در توسعه مشترک برای بهدستآوردن ایده و دانش مکمل مؤثر باشد، نوآوری باز در سازمان است که با ایجاد قابلیتهای کشف فناوری خارجی و بهرهبرداری از فناوری خارجی موجب توسعه هرچه بهتر محصولات و زمینهساز نوآوری در محصولات میگردد. نوآوری باز و توسعه مشترک محصول دو مفهوم قابل توجه در ادبیات مدیریت و سازمانهای دانشبنیان هستند و پویایی محیطی میتواند نقش مهمی در رابطه بین این دو ایفا کند. بنابراین شرکتهای دانشمحور که با تکیه بر دانش، نوآوری و تجاریسازی آن شکل میگیرند، با توجه به مفاهیم نوآوری باز و نقش تعدیلگری پویایی محیطی، میتوانند به توسعه مشرک محصول بپردازند. لذا در این مقاله، براساس مطالعات پیشین و با تمرکز بر شرکتهای دانشبنیان، به تحلیل رابطه نوآوری باز بر توسعه مشترک محصول با نقش تعدیلگری پویایی محیطی پرداخته شده است.
1- صفایی، ناصر؛ طالقانینیا، فرشته و کیامنش، احمد. شناسایی و رتبهبندی عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش در شرکتهای دانشبنیان (مطالعه موردی: پارک علم و فناوری دانشگاه تهران)، رشد فناوری، سال سیزدهم، شماره 50، صص 28-21، 1396.
2- شیلینگ، ملیسا ا. مدیریت استراتژیک نوآوری تکنولوژیک، ترجمه: سید محمد اعرابی و محمد تقیزاده مطلق، دفتر پژوهشهای فرهنگی، تهران، 1393.
3- میرفخرالدینی، سید حیدر؛ دسترنج، میثم و کریمی تکلو، سلیم. طراحی مدل مفهومی برای توسعه نوآوری باز در پارکهای علم و فناوری با استفاده از تحلیل عاملی، پژوهشهای مدیریت عمومی، سال هشتم، شماره بیست و هفتم، صص 98-71، 1394.
4- دهقانیپوده، حسین؛ اخوان، پیمان و حسینی سرخوش، سیدمهدی. افزایش موفقیت محصول جدید مبتنی بر رویکرد نوآوری باز (مطالعه موردی در یک سازمان پژوهشی)، مدیریت نوآوری، سال دوم، شماره 2، صص 68-45، 1392.
5- دلاوری، مهدی؛ صبحیه، محمدحسین؛ آراستی، محمدرضا؛ طبائیان، سیدکمال و حسنقلیپور، طهمورث. شناسایی قابلیتهای مدیریت طرحهای توسعه محصول جدید در فضای نوآوری باز مطالعه موردی: صنعت فضایی، بهبود مدیریت، سال نهم، شماره 2، صص 29-5، 1394.
6- ابراهیمپور، مصطفی؛ مرادی، محمود و ممبینی، یعقوب. تأثیر دوسوتوانی بر عملکرد صنایع تولیدی: بررسی نقش پویایی محیطی، علوم مدیریت ایران، سال نهم، شماره 36، 1394.
7- M. Meigounpoory, S. M. Sajadi, and E. Mirzaei, “Supplier and customer involvement in NPD performance of Iranian dairy HTBFs”, Asian Journal of Research in Business Economics and Management, vol. 4, no. 12, pp. 210-222, 2014.
8- S. Fliess, and U. Becker, “Supplier integration—Controlling of co-development processes”, Industrial Marketing Management, vol. 35, no. 1, pp. 28-44, 2006.
9- K. Şimşek, and N. Yıldırım, “Constraints to Open Innovation in Science and Technology Parks”, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 235, pp. 719-728, 2016.
10- M. Oinonen, and A. M. Jalkala, “Divergent goals in supplier-customer codevelopment process: an integrated framework”, Journal of Business & Industrial Marketing, vol. 30, no. 3/4, pp. 290-301, 2015.
11- H. W. Chesbrough, Open innovation: The new imperative for creating and profiting from technology. Harvard Business Press, 2003.
12- H. Chesbrough, Open innovation: a new paradigm for understanding industrial innovation. Open innovation: Researching a new paradigm, Oxford University press, 400, pp. 0-19, 2006.
13- B. V. Tjemkes, E. H. de Pinéda, M. D. Bahlmann, A. P. de Man, and A. S. Alexiev, “Open Innovation and KIBS Start-Ups: Technology-and Market-Based Alliance Portfolio Configurations”, In Open Innovation through Strategic Alliances, Palgrave Macmillan US, pp. 191-217, 2014.
14- H. Jiao, I. Alon, and Y. Cui, “Environmental dynamism, innovation, and dynamic capabilities: the case of China”, Journal of Enterprising Communities: People and Places in the Global Economy, vol. 5, no. 2, pp. 131-144, 2011.
15- I. Martinez-Conesa, P. Soto-Acosta, and E. G. Carayannis, “On the path towards open innovation: Assessing the role of knowledge management capability and environmental dynamism in SMEs”, Journal of Knowledge Management, vol. 21, no. 3, pp. 553-570, 2017.
16- G. G. Dess, and D. W. Beard, “Dimensions of organizational task environments”, Administrative science quarterly, Vol. 29, no. 1, pp. 52-73, 1984.
17- T. T. Yang, and C. R. Li, “Competence exploration and exploitation in new product development: the moderating effects of environmental dynamism and competitiveness” Management Decision, vol. 49, no. 9, pp. 1444-1470, 2011.
18- C. C. Cheng, and E. C. Shiu, “The inconvenient truth of the relationship between open innovation activities and innovation performance”, Management Decision, vol. 53, no. 3, pp. 625-647, 2015.
19- L. Bstieler, “The moderating effect of environmental uncertainty on new product development and time efficiency”, Journal of Product Innovation Management, vol. 22, no. 3, pp. 267-284, 2005.
20- A. W. Joshi, and A. J. Campbell, “Effect of environmental dynamism on relational governance in manufacturer-supplier relationships: a contingency framework and an empirical test”, Journal of the Academy of Marketing Science, vol. 31, no. 2, pp. 176-188, 2003.
21- E. Mazzola, M. Bruccoleri, and G. Perrone, “Supply chain of innovation and new product development”, Journal of purchasing and supply management, vol. 21, no. 4, pp. 273-284, 2015.
22- G. A. Athaide, R. L. Stump, and A. W. Joshi, “Understanding new product co-development relationships in technology-based, industrial markets”, Journal of marketing theory and practice, vol. 11, no.3, pp. 46-58, 2003.
23- Z. Emden, R. J. Calantone, and C. Droge, “Collaborating for new product development: selecting the partner with maximum potential to create value”, Journal of product innovation management, vol. 23, no. 4, pp. 330-341, 2006.
24- J. Willcock, and S. Evans, “CO-DEVELOPMENT: A CASE STUDY LINKING WORK FROM THE AUTOMOTIVE SECTOR WITH THE CONSTRUCTION INDUSTRY”, International Ecotechnology Research Centre, Vol. 1, pp. 443-5, (September 2003).
25- C. Enberg, “Enabling knowledge integration in coopetitive R&D projects—The management of conflicting logics”, International Journal of Project Management, vol. 30, no. 7, pp. 771-780, 2012.
26- H. T. Tsou, and J. S. Chen, “The influence of interfirm codevelopment competency on e-service innovation”, Information & Management, vol. 49, no. 3, pp. 177-189, 2012.
27- J. J. Wang, J. J. Li, and J. Chang, “Product co-development in an emerging market: The role of buyer-supplier compatibility and institutional environment”, Journal of Operations Management, vol. 46, pp. 69-83, 2016.
28- J. Du, B. Leten, and W. Vanhaverbeke, “Managing open innovation projects with science-based and market-based partners”, Research Policy, vol. 43, no. 5, pp.828-840, 2014.
29- H. Chesbrough, and K. Schwartz. “Innovating business model with co-development partnership”, Research-Technology management, vol. 50, no. 1, pp. 55-59, 2007.
30- T. Buganza, and R. Verganti, “Open innovation process to inbound knowledge: Collaboration with universities in four leading firms”, European Journal of Innovation Management, vol. 12 no. 3, pp. 306-325, 2009.
31- M. Greco, M. Grimaldi, and L. Cricelli, “An analysis of the open innovation effect on firm performance”, European Management Journal, vol. 34, no.5, pp. 501-516, 2016.
32- K. P. Hung, and C. Chou, “The impact of open innovation on firm performance: The moderating effects of internal R&D and environmental turbulence”, Technovation, vol. 33, no. 10, pp. 368-380, 2013.
33- U. Lichtenthaler, “Open innovation in practice: an analysis of strategic approaches to technology transactions”, IEEE Transactions on engineering management, vol. 55, no. 1, pp. 148-157, 2008.
34- C. H. Wang, C. H. Chang, and G. C. Shen, “The effect of inbound open innovation on firm performance: Evidence from high-tech industry”, Technological Forecasting and Social Change, vol. 99, pp. 222-230, 2015.
35- U. Lichtenthaler, “Outbound open innovation and its effect on firm performance: examining environmental influences”, R&d Management, vol. 39, no. 4, pp. 317-330, 2009.
36- E. K. Huizingh, “Open innovation: State of the art and future perspectives”, Technovation, vol. 31, no. 1, pp. 2-9, 2011.
37- D. Y. Li, and J. Liu, “Dynamic capabilities, environmental dynamism, and competitive advantage: Evidence from China”, Journal of Business Research, vol. 67, no. 1, pp. 2793-2799, 2014.
38- A. Azadegan, P. C. Patel, A. Zangoueinezhad, and K. Linderman, “The effect of environmental complexity and environmental dynamism on lean practices”, Journal of Operations Management, vol. 31, no. 4, pp. 193-212, 2013.
39- N. Roberts, “Absorptive capacity, organizational antecedents, and environmental dynamism”, Journal of Business Research, vol. 68, no. 11, pp. 2426-2433, 2015.
40- E. Revilla, I. M. Prieto and B. R. Prado, “Knowledge strategy: Its relationship to environmental dynamism and complexity in product development”, Knowledge and process Management, vol. 17, no. 1, pp. 36-47, 2010.
41- S. Biswas, and C. Akroyd, “The governance of inter-firm co-development projects in an open innovation setting”, Pacific Accounting Review, vol. 28, no. 4, pp. 446-457, 2016.
42- H. Bahemia, and B. Squire, “A contingent perspective of open innovation in new product development projects”, International Journal of Innovation Management, vol. 14, no. 04, pp. 603-627, 2010.
43- S. Monsef, W. Khairuzaman, and W. Ismail, “The impact of open innovation in new product development process”, International Journal of Fundamental Psychology & Social Sciences, vol. 2, no. 1, pp. 7-12, 2012.
44- M. Bogers, “Knowledge Sharing in Open Innovation: An Overview of Theoretical Perspectives on Collaborative Innovation”, SSRN Scholarly Paper ID 1862536. Social Science Research Network, Rochester, 314, pp. 1-14, 2012.
45- B. S. Tether, “Who co-operates for innovation, and why: an empirical analysis”, Research policy, vol. 31, no. 6, pp. 947-967, 2002.
46- T. Buganza, C. Dell'Era, and R. Verganti, “Exploring the relationships between product development and environmental turbulence: The case of mobile TLC services”, Journal of Product Innovation Management, vol. 26, no. 3, pp. 308-321, 2009.
47- J. J. Jansen, F. A. Van Den Bosch, and H. W. Volberda, “Exploratory innovation, exploitative innovation, and performance: Effects of organizational antecedents and environmental moderators”, Management science, vol. 52, no. 11, pp. 1661-1674, 2006.
48- P. A. Pavlou, and O. A. El Sawy, “From IT leveraging competence to competitive advantage in turbulent environments: The case of new product development”, Information Systems Research, vol. 17, no. 3, pp. 198-227, 2006.
49- S. M. Lee, D. L. Olson, and S. Trimi, “Co-innovation: convergenomics, collaboration, and co-creation for organizational values”, Management Decision, vol. 50, no. 5, pp. 817-831, 2012.
50- R. Maria Stock, N. A. Zacharias and A. Schnellbaecher, “How Do Strategy and Leadership Styles Jointly Affect Codevelopment and Its Innovation Outcomes?”, Journal of Product Innovation Management, vol. 34, no. 2, pp. 201-222, 2017.
51- A. Shekar, “Open Innovation: A Framework for Collaborative Product Development between Industry and Universities. Open Innovation: New Product Development Essentials from the PDMA”, pp. 225-255, 2014.
52- N. Crisp, (“Co-development, innovation and mutual learning–or how we need to turn the world upside down”, Healthcare, Vol. 3, no. 4, pp. 221-224, 2015.
53- R. Filieri, “Consumer co-creation and new product development: a case study in the food industry”, Marketing Intelligence & Planning, vol. 31, no. 1, pp. 40-53, 2013.
54- K. Z. Zhou, and F. Wu, “Technological capability, strategic flexibility, and product innovation”, Strategic Management Journal, vol. 31, no. 5, pp. 547-561, 2010.
55- R. Calantone, R. Garcia, and C. Dröge, “The effects of environmental turbulence on new product development strategy planning”, Journal of Product Innovation Management, vol. 20, no. 2, pp. 90-103, 2003.
56- J. Cruz-González, P. López-Sáez, J. E. Navas-López, and M. Delgado-Verde, “Open search strategies and firm performance: The different moderating role of technological environmental dynamism”, Technovation, vol. 35, pp. 32-45, 2015.
57- J. J. Jansen, D. Vera, and M. Crossan, “Strategic leadership for exploration and exploitation: The moderating role of environmental dynamism”, The Leadership Quarterly, vol. 20, no. 1, pp. 5-18, 2009.
58- S. Pervan, Y. Al-Ansaari, and J. Xu, “Environmental determinants of open innovation in Dubai SMEs”, Industrial Marketing Management, vol. 50, pp. 60-68, 2015.
59- P. Carbonell, A. I. Rodríguez Escudero, and D. Pujari, “Customer involvement in new service development: An examination of antecedents and outcomes”, Journal of Product Innovation Management, vol. 26, no. 5, pp. 536-550, 2009.