مروری بر کارآفرینی فناورانه در حوزه فناوری نانو
الموضوعات :
1 - دانشگاه آزاد اسلامی
الکلمات المفتاحية: کارآفرینی فناورانه فناوری نانو تجاریسازی کارآفرین فناور کارآفرین نانو شرکتهای دانشبنیان,
ملخص المقالة :
در جهان امروز افزایش پیچیدگی و رقابت بهعنوان یکی از ویژگیهای مهم مطرح میباشد. سازمانها و شرکتهای امروزی در محیطی پیچیده و در عین حال پویا در حال فعالیت هستند و با یکدیگر تعامل دارند. با توجه به رشد روزافزون فناوری و سرعت رشد فناوری میتوان گفت شرکتها برای باقیماندن در عرصه رقابت مجبور به اتخاذ راهبردهای انطباقپذیر و نوآورانه هستند تا بتوانند پاسخگوی تغییرات سریع، عدم اطمینانهای محیطی و مهمترین موضوع یعنی نیازهای مشتری و بازار باشند و بتوانند به این نیازها در زمان و مکان مناسب پاسخگو باشند. کارآفرینی فناورانه حوزهای جدید، بین رشتهای و رو به رشد میباشد. در این تحقیق ابتدا نظریههای مرتبط با دو حوزه کارآفرینی و فناوری بررسی و تبیینشده و سپس حوزه کارآفرینی فناورانه به تفصیل بررسی شده است. همچنین مدلی از کارآفرینی فناورانه تحت عنوان مدل پرادون ارائه گردید. این مدل شامل هفت جز است: کارآفرین فناور، دانشگاهها، شرکتها، سرمایه، مشتریان و بازار، دولت و مشاوران. مدل کارآفرینی فناورانه میتواند محققین را در راستای تحقیقات آتی و همچنین دولتها و مناطقی که قصد دارند به توسعه و ترویج کارآفرینی فناورانه بپردازند، یاری رساند. یکی از علومی که در جهان پیشرفتهای شگرفی داشته است و بشر را در ساخت و تولیدات محصولات جدید یاری رسانده است فناوری نانو میباشد. در ادامه این مقاله اطلاعات مفیدی درخصوص فناوری نانو و شرکتهای فناور این حوزه و راههای تجاریسازی و مسیرهای ورود به بازار آن با ابزارها و سازوکارهای مرتبط از قبیل: شرکتهای انشعابی1، لیسانسدهی2، مالکیت فکری3، فروش تجاری4 و توسعه داخلی برای متخصصین، کارآفرینان و علاقمندان به این حوزه بیان شده است.
1- احمدپور داریانی، محمود. کارآفرینی، استراتژی مناسب برای افزایش بهرهوری: ماهنامه علمی، پژوهشی تدبیر. شماره 101، (1396).
2- احمدپور داریانی، محمود. کارآفرینی: تعاریف، نظریات، الگوها. ناشر: مؤلف با همکاری پردیس ۵۷. چاپ اول، (1389).
3- بحريني يزدي، محمدعلي، روند رشد بازار فناوري نانو (قسمت اول)، نشريه شماره 3 ستاد توسعه فناوري نانو، (1384).
4- خسروي راداني، كوروش. فرصتهاي كارآفريني در فناوري نانو، خبرنامه فناوري نانو، سال چهارم، شماره 93، (1393).
5- ناصري، رؤیا. تجاريسازي پروژههاي نانو تكنولوژي در ايران (نانو پودرها بهعنوان نمونه)، پاياننامه كارشناسيارشد: دانشگاه علامه طباطبايي، (1395).
6- مریدی، سیاوش. فرصتها و محدودیتهای کارآفرینی در اقتصاد ایران. ماهنامه تدبیر. شماره 121، (1389).
7- عابدینی، فیضالله؛ و همکاران. بررسی و تحلیل چگونگی بهرهگیری از فناوری نانو در توسعه معماری پایدار. همایش ملی معماری پایدار و توسعه شهری، بوکان، (1392).
8- مقیمی، سیدمحمد، وکیلی، یوسف، اکبری، مرتضی، نظریههای کارآفرینی. انتشارات دانشگاه تهران. چاپ سوم، (1392).
9- Shane S.; Venkataraman S.; “Guest editors` introduction to the special issue on technology entrepreneurship”, Research Policy, vol. 32, p.p. 181-184, 2003.
10- Blanco, S.; How techno-entrepreneurs build a potentially exciting future?, pp. 3-25, in: Handbook of Research onTechno-Entrepreneurship, edited by Francois Therin, Edward Elgar, 2007.
11- Prodan I.; A model of technological entrepreneurship, In: Handbook of Research on Techno-Entrepreneurship, edited by Francois Therin, Edward Elgar, 2007.
12- Asa Lindholm Dahlstrand, Technology-base entrepreneurship and regional development: the case of Sweden, European Business Review, Vol. 19 No. 5, 2007, pp. 373-38.
13- Venkataraman S.; “Regional transformation through technological entrepreneurship”, Journal of Business Venturing, vol.19, p.p. 153-167, 2004.
14- Dorf R.C.; Byers T.H.; Technology Ventures: From Idea to Enterprise. McGraw-Hill., 2005.
15- Petti C.; Cases in Technological Entrepreneurship: Converting Ideas into Value, Edited by Claudio Petti. Edward Elgar, 2009.
16- The Canadian Academy of Engineering; Wealth through technological entrepreneurship. The Canadian Academy of Engineering, Ottawa, 1998.