لباسهای هوشمند؛ از حل مسأله تا تولید دانش
الموضوعات :مرتضي پورمحمدي 1 , اعظم نعمتي 2
1 - دانشگاه سیدنی - استرالیا
2 - هنر تهران
الکلمات المفتاحية: لباسهای هوشمند تفکر طراحی فرایند طراحی و توسعه تولید دانش تحقیق از طریق طراحی,
ملخص المقالة :
محصولات فناوريمحور و پیچیده با حجم مجهولات بالا نوعی از «مسائل خبیث» محسوب شده که محققان برای حل آنها استفاده از «تفکرطراحی» را پیشنهاد دادهاند. هدف اساسی پژوهش حاضر، بررسی نقش تفکرطراحی اعمال شده در پروژههای طراحی، از حل مسأله تا تولید دانش است. در این مقاله ابتدا تفکرطراحی بهعنوان یک پارادایم تبیین شده است. سپس فرصتها و چالشهای موجود در مرحله طراحی و توسعه لباسهای هوشمند- بهعنوان یک مسأله خبیث- با روش توصیفی- تحلیلی بررسی شده است. در ادامه با بررسی نمونه موردی یک لباس هوشمند طراحی شده توسط نگارنگان، ابعاد تفکرطراحی موجود در آن واکاوی شده است. نتایج نشان میدهد استفاده این چنینی از تفکر طراحی- ضمن مدیریت فرایند طراحی و توسعه- به مثابه رویکردی جدید به روشهای طراحانه کنونی است؛ بدین معنا که تفکرطراحی بهعنوان تفکری نظاممند، خلاق و انسانمحور؛ علاوه بر اینکه میتواند برای تحقیق و هسته مرکزیِ مدیریت یک فعالیت طراحی و توسعهای استفاده شود؛ میتواند بهعنوان ابزاری برای تولید دانش نیز محسوب شود. دانش تولید شده شامل در اینجا شامل بازتعریف و تشریح صورت مسأله، تعیین سطح ادغام تکنولوژی، مدل الزامات طراحی و نیازمندیهای کاربر و مدل جریان کار بود که علاوه بر تسهیل فرایند حل مسأله و کاهش خطاهای طراحی، میتواند یکی از مصداق حل مسأله تعمیمپذیر و تولید تصمیم و الگو واقع شود. این رویکرد (تحقیق از طریق طراحی) بیان میکند دانش کلی (صورت مسأله، روشها و فرايندها) برای طراحی در فعالیتهای میان رشتهای و پیچیده طراحی؛ نه تنها از قبل چندان مشخص نیست که ماهیت زاینده تفکر طراحی عهدهدار این وظیفه است. به بیانی دیگر؛ شناخت مسأله با حل آن همراه میشود.
1- نعمتي، اعظم. ”چالشهای طراحی و توسعه در میان رشتهای ها؛ موردپژوهی لباسهای هوشمند“، همایش هفته پژوهش دانشگاه هنر اصفهان، آذرماه 1394.#
2- نعمتي، اعظم. “بررسی عوامل مؤثر در طراحی لباس هوشمند با رویکرد طراحی تعامل، نمونه موردی: طراحی لباس هوشمند برای پایش سلامتی در کاربردهای نظامی”، رساله کارشناسیارشد طراحی صنعتی، به راهنمایی مهندس مهدی اصل فلاح، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر تهران، #
3- نقره کار، عبدالحمید، مظفر، فرهنگ، نقرهکار، سلمان،”مدلسازی؛ روشی مفید برای پژوهشهای میانرشتهای“، نشریه علمی-پژوهشی انجمن علمی معماری و شهرسازی ایران، شماره 1، 1389، صص 138-129 1394.#
4- زلفي گل، محمدعلی، كياني بختياري، ابوالفضل. ”مصاديق توليد علم، شاخصهاي انتخاب و انتخاب شاخصها“؛ تهران. سازمان پژوهشهاي علمي و صنعتي ايران، 1388.#
5- هوانسیان، نژده.”دیزاین یا طراحی؟ مسأله این است ... نگاهی اجمالی به تفکر دیزاین و افقهای پیش روی حرفه دیزاین“؛ کتاب مطالعات طراحی، انتشارات فرهنگسرای میردشتی، 1391.#
6- Ambrose, G., Harris, P., Design Thinking. AVA Publishing, 2010 #
7- Asimow, M., Introduction to design (Vol. 394). Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, 1962 #
8- Brown, T., Change by Design: How Design Thinking Transforms Organizations and Inspires Innovation, Harper Collins; New York, 2009 #
9- Buchanan, R., Wicked Problems in Design Thinking. Design issues, 8(2), 5-21, 1992 #
10- Clancey, W. J., Situated cognition: On human knowledge and computer representations. Cambridge University Press, 1997 #
11- Cross, N., Engineering Design Methods; Strategies for Product Design Wiley publication, Third Edition, 2005 #
12- Dong, A., Biological first principles for design competence. Artificial Intelligence for Engineering Design, Analysis and Manufacturing, 24(04), 455-466, 2010 #
13- D. Godin and M. Zahedi, “Aspects of Research through Design: A Literature Review”, drs2014 proceedinds, pp. 1667-1680, 2014 #
14- Dorst, K., The core of design thinking and its application. Design Studies, 32(6),521-532, 2011 #
15- Frayling, Ch., Research in Art and Design, Royal College of Art Research Papers 1 (1),1-5, 1993 #
16- G. Cho, (Ed.), Smart Clothing, Technology and Application. Taylor and Francis, 2010 #
17- Joel, V., Sketches of Thought. MIT Press, 1995 #
18- Kelley, T., The Art of Innovation: Lessons in Creativity from IDEO, America’s Leading Design Firm, 2001 #
19- Kimbell, L., Rethinking design thinking: Part I. Design and Culture. 3(3), 285-306, 2011 #
20- Koh, J.H.L., Chai, C.S., Wong, B., Hong, H.Y., Design Thinking for Education Conceptions and Applications in Teaching and Learning, Springer, 2015 #
21- Liedtka, J.; Ogilvie, T., Designing for Growth: A Design Thinking Tool Kit for Managers, Columbia Business School Publishing, 2009 #
22- Oster G. W., Practitioner’s Corner Derailing Design Thinking, International Journal of Leadership Studies, Vol. 4 Iss. 1, pp. 107-115, 2008 #
23- Plattner, H. et al.(eds.), Design Thinking Research, Understanding Innovation, Springer, 2014 #
24- Schön, D. A., The reflective practitioner: How professionals think in action (Vol. 5126). Basic books, 1983 #
25- Simon, H., The Sciences of the Artificial, Cambridge, Mass: MIT Press, 1969 #
26- S. Seymour, Functional Aesthetics: Visions in Fashionable Technology, Springer-Verlag/Wien, 2010 #
27- Tao, X., Smart Fibres, Fabrics and Clothing, Woodhead Publishing, England, 2001 #