شناسایی و رتبه بندی عوامل استراتژیک موثر در موفقیت بنگاه های کوچک و زود بازده شهر صنعتی کاوه بارویکرد کارت امتیازی متوازن از دیدگاه مدیران
الموضوعات :حسین غفاری 1 , ابراهیم علی رازینی 2
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
الکلمات المفتاحية: بنگاه های کوچک و وزود بازده عوامل استراتژیک مدیریت استراتژیک کارت امتیازی متوازن شهرصنعتی کاوه ,
ملخص المقالة :
هدف اصلی در این تحقیق، شناسایی عوامل استراتژیک موثر در موفقیت بنگاه های کوچک و زودبازده با رویکرد کارت امتیازی متوازن از دیدگاه مدیران در این بنگاه هاست. این تحقیق کاربردی و توصیفی است داده های آن در آبان ماه و آذرماه سال هزار و سیصد و نود و چهار جمع آوری شده است. جامعه آماری این تحقیق 70 بنگاه صنعتی است. روش انتخاب نمونه آماری بصورت تصادفی ساده است و بنگاه های انتخاب شده در نمونه آماری بر اساس تعداد بنگاه های هر شهر صنعتی به صورت تصادفی ساده انتخاب شده است و در مجموع 60 بنگاه مورد بررسی قرار گرفته شد. داده های این تحقیق از طریق پرسشنامه محقق ساخته که شامل 35 پرسش است جمع آوری شده است. در تحلیل این داده ها از نرم افزار20 spss استفاده شده است. تحلیل این داده ها شامل آمارهای توصیفی است که به سطح تحصیلات مدیران این بنگاه ها می پردازد. در تحلیل استنباطی و آزمون سوالات این تحقیق از آزمون کالموگروف - اسمیرنوف برای نرمال بودن داده ها استفاده شده است. با توجه به نتایج آزمون کالموگروف - اسمیرنوف از آزمون دوجمله ای جهت پاسخگویی به سوال های مربوط به مولفه ها و برای بررسی سوال های مربوط به ابعاد از آزمون tتک نمونه و همچنین از آزمون فریدمن برای اولویت بندی عوامل استراتژیک استفاده شده است. در پایان با بررسی نتایج بدست آمده می توان گفت بنگاه های کوچک و زود بازده از حیث توازن در منظرهای مختلف ارزیابی متوازن در وضعیت مناسبی قرار دارند و نظر مدیران در این رابطه بیانگر توجه همگن به هر چهار منظر (بعد) اصلی در این شیوه است. ولیکن، عوامل استراتژیکی تاثیر گذاری وجود دارد که ازدید مدیران مخفی مانده و توسط مدیران بنگاه مورد کم توجهی قرار گرفته است.
1- آرامنش، "خاستگاه مشكلات و قابليتهاي طرحهاي زودبازده و كارآفرين"، مجله بانك صادرات ايران، شماره 39، ص 15-10، (1385).
2- تاج، مهدی ، عوامل مؤثر بر بینالمللیشدن شرکتهای کوچک وزود بازده، پرتال جامع علوم انسانی، (1389).
3- بازبندی، مهدی. نگاهی به کسب و کارهای کوچک در ایران و جهان، (1389). آدرس: http://mehdibazbandi.blogfa.com/post/1
4- الوانی، سیدمهدی. مدیریت عمومی. تهران نشرنی، (1385).
5- آییننامه گسترش بنگاههای کوچک و زودبازده و کارآفرین آدرس: http://rc.majlis.ir/fa/law/show/127480
6- سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران آدرس: http://www.sme.ir/
7- علی احمدی، علیرضا و فتحا...، مهدی و تاجالدین، ایرج. نگرش جامع بر مدیریت استراتژیک. تهران: انتشارات تولید دانش، (1382).
8- کاپلان، رابرت اس ونورتون، دیوید پی. سازمانهای استراتژی محور. ترجمه: بختیاری، پرویز. تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی، (1383).
9- مینتزبرگ، هنری و آلستراند، بروس و لمپل، ژوزف. جنگل استراتژی. ترجمه: احمدپور داریانی، محمود. تهران: انتشارات جاجرمی، (1388).
10- رافع، فاطمه وکاظمی، شهاب و حیدری، بیوکی، طاهره. تأثیر بنگاههای کوچک و متوسط بر روی اشتغال و تولید، (1391).
11- سجادی، حسین و جعفری، علیرضا. بررسی ساختار سرمایه شرکتهای کوچک و کارآفرین.
12- همدانی، علیاله، چرا کوچک چرا زود بازده، مجله کارآفرین، شماره 50 صفحه 39، (1386).
13- پهلوانیان، حسین و مقصودبیگینژاد، غلامعلی. مدیریت راهبردی در سازمانهای کوچک و متوسط. یزد: انتشارات نیکو روش، (1386).
14- فکور، بهمن و انصاری، محمدتقی. بررسی روشها و منابع کسب فناوری در بنگاههای کوچک منتخب ایران. فصلنامه علمی- پژوهشی، سیاست علم و فناوری سال دوم، (1389).
15- Tomlinson. P.R & Fai. F.M. The nature of SME co-operation and innovation: A multi-scalar and multi-dimensional analysisInt. J. Production Economics 141 .316–326, (2013).
16- Ramanathan.R & Ramanathan.U & Hsiao.H.L. The impact of e-commerce on Taiwanese SMEs: Marketing and operations effects. Int. J. Production Economics 140 934–943, (2012).
17- Nurul Huda. A. The Development of Islamic Financing Scheme for SMEs in a Developing Country: The Indonesian Case. Procedia - Social and Behavioral Sciences 52. 179 – 186. Available online at www.sciencedirect.com, (2012).
18- YonghoLee.Y & Shin.J & Park.Y. The changing pattern of SME's innovativeness through business model globalization. Technological Forecasting & Social Change 79. 832–842. Contents lists available at SciVerse ScienceDirect, (2012).
19- Haghgooya.A & Masoomeh Sabrkonandeh Kasmaei.M & Sabrkonandeh Kasmaei.M.H & Ghafari.A & Razavi Sharifi.S.H & Chirani. A. Small and the Early Return Enterprises and Effective Factors in Their Success. Journal of Basic and Applied Scientific Research. J. Basic. Appl. Sci. Res., 2(7)7248-7253, 2012.
20- Sen.B.A & Taylor.R. Determining the information needs of small and medium-sized enterprises: a critical success factor analysis, (2007).
21- Regan.O.N & Ghobadian.A. Strategic planning—a comparison of high and low technology manufacturing small firms. Technovation 25, 1107–1117. www.elsevier.com/locate/technovation, (2005)
22- Schlz, p. leasing: A financing alternative for http://WWWleasingveband.at/sites/default/files/home/literatur/masterThesis_se holz.pdf, (2007).